Jullie ook altijd zo inspiratiloos met het avondeten?

sweet hier ook een koks (en bakkers) opleiding



maar nog steeds is koken niet mijn hobby… of het ligt eraan hoe en wat er gegeten word





voor feestdagen vind ik het wel leuk, wat aparte dingen… maar gewoon voor dagelijks… :snooty:

Ik ben eigenlijk nooit inspiratieloos…



Nu moet ik zeggen dat ik nooit van tevoren boodschappen doe, ik haal elke dag boodschappen en bedenk dan wat we eten. En wij zijn heel erg want we overleggen alles :mrgreen:



Wat tegenwoordig hier in huis in is: oosterse pakketjes.

Bij de toko kun je rijstvellen halen.

Vlak voor we aan tafel gaan bak ik een beetje kipfilet, met flink wat oosterse kruiden. Ik bak taugé, prei, beetje wortel (eigenlijk dat wat ook vaak in zo’n nasi-pakket zit) en ik kook mihoen (die dunste versie, die glazige draden zeg maar). Soms bak ik nog omelet die ik daarna in dunne reepjes snij.

Garnalen erbij is ook lekker.



Het gaat net als bij wraps hier in kommetjes en als iedereen aan tafel zit leg ik in een grote wok met heet water om en om rijstvellen.

Die worden dan zacht, snel uit de wok halen, op het bord leggen en dan vullen met dat wat je lekker vind.

Oprollen, dichtvouwen en eten.



Soorten sambal en ketjap erbij (wel lekkere) en andere varianten aan saus (vissaus of oestersaus ofzo)…

Oh jawel! Ben ook flink aan het orienteren enz. Maar hier is gewoon niet (veel) en wat ik wil beschikbaar (helaas), dus eerst mijn rijbewijs.

@elisaatje wrote:

@D. wrote:
Ik herken verder niets van de problemen in dit topic, ik denk eerder dat zelfs als ik 96 word ik nog te kort leef om te kunnen koken wat ik graag nog wil eten, er is zoveel heerlijks op de wereld :inlove:




Wat een heerlijke levensinstelling, daar word ik blij van als ik dit lees :smiley: :thumbup:




Hier ook zo :inlove:

Ik begrijp totaal niets van het huishouden maar het koken… geen enkel probleem :smiley:

of een tajine de hele middag laten pruttelen.



ui, courgette, knoflook, tomaten, zoete aardappel, zo’n scherpe knoflookworst van de turkse winkel (de blauwe verpakking geloof ik), rozijnen, ras en hanout, wortel, bleekselderij, kip, met wat bouillon overgieten en gewoon tijden laten pruttelen en dan eten met couscous

en toen moesten we 97 worden… weer extra inspiratie :angel:



Las ook dat jij een cobb barbeque hebt, lydia? Gebruik je die enkel op vakantie of ook thuis. Wij overwegen hem, maar dan ook met het idee hem thuis te gebruiken, dat schijnt ook goed te kunnen…

Lijkt me erg leuk om daar mee te koken.

ja, ik gebruik hem ook thuis. In de tuin, niet binnen. Heb geen zin in gevaarlijke toestanden, het kan wel als je goed ventileert maar dan zul je zien dat ik niet echt goed ventileer en wij het loodje leggen. Dan maar buiten koken :mrgreen:



Ik heb ooit een skottelbraai gekocht voor manlief, maar ik vond het ding te groot, hij vond het ding afschuwelijk want iedereen heeft een skottel, het nam veel ruimte in in de auto en we hebben hem uiteindelijk 1 keer gebruikt en daarna weggegeven aan lieve vrienden.



De Cobb heeft een vuurkamer en rond daarom heen een kanaal waarin je vocht kunt toevoegen. Wijn of bier of bouillon en je kunt er eventueel pakketjes groente in koken. Op de plaat zelf gaar je in een uurtje een hele kip, het is loeiheet, en de buitenkant blijft koel.



Je kunt er op bakken, grillen, wokken (ik heb er een wok bij), maar er kan ook een pan op zodat je kun koken. En je kunt er vis mee roken…

Er is geen vuur en er is geen rook, want het vocht kan niet in de vuurkamer komen.

Omdat het zo heet is kun je er ook brood op bakken, je kunt er muffins in maken, van het restvuur kun je nog koffie zetten, het is echt een heel erg leuk ding…

Eigenlijk een soort minikeuken en heel compact.

Hier ook een huisvrouw van niks, maar de keuken is mijn domijn :mrgreen: Heb dan ook een flinke collectie kookboeken(lees ik bijna liever dan lieratuur :shifty: )en lust bijna alles. Wat ik niet lust kun je aan een hand tellen. En toch vind ik het wel lastig om elke dag iets te bedenken juist omdat er zo veel keus is :shifty:



Jamie komt hier ook geregeld op tafel en dan vooral uit z’n 30 minuten kookboek. Erg lekker en snel klaar!

@lydia wrote:

of een tajine de hele middag laten pruttelen.



ui, courgette, knoflook, tomaten, zoete aardappel, zo’n scherpe knoflookworst van de turkse winkel (de blauwe verpakking geloof ik), rozijnen, ras en hanout, wortel, bleekselderij, kip, met wat bouillon overgieten en gewoon tijden laten pruttelen en dan eten met couscous




ohh dat lijkt me ook wel wat :drool:

we passen nu op het konijn van vrienden in de buurt en die hebben een klein moestuintje in hun tuin. met oa grote courgetteplanten. of we die willen opeten omdat ze anders vergaan :slight_smile: we hebben er een Jamie recept bij gekregen voor tagliatelli met babycourgette, citroen en basilicum. nou, die lol wil ik ze wel doen de komende dagen :mrgreen:

Hier zit de klad er wel in de laatste tijd wbt koken. Komt meer omdat ik er geen puf en zin meer in heb. Eet niet zoveel anders meer als roerbakgerechten. Zit ook elke dag weer te kijken wat we kunnen eten.



Maar ‘normaal gesproken’ vinden wij het leuk om in het weekend wat nieuws te proberen. Door de weeks gewoon geen tijd voor, ben dan half 7 thuis. Te laat om nog eens lekker in de keuken te staan.



Hub is meer van het vlees en de soepen en ik vind ovengerechten en dingen met rijst/pasta erg leuk om te maken.



Blad koken en genieten haal ik ook veel dingen uit.

@elisaatje wrote:

@lydia wrote:
of een tajine de hele middag laten pruttelen.



ui, courgette, knoflook, tomaten, zoete aardappel, zo’n scherpe knoflookworst van de turkse winkel (de blauwe verpakking geloof ik), rozijnen, ras en hanout, wortel, bleekselderij, kip, met wat bouillon overgieten en gewoon tijden laten pruttelen en dan eten met couscous




ohh dat lijkt me ook wel wat :drool:




De tomaten voeg ik altijd pas op het laatst bij, om te voorkomen dat ze stuk gaan. :slight_smile:



Hier gisteren overigens gegeten met Turks brood :drool:

Hmmmm water loopt me in mijn mond…



Die worstjes zijn lekker he Leeds… je kan ze ook dun snijden en tussen een pita brood doen… daartussen wat je nog meer lekker vind…



Ik maak ook weleens een tagine met lam… (hou er zelf niet van brr) maar dan smaakt het eten zo lekker… anders dan met kip… rozijnen doe ik nooit in de tagine…



Ik moet morgen weer beginnen met werken… (jippieeeee) en ga dan eens kijken voor een kookboek… had al leuke Jamie tips…

Wij hebben vanavond dit gegeten, alleen dan niet met 2x 500gr gnocchi di patate, maar 1x 500 gr, was genoeg.

We vonden het erg lekker!



http://www.ah.nl/recepten/recept?id=733310&rq=gnocchi

Koken is mijn hobby en zelf een tijdje mijn beroep geweest. Ik heb een cateringbedrijf gehad, maar zonder gnocchi en couscous :lol:



Ik wil die op je tongsmeltende couscous graag eens proeven, hoor!



Ik kook zelden met kant en klare pakjes en zakjes.



Kennen jullie de chocoladetaart van jamie al??? Waarschuwing voor chocaholics: een mega calorien bom!



Nodig: taartbodem ( kant en klaar of dunne plakjes chocoladecake)

450 gr pure chocolade

3,2 dl slagroom

125 gr boter

100 ml melk

2 eetlepels suiker

snufje zout.



Breng de slagroom met de zout en de suiker aan de kook. haal de pan van het vuur en smelt de boter en de chocolade erdoor. Laat iets afkoelen en roer de koude melk erdoor. (Als het lijkt te gaan schiften: iest meer melk gebruiken)



Giet het mengsel in de taartvorm met je kant en klare of creatieve bodem en laat op kamertemperatuur 1 tot 2 uur opstijven.





Zooooo lekker! Dit recept gaat met taartvorm mee op vakantie, aangezien mijjn dochter in de vakantie jarig is. :drool:

Volgens mij raak ik nooit uitgekookt en uitgekeken op kookgebied. Zoveel combinaties, gerechten krijg ik in mijn leven nooit uitgeprobeerd / opgegeten :wink: !! 't Is wel duidelijk he? Koken is mijn hobby! Eten ook :mrgreen: !

Sweet, wil je er in de toekomst niet meer mee doen dan alleen thuis koken?