aangezien tom ALLE voeding weigerde behalve rozijnen en sultana’s :roll: vandaag maar eens gevraagd op het cb wat ik er mee moet…
(het gaat nu iiieeetsjes beter)
eindconclusie: streng zijn…kinderen moeten een verzadigd gevoel leren hebben.
dus geen tussendoortjes ( die kreeg ie al niet :roll: ) en 1 week lang alleen nog maar de borst aanbieden zodat hij zijn machtsgevoel tav eten kwijtraakt.
na die week dan alleen eten aanbieden waarvan ik wil dat hij het eet.
wil hij dan niet moet hij wachten tot de volgende maaltijd …eventueel water tussendoor.
ik zat echt :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
wat vinden jullie?
ik wilde net juist bv afbouwen!
schroeft meneer straks de produktie weer vet op en slaapt slecht omdat zn maag knort :roll:
whellup :mrgreen:
Nou, tja…Wel een beetje een raar advies van het cb, maar goed het is maar net hoe je er tegenover staat…
Wij dwingen Mateo niets te eten. Als hij niet wil eten proberen en motiveren wij hem wel, maar heeft hij niets gegeten, dan heeft hij gewoon pech…
Ik zou hem nog wel sultana en rozijntjes aanbieden, maar minder…
Dus in de ochtend (misschien uur of 10) een sultana en tussen de middag wat rozijntjes in een bakje…
Verder gewoon brood aanbieden, desnoods op een bordje met vorkje neerzetten op een tafel waar hij bij kan…Kan hij zelf pakken wanneer hij wil…Met avond eten ook, gewoon neerzetten, Tom in de stoel, lepeltje en zelf trutten…
Ik ga er nog even over nadenken
tips heb ik niet maar misschien kun je het aan stefan kleintjes op het borstvoedingsforum vragen?
Ik vind het namelijk raar advies omdat hij bv ook lekker vind, dus dan geef je hem toch een hele week wat hij lekker vind. En dan moet je na die week alsnog opnieuw beginnen
kiddo,…ik zal daar eens kijken
marlous…dat op een bord neerzetten van eten waar hij zelf bij kan dat deed ik al een paar dagen maar dat mocht NIET.
-hij pakte trouwens ook niks???)
eten was tijd en plaats ( in de kinderstoel) gebonden: geen snackcultuur wanneer meneer er zelf zin in heeft :shifty:
dus tjsa daar sta ik dan… :?
heb net mijn man gebeld…hij ziet het helemaal niet zitten om de bv op te voeren…
conclusie: gewoon zoals we nu doen ( 2600* verschillende dingen aanbieden op 3 tijdstippen waaruit hij dan kan kiezen) en hopen dat het steeds beter gaat.
- wij doen dus 's-ochtends alles voor zijn neus zetten: pap, boterham kaal, boterham met beleg, halve liga, rijstewafel, fruit en (drink+)yochurt…en dan kan hij kiezen.
gisteren en vandaag ging dat :thumbup: hij at niet veel, maar hij at met smaak.
en dan om 10 uur en 15 uur alleen liga met diksap/drinkyochurt. en ook dat ging ok. net heeft hij wat rijstewafel en veel drinkyochurt op en slaapt tevreden.
dus we dat is snel meer brood en warm eten pakt :mrgreen:
maar hij was niet afgevallen :dance:
marlous...dat op een bord neerzetten van eten waar hij zelf bij kan dat deed ik al een paar dagen Knipoog maar dat mocht NIET.
-hij pakte trouwens ook niks???)
eten was tijd en plaats ( in de kinderstoel) gebonden: geen snackcultuur wanneer meneer er zelf zin in heeft Zenuwachtig
Maar eh...Leuk dat zij dat vinden , maar wat vind jij????
en ja idd marlous,…de borst is zijn doel dus zou ik hem een week verwennen :roll: :wall:
Ik denk dat je ook een beetje je eigen ding moet doen.
Jij wilt afbouwen, dus een week alleen bv is gewoon niet echt een optie (is het wel, maar lijkt mij niet helpend), hij wil alleen lekkere dingen eten, dus dat moet je dan minder aanbieden.
Zelf laten eten geeft hem ook controle, maar waarom zou dat niet mogen…
Wij eten toch ook als en wanneer we honger hebben…
Nu zeg ik natuurlijk niet dat hij altijd maar mag eten wanneer hij wil, maar ik vind een uur een bord laten staan en hem af en toe een hapje geven/zelf laten eten vind ik prima…
Hij leert dan sowieso andere smaken kennen…
Maar goed, eerst maar even antwoord, wat wil jij???
Afgezien van de bv…
als hij mij “gewoon” eet…dus 3x groot, 2x klein ben ik tevreden
en ja liever wel in de de stoel
ik hou er niet van dat kinderen de hele dag wat in de mond willen hebben…voor alles is een tijd en plaats…dat ben ik wel met ze eens …
kijk die rozijnen en sultana’s kreeg hij alleen op 2 vand e3 eetmomenten aangeboden…niks tussendoor. dus die snackcultuur is hier niet.
maar dan nog eet meneer geen drol en wacht op de tiet…
en DAT wil ik doorbreken…maar hoe :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
tja… :think:
moet ik ff over nadenken hoor…
ow en meneer kan heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang wachten opde de tiet…
1 keer geprobeerd… niks aanbieden behalve de fles met melk…
9 :shock: :shock: :shock: uur lang at ie niks :wall:
toen ben ik maar overstag gegaan :shifty:
:shock:
Ik vind het eigenlijk niet heel raar wat ze zeggen als ik er over na denk.
Ze zeggen eigenlijk gewoon: vaste eettijden en wat je aanbied (één ding) is wat hij krijgt en anders niet. Volgende eetmoment weer een kans.
Die week bv lijkt mij om het eerst even te doorbreken.
Dus daarvoor wel goed maar voor jou niet.
Heb je niet nog in de vriezer ofzo?
Maaike begint nu ook een beetje de strijd aan te gaan merk ik.
En ik vind dat je niet hoeft te dwingen te eten (lukt je namelijk toch niet ) maar de hele dag met eten achter ze aanlopen of 10 dingen laten kiezen vind ik ook niet goed.
Je moet wel duidelijk blijven.
Desnoods 2 dingen op één bordje leggen als je er aan twijfelt wat hij lust maar dan vind ik het wel ophouden.
Ik zou dingen aanbieden waarvan je weet dat hij ze wel lust maar nu gewoon weigert.
Ik denk niet dat het helpt als zoveel keuzes geeft of vaker aanbied. En inderdaad lekkere dingen zou ik dan ook even laten; kinderen kunnen het heel lang volhouden op alleen de tussendoortjes (weet ik uit ervaring van de buren :shock: :?).
Maar ik moet zelf ook nog even wat strenger worden hoor (het hoefde tot nu toe niet ). Maar vanavond smeet ze er ook alleen maar mee en krijsen :shock:; dus heeft manlief een extra dikke fles pap gemaakt :shock:. Dat moet dus niet . Maaaaar daar gaan we het nog even over hebben :mrgreen: .
Maar ik kan me heeeeel goed voorstellen dat het even anders wordt als ze al zo lang weigeren dan vind je op een gegeven moment alles goed denk ik. Wij hadden dat met drinken (dat deed ze dus niet). Dus dat moet ik nu weer een beetje terughalen.
Ik ben niet zo van op de minuut eten en drinken maar de hele dag door vind ik ook niks hoor. Het is zelf ook lekker als je op een gegeven moment echt zin in wat hebt en dan gaat eten en drinken. Dan is dat ook lekker om te doen. ALs het altijd kan mis je dat gevoel. En het is ook ongezond.
is het al lang, dat hij alleen maar rozijnen en sultana’s lust?
tygo heeft ook weleens van die periodes dat ie bijna niks wil, behalve toetjes
maar het gaat eigenlijk vanzelf weer over
hij heeft in spanje met kerst geleefd op mais-chips :oops:
maar hij was ziek geweest
en had gewoon echt geen eetlust, dus ik was allang blij dat ie iets at…
maar da’s anders dan met jouw tom…
hij vind de bv dus gewoon te lekker… :think:
mamalien…ik begrijp haar ook wel en ben het 90% met haar eens…maar bv is juist wat hij wil :?
en heb hem bijna aan de fles ipv een volle bv savonds voor het slapen…dus alles wat ik heb opgebouwd aan afbouwen moet ik stoppen …
:?
we bieden juist veel aan zodat hij geen mac voelt door zijn weigering omdat dat waar hij wel zin in heeft niet bijligt :shifty:
verder sluit ik me bij je aan
Heksje persoonlijk vind ik een fles kv netzo goed kunnen. Het gaat er toch om naar mijn idee dat je de bijvoeding even staakt een week om na een week met frisse moed te beginnen en je even uit die strijd bent.
De meeste mensen geven niet eens bv en op die leeftijd al heeelemaal niet dus wat dat betreft een bijna onmogelijk advies. Zou ik dus ook gewoon zien als bv/kv.
Tenzij hij dat ook als machtsmiddel ziet natuurlijk. Met MAaike hadden we dat dus wel. Die weigerde de fles bij anderen (echt alles :? ) omdat ze door had dat ze nee kon schudden (met een grote grijns) en dat dat effect (ze gingen het nog harder proberen).
Wij deden niks. Wij gaven de fles en als ze dan al in het donker begon te lachen dan had ik hem voor haar binnen handbereik maar probeerde hem niet te geven. Na 2 minuten ofzo ging ze dan zelf wel drinken omdat het spelletje niet doorging :mrgreen: .
Maar op het kdv dronk ze dus alleen als ze niet keken en eet ze ook nog steeds alleen als ze zich omdraaien :mrgreen:.
Het is wat hè. Macht is leuk natuurlijk :mrgreen: .
Maar goed hierdoor is hier de bv ook gestopt omdat ze ook doorkreeg dat ze dat ook kon weigeren en net wat je zegt uuuuuuren :? .
Je kunt ook een deel van het advies opvolgen. Bv op de momenten dat hij dat altijd al dronk, bijvoeding op de normale tijdstippen. 1 keus voor zijn neus, en eet hij niet, dan het volgende moment weer kans. Niet boos om worden, niet wanhopig worden, niet proberen toch een hapje, wel uitbundig prijzen als hij een hapje neemt. Na een dag of 2 gaat hij eten zeker weten, geen enkel kind hongert zichzelf uit.
Dat is wat je zou moeten doen, en dat werkt…
MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAR spreekt deze moeder uit ervaring, dat is erg makkelijk gezegd als het niet je eigen kind betreft, en hij genoeg reserve heeft, en s’nachts niet hongerig rondspookt. Zo heb ik dus ook huilend aan zijn stoel gezeten hem smekend om toch een hapje te nemen. Uiteindelijk heb ik toen mijn moeder’s hulp in geroepen. Die had iets meer energie en geduld om de strijd rondom eten weg te halen, door idd te troosten maar niets aan te bieden als het normale eten.
Stijn zal altijd een moeilijke eter blijven, en regelmatig merk ik dat de strijd weer begint te komen, en dan zeggen mijn man en ik dus heel bewust, even pas op de plaats. Geen snoepjes en geen aandacht aan tafel als hij niet eet… :hug:
mmmm…
wat ik zou doen???
Door jouw gekozen eten aanbieden op door jouw gekozen momenten…
en voor onze puppies is dat 3 maaltijden met 2 tussendoortjes op een dag ((wessel krijgt dan nog aan het eind een fles… hihi).
Het aanbieden heb JIJ in de hand, het nemen heeft Tom in de hand… en dat zou ik aan hem overlaten.
Ik heb zo’n vermoeden dat het belangrijk is om niet in te gaan op zijn gedrag (weigeren of juist erg lekker vinden van dingen), maar JOUW patroon en idee over eten te volgen…
Ik denk echt dat wanneer Tom merkt dat het er niet toe doet hoe hij reageert… er weer plaats komt voor nieuwsgierigheid…
En waar ik het wel mee eens ben met het cb… eten is bij ons ook plaatsgebonden… (in de stoel, aan tafel)…
niet meer willen eten --> mag Wessel van tafel… maar dan ook niet af en toe een hapje halen…
Maar dat is gewoon een persoonlijke norm.
Succes.
ja Ziet , idd :S
@Mamalien wrote:
Wij deden niks. Wij gaven de fles en als ze dan al in het donker begon te lachen dan had ik hem voor haar binnen handbereik maar probeerde hem niet te geven. Na 2 minuten ofzo ging ze dan zelf wel drinken omdat het spelletje niet doorging :mrgreen: .
dit is dus de manier waarop ik hem 's-avond al grotendeels aan de fles heb.
na het bad krijgt ie kort de borst (zonder dat ie vol zit: mijn manier van klolven hahahaha) en dan naar zijn kamertje…licht uit en liedje zingen met de fles in zijn handbereik.
na wat wurmen, draaien en de fles wegslaan …pakt ie dan vanzelf de fles en klokt hem grotendeels leeg. en dan hup in bed :thumbup:
bedankt voor het meedenken!
inkie: denk dat er wel wat inzit wat je zegt.
maar wanhopig doe ik niet, boos ook niet…hij krijgt de keus…en zo niet…dan hup bord weg en en spelen maar.
eet hij iets of zelfs goed, krijgt ie een vette knuffel en mag ie tv kijken…
ik heb echt oprecht niet het probleem dat het in macht zit of in mijn reactie.
maar ik denk gewoon echt dat hij vast eten niet leuk/lekker vind.
hij wil nooit iets proeven/hebben van wat wij eten…heel soms wel maar dat kitst ie dan meteen weer uit…
het knijpfruit was een toevalstreffer, maar die lol is er ook al weer af…
maar ik zal het gaan proberen.
1 ding voor zijn neus en water tussendoor.
ik hou mn hart vast
:mrgreen:
)wij zijn er eens flink voor gaan zitten om eens met een helikopter view te gaan kijken naar tommie en zijn eetpatroon.
vanaf 5.5 mnd af at hij als een beer. vloeibaar en gepureerd ging als een speer.
bij de eerste tand een dip die snel weer over was.
maar in oktober 4 tanden tegelijkertijd en ow wat een pijn :? DAAR is zijn aversie tegen ¨hard¨ eten begonnen . koud en vloeibaar ging nog wel.
daarna krabbelde hij op en at zelfs een halve boterham…en sultana-s.
en nu is het weer drama.
MAAR het slecht/niet eten valt samen met…zijn leren lopen :shifty: en dus is de wereld eng en de tiet zijn toevlucht :shifty:
dat we daar! niet aan gedacht hebben :wall:
verder is meneer met een spreek/woordjes ontdekken-sprong bezig en is het anders dan anders gebruiken van zijn mond lippen en tong reuze interessant …vandaar dat dat knijpfruit zo goed werkt… :roll:
EN sinds 2 nachten heeft hij de nachtvoedingen afgeschaft en slaapt van 7 tot 6 :shock:
-tom…die een jaar lang MINSTENS 2 nachtvoedingen wilde :shifty:
dussss we hebben besloten met the flow mee te gaan.
ik bied overdag niet meer de borst aan maar ander drinken waardoor hij savonds veel meer dorst heeft en de fles goed pakt…en dat! heeft zijn effect al bewezen
mama zit met mega stuwing maar who cares :dance:
verder at hij gisteren relatief goed…hij schrokte zelfs :lol:
hij at niet veel maar wel met plezier …totdat… hij zich verslikt …dan is meteen de eetlust over :?
maar he…dat komt ook wel goed.
hij kwijlt als een gek…dus ook zijn kies zal opspelen…
BEDANKT voor jullie meedenken en advies…in 2 dagen tijd heb ik ander kind gekregen :inlove: