Juf snapt mijn kind niet....?

Nou, ik heb hier net een dikke huilbui achter de rug.

Zoon zit net twee maanden op school en luistert volgens de juf heel slecht, is ongeconcentreerd, etc. Krijgt dagelijks straf (op een stoeltje uit de kring)

Vandaag is het een halve dag en volgens zoon heeft ie “alle cijfers gehad” vandaag (10 keer op het krukje blijkbaar, want hij stak alle vingers op) “Ik luister niet goed mama”

Ik schrok me kapot en volgens juf speelt dit al een paar weken (maar mij niet inlichten?)

En nu hebben wij sinds hij op school zit een kleuter met stressverschijnselen (kauwt op zijn kleding tot het stuk gaat en slaap heel erg moeilijk in terwijl hij nog nooit moeite heeft gehd met slapen)

Ik heb speciaal nog een gesprek met zijn peuterjuf gehad of zij ook maar iets herkende van wat de kleuterjuf benoemt: nee, het verbaast haar enorm.

Nergens heeft mijn zoon problemen: thuis niet, peuterschool niet, in de buurt niet, speelt ook leuk en rustig bij andere kinderen uit de straat. Alleen nu in de kleuterklas gaat het mis.

En het signaal wat ik nu van juf krijg: er is iets met hem, hou het in de gaten.

Ow, ik zit zo vol nu, ik kan wel doorschrijven, zo erg vind ik het.

Er is niks met mijn kind! Hij moet gewoon wennen, is waarschijnlijk enorm onder de indruk van alle nieuwe indrukken. Je moet hem geen straf geven (snapt ie ook niks van en het werkt ook niet) Geef hem aandacht, leg hem dingen rustig uit, snap hem gewoon!

Pffff… het moet ook maar net klikken met een juf en een juf moet ook maar net voldoende inzicht hebben om te zien hoe een kind in elkaar zit.

Toen onze dochter (oudste) in groep 3 kwam, toen was haar juf een verademing. Al in het eerste oudergesprek wist ze precies te vertellen hoe ze in elkaar zat. Heerlijk! Ze had het precies goed terwijl haar vorige juf totaal geen raad wist met een hooggevoelig kind dat zich stoer en sterk voordeed.



Oke, ik ratel maar door, sorry. Loop even met mijn ziel onder mijn arm.

Morgen vertel ik de juf, dat zoon eerst alleen de ochtenden komt, dat ie bomvol stress zit en dat ik niet wil, dat hij zo veel straf krijgt en afgezonderd moet zitten. Mijn kind trekt dat gewoon niet.

:cry:

:hug:

Wat een aparte manier van handelen van deze juf.

Kinderen die nieuw zijn moeten de regels nog leren en hebben tijd nodig om te wennen aan alles.

Als alles zo nieuws is snap je volgens mij amper wat je fout doet en volgens mij maakt het een kind erg onzeker ( oeh durf ik dit wel straks moet ik weer in de hoek…)



Sterkte ermee ik zou het zeker aankaarten.

Meid, wat moet je moederhart zeer doen… dus eerst een dikke :hug:



Ik maak uit jouw verhaal op, dat er een totaal onbegrip is tussen je zoon, de juf en jouzelf.

Ga praten met de juf, desnoods totdat je erbij neer valt. Vraag in welke situaties hij boos/verdrietig/nietluistert.

Ga de situaties met haar na, en vertel haar wat ze wel moet doen volgens jou.Verstandig dat je de lat voor hem wat lager legt. Het ene kind went gewoon sneller als een ander, en hij heeft echt even wenninstijd nodig.



Probeer te blijven praten, want dat is de schakel tussen jullie drieeen.

Daarbij vind ik het

a: nergens op lijken dat ze je zo laat inlicht

b: ze hem zovaak straft, belachelijk. Straffen is opvoedkundig de laatste optie zo ongever. Belonen en negeren werkt veeeeel beter vaak.



Sterkte ermee, en blijf lekker van je af schrijven :hug:



:-*

Dank je (zit ik alweer te :cry: )



Precies: geef hem wat tijd! Maar juf noemde de eerste week al, dat hij zijn potlood nog niet goed vasthoudt (en dat het dan maar afwachten is of je zo naar groep 2 kan :shock: ) en “hij loopt nog steeds veel op zijn tenen”



Ik vind er gewoon helemaal niks aan, de kleuterschool met die rare hoge eisen en het keurslijf waar je meteen in moet.

(Oei, nu word ik boos geloof ik. Voelt iets beter)

Wat een verschrikkelijke juf! Sorry dat ik het zo zeg maar in een halve dag 10 keer straf krijgen van een juf? Kom op zeg, dat slaat toch nergens op?



Je kleine kereltje moet gewoon wennen, en idd, als de juf meent zo vaak straf te moeten geven (aan een mannetje van die leeftijd!!:think: ) moet ze op een gegeven moment toch ook eens na gaan denken of haar aanpak misschien niet goed is???

jeetje zeg, krijg gewoon tranen in mijn ogen. Zie mijn eigen prul al zo verloren zitten…

Weet niet goed hoe ik het aan zou pakken maar ik zou er ook heel verdrietig om worden…



:hug:



grts patricia

Dank je Reat (daar gaaaa ik weer :cry: , pfff)



Wij straffen thuis ook lang niet zoveel. Natuurlijk zit er hier wel eens een kind op de kruk of op de gang! Maar eerst waarschuwen we, gaan we in gesprek (oogcontact!) via de Gordon-methode.

Hij snapt er echt geen hol van waarom hij steeds straf krijgt. Ja, omdat hij niet luistert.

Volgens juf hoort hij haar niet omdat hij te druk is met andere dingen. Dat kan kloppen. Hij is nu heeeeeel veel bezig met vriendjes maken (“Ik heb al heel veel vrienden mama!”), met leuk gevonden worden, met grappig gevonden worden.



Ik vind het gewoon zo zielig… Staat ie daar weer zijn mouw te verkauwen… Net kon hij weer niet slapen, schone pyama aan omdat zijn mouw helemaal nat gebeten was :cry:

Mijn zoon zit sinds eind augustus op de kleuterschool en heeft vorige week zijn eerste rapport gehad. Het rapport was niet zo mooi als ik had gehoopt. (Overal altijd positieve dingen over hem gehoord). Hij heeft aardig wat D-tjes (A-tjes is het best).

Onder andere voor regels in de klas, sociaal gedrag, werkhouding, luisterhouding.



Gisteravond rapportbespreking gehad en toen werd mij uitgelegd dat Tycho echt moeite heeft met de regels. Nou ik vind dat dus niet zo gek. Hij komt van de crèche en daar mag en kan alles er zijn alleen regels tijdens het eten. Dus als mijn mannetje in ene meer dan een uur in de kring moet zitten, vind hij dat erg lang en vraagt hij vaak wanneer ze dus klaar zijn.



Gelukkig zij de juf wel dat hij steeds beter omgaat met de regels en dat er wel vooruitgang in zit. Lijkt mij ook meer dan normaal. Hij heeft toch gewoon tijd nodig om aan alles te wennen.



Maar wat willen ze nou eigenlijk dat je kind gelijk vanaf de eerste schooldag netjes precies doet wat zij willen.

Ik vind ze toch wel erg streng vooral voor de nieuwe kindjes.

Ze mogen daar best wat meer rekening mee houden.



Ik hoop dat jouw zoontje snel zijn draai vind in zijn klas en dat de juf dan wat minder druk op hem uitoefent.

Zijn er niet nog andere kleuterklasjes op school. Als het echt niet klikt met de juf, kan hij dan niet bij een andere juf in de klas komen?

:hug:



Al heb ik geen schoolgaande kinderen… als het mijn kind was zou ik zeker goed met de juf praten en aangeven dat dit gedrag zich nergens anders voordoet dan bij haar in de klas. Dat je navraag hebt gedaan bij peuterjuf en dat die het niet herkent. Gooi alles wat je hier net schrijft eruit zou ik zeggen. Het kan toch niet zo zijn dat zij daar niet eerder mee te maken heeft gehad als juf in de onderbouw?!? Kan me zooo voorstellen dat je zoontje het moeilijk vindt en dat hij eigenlijk zo zijn best wil doen maar zich niet begrepen voelt (en wat maakt het in godsnaam uit dat hij 10 vingers ipv 1 opsteekt!!! Grrrr :wall: )



Zou zeker overwegen om te kijken of een andere klas mogelijk is als je er met haar niet uitkomt (geen idee of dat kan hoor).



Heel veel succes!

Dat gevoel heb ik ook: de verwachtingen zijn zo hoog. Ze moeten zo snel…



(Hij had niet straf omdat hij 10 vingers opstak ipv 1 hoor! Hij had volgens hem 10 keer straf gehad: “Ik heb alle cijfertjes gehad mama”. Dus van 1 tot 10, 10 vingers dus, bedoelt hij.

)



Dat is het eerste dat ik ga vragen morgen: of hij echt in ruim 3 uur 10 keer straf heeft gehad…? :cry: )

Nou meid,ik kan me voorstellen dat je zit te huilen…

Ik krijg al kippevel van het idee dat dat arme mannetje telkens maar straf krijgt en niet wordt begrepen. :?



Ik zou ook eens goed met de juf praten,ook uitleggen dat het straffen niet werkt,en dat ook weer gevolgen voor thuis heeft.

Ze zijn nog maar zo klein,ik vind wel dat ze vaak al zo streng zijn op de kleuterschool.Mogen ze aub ook eerst even wennen…

Weet je…de juf afkraken is natuurlijk ook heel makkelijk.

Zij heeft overduidelijk niet door hoe ze kan doordringen tot je zoon en op welke manier ze hem zover krijgt dat hij meegaat in de rest van de groep.



Daarbij wil ze graag dat hij aan de eisen voldoet. Misschien helpt het als je haar duidelijk maakt dat hij zijn eigen tempo heeft in schooldingen, maar dat hij verder prima meekomt en jij je daarover geen zorgen maakt.



Dat straffen zou ik per direct niet meer willen hebben, desnoods zou ik het daarvoor hogerop zoeken (dir.)

Probeer haar een handreiking te doen in hoe ze hem kan corrigeren zonder dat hij het gevoel heeft dat ze hem enorm straft. Laat hem jufhulp worden oid, zodat hij continue betrokkenheid voelt, dingen voor haar mag doen?



En :cry: het er maar uit, is niet meer dan logisch en heel begrijpelijk.



:-*

Er is trouwens mar 1 kleuterklas, en de juf lijkt me verder een prima meid hoor.

Maar ik twijfel of ze het wel goed aanpakt met hem… Ik vind zo vaak straf echt heel erg.

oooh wat kan ik me jou w gevoel goed voorstellen.



Is jou zoon ook hooggevoelig?

Hier loopt ook zon jochie, ook pikt hij emoties van volwassenen goed/ te goed op. Daardoor soms erg druk.



Maar als je met hem praat en de dingen uitlegt neem thij zoveel van je aan en is het een schat van een kind, straffen werkt hier bijna nooit, al gebeurd dat natuurlijk ook weleens,



Ik zou in gesprek gaan met de juf, want waar zij mee bezig is kan echt niet!



Wij hebben volgende week 10 min gesprek, ben erg benieuwd

wat een verhaal zeg… heb nog geen kinderen op de kleuter of peuterschool maar dan nog.



mij hebben ze geleerd domme vragen bestaan niet en van vragen wordt je slimmer.

en hij is er nog maar 2 wkn. laat hem even.



heel goed dat je morgen een gesprek aangaat en hem alleen smorgens laat gaan



mag ik trouwens vragen… hoort hij goed?



mijn vriend heeft dit ook gehad zou naar een andere school gestuurd worden etc.

maar wat bleek hij hoorde niks

is wel alweer bijna 30 jaar geleden hoor.





verder succes en als je mannetje even rust nodig heeft gewoon geven.

is nu nog niet leerplichtig en anders na sint en kerst laten gaan



is ook een hectische tijd nu…

Mijn moeder zei ook al: ze mag hem niet meer straffen! (Ik heb natuurlijk eerst mijn eigen moeder gebeld, raad gevraagd en flinkt gejankt…)



Dat vind ik moeilijk he: in hoeverre mag je van een school eisen dat ze je kind niet straffen? School is verplicht (nu nog niet, straks wel) maar hoeveel inbreng heb je zelf?

Wij zetten niet steeds op de kruk; we praten eerst, rustig, oog in oog, leggen uit wat er mis gaat en wat we graag willen zien, etc.



Pffff…ben even helemaal leeg.

Ik vind jullie reacties heel fijn, dank jullie wel.

@Frischling wrote:

Dat gevoel heb ik ook: de verwachtingen zijn zo hoog. Ze moeten zo snel…



(Hij had niet straf omdat hij 10 vingers opstak ipv 1 hoor! Hij had volgens hem 10 keer straf gehad: “Ik heb alle cijfertjes gehad mama”. Dus van 1 tot 10, 10 vingers dus, bedoelt hij.

)



Dat is het eerste dat ik ga vragen morgen: of hij echt in ruim 3 uur 10 keer straf heeft gehad…? :cry: )




Hihihi, ik dacht al, is ze nu helemaal gek geworden!

:wink:

Hopelijk gaan jullie er uitkomen, lijkt me wel hoor. Wat al eerder is gezegd, blijf in gesprek. Zeker als dit de enige kleuterklas is.



Nogmaals :hug: Kan me zo voorstellen hoe vervelend het is om je blij mannetje zo in de stress te zien.

(Ik vind het ook wat eng om morgen in gesprek te gaan. Zoals ik me nu voel barst in dan meteen in janken uit. Mijn kinderen hebben hun hooggevoeligheid niet van een vreemde… Trek me dit zo enorm aan; dit is mijn lieve en gevoelige en enthousiaste en onstuimige mannetje!)

Kijk, ze mogen wel straffen, maar in bepaalde mate. DIe mate zouden zij zelf zorg voor moeten dragen door op het moment dat zij vinden dat het uit de hand loopt, mensen te gaan inlichten.



Je kind thuishouden is een tijdelijke oplossing en verschuift waarschijnlijk het probleem.

Daarbij zit je niet in een goede tijd, sint en kerst zijn de drukste tijden. Halve dagen vind ik een toppie oplossing.Hij moet ook niet die gezelligheid missen toch, op school?



Daarbij ( dat is dan de juf nog in mij) kan de juf niet bij elke situatie op de knietjes, oog in oog, daar heb je gewoon niet altijd genoeg tijd voor als je nog meer van die kotertjes hebt.

Ze moet proberen de basis met elk kind aan te gaan, en moet haar tijd goed verdelen, elk kind verdiend dezelfde aandacht.



Om tafel gaan lijkt me de beste optie.

Mijn mond valt open! Ik zit echt vol verbazing te lezen :o ! Mijn kinderen zitten nog niet op de kleuterschool dus ik heb nog geen ervaring, maar ik vind het echt heel raar van de juf. Ik zou inderdaad eens met haar een gesprek aan gaan. En het is toch logisch dat een kind eerst moet wennen? Sommige kinderen hebben echt tijd nodig om te wennen.



Sowieso is de kleuterschool om te kleuteren, niet om gelijk braaf in het gelid te moeten :naughty: . Groep 3 snap ik wel dat je het ondertussen geleerd moet hebben, maar net begonnen in groep 1 :shock: , en dan ook meteen al straf geven :o . Sorry hoor, maar ik vind dat echt niet normaal.



Ik ben wel erg benieuwd hoe dat straks bij ons gaat, zoonlief luistert nu al niet, hoe zal dat straks dan zijn :think: .



Sterkte!