Juf snapt mijn kind niet....?

oh dit grijpt een moeder gewoon enorm aan!

Wij hadden het dan wel niet zo extreem (met straffen ed daar was helemaal geen sprake van) maar vorig jaar in groep 1 bij het eerste 10 minuten gesprekje bleek dat juf een heel ander beeld had van onze zoon als dat wij hadden en vooral ook… zoals de rest om ons heen hem zag.

Net als jij ben ik ook nog naar de peuterjuf geweest.

Wij hadden een sociale vrolijke peuter afgeleverd en kregen een boze kleuter er voor terug! Wij vonden dit ook zo erg en heb er ook wat tranen om gelaten. Deels was het te verklaren door een kereltje in de klas dat nogal invloed had op de rest en die invloed was niet echt goed… maar ook qua taal ed… hij zou niet goed praten, ze begreep hem niet etc etc.

Hier was de ommekeer toen juf bij ons thuis was op kraamvisite.

Zij zag een heel ander kind als op school! Nu begreep ze ook waarom wij zo verbaasd waren tijdens het 10 minuten gesprek. Ze zag ineens ook een open en sociaal kind dat vooral ook heel goed praatte!

Vanaf dat moment is zij er echt anders mee omgegaan (en kwam ze dus ook achter dat onze zoon echt heel veel moeite had met het dominante gedrag van het klasgenootje) en kregen wij ineens geluiden die klopten met onze eigen beleving van ons kind thuis.

Ik zou zeggen: ga het gesprek aan en desnoods idd een keertje juf bij jullie thuis terwijl jullie knul lekker zit te spelen… voor zover dat lukt met juf in huis (wat was ik blij dat wij toen kraamhulp hadden, want alle kamers moesten geshowd worden :lol: ).

:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

2 maand is hij daar nog maar, dat is echt nog maar NET. Natuurlijk moet hij de kans krijgen om te wennen, niet door hem de regels op te dringen en in het diepe te gooien, maar door hem aan zijn handje mee te nemen in de wereld van de basisschool.

Blijf praten met de juf, leg uit wat haar aanpak met hem doet en of ze wil meedenken over een andere aanpak. Misschien kun jij haar uitleggen hoe jouw zoon in elkaar zit. JIJ bent zijn mama, niemand kent hem beter als zijn mama. En hij vertrouwd nu ook op je dat jij hem dit rotgevoel weg neemt, en ik denk dat jij dat prima kunt!

Succes want deze tranen zijn heel begrijpelijk!

Ah, Reat, jouw reactie kwam tegelijk met de mijne. Als ik die lees, moet ik inderdaad wel nuanceren. Straf hoort er ook wel bij, maar het lijkt me dat ze wel rekening kan houden met het feit dat hij nog moet wennen. Misschien is er wel een andere manier van ‘straffen’ die bij hem wel werkt of zo.

Frischling, sterkte morgen. Jullie komen er vast wel uit gezamenlijk. :hug:

Oh bedankt dames (daar ga ik weer :cry: :cry: :cry: )

Ik ga zo proberen te slapen, zit hier nu alleen maar te snotten en janken achter de laptop.

Bedankt voor jullie heldere input, kan ik echt wat mee, fijn.

@Frischling wrote:

… Trek me dit zo enorm aan; dit is mijn lieve en gevoelige en enthousiaste en onstuimige mannetje!)

het zou over mijn zoontje kunnen gaan.

Even een dikke :hug: voor jou en ik hoop dat het gesprek goed verloopt.

En de juf mag best zien hoe jij je eronder voelt, ook als je daarbij moet :cry:

Ik krijg een knoop in mijn maag als ik jouw verhaal lees.

Sterkte!

Vind het zo’n zielig verhaal!

Ik had ook meteen het idee dat hij door zijn huidige juf gewoon niet begrepen wordt :frowning: Wat overduidelijk is is dat haar plan van aanpak (m.b.t. straffen) gewoon NIET werkt.

Vervelend zeg, sterkte! :hug:

Nou alles mag tijdens zo’n gesprek, huilen, lachen desnoods schreeuwen, het is jouw kindje, die jij het beste kent, zo’n juf moet niet doen of ze hem beter kent en dus haar manier van aanpak beter is, dat moet ze maar inzien!

Mènn ik krijg ook een knoop in mijn maag en vooral omdat ik weet hoe het ook kan gaan.

Mijn zoontje zit ook sinds augustus op school en wat is hij in een warm bad terecht gekomen.

Het is een heel lief gevoelig mannetje die nogal emotioneel kan reageren op nieuwe situaties.

Maar daar is dan de juf, moederkloek en kom maar bij mij hoor.

Nu heeft hij MG en ze gaat speciaal voor hem wat regelen mbt de Sint omdat hij alles deze week gaat missen. :inlove:

Ik besef nu wel weer hoezeer wij het getroffen hebben.

Je schrijft dat het verder een prima meid is. Ik zou morgen bij haar aangeven hoezeer het jullie geraakt heeft en hoeveel verdriet je er om hebt, dan zou het toch een onmens moeten zijn wil ze niet opnieuw met jullie in gesprek gaan. Dikke knuf en ik hoop dat je een beetje kunt slapen :hug: :hug:

HIer krijg ik zelfs nog een knoop van in mijn maag.

Bij het eerste stukje wat ik aan t lezen was dacht ik dat het om de eerste klas gaat, maar as ik t goed begrijp gaat het om de kleuterschool dus echt groep 1 nog.

En als ik dat dan goed begrijp ( lezen is niet mijn sterkste punt) dan vind ik t echt niet goed waar die juf mee bezig is.

Ze kunnen idd tegen een kindje zeggen dat er iets is wat hij fout doet, of dat een kindje iets doet wat niet mag.

Maar je kunt een klein hummelke toch niet zo vaak straf geven, dat vind ik hoogst abnormaal. En tuurlijk schiet zo een klein manneke dan in de stress.

Ik hoop dat jou gesprekje met de juf zal verlopen zo dat jij je er beter bij gaat voelen, en zeer zeker dat jou manneke zich er beter bij gaat voelen.

Een kindje moet met plezier naar school gaan, en er lekker relaxed en moe van thuis komen, met verhalen wat ze allemaal gedaan hebben, en dat t leuk was.

En vast al niet dat zo een klein manneke thuis komt en dat hij nerveus word van school, en dat hij steeds uit de kring gezet word. Sorry maar dat gaat me te ver.

Heb hier ongeveer t zelfde mee gemaakt met de oudste toen ze naar groep 1 ging, met een van de juffen kon Savannah totaal niet overweg, of de juf met haar, kwam ze ook telkens huilend thuis en bang.

Dus ik kan me heel goed voorstellen wat je voelt, dus een dikke knuffel voor jou :hug: :hug:

Wat een vervelende situatie zeg, heel begrijpelijk dat je het daar moeilijk mee hebt, hopelijk lukt het je om een goed gesprek te krijgen met de juf…

Ik zou tijdens het gesprek niet direct zeggen dat ze het verkeerd doet, want dan voelt ze zich meteen aangevallen en zal ze waarschijnlijk niet meer zo openstaan voor wat je nog meer te zeggen hebt.

Misschien gewoon zeggen dat je verbaasd bent dat de juf zo’n ander beeld heeft van je kind dan jijzelf, en ook vertellen dat je het daar moeilijk mee hebt. En probeer ook zo veel mogelijk concrete voorbeelden te vragen, dan kun jij misschien ook een betere indruk krijgen van de situatie.

Probeer je voor ogen te houden dat de juf vast geen slechte bedoelingen heeft met je kind, dus dat ze ook vast wel mee wil denken over een oplossing (geef haar gewoon even het voordeel van de twijfel nu).

Misschien heb je iets aan onderstaande links:

http://www.ouders.nl/mdiv2006-groep1.htm

http://www.ouders.nl/mond2005-10minuten.htm

Sterkte!

Misschien zou het eventueel zo kunnen zijn, dat hij bepaalde "werkje: (tekenen, kleuren, enz…) moet doen en dat hij daarbij op zijn stoeltje moet zitten en niet steeds de klas rond. Dat dat het gevoel geeft aan je kind dat hij straf heeft? Die indruk krijg ik eerder, eigenlijk. Dan nog zou ik met de juf gaan praten, hoor. Maar voor kinderen is het soms lastig om dat verschil te zien.

En eerlijk gezegd vind ik 2 maanden al wel zo lang dat hij bepaalde regles zou kunnen begrijpen.

Maar ik ben geloof ik de enige…

Nou, ik heb zonet even met juf gesproken en nu lijkt het allemaal wel mee te vallen. Ze heeft het gisteren wellicht een iets te negatief uitgedrukt.

Hij heeft niet 10 keer op een krukje uit de kring gezeten (phew… Ik vertelde, dat ik daar zo van schrok en of dat klopte) Ze had hem wel een keer of 10 gewaarschuwd en hij heeft 1 keer op het krukje gezeten. Daarna heeft hij netjes sorry gezegd.

Hij is zeker goed te corrigeren en echt niet onhandelbaar oid (phew…)

Hij is alleen snel afgeleid en veel met de andere kindjes bezig. Ja, dat herken ik. Hij is nog heel erg bezig met vriendjes maken, aardig en leuk gevonden worden. Hij maakt bijvoorbeeld ook tekeningen voor al zijn klasgenootjes en deelt die in de kring uit. Thuis heeft hij het vaak over “zijn vrienden” en dat hij er weer een vriendje bij heeft.

Hij gaat ook met plezier naar school gelukkig.

Het was juf ook al opgevallen, dat hij de laatste tijd heel veel op zijn mouw kauwt en ze vond dit er ook gestresst uitzien.

We hebben afgesproken, dat ik hem eerst de middagen thuislaat.

Heel fijn, al jullie reacties. Gisteren zat ik even in een enorme storm van gevoelens en nu net heb ik even een zucht van verlichting geslaakt.

Bedankt!

Wat fijn dat het zo goed ging, en dat jullie wederzijds nu uitgepraat hebben. Goed dat de gevoelsn uitgesproken zijn, en nu kan ze hem extra in de gaten houden :thumbup:

Hopelijk gaat het vanaf nu beter…

Enne, logisch toch dat je je hart moet luchten, doen we hier op kok massaal :mrgreen: :thumbup:

:dance: hij boft maar met een mama als jij!!!

En zo zie je maar dat jouw moeder gevoel heel sterk is, daar heb je op vertrouwd en heb je iets mee gedaan! Chappeau!

Gelukkig verliep het gesprek met de juf nu beter. Ik vind wel dat ze ontzettend hoge eisen stelt aan een net 4 jarige hoor… Heeft hij geen wen-ochtenden gehad? Ik denk dat het een heel goed voorstel is om hem eerst alleen de ochtenden te laten gaan, zo kunnen jullie rustig wennen aan het naar school gaan…

Fijn dat het nu uitgesproken is. Ook voor de juf denk ik wel zo prettig. En inderdaad een goed idee om eerst de ochtenden te doen. Met vier jaar is hij ook nog niet verplicht om hele dagen op school te zitten. Je hebt het goed gedaan hoor! :thumbup:

@kaboutertje wrote:

:dance: hij boft maar met een mama als jij!!!

En zo zie je maar dat jouw moeder gevoel heel sterk is, daar heb je op vertrouwd en heb je iets mee gedaan! Chappeau!

HIer sluit ik me helemaal bij aan :hug:

Ik vind het echt lief van jullie…

Heb de hele dag al hoofdpijn vanwege die huilbui gisteravond, maar ik voel me wel een stuk beter.

Zoon is een halve dag geweest en volgens juf ging het heel goed. Ik denk, dat juf eea nu positiever gaat benaderen, voorheen hoorde ik alleen wat niet goed ging/ beter kan. Dan komt alles natuurlijk ook behoorlijk negatief over op den duur.

Nou, ik haal even een oud topic omhoog.

We hebben hem destijds halve dagen naar school laten gaan en vanaf januari ging het weer prima. Niks aan de hand.

Nu zit hij in groep 2 en…

het is weer hetzelfde verhaal als in groep 1…

Juf komt woensdagavond langs voor gesprekje en ik ben benieuwd… Pfff…

Het jochie moet gewoon erg wennen…