jemig, hoe doen mama's met schoolkids dit?!!

Nou, we hebben er aan moeten geloven, Aniek is nu echt helemaal alle dagen die moeten naar school.

Maandag en dinsdag gaat ze 2x, woensdag dan 1x, donderdag weer 2x en vrijdag is ze dan ook weer s’middags vrij.

Maar hoe krijgen jullie het voor elkaar? :shock:

Ik heb het gevoel dat ik echt alleen maar heen en weer pees tussen huis en school, hup hup broodje erin tussen de middag en weer terug.



Peter begon na de lunch al te protesteren, “moet ik nou ook weer mee? Mag ik niet gewoon thuisblijven?” 4x opnieuw Michel in de maxi cosi gehesen en hup daar gaan we weer.

Ben nu zelf ook gewoon echt bekaf, wat een gedoe zeg.

Ze is 4 en dus niet leerplichtig, zat er vanmorgen serieus over te peinzen haar gewoon maar alleen de ochtenden te doen :oops:



Morgen gaan we op de fiets, hopelijk gaat het dan sneller, maar dan nog, 1 en al georganiseer zeg, heellllllppppp

Hoe doen jullie dat? toch kiezen voor overblijf ofzo?



Moet wel zeggen, dit is tijdelijk, tot eind maart zo ongeveer, vanaf dan wonen we op 350 meter van school en kost het niet zoveel tijd meer.

Maar nu zitten we op 10 fietsminuten van school en met de auto ben ik 17 minuten onderweg aangezien ik dan om moet rijden.

En ik ben nu al gaar… moet nog 5 maanden zo :shifty:



Oh en wat zijn ouders onderling akelig zeg als ze met de auto zijn :evil: .

Echt hoor, ze rijden de kinderen zo ongeveer van de sokken, parkeren schots en scheef en t liefst zo ongeveer IN de school en bij t wegrijden geven ze je echt geen gelegenheid om weer uit te parkeren… zo kwam het dat we dus maar 20 minuten hadden om te eten want ze was om 11.45 uit, maar eer we eens gelegenheid kregen van iemand om uit te rijden was het dus al 12.00 uur… :hand:

Stelletje aso’s

Op de fiets gaat het makkelijker. :wink:



Je groeit erin. En dan is het uiteindelijk wel gezellig hoor. Peter leert spelen op het schoolplein met de andere kids die niet naar school gaan maar wachten op broer of zus.

Het is even een gesleep. nou ja even… dat blijft nog zeker 4 jaar zo tot ook Michel naar school gaat.



Welkom in de wereld van school.

Ik zou er nooit voor kiezen om de oudste over te laten blijven omdat dat makkelijker is voor de rest van het gezin. ( ik vindt overblijven zo sneu, maar dat is weer een heel andere discussie :angel: )

Tigo blijft maandag, dinsdag en donderdag over.

Op maandag ben ik zelf thuis, maar het is voor tigo geen doen dat uurtje lunchpauze. Tis rennen en vliegen voor hem (voor mij ook maar dat maakt mij iets minder uit, maar ik heb ook maar 1 kind :-))

Tegen de tijd dat we thuis zijn om 12.15 is het snel een bammetje smeren en eten, wat drinken en om 12.45 snel weer naar school. Tigo trok dat echt niet, die wilde rustig aan doen en ff bijkomen.

Heb dat een paar weken gedaan en hem toen op maandag laten overblijven. Voor tigo zijn gevoel bestaat school nu uit 1 dagdeel incl een lunchpauze en dat gaat hem veel makkelijker af. Scheelt ook dat bijna iedereen overblijft bij tigo op school.

en in tigo zijn geval is overblijven echt niet sneu. Tis pas sneu om te zien hoe een kind zich moet haasten en daarna instort tijdens de lunch thuis en dan weer mopperend en huilend naar school gaat.

Dat is hier ook zo, onze oudste blijft ook over op school. In het begin haalde ik hem op maar hij ging steeds meer en meer met tegenzin weer naar school door alle haast tussen de middag en nu heb ik aan einde van dag vrolijk kind mee terug naar huis.



Zelf bleef ik vroeger ook altijd op school eten en vond het nooit een probleem. Alleen maar heerlijk want dan kon ik met me vriendinnen spelen op het plein. :mrgreen:

Wij hebben hier een continu rooster, dus alle kids blijven op school om te eten, dat geeft inderdaad een hoop rust en de school is dan ook weer een stuk eerder uit, zodat ze wat meer aan hun middag hebben, ik was vroeger om half vier uit, nu is de school hier om kwart over 2 al uit.

Mijn dochter gaat ook 3 keer naar de overblijf, terwijl ik op 2 dagen daarvan thuis ben (thuiswerk). Voor haar en voor mij veel rustiger, terwijl wij toch ook maar 5 loopminuten van school wonen (nu nog, volgend jaar wonen we op 5 autominuten).



Vorig schooljaar was ze vaker hier, en ook de meiden van mijn vriend 1 keer tussen de middag, maar het was geen succes. Dus blijven ze lekker naar de overblijf gaan, hebben ze ook meer speeltijd met vriendinnen en is het veel rustiger voor allemaal.



Door die overblijf heb ik ook meer rust en kan ik eens een ochtend naar de kapper of winkelen zonder dat ik weer om 12 bij school moet staan.

Ik vind overblijven ook niet persee sneu hoor, maar ik dacht eigelijk dat ik Aniek daar nog te jong voor vond, ze is nog zo jong.

Maar ze kan het dus idd niet waarderen dat ze een broodje naar binnen moet proppen in een krap halfuurtje.

Ze wil haar schoenen uit, tv aan, even relaxen en dan sta ik dus “nee houd je schoenen maar aan want we moeten zo weer, eet je broodje op anders heb je honger en tv kijken, oke, maar als je daardoor geen brood eet gaat hij eet”



Kind kijkt me aan met dikke frons, raakt bij voorbaat al zwaar geirriteerd en snapt er nagenoeg niets van dat ze smiddags ALWEEEEEEEEEEER naar school moet en dat alweer zegt ze dus zelf zo.



Op school blijven ze dan over in hun eigen klas, er zit een overblijfouder bij en na het eten mogen ze op het plein spelen.

Ik denk dat we het toch maar gaan proberen, kijken of dat beter wil.

Straks, als we verhuisd zijn is het alweer anders, ik ga dan ook tussenschoolse en naschoolse opvang doen en dus komen er dan 2 kindjes mee van school om bij ons een broodje te eten. Maar gezien de afstand hebben ze dan gewoon een dik uur de tijd.

Nu ben ik van het ene uur en 15 minuten, gewoon bijna 40 minuten kwijt aan heen en weer racen en dat is dus geen doen.



@Ariel, ik zou niet kiezen voor overblijven omdat dit voor mij makkelijker is, maar Aniek vind het zo dus niet leuk en ik heb Michel om rekening mee te houden.

Sinds hij uit het ziekenhuis is gaat hij echt uit zijn plaat als het te druk of te stresserig is en 4 x midden in een slaapje meegenomen worden in de fietskar of auto is voor hem te veel stress.

Hij is gisteren totaal niet aan slapen toegekomen met het gevolg dat hij van 2 tot 5 uur gisteren alleen maar heeft liggen krijsen.

Niet huilen, nee, krijsen en gillen. Dat trekt hij gewoon niet.

Had de kinderarts ons ook voor gewaarschuwd.

Vandaag gaan we fietsen en dan ga ik dus het risico nemen dat ik veilig heen en weer kom naar school terwijl hij hier ligt te slapen.

Die kleine zijn gezondheid gaat er namelijk aan zo. Vandaar dat ik me dus wel behoorlijk druk maak.

De buurvrouw is thuis, ze gaf aan dat ik de babyfoon bij haar neer mocht zetten, maar vanaf volgende week gaan we denk ik kiezen voor de overblijf.

Dit is gewoon niks zo. :frowning:

he meis het overblijven is geen straf voor ze hoor :-* de meeste kindjes vinden het hartstikke leuk juist.



zal ff zeggen hoe ik het het eerste jaar deed , sil bleef het eerste half jaar smiddags thuis (hij sliep toen nog dus tja)

hierna 5 keer geprobeert hem op te halen tussen de middag dat was geen succes!

hij trok inderdaad de schoenen uit en plofte op de bank en naar school? nou daar had ie echt geen zin meer in smiddags…

na veel geharre war toch besloten om hem te laten overblijven en vanaf die tijd helemaal geen problemen meer gehad :thumbup:



moet zeggen dat daar vanaf volgende week weer een eind aan komt , het word me te duur en de organisatie die het overblijven regelt gooit er ook gigantisch met de pet naar dus ik heb er geen zin meer in .



nu ga ik samen met een andere moeder het zelf regelen .

maandags gaat hij met haar mee , dinsdags neem ik haar dochter mee en donderdags gaan we met zijn allen een broodje eten op de markt :thumbup:



maar ik denk echt dat het een goede overweging is voor je om aniek met een poosje ook te laten overblijven en inderdaad mischien nu eerst nog even thuis houden smiddags …



succes!

Ik zou er denk ik voor kiezen om haar dan s’middags thuis te houden je kleinste mannetje mag er niet onderlijden :hug: :hug: :hug: :hug:

Ik ga het er vanmiddag met de juf over hebben.

Ik denk idd gezien Aniek haar karakter dat langzaam wennen aan alle dagen school beter te behapstukken is dan huppa meteen.

Ze is pas 4 en nog niet leerplichtig, dus ik ga eens vragen hoe gebruikelijk het is bij hen op school.

Het zou dan in elk geval voor de komende maanden zijn, na de oplevering van het huis kan ze dan wel de middagen erbij zodat ze dat ritme heeft wanneer ze volgend jaar wel leerplichtig is.



Maar als het niet gebruikelijk is en er verder geen enkel kindje op school is die smiddags thuis blijft, dan ga ik de overblijf overwegen, ik wil wel voorkomen dat ze het buitenbeentje word.

Nou geregeld :thumbup:



Juf vond het zeer verstandig, ze gaf aan dat Aniek idd veel moeite heeft om te wennen. Ze is smiddags ook bekaf zei juf en blijft dan passief op een bankje zitten met buitenspelen.

Dus ze zei meteen “Mijn gevoel zegt me dat je dat idd het beste kan doen, dat ritme van hele dagen komt dan per april wel.”

Super toch. Ze is ook niet de enige, er zijn nog 2 kindjes die smiddags niet komen omdat ze nog slapen.

Dus dat komt wel goed.



Ze was helemaal blij toen juf zei: tot morgen!

Ze vroeg meteen, hoeft ik vanmiddag niet weer naar school toe?

Dus toen wij zeiden dat ze alleen s’ochtends hoefde zei ze blij… oh joepie, mag ik dan slapen vanmiddag mama, ben zo moe…



Nou prima he 8)

@Cell wrote:



Dus toen wij zeiden dat ze alleen s’ochtends hoefde zei ze blij… oh joepie, mag ik dan slapen vanmiddag mama, ben zo moe…




Het is zo cute als ze dat zelf zeggen. :inlove:



Gelukkig dat het probleem opgelost is en dat ze lekker rustig aan kan wennen.

zit nu ziek thuis en vind het onzin dat als ik thuis ben rick naar de bso moet (hij is ook 4) en herken het echt je hebt echt nergens tijd voor. hij hoeft alleen op maandag en dinsdag 2x maar heb er nu ook een dagtaak aan toch merk ik aan hem dat hij er een stuk rustiger van word en lekker verteld wat hij overdag gedaan heeft en 's avonds eet hij eindelijk ws was hij na zo’n lange dag gewoon te moe

bso was van half 8 tot half 6 terwijl dat bij de peuters wel goed ging dus soms is het wel verstandig om een stapje terug te doen

@Cell wrote:

Nou geregeld :thumbup:



Juf vond het zeer verstandig, ze gaf aan dat Aniek idd veel moeite heeft om te wennen. Ze is smiddags ook bekaf zei juf en blijft dan passief op een bankje zitten met buitenspelen.

Dus ze zei meteen “Mijn gevoel zegt me dat je dat idd het beste kan doen, dat ritme van hele dagen komt dan per april wel.”

Super toch. Ze is ook niet de enige, er zijn nog 2 kindjes die smiddags niet komen omdat ze nog slapen.

Dus dat komt wel goed.



Ze was helemaal blij toen juf zei: tot morgen!

Ze vroeg meteen, hoeft ik vanmiddag niet weer naar school toe?

Dus toen wij zeiden dat ze alleen s’ochtends hoefde zei ze blij… oh joepie, mag ik dan slapen vanmiddag mama, ben zo moe…



Nou prima he 8)






top meid! :thumbup: en dan kan je in april wel eens kijken of het overblijven wat is voor haar :thumbup:

dat is fijn geregeld cell

Fijn dat er ook mensen zijn die dit probleem herkennen :slight_smile: In het discussietopic over je kind heel even alleen thuis laten, leek ik de enige te zijn die hier tegenaan loopt :eh:

Toen ik drie kinderen onder de 3 jaar had werd me altijd gevraagd of het niet erg druk was; nee dus het leven was heel relaxed en heel overzichtelijk. Hoe anders was het toe nummer 4 geboren werd en de oudste inmiddels 4 jaar was en naar school moest. Het grote stressen was toen begonnen. Niet vanwege de vierde, want dat was de perfecte baby ook niet vanweg school want 4 keer op een dag op en naar naar school is goed te doen (o ja en dan nog om 5 uur ophalen van een speelafspraak of nog een zweles of een sporttraining). Maar de combinatie daarvan. Het eewige gezeul met de baby (en ja hier hebben ze dus weleens even 5 tot 10min alleen op bed gelegen) , de dreumes die zo lief is maar o jee als die op moet schieten, en de bijna kleuter die echt toe is aan wat extra uitdaging.

Maar ja wanneer geef je die uitdaging als je de hele dag van hot naar her aan het vliegen bent.

Mijn werkdagen waren destijds mijn rustdagen.

Je went eraan, al blijven de schoolvakanties voor mij ook echte vakanties. (heerlijk niet alles op uur en tijd)

Maar het zijn maar periodes. Voor je het weet zijn ze groot genoeg om zelf naar school te fietsen. En dan kun je ipv om half negen op de bank onderuit te zakken er de hele avond op uit om ze her en der van sportvelden, atletiekbanen en gymzalen te plukken.

Cell,



goed opgepakt! Meer rust voorlopig voor Aniek en ook voor je andere kindjes…en niet te vergeten voor jezelf!



Blij dat het zo geregeld kan worden, heb ik toen met mijn dochter eigenlijk niet bij stilgestaan…het was gewoon niet anders voor haar.



Dit schooljaar gaat ze ook bijna alle vrijdagen, en merk dat dat dan wel weer net teveel is, zeker omdat ze aansluitend het weekend bij haar vader is, en niet de slaap krijgt die ze in het weekend nodig heeft…

hier blijven de meiden met regelmaat over. Voor hun beter, voor mama beter. Continuiteit vind ik heel erg belangrijk.

Jammer dat er hedendaags nog steeds moeders zijn die spastisch doen over het overblijven (niet hier, maar merk het op school). Terwijl overblijven toch wel ff vetcool is he, als ik mijn meiden mmag geloven.



Ook wij hebben school niet om de hoek, kleine 10 min fietsen of 3 min met de auto. Ik ben gewoon geen type moeder die 4x heen en weer gaat rijden. Daarbij werk ik, dus is dat bij voorbaat niet eens haalbaar, mocht ik het uberhaupt willen.



cj is van eind sept en ook snel vermoeid. Zij draaid wel alles mee op school. Zo af en toe trekt ze het niet meer en dan hou ik haar thuis. Niets mis mee hoor