Zeg vanaf welke leeftijd ga je je kind uitleggen dat hij niet met vreemden mee mag gaan.
Roel en ik keken elkaar laatst aan nav iets en realiseerden ons dat we lasse nog nooit iets verteld hadden over met wie je wel of niet meegaat. Hij zit nu sinds eind november op school en sinds vorige week ook op ma en di bso dus zijn wereld is een stuk groter geworden dan wij, familie en de GO.
Dus er zijn nu allemaal vreemden in zijn leven gekomen die wel zullen wennen zoals een juf en mensen van bso die hem ophalen. Maar ja er zijn ook invallers ed en straks ouders van speelvriendjes enzo.
Ik denk met een beetje moeite gaat Lasse wel met iemand mee denk ik.
Ergens heb ik het idee dat ik er over moet gaan beginnen.
Hij vind ook iederen en van alles lief - kijk die mijnheer daar vind ik lief of ik hou van Leo (een jongetje uit de straat) Al geprobeert uit te leggen dat er een verschil is tussen houden van , lief vinden en aardig vinden ed. Hij hield van iedereen in Zeist zei hij :inlove: :mrgreen:
Ik ben benieuwd of jullie het er al over gehad hebben en op welke leeftijd en hoe je dat aan hebt gepakt.
Wij zijn dat gaan benoemen op het moment dat ze tijdens het buitenspelen vaker zonder toezicht speelden. De tuindeur staat hier altijd open ivm buurkindjes, maar er kan dus ook zomaar een vreemde binnenlopen. Ik denk ook rond een jaar of vier dus.
Ik vond het belangrijk om erop te letten dat je een kind niet onnodig bang maakt en ook leert, zeker bij het echt alleen gaan buitenspelen in de speeltuin bijv, dat ze aan vreemden best ook hulp mogen vragen als er iets is. Wij hebben dus ook benoemd dat ze op hun gevoel af mogen gaan, ‘voelt’ het een beetje raar, dan ga je weg, naar huis. Maar valt je broertje keihard uit de boom en kan niet meer opstaan en er loopt een meneer langs die aardig lijkt, vraag dan om hulp.
We hebben ook niet gezegd je mag nooooit met iemand meegaan, maar bewust als je echt toch wel met iemand mee wilt gaan, moet je het eerst tegen mama komen zeggen. Anders weet ik niet waar je bent en dan wordt ik ongerust. De verleiding kan zo groot zijn als het maar leuk genoeg gemaakt wordt en dan zou je kind maar ‘stiekem toch heel eventjes’ meegaan.
Humm ja, om bepaalde redenen al zeer vroeg.
Ook dat hij zelfs niet met zijn oma en andere bekenden mee mag gaan zonder dat mama dat weet. Eerst aan mama vragen.
Ik wil hem ook niet onnodig bang maken.
Dat van altijd eerst aan mama of papa vragen is wel een goede. Maar ja dat is handig voor rond het huis. Lasse speelt op zich nog niet veel buiten omdat bijna geen kindjes van zijn leeftijd maar affijn in het voorjaar zal het denk ik toch wel meer gaan spelen dus dan moeten we dat er maar in gaan gooien.
Rondom school misschien leren dat hij het aan de juf moet vragen of iig naar haar moet gaan (zij laat ze overigens niet uit de klas tot ze gericht iemand ziet die bij het kind hoort of dat ze weet dat hij door bso opgehaald wordt)
Ik vind het vooral lastig dat er nu drie plekken zijn - thuis, school en bso en wellicht ook binnenkort bij klasgenootjes spelen. Maar ja misschien maar klein beginnen en het af en toe eens bespreekbaar gaan maken en bij gerichte situaties benoemen. BIjv met oma een dagje weg is bij oma blijven ed.
Misschien ben ik ook wel voorzichtiger dan mijn moeder zo’n veertig jaar geleden. Kan me niet herinneren dat die ooit gewezen hebben op niet met vreemden meegaan. Maar ja we weten ook meer tegenwoordig he.
In en om het huis weet hij dat hij altijd eerst moet vragen aan papa of mama of hij ergens heen mag of vertellen dat hij naar een bepaald vriendje toe gaat.
Bij school vertellen we altijd wie komt halen en dat als diegene er niet is hij eerst naar juf gaat en hij mag dan met 2 buurvrouwen mee naar huis, verder met niemand.
Met die buurvrouwen hebben we onderling afspraak dat als ik dan wel zij 10 minuten na uitgaan school er nog niet is het kind mee gaat en dat de ‘missende ouder’ daarheen komt/belt.
Bij het uitgaan van school hou ik ook automatisch die kindjes in de gaten als ik hun mama nog niet zie. Tot nog toe gaan ze braaf richting juf :thumbup:
Bij ons laat de juf ze pas uit de klas tot ze ze gericht aan iemand kan overdragen. Ik weet niet hoe dat na de kleuterklas zit maar de komende 2 1/2 jaar is dat iig wel fijn.
ze mogen hier niet het schoolplein af bij de kleuters hoor, maar juf komt met de kindjes naar buiten en de meesten schieten dan direct naar papa of mama :lol:
Maar ze mogen pas het schoolplein af als er iemand voor ze is.
Vind ik zelf ook wel een prettig idee.
Hier nog niet zo’n gesprek gevoerd omdat buitenspelen hier niet aan de orde is en ze verder nog niet echt in zo’n situatie komt.
Gek dat er zoveel verschil in zit bij scholen trouwens.
Hier stuiteren alle kinderen het gebouw uit de stoep op en vissen de ouders ze er tussenuit.
Juf is eigenlijk meteen vertrokken (gaat staan roken 10 meter verderop :wall: ).
Ik moet dus voor mijn gevoel wel echt op tijd zijn anders weet ik niet of iemand het doorheeft.
Bij de BSO ga ik er maar vanuit dat ze haar niet aan iemand anders meegeven aangezien ik door heb moeten geven wie haar mogen halen.
Aan de andere kant heb ik haar al een paar keer opgehaald dat er niemand te bekennen was! Dus kan iedereen zo weg gaan zonder dat iemand ze mist :? .
Ik heb me wel voorgenomen daar wat van te zeggen als het weer gebeurd.
Maar ik ben niet zo bang dat mijn kind daar nu vandaan ontvoerd wordt :mrgreen: .
Het komt hier dus ook pas in het voorjaar denk ik.
Heb vandaag een balletje opgegooid bij Lasse tav niet met vreemden meegaan vanuit school of zomaar weglopen oid - toen we daar samen heen liepen vanochtend.
En precies waar ik al bang voor was er zijn teveel verschillende situaties die Lasse dus ook haarfijn wist op te noemen.
Om een lang verhaal kort te maken wij zeggen elke dag wie hem op komt halen en hij gaat met niemand anders mee dan die persoon.
Ik denk dat we het er nog wel vaker over moeten hebben maar het zaadje is iig gelegd.
@Mamalien wrote:
Het komt hier dus ook pas in het voorjaar denk ik.
ik denk hier ook meer en dan is het ook concreter te maken.
Ik moest stiekem lachen om je titel,… je man?? :mrgreen:
Ik zie het nu pas :shifty:
heb het veranderd :mrgreen:
Toen ik het topic weer terug zag dacht ik ook wat staat daar nou, en toen van he dat is mijn eigen topic. Toen helemaal niet gezien.
@Bella wrote:
heb het veranderd :mrgreen:
Toen ik het topic weer terug zag dacht ik ook wat staat daar nou, en toen van he dat is mijn eigen topic. Toen helemaal niet gezien.
:lol:

Was wel grappig :mrgreen:
Wij zijn er al relatief vroeg mee begonnen. Eerst heel simpel en nu hij ouder is wat concreter. Hij speelt al “alleen” buiten vanaf dat hij 3 jr is dus vond het toen wel heel belangrijk om dit bespreekbaar te maken.
Nu af en toe zeg ik het hem nog even: met niemand meegaan altijd eerst naar mama komen.
Tja of het helpt, helaas ben ik altijd bang dat als een gek het echt op je kind heeft voorzien, dat ze hem wel onder dwang meenemen…
Hoop altijd maar dat ons dit nooit overkomt, vreselijk! Ben heel makkelijk in alles maar dit is iets waar ik mij het meeste druk om maak :shifty:
dit hebben wij ook zeer vroeg duidelijk gemaakt net zo als niks aanpakken van vreemden!!! en niet iedereen kusjes of knuffels geven.
we hebben het steeds op kinderlijke manier vertelt dat niet alle mensen lief zijn en dat je ziek kan worden buikpijn als je iets van een vreemde aan pakt en op eet.
en dat je niet iedereen kusjes en knuffel mag geven die zijn alleen voor papa mama en naaste familie.
dit snapte ze altijd tot:
vorig zomer was onze oudste toen net 4 samen met een kennis hun dochter buiten aan het spelen ik dacht bij ons achter huis nee dus dat meisjes had zitten stoken en haar mee genomen ze gingen verstoppertje spelen (wist ik niet) ik schrok me rot om ons heen allemaal vijvers is heb staan schreeuwen de hele staat stond buiten en zocht mee zelfs grote jongens die al bij de vijvers liepen ik was zo bang!!!
bleek dat het meisje had gezegt als je roepen mag je niks zeggen en waren ze bij de buren achter in de tuin gegaan en hadden zich verstopt oh wat was ik kwaad dochter mee na binnen duidelijk gepraat en straf later nog eens duidelijk gemaakt en zeheeft excuus moeten aanbieden aan de mensen die hebben lopen zoeken, ze had de schrik zelf ook goed te pakken en ze weet ook ik mag met niemand mee zonder dat papa of mama het weten en IK HET ZELF HEB GEZEGT!!!
@Mamalien wrote:
Gek dat er zoveel verschil in zit bij scholen trouwens.
Hier stuiteren alle kinderen het gebouw uit de stoep op en vissen de ouders ze er tussenuit.
Juf is eigenlijk meteen vertrokken (gaat staan roken 10 meter verderop :wall: ).
Ik moet dus voor mijn gevoel wel echt op tijd zijn anders weet ik niet of iemand het doorheeft.
Gaat dit over een kleutergroep?!?!??! :shock:
Nou, dan vind ik het echt ronduit belachelijk en zeer onprofessioneel van die juf!!!!!
Ik heb zelf jaren een kleutergroep gedraaid, en ik liep met de kinderen naar buiten en ik wachtte daar tot ALLE kindjes opgehaald waren.
Ik sta op een grote school, dus druk op het schoolplein. Bij ons werd er dus ook op gehamerd: zie je je mama/papa/oma/oppas oid niet, dan kom je ALTIJD terug naar de juf!!! (doen ze ook altijd braaf hoor :thumbup: )
Als er een kindje niet opgehaald werd, dan mocht die even bij de overblijvertjes blijven en ging ik bellen!
Ik zou hier zeker de juf op aanspreken, en als dat niet helpt de directeur!!!
En dan gaan roken op het schoolplein... :naughty:
Groetjes, Marieke
Dat vind ik ook echt niet kunnen hoor :shock: Daar zou ik zeker een melding bij de OC of de directeur bij maken, is echt schandalig… Op zowel de school waar ik werk als de school van Noud blijft de juf in de onderbouw wachten tot de kinderen opgehaald zijn. Vanaf groep 3 niet meer, dan wachten de kinderen op het schoolplein.
Hier wacht de juf wel tot alle kindjes vertrokken zijn.
Maar in alle chaos van ouders, grootouders en 100 kindertjes die tegelijkertijd naar buiten rennen, kan ze volgens mij onmogelijk in de gaten houden wie er wel of niet opgehaald worden.
Er is al een keer een jongetje uit Laura’s klas zelf het plein afgelopen en meegelopen met zijn buurvrouw die daar toevallig op dat moment langskwam - zijn moeder was niet echt blij toen ze een paar minuten later verscheen en hoorde dat haar zoontje met ‘een vrouw’ was meegelopen.
En Laura is ook wel eens opgehaald door een oom van mij (mijn ouders zouden haar ophalen, maar moesten onverwacht naar het ziekenhuis, dus die oom was in alle haast opgetrommeld) - voor Laura geen vreemde, maar voor de juf wel - maar die heeft het niet eens gemerkt.
Tja, het blijft een school, geen gevangenis.
In Peru - waar Laura elk jaar tijdens de vakantie naar school gaat (en waar het in het algemeen een stuk onveiliger is dan hier), hebben ze een ander systeem: de ouders kloppen aan de deur en halen stuk voor stuk hun kinderen op. Dus de kinderen mogen pas de klas uit als de ouders er zijn (en vreemden krijgen de kinderen echt niet mee).
Voor de juf lijkt dit me erg vervelend, want ze nemen het daar niet zo nauw met de tijd, dus de laatste kinderen werden soms pas een uur naar schooltijd opgehaald.
Maar gelukkig lijkt me dat hier in Nederland niet echt nodig (of wel?)
Mejis, nee, bij ons kan je ook idd niet altijd even goed zien welk kind met wie mee gaat. Dat is nou eenmaal zo met een grote school (wij hebben ook 5 keutergroepen).
Maar ik vind het echt niet kunnen dat de juf de kinderen buiten “dropt” en niet meer naar ze omkijkt en een sigaret gaat staan roken!! :naughty:
Op de school waar ik afstudeerde, daar ging het ook een beetje op Peruaanse wijze, haha!!
Was een groep 1 van 13 kindjes, dus dan ken je als juf natuurlijk ook wel snel ouders/vaste ophalers. (opa/oma/oppas etc)
Klaslokaal grensde aan het schoolplein. Juf voor het raam, en als ze de papa/mama/oppas van een kind zag, dan mocht ie gaan.
En als er iemand anders het kind kwam ophalen… dan moest er gebeld worden!! Altijd!! En alle ouders deden dat :thumbup:
Maar dat was echt een klein schooltje, 6 groepen in totaal, dus allemaal veel overzichtelijker natuurlijk!
Mag ik vragen waarom jouw dochter in de vakantie naar school in Peru gaat? Kom jij daar vandaan?
Wel lastig voor de juf dat er kinderen pas zo laat opgehaald worden… en sneu voor de kindjes! :o
(alhoewel sommigen niks leuker vinden dan de juf helpen ;))
Groetjes, Marieke