Ik vertel elke ochtend wie Olivia komt ophalen die dag. Als het verandert, zoals nu
ze maandag door de BSO wordt opgehaald, vertel ik dat zondag al een keer. Hoef ik
maandag alleen maar te herhalen.
Als de kinderen uitgaan, lopen ze allemaal achter de juf aan. Iedere groep gaat voor
hun eigen raam staan en dáár moeten de ouders hun kind oppikken. Goed systeem :thumbup:
De juf staat daar tot de meesten weg zijn, blijven 1 of 2 kinderen over, dan neemt
ze die weer mee naar binnen mocht het te lang duren.
@marieke_dm wrote:
Mag ik vragen waarom jouw dochter in de vakantie naar school in Peru gaat? Kom jij daar vandaan?
Mijn vriend komt daar vandaan.
En behalve dat het natuurlijk heel goed is voor Laura’s Spaans (ze wordt tweetalig opgevoed), vindt ze het ook gewoon heel leuk om lekker met leeftijdsgenootjes te spelen, in plaats van bij de schoonfamilie thuis te zijn - onze vakanties daar staan toch voor 90% in het teken van familiebezoek.
Wel heel interessant trouwens om de verschillen te zien, school is daar echt heel streng en schools, uniformpje aan, veel spelen is er niet bij, op 3-jarige leeftijd zijn ze al letters aan het schrijven en aan het rekenen, en ze krijgen bergen huiswerk mee (waar wij als ouders soms wel 2 uur per dag mee bezig waren

Maar vergeleken met daar gaat het er in Nederland allemaal wat chaotisch en losjes aan toe, dus ook het halen en brengen.
Bij ons op school gaat het ook zo, kinderen komen de klas niet uit voor er een ouder is, mogen niet mee met een ander. Nou moet ik zeggen dat mijn vader weleens onverwacht is gaan halen en hij de kinderen gewoon meekreeg (maar juffen kennen zijn gezicht wel).
Het is wel een chaos in de school, dat vind ik wel een nadeel, zeker als je dan met kinderwagen en een peuter loopt en langs twee klassen moet. Dat is geen pretje. Ik vind het wel erg prettig, veilig idee.
groep 1 en 2 moeten hier binnen worden opgehaald! Als je kind door een ander wordt opgehaald moet je dat van tevoren melden, anders krijgt een ander je kind niet mee!
Ik heb het er met Sara over gehad.
Ze weet nu dat ze niet met een man of vrouw mee mag gaan en dat ze dan moet zeggen: Nee dat moet ik eerst aan mijn mama vragen. Ze weet ook dat ze dat moet doen als ze een snoepje of kadootje oid aangeboden krijgt.
Ook weet ze dat ze als er aangebeld wordt als ik bijv. even de was aan het doen ben oid ze de deur niet mag open doen.
Dit oefen ik regelmatig even met haar door haar te vragen. heej Sara als een mevrouw je vraagt of je met haar mee wilt gaan en je krijgt dan een kadootje, wat doe je dan? En dan antwoordt ze braaf: nee dat moet ik eerst aan mijn mama vragen.
We hebben hetzelfde geoefend mbt papa, voor als ze bij papa is.
Hopelijk is het in de praktijk niet nodig, maar better safe than sorry!
Gaat dit over een kleutergroep?!?!??!
Nou, dan vind ik het echt ronduit belachelijk en zeer onprofessioneel van die juf!!!!!
JA groep 1.
Het is wisselend hoor.
Het ene moment zie je blijven wachten met een paar kindjes.
Maar alle kinderen rennen wel altijd alle kanten uit (buiten het plein) en juf let daar verder niet op.
Als er geen kinderen meer bij haar staan loopt zei naar de ingang van de school en gaat daar staan paffen :wall: .
Ouders regelen het vaak; die zien kinderen weglopen of zonder ouders.
Ik heb ook al 2 keer 's ochtends kleuters van buiten gevist die moeder nog weer even zocht.
In groep 2 mag je hier al niet meer in de klas brengen.
Ik zie ook vaak dat juf (de andere) bij de eerst kindjes wel oplet maar dan met een moeder in gesprek raakt en nergens meer oplet.
Ik snap wel hoe het werkt. En dat ze zo ook nooit overzicht kunnen houden. Maar toch vind ik het storend hoor zo bij groep 1.
Maaike rent zelf naar de bso bus. Die een eind verderop staat. En niemand die daar dus verder op let.
waarom mag je ze dan niet meer binnen brengen? hier mag je bij alle groepen 's ochtends mee naar binnen! 20 over 8 gaat de eerste bel, dan mag je naar binnen. Half 9 gaat de 2e bel en dan moet je weg!
Mamalien ik krijg het een beetje benauwd als ik dat zo lees van zelf naar bso bus lopen - ik hoef hier gelukkig zelf niet over na te denken daar de kindjes pas uit de klas mogen als er een papa/mama of bso medewerker is gesignaleerd die ze op komen halen.
Geen idee hoe het in de hogere klassen gaat maar dit is een klas 1 en 2 dus voorlopig hoef ik me daar nog niet druk om te maken.
Ze willen de ouders er vast aan laten ‘wennen’ voor groep 3; dan mag je het plein ook niet meer op…
Bsobus staat 10 meter verder in de straat.
En als ik wel bij school sta zie ik Maaike daar dus ook wel eens heen rennen omdat ze de dagen nog niet uit elkaar houdt.
Het gaat goed maar ik vind het ook niet echt fijn.
Ze blijft trouwens niet op deze school want we gaan naar een dorp verhuizen. Dus we zingen het zo hopenlijk wel uit.
En ik denk dat ik ook wel een kritische ouder ben hoor.
maar waarom mag je dan ook het plein niet meer op? ik snap dat niet zo goed, waarom mag je je kind niet brengen in de klas? wat is het idee erachter?
Ik snap dat ook niet.
Heb het gevoel dat ze heel erg de ouders uit de school proberen te houden. (ook met leeshulp, begeleiding enz).
Sprak daar laatst een andere leerkracht over en die zei dat hulp niet zo goed beviel. (letterlijk was het nog iets erger maar dat zet ik hier niet neer).
Ik heb gezegd dat ik het jammer vind omdat je op die manier ook het contact met ouders laagdrempelig kan houden! En dat lijkt me een heel goed iets.
Het staat mij dus ook tegen. En het is een gemiste kans!
We zijn vorige week op haar toekomstige school wezen kijken met de open dag.
Daar hebben ze elke ochtend een koffietafel voor de ouders tot 09.00 uur.
Zo anders!
De school waar lasse heengaat vindt het juist superbelangrijk dat ouders meedoen - zien het als iets gemeenschappelijks de school.
Wat een verschillen van opvatting kan je toch hebben he.
Volgens mij worden hier ook oudere kinderen in klassen afgeleverd, ik zie aardig wat ouders her en der altijd de school in verdwijnen.
Mamalien, ik lees je verhaal en ik kan me er gewoon niets bij voorstellen. Kinderen die zelf naar de bso bus moeten lopen, een school die ouders liefst buiten houdt, kinderen die zonder toezicht gewoon naar buiten kunnen lopen naar schooltijd. Ik sta versteld
Hier is het zo dat we gewoon mee naar binnen mogen, kindjes in de klas brengen en weg; Tussen de middag worden eerst de kinderen voor de overblijf uit de klas gehaald en naar het opvang lokaal gebracht. Daarna gaan de kleuterklassen 1 voor 1 met je juf naar buiten. De juf wijst kinderen aan die naar hun ouders/ophalers mogen lopen. Als ze ze niet ziet, blijven de kinderen bij haar. Na schooltijd worden kinderen voor de bso verzameld en moeten in twee groepen in de tussenruimte plaatsnemen (er zijn 2 verschillende bso’s). Dan gaan eerst de kinderen die gewoon naar huis gaan weer klas voor klas naar buiten (zelfde ritueel) en daarna komen de bso medewerkers naar binnen om die kinderen mee te nemen. Er is overigens een overdracht van een coordinator naar de bso, zodat me zeker weet dat ieder kind mee is.
Ik heb de "preek"een jaar geleden ook al eens gehouden naar beide kinderen. ik vertel ze dat ze niet met mensen mee mogen gaan die wij niet goed kennen. Ik geef ook duidelijke voorbeelden van wie wij goed kennen en welke mensen niet. Ik vertel dan dat er ook mensen zijn die niet zo lief zijn en dat ze ook nooit met vreemden/anderen mee mogen gaan omdat ik dan niet weet waar ze zijn en me dan ongerust maak. Want immers, zij maken zich ook ongerust als ze niet weten waar mama is ? Dus mama heeft dat dan ook.
Ik betrapte me erop dat het nieuws van de moord op Milli mij erg aangreep en dat ik meteen mijn kindjes omarmde en ze op het hart drukte hoe het ook al weer zat met vreemden en anderen. Slaat eigenlijk nergens op want de buren zijn hier ook niet vreemd. Ook daar zouden ze gerust naar binnen gaan. Dat wil ik ook eigenlijk niet verbieden al wil ik ze het liefst opsluiten :shifty:
Ik heb het met de kinderen overigens nooit over kidnappen,ontvoeren of andere angstaanjagende bewoordingen. We maken de kinderen echt niet bang, we proberen het luchtig en doch belangrijk te houden!
hoihoi
wij hebben de regel als je ergens gaat spelen eerst komen zeggen thuis. Dus ook als je bij het buurmeisje speelt en je besluit in de speeltuin te gaan spelen.
En ook het praatje van niet met mensen meegaan als ze je wat beloven.
Maar wat ik haar zeker probeer te leren is dat ze baas is over haar eigen lichaam. En dat mensen niks mogen doen wat ze niet wil dat ze dan gewoon heel hard moet gaan gillen.
Uit ervaring weet ik namelijk dat het niet alleen onbekende enge mannetjes zijn.
groetjes
marlies
@marlies wrote:
hoihoi
Uit ervaring weet ik namelijk dat het niet alleen onbekende enge mannetjes zijn.
groetjes
marlies
Juist niet heb ik weleens gehoord :shifty: HEt is meestal juist een bekende en dan hoeft het geen goede bekende te zijn ofzo maar wel iemand die zich op een of andere manier in je omgeving bevind of die je dan wel eens tegenkomt.
Mamalien… :shock: wat een verhaal, wat een school!
Ik kan me er echt helemaal niets bij voorstellen.
Hier breng en haal je je kleuter naar/in de klas (zowel groep 1 als groep 2). Bij de oudere groepen wachten de kinderen met hun ouder(s) op het schoolplein en gaan ze dan per klas naar binnen. Volgens mij blijven dan in principe de ouders buiten maar zeker in groep 3 en 4 wordt nog wel eens een uitzondering gemaakt.
Verder draait de school op de ouders, ouders zijn echt heel erg betrokken bij school.
Wat een verschillen zijn er binnen scholen!
@Bella wrote:
@marlies wrote:hoihoi
groetjes
marlies
Juist niet heb ik weleens gehoord :shifty: HEt is meestal juist een bekende en dan hoeft het geen goede bekende te zijn ofzo maar wel iemand die zich op een of andere manier in je omgeving bevind of die je dan wel eens tegenkomt.
Dat is precies wat Marlies zegt

En dat is mijn ervaring ook en tevens de ervaring uit het werkverld: Het zijn meestal mensen uit de directe prive omgeving.
Dave heeft de preek gehad toen hij alleen buiten mocht spelen…
en af en toe herhaal ik hem…
soms voeg ik er een regel aan toe…
krijg nu al te horen JAHA ik weet het welllll…
dus hij hoort het vaak genoeg denk ik…
hier op school gaat de klas buiten staan BIJ de juf… en als de juf de persoon ziet die het kind komt ophalen dan geeft ze het kind het teken dat hij/zij mag gaan lopen.
ik de klas ligt een schrift waarin je op moet schrijven dat je kind door die en die wordt opgehaald als jij of je man het niet zelf doet.
dave gaat 2x per week mee met de BSO… die hebben altijd een rode jas aan ( met logo vd BSO) en die haalt de kinderen af bij de juf.
s’morgens brengen de ouders de kinderen in hun klas… ( alle groepen wanneer nodig)
om 8.15u is de school open en om 8.25u is de juf in de klas… om 8.45u rinkelt ze een belletje en dan moeten de ouders de klas ( en school) verlaten…
de juf probeert s’morgens iedere ouder even te zien en te spreken…
echt heel netjes (vinden wij)
Elke ochtend alle ouders even te zien en te spreken - bij Lasse zitten wel iets van 25 kinderen in de klas - lijkt me een onmogelijke opgave voor de juf. En het is altijd een drukke bedoening tussen 8.15 en 8.30
Maar wat bespreek jij dan elke ochtend met de juf?
Probeer er een beetje een beeld van te krijgen?
Kijk af en toe even overleg als er iets speelt, is wel handig maar vaak lever ik hem ook af op zijn stoeltje, klets nog wat en geef een kus en moet dan zelf ook vaak snel weg.