je laatste avondmaal

naar aanleiding van deze zeer originele blog, de grote vraag: wat zou jij willen als laatste avond maal?



ik ben er zelf totaal niet uit. hou van teveel dingen…dus ik ga even nadenken en in de tussentijd hoor ik graag waar jullie voor zouden kiezen.



(en mocht ik opeens morgen al aan mijn laatste avondmaal toe zijn, dan zou ik denk ik voor uitgebreid indiaas gaan :think: )

Volgens mij hebben wij daar een boek over :mrgreen:



Zal vanavond eens vragen hoe dat boek heet.



Ik wil dan ook heeeeeeeeeeeeel lang aan tafel zitten met allemaal curries en lassi en versgebakken naanbroden.

@lydia wrote:

Volgens mij hebben wij daar een boek over :mrgreen:



Zal vanavond eens vragen hoe dat boek heet.



Ik wil dan ook heeeeeeeeeeeeel lang aan tafel zitten met allemaal curries en lassi en versgebakken naanbroden.


nou dan kunnen we wel samen op moordpad, en dan samen ons laatste avondmaal plannen! :mrgreen:

Leuk.

Heb je een voorstel?

Ik zou het ook niet weten zoveel gerechten zijn zo lekker !





Beetje offtopic ;



Afgelopen zaterdag indiaas gegeten en mén wat is dat lekker . Kan helaas op internet weinig tot geen recepten vinden. Misschien dat fiep een goede tip heeft ? Zie regelmatig bij wat eten we vandaag gerechten voorbij komen en denk dan altijd oooooooohh wat lijkt me dat ongeloofelijk lekker … :drool: Ben gek op vegetarische gerechten …

Wat een leuke vraag…

Als laatste avondmaal wil ik natuurlijk wel een uitgebreid maal:



Ik zou iig lamracks en gamba’s (van mijn moeder) op het menu willen hebben.

Ik heb laatst een stukje hertenbiefstuk geprobeerd en dat was echt heerlijk.

Dus dat er ook maar bij…Ik ben een echte vleeseter.



Stoofpeertjes (van mijn moeder) en de mashed potato’s en corn die ik elke dag bij Denny’s at in Amerika.



Daarbij een cherrycoke en een milkshake (ook van Denny’s)



Ik zou zo nooit in Amerika moeten gaan wonen he, word moddervet…



Als toet, aardbeien met slagroom, kersen en mango



en verder de hele avond Moet champagne en een goede heerlijke rode wijn uit Italie (Modanella).

sushi en sashimi :drool:

Oh Daantje, koop 1 goed kookboek en je bent verslaafd :mrgreen:



Het is -als je een keuken vol kruiden hebt- erg leuk om te maken en vooral zo lekker…



Ik kan wel even zoeken, heb er ergens wel een op mijn blog staan. Moment 8)

Jeetje, dat is een moeilijke vraag. Nog nooit over nagedacht, hihi. Mijn eerste ingeving is een bord boerenkool met rookworst maar als ik het veel-gangenmenu van Madre zie ga ik er vanavond over nadenken. Wordt vervolgd… :mrgreen:

Aloo Bhaji:



Schil de zoete aardappels en snij ze in blokjes. Kook ze tot ze bijna gaar zijn.

De kipfilet kan ondertussen mooi op de grillpan. (vega: laat t er uit :wink: )

Snij een blokje verse gember van 2 cm op in hele fijne dobbelsteentjes.

Doe een flinke scheut olie in wok, koekenpan of karhai en doe daar een schepje zwarte hele mosterdzaden in. Die dingen springen open en wanneer dat gebeurt, hoor je er officieel een klein snufje asafoetida in te doen maar dat heb ik tot nu toe nergens kunnen vinden. Dus over op de gember, mee bakken tot hij kleurt en dan wat gehakte groene pepertjes er bij. Daarna wat gemalen koriander, kurkuma en chilipoeder. En niet dat chilipoeder van de supermarkt, wat gebruikt wordt voor mexicaanse chili want daar zit komijn door. Indiase chili, te krijgen bij de toko. Pas op, want het is veel scherper dan cayennepeper of wat dan ook. Aan de andere kant, hoe heter hoe beter.

Roer het zaakje om en doe er dan de zoete aardappels bij. Ze vallen in stukjes, maak je geen zorgen want dat is normaal.

Voeg een scheut water toe, wat zout, amchoor (of een klein scheutje citroensap) en garam masala en laat het een minuutje pruttelen.

Zorg ervoor dat je je mond brandt vanwege de temparatuur, dan smaakt het het beste.

Wat die kruiden betreft, ik geef geen hoeveelheden. Doe het op gevoel, en wanneer je dat eng vind neem je van alles eerst een theelepeltje. Er kan altijd meer bij. En als je een kind hebt, voeg de chili pas toe wanneer je er een schep aardappels er uit hebt gehaald. Doe er wat paprikapoeder door en draai 1 keer met de pepermolen over het eten van het kind, want peper eten moet geleerd worden hoor.

ik heb even zitten denken, en ik denk dat ik zoveel lekker vind, dat ik het over een andere boeg zou gooien, en allemaal eten zou vragen waar ik goede herinneringen aan heb.



een lekker indiaas voorafje



rijst met bonen als herinnering aan mijn tijd in oeganda waar mijn hele leven toch wel veranderde.



als toetje de kersenpannekoekjes van mijn oma





en na: een kopje chai door mijn vader gezet (ik weet niet of ie dat nog wil als ik eerst op moordpad ben geweest, maar dat zal toch wel? allicht leuk voor een nieuw topic!)

@lydia wrote:

Oh Daantje, koop 1 goed kookboek en je bent verslaafd :mrgreen:



Het is -als je een keuken vol kruiden hebt- erg leuk om te maken en vooral zo lekker…



Ik kan wel even zoeken, heb er ergens wel een op mijn blog staan. Moment 8)




:drool: :drool: :drool: Ik ga op zoek naar een goed kookboek . Ben nu al helemaal fan :lol:



Bedankt voor het recept !

op zich kun je bij van die witte boekhandels ook heel goedkoop indiase kookboeken vinden.

Daarin staat al heel wat in. Het leuke is dat je echt op je gevoel moet koken, ik heb gewoon zin om te gaan koken nu :oops: :mrgreen:

Als ik zou weten dat het mijn laatste avondmaal zou zijn zou mijn eetlust vergaan zijn. :wink:



Maar als je me vraagt naar wat ik echt erg lekker vind en in die zin de moeite waard vind: een lekkere goede malse rode biefstuk met champions, verse knapperige breekboontjes erbij, rösti, en een glas rode wijn.



Ach, dit typende bedenk ik me dat ik zowiezo heel veel dingen echt heel erg lekker vind en dat je me met veel meer heel erg blij kunt maken.

daantje, er is zoveel.

allereerst zijn er een aantal kruiden die je eigenlijk in huis moet hebben om een beetje lekker indiaas te koken: djintan!! sereh, djahe, korianderblad

Supermarkten verkopen tegenwoordig allemaal van het merk Patak kant en klare currymixen. dan is het gewoon: wat groentes (en vlees?) uitzoeken, roerbakken, zo’n pot erbij, basmatirijst erbij en klaar.

Je hebt ook currypasta, waar je maar een lepeltje van bij je gerecht doet, en waar je het verder gewoon zelf op smaak brengt.



ik ga morgen indiaas koken en wel:

linzensoepje met limoen

(linzen koken, boullionblokje erbij. staafmixen. limoensap er bij. opsmaak brengen met bovengenoemde kruiden. klaar)



daarna rijst met een curry van kikkererwten en mango. Uitje fruiten, knoflook erbij. kikkererwten en mango erbij gooien. blikje kokosmelk erbij. laten inkoken. een lepel indiase currypasta erbij. klaar.



lekker bij indiaas eten is naanbrood (tegenwoordig ook in elke supermakrt wel te koop), met raiti: yoghurt, teentje of twee knoflook in uitpersen. halve komkommer in fijn raspen, olijfolie, peper, zout. klaar.

papadams zijn ook lekker erbij. te koop bij de toko, even frituren en lekker te knabbelen, ook voor kinderen een groot feest!

Ik kook ook heel graag . Probeer ook altijd van alles uit maar dit is dan ook zo lekker mits je in een goed restaurant eet. Heb ooit 2x eerder in een indiaas restaurant gegeten en vond het toen niet lekker…nu heerlijk gegeten . Voor gerechtje met gefrituurde uien , basmati rijst met champignons een gerechtje met spinazie en een gerecht met bloemkool en natuurlijk naanbrood erbij . We waren met 4 personen en hadden allemaal verschillende gerechten dus heb een beetje van alles kunnen proeven .Stuk voor stuk was alles overheerlijk .



Als het dan toch een laatste avondmaal is dan wil ik het wel nog een keertje overdoen :smiley:

Wat een leuke vraag maar heb even nog geen antwoord - ga ik over na denken.



Ben iig geen liefhebber van Indiaas eten (itt Roel) maar tja wat dan wel.

@fiep klophout wrote:

daantje, er is zoveel.

allereerst zijn er een aantal kruiden die je eigenlijk in huis moet hebben om een beetje lekker indiaas te koken: djintan!! sereh, djahe, korianderblad

Supermarkten verkopen tegenwoordig allemaal van het merk Patak kant en klare currymixen. dan is het gewoon: wat groentes (en vlees?) uitzoeken, roerbakken, zo’n pot erbij, basmatirijst erbij en klaar.

Je hebt ook currypasta, waar je maar een lepeltje van bij je gerecht doet, en waar je het verder gewoon zelf op smaak brengt.



ik ga morgen indiaas koken en wel:

linzensoepje met limoen

(linzen koken, boullionblokje erbij. staafmixen. limoensap er bij. opsmaak brengen met bovengenoemde kruiden. klaar)



daarna rijst met een curry van kikkererwten en mango. Uitje fruiten, knoflook erbij. kikkererwten en mango erbij gooien. blikje kokosmelk erbij. laten inkoken. een lepel indiase currypasta erbij. klaar.



lekker bij indiaas eten is naanbrood (tegenwoordig ook in elke supermakrt wel te koop), met raiti: yoghurt, teentje of twee knoflook in uitpersen. halve komkommer in fijn raspen, olijfolie, peper, zout. klaar.

papadams zijn ook lekker erbij. te koop bij de toko, even frituren en lekker te knabbelen, ook voor kinderen een groot feest!








ooohhh fiep maak me gek :lol: Ik krijg altijd trek als ik zie wat jij gaat eten.



Morgen toch naar de stad zal eens kijken voor een goed kookboek en het een en ander uit proberen. Bedankt voor de tips !

oh lekker…toen wij nog kindloos waren kookte ik heel veel indiaas…moet ik toch maar weer eens gaan doen (al lusten mijn kinderen geen rijst :roll: )



laatste avondmaal: scampi’s van Philippe (lokale chefkok hier in de stad) die zijn echt TE lekker! als hoofdgerecht



als voorgerecht kleine hapjes: lekker olijven, manchego kaas, artisjokken, batatas, oooooohhhhjaaaaahhhh gefrituurde banaan zoals we die in afrika altijd aten :drool: en daarbij chilirijst!!



als toetje een lekkere kaasplank, met druiven en noten en lekker brood…mjjjmmmm :drool: mag dit ook gewoon elk weekend?? :angel:

nee denk ik niet zo over na eerlijk gezegd… ik heb het niet zo op eten… het zou me er eerder om gaan met wie ik dan zou mogen tafelen als wat…