Je haar CO wassen

Zijn er hier meiden die hun haar CO (Conditioner Only) wassen ? :slight_smile:

Hierbij is het de bedoeling dat je je haar enkel met Conditioner wast. De eerste keer met een lichte, vaak goedkope conditioner zónder Siliconen en SLS/SLES (http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumdodecylsulfaat), de 2e keer met een gewone conditioner.

Veel meiden zijn er razend enthousiast over.

Je zou denken waarom ? Alle Shampoo’s bevatten Siliconen/SLS/SLES. Dit is een reinigingsproduct wat zo krachtig is dat het ook in motor-olie en schoonmaakmiddelen zit bijv. Dit zorgt er voor dat je haar gereinigd wordt, echter wordt het zo sterk gereinigd (zit niet voor niets ook in schoonmaakmiddelen, tandpasta e.d.) dat de natuurlijke oliën en talg compleet verdwijnen, wat als gevolg vaak heeft: droog en gebarsten haar, jeuk op de hoofdhuid of juist vet haar (doordat je talgkliertjes na een shampoo denken: droooog, we gaan olie/talg aanmaken !).

Wanneer je je haar met enkel conditioner wast schijnt je haar net zo schoon te worden, maar veel zachter, het zit beter, minder jeuk, meer glans en meer soepelheid. En velen zweren erbij.

Ik ben het aan het overwegen en was benieuwd of hier meiden zijn die hier ook aan doen ? :slight_smile:

Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar zou het kunnen helpen tegen roos en jeukende hoofdhuid?

Het is misschien wel het proberen waard.

@mamma van sharondenise wrote:

Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar zou het kunnen helpen tegen roos en jeukende hoofdhuid?

Same here, nooit van gehoord, maar wel de klachten…

Lijkt me wel dat je haar er (erg) vet van wordt :think:

Juist :wink: Roos en jeukende hoofdhuid ontstaan vaak juist door de shampoo(bestandselen).

Kijk hier maar eens voor meer info (lijst van non-silicone-conditioners is enkel niet meer up to date) :

http://www.beautygloss.nl/2007/12/03/je-haar-co-wassen/

Ik gebruik biologische shampoo zonder allerlei zooi erin… ben alleen het merk even kwijt.

In het begin had ik het idee dat mijn haar niet schoon genoeg werd, nu is mijn haar veel zachter en zeker zo schoon, en minder snel vet.

Dus als je niet alleen op conditioner wil gaan maar wel van agressieve shampoo’s af wilt?

@Affie wrote:

Same here, nooit van gehoord, maar wel de klachten…

Lijkt me wel dat je haar er (erg) vet van wordt :think:

Ik heb juist last van droge roos, dus een droge hoofdhuid.

Je hebt natuurlijk ook vette roos, daar lijkt mij dit misschien minder geschikt voor.

maar vertel eens dan, moet ik eerst huismerk en de tweede keer een merk creme spoeling gebruiken.

Ik kan niet 2 wasbeurten dezelfde spoeling gebruiken.

Doe je het iedere dag (ik was mijn haar iedere dag) of is dat te veel.

vertel, vertel :mrgreen:

Edit: laat maar heb de link gelezen daar staat alle info :thumbup:

1 vtaagje nog, ik gebruik normaal gesproken geen creme spoeling, kan ik dan stap 2 gewoon overslaan?

Vast wel neem ik aan.

Volgens is mij ‘conditioner 1’ bedoeld ter reiniging en ‘conditioner 2’ voor voeding; dus zou je ze wel alle 2 moeten gebruiken. Wanneer je enkel de eerste gebruikt hebben mensen meer last nog van pluis, klitten en minder zachtheid. :think:

I.p.v conditioner kun je overigens ook wasverzachter gebruiken.

@Roos wrote:

I.p.v conditioner kun je overigens ook wasverzachter gebruiken.

En daar word je haar zacht van??? :think:

En je kan conditioner ook als scheerschuim gebruiken :thumbup:

@longlegs wrote:

Dat wist ik idd al… Klopt! :thumbup:

ik ben er toevallig mee gestart na advies van mijn moeder.

Ik had veel jeuk, en was rood.

Binnen 2 dagen voelde ik verschil. Ik doe het trouwens met SUNSILK en daarvoor 1 van kruidvat.

Ik ben gisterenavond begonnen met CO-wassen en merkte direct dat mijn haar beduidend zachter was. :mrgreen:

Ook is het voor mensen met krullen zéér geschikt.

Kijk maar eens naar de volgende foto. Voor is ‘gewoon’ gewassen, ‘Na’ is CO-gewassen (met vervolgens een drupje van de 1e conditioner als leave-in)

(dit ben ik trouwens niet hoor)

Bron http://forum.ellegirl.nl/showthread.php?t=576892&page=3

En daar word je haar zacht van???

Je haar wordt inderdaad zacht en glad van wasverzachter. Probeer maar eens.

Klinkt goed dat CO. Ik heb een vriendin met die klachten en heb 't spul doorgestuurd!

Maar ik heb een kleine slag in mn haar, als ik dat zou gaan doen, gaat mn haar toch niet nog meer krullen of wel?

:oops:

Krul ontstaat in je hoofdhuid, je krijgt er dus geen krullen van als je het zo gaat behandelen.

@Rooike wrote:

@longlegs wrote:

Dat wist ik idd al… Klopt! :thumbup:

DAt heb ik dus 1 keer geprobeerd, en dat niet zo’n heel erg goed succes, en dan druk ik me nog zachtjes uit.

Ik gebruik shampo of douchegel om mijn benen te scheren.

@Selena wrote:

Hierbij is het de bedoeling dat je je haar enkel met Conditioner wast. De eerste keer met een lichte, vaak goedkope conditioner zónder Siliconen en SLS/SLES (http://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumdodecylsulfaat), de 2e keer met een gewone conditioner.

Dus als ik het goed begrijp, heb je dan 2 verschillende conditioners? Welke gebruik je dan voor de 1e keer wassen? Wat voor merk zeg maar?

Ik ben namelijk een beetje zoekende, mijn haar wordt mega snel vet na het wassen.

Dit is een lijst van silicone vrije conditioners (die je als eerste moet gebruiken), die is echter al een tijd oud, dus je zou altijd even op de achterkant kunnen kijken van een fles of de ingredienten inmiddels niet veranderd zijn.

silicone vrije conditioners

• Avalon Lavender conditioner
  • Byphasse Conditioner appel/tijm
  • Cien oranje conditioner gekleurd haar (Lidl)
  • Hema conditioners
  • Henna Cure & Care Neutral conditioner
  • Kruidvat Crèmevoeding
  • Kruidvat Crèmespoeling met zonnebloemolie (gele 1literfles)
  • Kruidvat Crèmespoeling (oranje)
  • Kruidvat Hairrepair Conditioner
  • Les Karités Balsem met galamboter
  • Palmolive Basics voedende crèmespoeling
  • Schwarzkopf Crèmespoeling rozenglans
  • Schwarzkopf Crèmespoeling perzik
  • Schwarzkopf Crèmespoeling hydracare
  • Sunsilk Conditioner krullend en golvend haar
  • Sunsilk Conditioner voor gevoelige hoofdhuid
  • Ultra Doux Crèmespoeling met kamille
  • Ultra Doux Crèmespoeling met plantaardige melk
  • Wella Kruidenbalsam

Ik gebruik zelf als 1e conditioner Syoss Volume Conditioner. Daar staat op de voorkant al met koeieletters 0% siliconen (en er zit geen SLS/SLES in), dus daar hoef je niet moeilijk bij te doen :slight_smile: De eerste conditioner moet een lichte conditioner zonder siliconen zijn, lichte conditioners vind je 9 v/d 10 keer bij de volume conditioners. :wink:

Siliconen zijn alle ingrediënten die eindigen op -cone, -xane, -xone, conol.

Ook zou je het best ook even moeten letten op de alcoholen in haarproducten, er zijn namelijk slechte alcoholen maar ook goede alcoholen.

Er zijn twee typen alcohol:
  1. De ‘goede’ typen alcohol: Cetyl alcohol, Myristyl alcohol, Stearyl alcohol, Cetearyl alcohol and Behenyl alcohol.

Deze hebben als eigenschap dat ze het haar zacht maken
  2. De ‘slechte’ typen alcohol: SD alcohol, SD alcohol 40, Alcohol denat, Propanol, Propyl alcohol and Isopropyl alcohol.

Deze hebben als eigenschap dat ze het haar uitdrogen

Hoe werkt het nu allemaal ?

Stap 1: Maak je haar onder de douche nat, en breng de eerste conditioner zeer royaal (je haar moet goed ‘doordrenkt overal zijn’) aan (de lichte conditioner zonder siliconen, makkelijk vindbare, geschikte en goedkope conditioners hiervoor zijn Palmolive Basics (de licht rose), Syoss Volume Conditioner of Kruidvat Conditioner (1 Liter fles voor een paar centen)

Stap 2:

Laat deze conditioner minimaal 5 minuten inwerken (langer is altijd beter, maar minimaal 5 minuten, ondertussen kun je scrubben/je lichaam doen bijv.), masseer erna je hoofdhuid goed zodat het vuil loslaat en spoel het daarna goed uit

Stap 3: Breng de 2e conditioner (rijke, voedende, zwaardere conditioner naar keuze) vervolgens aan op de normale wijze die je altijd gebruikt. Nu kan je je haar vervolgens rustig kammen met de conditioner er nog in, zodat het heel soepel gaat (om te voorkomen dat je haar afbreekt, wat het wel doet als je je handdoekdroge haar gaat kammen) en spoel deze daarna goed uit. Dep je haar wat droger and that’s it. Beter niet fohnen of je haar kurkdroog wringen met een handdoek. Voor wat extra verzorging kan je een drupje van de 1e conditioner in je haar doen als ‘leave in conditioner’; doe hier echter niet teveel van in, een drupje is genoeg op nat haar. Voor wat volume in je haar kan je je haar wat los schudden met je handen en het op laten drogen.

Het lijkt een heel gedoe, maar trust me, als je eenmaal de goede conditioners heb gevonden en je doet dit een paar keer zodat het gewend is, is het echt heel makkelijk (uitleggen is altijd veel meer/groter dan de handeling zelf) en zóveel beter voor je haar, echt waar.

Het kan zijn dat je haar er even aan moet wennen, maar dit gaat na een paar weekjes over.

:wink: :wink: