Jasper S. bekent moord Marianne Vaatstra

Sennapen Mijn zusje woont sinds twee jaar in Oudwoude. Ik weet niet of zij hem kent. Ze zit wel in de paardenwereld, hij is boer. Dus misschien via die weg? Hij schijnt een algemeen bekend persoon in het dorp te zijn.

In 2 jaar weet je misschien wel wie het is, je hoeft hem natuurlijk niet persoonlijk te kennen.

Man heeft trouwens een flinke boerderij, groot huis en kinderen :shock:



Arme stakkers

Echt geweldig nieuws!

Al zijn er in een zaak zoals deze alleen maar verliezers natuurlijk.

Marianne komt er niet meer terug, maar kan me voorstellen dat dit de familie van Marianne toch een stukje rust geeft.



Het lijkt me een opluchting dat de persoon die dit op zijn geweten heeft eindelijk gestraft kan worden voor zijn daden.



Maar dat die man een gezin heeft, lijkt me vreselijk om er na 13 jaar achter te komen dat de man/vader van wie je zielsveel houd, dit op zijn geweten heeft…





Ook ben ik heel benieuwd naar het verhaal achter zijn deelname aan het onderzoek.

Had nooit verwacht dat er een 100% match zou worden gevonden.

Het zou m.i. al heel bijzonder zijn geweest als ze een familieband hadden gevonden, laat staan de dader zelf dus.

Hij wist natuurlijk dat hij tegen de lamp zou lopen als zijn familie meedeed aan het DNA-onderzoek. Misschien wilde hij de eer aan zichzelf houden en heeft hij daarom meegedaan.



En misschien was het ook wel een opluchting. Ik kan me niet voorstellen dat je zoiets gewetenloos doet en er geen last van hebt. Dan moet je een psychopaat zijn. Misschien is de situatie mede door drank of drugsgebruik volkomen uit de hand gelopen. Maar dan had hij zich in die 13 jaar natuurlijk kunnen aangeven. Maar ik kan me ook voorstellen dat je je vrouw en kinderen zoiets niet wilt aandoen en het daarom geheim houdt en hoopt dat je nooit gepakt wordt.

@pearlie wrote:

Heb altijd gedacht het is iemand uit de buurt. Die de weg en omgeving kent. En haar. Dat gevoel heb ik altijd gedacht.



kom zelf uit buitenpost




ik woonde daar toen ook!

Echt zo blij dat dit eindelijk opgelost lijkt.



Ze zijn nu het dna aan het dubbelchecken, zal mischien al wel afgerond zijn.

Vanavond om 18.00 de persconferentie.



Maar inderdaad, in deze zijn er geen winnaars, enkel verliezers en hopelijk eindelijk rust



:kaars:

Er zijn alleen persoonlijke verliezers. Wat een drama allemaal. Het zal je kind maar zijn waarover je al 13 jaar in zorgen zit. Je weet dat ze dood is gemaakt. Dan wil je ook weten door wie.

En het zal je man maar zijn die dit gedaan heeft.



Maar voor de rechtsgang en alle andere onopeloste moordzaken is dit natuurlijk wel een flinke stap vooruit. Er is nu zoveel dna. Misschien dat het nu ooit een keer verplicht word om dna op te slagen. Een vingerafdruk is al zo normaal. Nu dna ook maar.

ongelovelijk wat een nieuws!



Kon het gewoon niet geloven toen ik het vanmorgen las, dit had ik echt nooit verwacht, wat een blijdschap voor de familie vaatstra maar wat erg voor het gezin van die man zal je man/vader maar zijn.



Ook ik kom elke dag langs het plekje waar ze vermoord is :frowning: en elke keer denk je er onbewust toch aan, wij gingen ook stappen waar zij ging stappen maar ik werd altjd gebracht of we gingen per taxi kregen het echt niet in ons hoofd omdaar op de fiets langs te gaan.



De bewuste avond heb ik nog met Marianne gesproken, zo’'n onbevangen meisje en dan ga je de volgende dag naar de stad en rijd je langs de plaats dilect en hoor je bij thuis komst dat er een meisje is vermoord echt onvoorstelbaar!.



En nou een man uit oudwoude hier 1 km vandaan, hecht dorpje volgens mij kan zijn familie geen normaal leven meer krijgen/hebben

Ik ben er nog van in de war…

Het is zó bizar allemaal.



Ik kende Marianne wel en wij zijn die bewuste nacht ook over dat fietspad gefietst.

Daarna nooit meer gedaan.

We hebben er zelf nog bijna ruzie over gehad.

Ik wilde niet langs het bos fietsen, maar de andere route was een stukje langer.

Uiteindelijk (gelukkig) toch maar met z’n drieën gegaan.



Ik kan me er nog niet bij dat deze man nooit eerder is ‘ontdekt’.

Het is zo raar allemaal.

Het komt ineens weer zó dichtbij.



Wij komen ook nog regelmatig langs de bewuste plek en ik kan er ook niet langsrijden zonder er aan te denken.



De verdacht ken ik (gelukkig) niet, maar wij wonen er wel in de buurt.

Het laat je niet meer los. Je woont dichtbij of in een straal van. Het houdt je bezig.

Mij al 13 jaar. Iedere X hoor je nieuws en houdt je je hart vast. Maandag met rollende tranen de persconferentie gekeken.



Nog steeds veel vragen. Hoop dat we het hoe en waarom krijgen te weten.

Ik ben bang dat er nooit duidelijkheid zal komen. Ik verwacht dat hier nog heel veel achter weg komt. Hij zal wel zeggen dat hij het allemaal niet meer weet, dat het niet bewust gedaan is, ontoerekeningsvatbaar. Vanuit dat oogpunt zal er dan natuurlijk ook niet meer verteld worden over hoe het gegaan is en zijn beweegredenen. Iedereen zegt dat de familie nu duidelijkheid en rust heeft, maar ik denk dat het allemaal alleen maar meer vragen oplevert. :roll:

Ja, daar ben ik ook bang voor…

Eindelijk bekend.

LEEUWARDEN - Jasper S. heeft de moord op en verkrachting van Marianne Vaatstra bekend. Het Openbaar Ministerie liet dat donderdag weten.



De 45-jarige man uit Oudwoude verklaarde donderdag tijdens een verhoor bij de politie dat hij Marianne in de nacht van 1 mei 1999 in een weiland aan de Keningswei in Veenklooster heeft verkracht en van het leven heeft beroofd.



Hij verklaarde dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen. Hij heeft Marianne onder bedreiging van een mes meegenomen het weiland in.



De familie van Marianne Vaatstra is inmiddels op de hoogte gebracht van wat de verdachte tijdens het verhoor heeft verklaard.



Beperking

Woensdag besloot de raadkamer van de rechtbank in Leeuwarden Jasper S. 90 dagen in voorarrest te houden. Hij zat toen al ruim 2 weken in beperkingen; dat betekent dat hij geen contact mag hebben met de buitenwereld, alleen met zijn advocaat. De officier van justitie heeft, nu er een bekentenis ligt, donderdag opdracht gegeven om de beperkingen op te heffen.



S. werd 19 november aangehouden in zijn woonplaats Oudwoude, op luttele kilometers van het weiland bij Veenklooster waar het lichaam van de toen 16-jarige Marianne werd aangetroffen. Politie en justitie kwamen hem op het spoor na een match in het een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek.



Zo’n 6500 mannen in Noord-Friesland stonden DNA af in een laatste poging van justitie om ruim 13 jaar na dato de moordenaar van Marianne te vinden.



Reacties

Misdaadjournalist Peter R. de Vries meldt op Twitter: ‘‘Bewijslast was te groot, ontkennen hielp niet meer. Zaak Vaatstra opgelost. Jasper S. is de dader die dit geheim 13 jaar verborgen hield. Is bekentenis Jasper S. een verrassing? Nee… hier viel niet aan te ontkomen. Alleen schriftgeleerden meenden dat er een opening was."



Sjoerd Hoekstra, voorzitter dorpsbelang Oudwoude, zegt dat de bekentenis van S. ondanks de DNA-match als een schok komt. "Het lijkt me zeker voor de familie verschrikkelijk om dit van je man en vader te horen. De bekentenis levert in ieder geval een stuk helderheid op.’’



Overzicht van gebeurtenissen in de zaak-Marianne Vaatstra



Laatste tweets over - Jasper S. bekent moord

Door: ANP



Toch blijven sommige dingen vreemd he :think:

Nou inderdaad… dingen als waarom heeft ie meegewerkt aan het onderzoek? Ik zou dat eigenlijk wel graag willen weten. Ben blij dat ie bekend heeft en hoop dat er nu eindelijk wat rust komt, maar jeetje dat je zoiets zo lang geheim kan houden.

Ik blijf het zó dubbel vinden allemaal…

Iedereen die hem kent hier in de omgeving zegt dat ze eigenlijk gevoelsmatig niet kunnen geloven dat hij dit gedaan heeft.

Dat hij het wel is, komt als een harde klap…

Ja dat zal best maar hij heeft het toch echt gedaan, wat ik vreemd blijf vinden is dat ze zijn aansteker in zijn tas had, waarom en wat doet zo,n man daar snachts?? Met de kids op bed en een mes op zak. Sorry maar ik kan best meeleven met het gezin maar niet met hem. Het is nu net alsof we ook medelijden moeten hebben met hem omdat het zo,n vriendelijke man is en ie naar de kerk gaat, so what, hij heeft haar bruut verkracht, vermoord, vastgebonden, gewurgd en de keel open gesneden, geen enkele straf is hoog genoeg voor deze man!

t was na koninginnedag he… wie weet had hij veel te veel gezopen ook, of iets anders nog gebruikt… weten wij veel. Hoe dan ook, hij is t en in wezen zijn er in deze zaak echt alleen maar verliezers… :cry:

Ik ben het volkomen met je eens, Sanne!

Ik ben het ook helemaal met Sanne eens.



En stel dat hij dronken was na de koninginnedag, wat deed hij dan met dat mes op zak??



Ik voel mee met zijn familie maar met hem totaal maar dan ook totaal niet!!!