Jasper S. bekent moord Marianne Vaatstra

LEEUWARDEN - Jasper S. heeft de moord op en verkrachting van Marianne Vaatstra bekend. Het Openbaar Ministerie liet dat donderdag weten.



De 45-jarige man uit Oudwoude verklaarde donderdag tijdens een verhoor bij de politie dat hij Marianne in de nacht van 1 mei 1999 in een weiland aan de Keningswei in Veenklooster heeft verkracht en van het leven heeft beroofd.



Hij verklaarde dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen. Hij heeft Marianne onder bedreiging van een mes meegenomen het weiland in.



De familie van Marianne Vaatstra is inmiddels op de hoogte gebracht van wat de verdachte tijdens het verhoor heeft verklaard.



Beperking

Woensdag besloot de raadkamer van de rechtbank in Leeuwarden Jasper S. 90 dagen in voorarrest te houden. Hij zat toen al ruim 2 weken in beperkingen; dat betekent dat hij geen contact mag hebben met de buitenwereld, alleen met zijn advocaat. De officier van justitie heeft, nu er een bekentenis ligt, donderdag opdracht gegeven om de beperkingen op te heffen.



S. werd 19 november aangehouden in zijn woonplaats Oudwoude, op luttele kilometers van het weiland bij Veenklooster waar het lichaam van de toen 16-jarige Marianne werd aangetroffen. Politie en justitie kwamen hem op het spoor na een match in het een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek.



Zo’n 6500 mannen in Noord-Friesland stonden DNA af in een laatste poging van justitie om ruim 13 jaar na dato de moordenaar van Marianne te vinden.



Reacties

Misdaadjournalist Peter R. de Vries meldt op Twitter: ‘‘Bewijslast was te groot, ontkennen hielp niet meer. Zaak Vaatstra opgelost. Jasper S. is de dader die dit geheim 13 jaar verborgen hield. Is bekentenis Jasper S. een verrassing? Nee… hier viel niet aan te ontkomen. Alleen schriftgeleerden meenden dat er een opening was."



Sjoerd Hoekstra, voorzitter dorpsbelang Oudwoude, zegt dat de bekentenis van S. ondanks de DNA-match als een schok komt. "Het lijkt me zeker voor de familie verschrikkelijk om dit van je man en vader te horen. De bekentenis levert in ieder geval een stuk helderheid op.’’



Overzicht van gebeurtenissen in de zaak-Marianne Vaatstra



Laatste tweets over - Jasper S. bekent moord

Door: ANP









Bron nu.nl

AMSTERDAM - Er is een 44-jarige man uit Friesland gearresteerd voor de moord op Marianne Vaatstra.


Aanhouding zaak Marianne Vaatstra,


Dat meldde Peter R. de Vries maandagochtend op Twitter. Het Openbaar Ministerie heeft bevestigd dat er een aanhouding is verricht, maar wil nog geen details geven.

Het OM en de politie Friesland geven in de loop van maandag een persconferentie in Drachten.

De Vries laat weten dat er sprake is van een 100 procent dna-match in het DNA-verwantschapsonderzoek. De familie Vaatstra is zondagavond door de politie en het OM ingelicht.



Laatste poging



Het OM in Leeuwarden riep in september per brief bijna 7300 mannen op om wangslijm af te staan in het eerste grootschalige DNA-verwantschapsonderzoek in Nederland.

Volgens het OM zou dat ''de laatste en ultieme'' poging zijn om de dader te vinden van de brute moord op Marianne Vaatstra.

Het 16-jarige meisje had in de nacht van 30 april op 1 mei 1999 een discotheek in Kollum bezocht en ging op de fiets terug naar haar huis in Zwaagwesteinde. Haar lichaam werd gevonden in een weiland bij Veenklooster.



Bekende



De 44-jarige man is volgens De Vries een blanke, Friese boer en woont in Oudwoude, ongeveer 2,5 kilometer van het weiland in Veenklooster waar het lichaam van Vaatstra werd gevonden. De man zou zelf zijn DNA hebben geleverd tijdens het verwantschaponderzoek.

Bauke Vaatstra, de vader van Marianne, zei de dader niet te kennen, maar zijn kinderen kenden hem wel. Zij gingen met de kinderen van de opgepakte verdachte naar school.



Afgeschermd


De omgeving van de boerderij van de vermeende verdachte in Oudwoude wordt door de politie afgeschermd. De toegangsweg naar de boerderij is maandagochtend door de politie in beide richtingen afgesloten.

Ook worden dranghekken geplaatst. Op het erf rond de boerderij lopen politiemensen. Het is onduidelijk of de politie bezig is met een zoekactie.

De familie van de man is opgevangen. Dat zei burgemeester Arie Aalberts van Dantumadeel maandag. Marianne woonde in Zwaagwesteinde, dat onder Dantumadeel valt.



Overleg


Aalberts is zondagavond, kort na de aanhouding van de verdachte, op de hoogte gebracht. ''Dit brengt heel wat teweeg in onze regio. Opluchting. Aan de andere kant is er nu verdriet bij een andere familie waarvan de echtgenoot en vader betrokken blijkt te zijn bij deze moord.''

Oudwoude ligt in de aangrenzende gemeente Kollumerland. ''Later op de ochtend hebben we overleg met de burgemeester van Kollumerland wat we vandaag precies gaan doen. Wellicht is het nodig deze week nog een informatiebijeenkomst te organiseren of extra steun op de scholen. Dat zullen we met de collega's bespreken.''



Mijlpaal


De aanhouding van een verdachte via DNA-verwantschapsonderzoek noemt De Vries 'een geweldige mijlpaal', zegt hij tegen ANP. "Dit is waar het om draait, er kunnen onvoorstelbare successen worden geboekt."

De misdaadverslaggever, die jarenlang aandacht voor de zaak had, zegt op Twitter: "Mijn blijdschap over doorbraak en 100 procent match in zaak Vaatstra kent geen grenzen! Dit is het nieuws waarop we altijd hebben gewacht.''

"Er is een last van mijn schouders afgevallen", zegt Bauke Vaatstra tegenoverde NOS op Radio 1. "In eerste instantie denk je: dat kan niet, want het is al 13 jaar geleden en nu ineens krijg je op een zondagavond om een uur of elf het bericht: we hebben hem."



Verwantschapsonderzoek


Begin oktober hadden 6514 van de 7300 opgeroepen mannen hun DNA afgestaan. Het ging om alle mannen die op 1 mei 1999 tussen de 16 en 60 jaar waren en op maximaal 5 kilometer afstand woonden.

Het idee achter dit onderzoek is dat er via een familielid een match gemaakt kan worden met de daadwerkelijke dader. Vandaar dat alle mannen die in een straal van 5 kilometer rondom het plaats delict woonden werden aangeschreven.

Het NFI verwachtte destijds ongeveer 5 maanden nodig te hebben voor de analyse, maar zondagavond bleek dat er al een match was.



Opgelost


Eerder deze maand werd voor het eerst een moordzaak opgelost door DNA-verwantschaponderzoek.

Twee verdachten van een dubbele moord in Amsterdam-Noord in 1997 werden gevonden via een familielid van een van hen, dat in de DNA-bank voorkwam. Daarop bekenden ze de moord op Henk Opentij (79) en zijn buurvrouw Mary Run (73).



Ik ben blij als fries dat dit eindelijk lijkt te zijn opgelost.

Kippevel toen ik vanochtend dit nieuws las.

Ik was zelf nog maareen meisje toen Marianne vaatstra vermoord werd.

Zij was ook een meisje, had nu een gezin moeten hebben en vele mijlpalen beleefd moeten hebben.



Ik hoop voor haar familie dat dit rust brengt, vragen beantwoord.

Ik had precies hetzelfde, voelde wel een euforisch gevoel dat het toch nog gelukt is.



Ik was net iets jonger dan Marianne, ze zou nu 29 zijn geweest.



Ik hoop ook dat alles nu duidelijk wordt voor de familie over het hoe en wat.



Het zal je maar gebeuren he, het zal je vader maar zijn, deze man heeft zelf een vrouw en kinderen :shock:

Ik denk dat die man zelf wel opgelucht is nu, maar wat ik niet snap, hij is vrijwillig er heen gegaan, waarom heeft ie zichzelf niet gewoon aangegeven?

Misschien druk van de familie om zich heen. Misschien naief in zijn gedachte omtrent DNA-onderzoek.

Ja je weet het ook niet he, maar iig hot news! :dance:



Ik ben wel benieuwd of die man daar altijd heeft gewoond en naar het hoe en wat. Tsja ik heb dat altijd intensief gevolgd :oops:

Ja ik ben daar ook nieuwsgierig naar.

Ik was hier ook altijd diep van onder de indruk.

De beelden van Marianne die toen in het nieuws kwamen.

Hoe ze dachten dat iemand uit het asielzoekerscentrum het gedaan had.



Het lijkt me voor haar familie ook zo bizar, dat het nu ´ineens´ opgelost is.

Ja wat waren ze daar van overtuigd, die poster hingen zelfs bij ons in het dorp. En nu blijkt het een fries te zijn, niks van dat alles.



Ik vraag me ook af of ze een stiekeme afspraak hadden, dat werd vaak gesuggereerd.

Ik heb trouwens nooit gesnapt dat zo,n meiske alleen verder wou fietsen die kant uit, je had toen allemaal al van die vreemde verhalen.



Ik was er ook diep van onder de indruk, elke keer toch wel rillingen, ze is zo bruut verkracht en afgemaakt. Ze dachten natuurlijk aan een buitenlander omdat haar keel zo was doorgesneden, maar dat heeft dus niets met nationaliteit te maken zien we nu wel.



Zo spoken er nog wel meer vragen door mijn hoofd, hopelijk komen we ooit helemaal achter de waarheid.



Maar idd, vreemd gevoel dat het opeens opgelost is, maar wel heel fijn.

@Sennapen wrote:

Ja wat waren ze daar van overtuigd, die poster hingen zelfs bij ons in het dorp. En nu blijkt het een fries te zijn, niks van dat alles.



Ik vraag me ook af of ze een stiekeme afspraak hadden, dat werd vaak gesuggereerd.

Ik heb trouwens nooit gesnapt dat zo,n meiske alleen verder wou fietsen die kant uit, je had toen allemaal al van die vreemde verhalen.



Ik was er ook diep van onder de indruk, elke keer toch wel rillingen, ze is zo bruut verkracht en afgemaakt. Ze dachten natuurlijk aan een buitenlander omdat haar keel zo was doorgesneden, maar dat heeft dus niets met nationaliteit te maken zien we nu wel.



Zo spoken er nog wel meer vragen door mijn hoofd, hopelijk komen we ooit helemaal achter de waarheid.



Maar idd, vreemd gevoel dat het opeens opgelost is, maar wel heel fijn.




ik snap ook niet dat ze daar alleen verder wilde fietsen… het is daar best een donker stukje, ik zou daar 's avonds ook niet alleen willen fietsen. wij woonden daar een paar km vandaan en elke keer als ik er weer langs kwam, dan voelde dat zo raar en moest ik er weer aan denken



Maar fijn dat de dader nu zeer ws gevonden is!

Ja ik snapte het ook nooit, ik zou dat zelf nooit ‘durven’ / doen… Daarom vraag ik me af of ze dus een stiekeme afspraak had met hem en hij dingen wou doen die zij niet wou doen en daarom dus verkracht en vermoord is omdat zij hem ‘kon’.

Joehoooeee, wat een opluchting!



Wij wonen zo’n 2 km van de plaats-delict. In die tijd werkte ik bij de Aldi in Kollum. Ik fietste er altijd naar toe, maar na de moord niet meer. Ik werd met de auto opgehaald of we fietsten onder begeleiding. Omdat al bekend was dat het om iemand moest gaan in de buurt blijf je altijd bang en alert. Dus een hele opluchting dat 'ie gepakt is. Mijn zusje woont sinds twee jaar in hetzelfde dorp als de vermeende dader, komt wel dichtbij dan…



Mijn man, schoonvader en neef hebben in oktober wangslijm afgestaan voor het grootschalig DNA-onderzoek. Mijn schoonvader 13 jaar geleden ook al, omdat hij vanwege zijn werk die nacht in de buurt was en een melding gedaan heeft, dat hij iemand heeft zien lopen. Voor de zekerheid is hij toen ook gecheckt en nu opnieuw. Maar wij waren het dus niet! :slight_smile:

Ik juich nog niet te hard. Pas als t echt is.



Zou het dan toch eeindelijk na 13 jaar.



Na de moord heb ik er nooit meer durven fietsen. Ik. Kende haar vriend en vrienden. Haar vriend woonde bij mij in de sstraat.



Raar maar toch fijn dat we weer stap dichterbij zijn



Toch benieuwd wie de verdachte is

@Jippie wrote:

Joehoooeee, wat een opluchting!



Wij wonen zo’n 2 km van de plaats-delict. In die tijd werkte ik bij de Aldi in Kollum. Ik fietste er altijd naar toe, maar na de moord niet meer. Ik werd met de auto opgehaald of we fietsten onder begeleiding. Omdat al bekend was dat het om iemand moest gaan in de buurt blijf je altijd bang en alert. Dus een hele opluchting dat 'ie gepakt is. Mijn zusje woont sinds twee jaar in hetzelfde dorp als de vermeende dader, komt wel dichtbij dan…



Mijn man, schoonvader en neef hebben in oktober wangslijm afgestaan voor het grootschalig DNA-onderzoek. Mijn schoonvader 13 jaar geleden ook al, omdat hij vanwege zijn werk die nacht in de buurt was en een melding gedaan heeft, dat hij iemand heeft zien lopen. Voor de zekerheid is hij toen ook gecheckt en nu opnieuw. Maar wij waren het dus niet! :slight_smile:




mijn vader en broer moesten ook wangslijm afstaan afgelopen periode

@Jippie wrote:

Joehoooeee, wat een opluchting!



Wij wonen zo’n 2 km van de plaats-delict. In die tijd werkte ik bij de Aldi in Kollum. Ik fietste er altijd naar toe, maar na de moord niet meer. Ik werd met de auto opgehaald of we fietsten onder begeleiding. Omdat al bekend was dat het om iemand moest gaan in de buurt blijf je altijd bang en alert. Dus een hele opluchting dat 'ie gepakt is. Mijn zusje woont sinds twee jaar in hetzelfde dorp als de vermeende dader, komt wel dichtbij dan…



Mijn man, schoonvader en neef hebben in oktober wangslijm afgestaan voor het grootschalig DNA-onderzoek. Mijn schoonvader 13 jaar geleden ook al, omdat hij vanwege zijn werk die nacht in de buurt was en een melding gedaan heeft, dat hij iemand heeft zien lopen. Voor de zekerheid is hij toen ook gecheckt en nu opnieuw. Maar wij waren het dus niet! :slight_smile:




Jeetje Jippie :shock: , kennen jullie hem ook dan? Of jij niet maar je zus bijvoorbeeld wel.



Zou je sv dan hem hebben zien lopen?? Goed dat ze natuurlijk gecheckt worden, als je er niets mee hebt te maken maakt je dat natuurlijk niets uit en hoef je niets te vrezen.

Wauw, wat geweldig zeg. Rust voor de familie Vaatstra, hoop ik.

Ik ben ook heel benieuwd of ze hem kende. Want uit sporenonderzoek is gebleken dat ze samen zonder worsteling naar de plaats delict zijn gelopen. Zij had die aansteker in haar tas. Dus dat veronderstelt dat ze hem kent en wellicht vrijwillig meegegaan is. En de moord zou spontaan gepleegd zijn. Maar wat doet zo’n getrouwde man met kinderen op die plek met een meisje van 16?! Hij was 31 toendertijd. :roll:



Ik kom regelmatig langs de plek waar ze gevonden is. Elke keer moet ik er weer aan denken. Onbewust blijft het in je achterhoofd zitten, omdat het niet opgelost is. Ik had nog steeds dat je niet meer in je eentje op bepaalde plekken durft te fietsen. En onze meid speelt natuurlijk ook steeds vaker buiten. Zoiets blijft eng.

@pearlie wrote:

Ik juich nog niet te hard. Pas als t echt is.



Zou het dan toch eeindelijk na 13 jaar.



Na de moord heb ik er nooit meer durven fietsen. Ik. Kende haar vriend en vrienden. Haar vriend woonde bij mij in de sstraat.



Raar maar toch fijn dat we weer stap dichterbij zijn



Toch benieuwd wie de verdachte is




Ow echt, dat is ook dichtbij dan he.



Ik heb trouwens ook nooit gedacht dat haar vrienden er iets mee te maken hadden. Altijd een ouder iemand gedacht, ik heb eigenlijk ook altijd gedacht dat het een fries was.

@Jippie wrote:

Ik ben ook heel benieuwd of ze hem kende. Want uit sporenonderzoek is gebleken dat ze samen zonder worsteling naar de plaats delict zijn gelopen. Zij had die aansteker in haar tas. Dus dat veronderstelt dat ze hem kent en wellicht vrijwillig meegegaan is. En de moord zou spontaan gepleegd zijn. Maar wat doet zo’n getrouwde man met kinderen op die plek met een meisje van 16?! Hij was 31 toendertijd. :roll:



Ik kom regelmatig langs de plek waar ze gevonden is. Elke keer moet ik er weer aan denken. Onbewust blijft het in je achterhoofd zitten, omdat het niet opgelost is. Ik had nog steeds dat je niet meer in je eentje op bepaalde plekken durft te fietsen. En onze meid speelt natuurlijk ook steeds vaker buiten. Zoiets blijft eng.




Precies, dat vraag ik me ook af. Een soort van afsrpaak vrijwillig mee gelopen, maar toen wou ze niet wat hij wou zoiets.

En er waren ook altijd 2 fiets sporen toch?

Heb altijd gedacht het is iemand uit de buurt. Die de weg en omgeving kent. En haar. Dat gevoel heb ik altijd gedacht.



kom zelf uit buitenpost

Jullie wonen allemaal wel dichtbij, ik woon een stuk verder (gelukkig) maar het blijft creapy.