Jaarfeesten- vrije school

Mijn kinderen gaan naar de vrije school en vandaag werd daar het pinksterfeest gevierd.



Ik geniet altijd enorm van de jaarfeesten, zo duidelijk wat een hecht gebeuren het is bij ons op school. Ieder feest weer zijn er zoveel mensen die zich inzetten om het tot een mooi feest te maken :smiley: En uiteindelijk geniet je daar met elkaar van, in de eerste plaats de kinderen, maar ook de ouders en leerkrachten.



Het pinksterfeest is wel mijn favoriet. Prachtig als al die kindertjes, meisjes in witte wijde jurken, jongens in witte broek en shirt, crepepapierenbloemenkransen in het haar, zo in een grote kring op het schoolplein rond de meiboom staan. De vierdeklassers mogen de linten van de meiboom weven en dat ziet er zo mooi uit.

Ons schoolplein is ook zo mooi, heel groen. De ouders en leraren en een paar zesdeklassers die muziek maken, verder zingt iedereen de liedjes die erbij horen. Ik word er altijd een beetje emotioneel van, er wordt ook zo mooi gezongen :inlove:

En dan ben ik zo blij dat ze op zo’n fantastische school zitten, heerlijk!



Vieren jullie ook de minder bekende feesten? Al dan niet op school?

Oooooooooooooh wat mis ik die jaar en seizoensfeesten van de vrije school.



Hier zijn alleen de standaard kerst en pasenfeesten en aan in de zomer het knallende zomerfeest.



Maar oeeeh…Krijg kriebels als ik aan vroeger denk, kersen spugen, joris en de draak, en en en en en…

hier vandaag ook pinksterfeest!

mijn jongens zagen er prachtig uit (al zeg ik het zelf :mrgreen: ).

met mooie bloemenkransen voor hun ogen…

hihi het was volgens mij alleen bij de jongens, de meisjes hebben er toch blijkbaar handigheid in die dingen niet af te laten zakken.

mijn meisje ook maar wat moois aangetrokken naar de creche al doen ze er daar niks aan, had ze ook een beetje feestelijk gevoel!



Bij ons dansen ook 1,2 en 3 om de meiboom en mijn klas mocht het vlechtwerk doen…de eerste keer ging het falikant mis :mrgreen:

de 2e keer was het gelukkig wel goed.

heerlijk, op naar st. Jan!

Hebben jullie foto’s?



:inlove:



Krijg helemaal kriebels… :smiley:

ik was er vandaag als juf bij dus kon helaas geen foto’s maken…

ik denk wel dat ik eerdaags (waarschijnlijk pas na pinksteren) foto’s krijg van ouders die er ook bij waren!

het was echt prachtig en het weer hielp ook erg mee :wink:

@Madre wrote:

Oooooooooooooh wat mis ik die jaar en seizoensfeesten van de vrije school.




Dat dacht ik ook toen ik Lune’s stukje las. Ik kijk nog altijd met heel veel plezier terug aan alle feesten op de Vrije school. Voor mij was Sint Jan altijd wel het hoogtepunt met de zevende klassers die over het vuur sprongen. Dat was zooo spannend!

@Fleur wrote:

@Madre wrote:
Oooooooooooooh wat mis ik die jaar en seizoensfeesten van de vrije school.




Dat dacht ik ook toen ik Lune’s stukje las. Ik kijk nog altijd met heel veel plezier terug aan alle feesten op de Vrije school. Voor mij was Sint Jan altijd wel het hoogtepunt met de zevende klassers die over het vuur sprongen. Dat was zooo spannend!




oooh ja…zoo gaaf, dat weet ik inderdaad ook nog.

Tja heb er ook 14 jaar op gezeten he. Dat blijft je altijd bij.

Was dat met die draak ook St Jan? Dat weet ik niet meer. Zo cool om dat ding ook zelf te maken en dan er ook in zitten. Te cool.



En ook al zijn de feesten op Mateo’s school ook erg leuk, het is gewoon totaal anders. Hier worden draaimolens gehuurd en stieren om op te zitten enzo. Gewoon anders.



Soms vind ik het nog steeds heel erg dat ik voor een andere school heb gekozen. [/spoiler]

Tja, ik heb ook 13 jaar vrije school achter de rug he?! :wink:



De draak was met Sint Michael eind september.

@Fleur wrote:

Tja, ik heb ook 13 jaar vrije school achter de rug he?! :wink:



De draak was met Sint Michael eind september.




I know, i know…



Ik weet ook niet echt welk feest ik nu het leukste vond. Ze waren allemaal zo bijzonder. :inlove:

@Madre wrote:

Hebben jullie foto’s?



:inlove:



Krijg helemaal kriebels… :smiley:


haha zelfs ik krijg kriebels, en ik ben nog wel een ‘niet zo grote fan’ van de vrije school…maar hun feesten :inlove:

Bij ons mogen er nooit foto’s gemaakt worden, zo jammer!

Er is wel per klas 1 ouder die foto’s maakt en verspreid, maar die heb ik dus nog niet.



Welke klas heb jij nu Maantje? En is het bij jullie ook nog zo dat je een heel rondje meegaat?



En Madre, waarom hebben jullie dan niet gekozen voor de vrije school?

Ik kan me zo voorstellen dat je als je dat eenmaal kent, je daar prettig bij voelt, de overstap naar regulier enorm is.

@Lune wrote:





En Madre, waarom hebben jullie dan niet gekozen voor de vrije school?

Ik kan me zo voorstellen dat je als je dat eenmaal kent, je daar prettig bij voelt, de overstap naar regulier enorm is.




Is het ook…

Ik heb er af en toe nog steeds moeite mee als mijn kind met een kleurplaat thuis komt ingekleurd met stift…



Ik heb er een keer een topic over geopend…



http://www.kindjeopkomstforum.nl/viewtopic.php?t=53763



Ik heb zelf ook op die lokatie gezeten dus ik wist natuurlijk wel hoe het ook daadwerkelijk ging. En deze berichten maakte mij echt niet blij er meer door te gaan.



Maar soms blijft het steken.

Hier 2 foto’s van mijn klas. Een paar hebben de hele cirkel afgemaakt, maar met de meeste hebben we lang in een klas gezeten.

Oh jeetje, ja die school staat er echt om bekend he? Ik ken de naam ook en ik kom niet daar vandaan.

Wat een moeilijke beslissing joh, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je het dan niet doet.



Wel zonde he, bij ons zie je het ook, een paar leerkrachten die er al dertig jaar werken en hoognodig iets anders moeten gaan doen eigenlijk :wink:

Ik heb tegen een van de kleuterjuffen ook weleens gezegd dat ik het zo zonde vind, met haar houding heeft ze al heel wat mensen gewoon ‘wegggejaagd’ want dat betuttelende ‘kijk je geen tv en eet je wel biologische appeltjes’ dat kan gewoon niet (meer).

Oh wat leuk!



Ik heb vroeger ook op de vrije school gezeten, en ik vond die feesten ook altijd zo leuk!

Ik hoopte altijd dat ik de pinksterbruid mocht zijn, maar helaas, dat is niet gelukt!



Ik vond het st jan’s feest altijd een beetje spannend vroeger, ik durfde niet over het vuur te springen.



Maar het meest onder de indruk was ik van het St Lucia feest. Met St Lucia die de krans met kaarsen op haar hoofd mocht dragen, en dan de klassen rond gaan, om de st lucia broodjes uit te delen.



Wat een herinneringen allemaal! Leuk om te lezen dat meer mensen dat ook hebben!!

Wij hebben vandaag ook het Pinksterfeest gehad.

Ik geloof dat dit echt mijn lievelings jaarfeest is.



Kinderen, leerkrachten en ouders in het wit.

's Morgens is er een speciaal programma voor de kleuters, eerst het verwelkomen van de pinksterbruid en bruidegom (het oudste meisje en jongen van de klas), daarna met zn allen (de ouders ook) zingen en dan naar buiten een (dans)spelletjes doen en dansen.

En dan aan het einde van de ochtend komt de hele school bij elkaar rond de meiboom (kleuters komen pas wat later) en danst elke klas een dansje rond de meiboom.

Aan het einde krijgen allen kinderen nog een beschuitje met aardbeien.



Maar het is zo mooi, iedereen in het wit.

De gezelligheid, verbondenheid met de hele school, de feestelijke sfeer. Echt heel bijzonder!



Ook de andere jaarfeesten vieren wij natuurlijk, als vrijescholers :wink: .

Straks 24 juni nog het Sint Jansfeest, dat viert de hele school 's avonds bij een gezin van school, picknicken, muziek, dans, vuur (over het vuur springen).



En Sint Michael, wat voor de kleuters meer het oogstfeest is, Sint Maarten, ook bijzonder met de eerste kaarsjes. Sint Nicolaas natuurlijk. En ik hou heel erg van de Advent periode met daarin als hoogtepuntje het Sint Lucia feest… Kerst, Drie koningen, carnaval (voor 1 dag de hele school + ouders lekker gek), palmpasen, pasen… En voor de ouders van school is er nog Sint Juttemis = vlak voor de zomervakantie als de klassen + meubels + spullen/speelgoed worden schoongemaakt :lol: .

Haha, eigelijk is het hele schooljaar feest, want elk feest heeft zijn voorbereidingstijd en daarnaast nog het meeleven met de seizoenen.

Oh wat leuk zeg!!



Arielle zit op een antroposofisch kinderdagverblijf, wat in hetzelfde gebouw zit als de Vrije School. Ze delen de nieuwsbrief ook en ook daar was vandaag het pinksterfeest. Ik had in de planning om te komen, maar ik moest onverwachts werken :frowning:

Had me echt heel erg mooi geleken :smiley:

Oooh Marite, wat een leuke foto’s en filmpjes…



Weet je dat ik st. Lucia helemaal niet meer kan herrinneren… :think:



Verder alles wel natuurlijk. Wat een heerlijkheid.



Ja Lune, en als het verhaal anders was geweest dan zou mijn kind zeker op de vs zitten. Ik mis de sfeer daar.



Gelukkig is de school waar Mateo nu op zit echt een heel leuke school. Ze doen heel veel met de kids, hij leert veel en heeft het er erg naar zijn zin. Het is gewoon vooral voor mij omschakelen.

ik heb nu de derde klas samen met een duo partner. het is een heerlijke klas en ik zal ze zeker missen als ik straks met verlof benzeker omdat ik nog niet weet of ik terug ga komen, ik heb straks 4 kids :shifty:



het is gelukkig een moderne vrije school waar alles goed geregeld is! ik ben erg voor de vrije school maar zonde als er achter de feiten aangelopen wordt…

en dat is echt niet nodig!

Nee, inderdaad, jammer he.



Fijn dat jullie wel een goeie school gevonden hebben Madre.



En leuk om te zien Marite!