Isabel mag nergens spelen

Mijn dochter was in het begin ook erg moe als ze uit school kwam.

Dus was het geen probleem om haar thuis te houden.

Wij hebben ook eerst een kopje koffie gedaan voor ik naar huis ging en als er kindjes komen te spelen doen de moeders ook meestal een kopje koffie.

Zeker met de eerste keer ergens uitspelen een gesprek gehad met de moeder(s) over wat wij wel en zeker niet wilden.

Nu zijn wij vrij makkelijk maar zo is er ook een moeder wat niet wil dat haar dochter alleen met die van mij naar de naast gelegen speeltuin loopt.

Ik loop dus mee en ben gedurende de tijd dat ze daar spelen ook aanwezig.

Zelf vind ik het heel erg fijn om een goed gesprek te hebben met de moeder waar mijn kind gaat spelen of bij ons komt.

Als ik na zo’n gesprek geen goed gevoel heb is het ook klaar en komt mijn kind daar niet meer.

Ophaaltijd wordt ook altijd afgesproken.

Soms wordt er wel eens geroepen rond 5 uur ik maak dan meestal duidelijk dat ik wil hebben datze echt om 5 uur er zijn. ivm mijn man die meestal zijn laatste uurtjes thuis werkt hoewel hij het wel erg leuk vind als er kindjes zijn.

Ik moet me soms wel over mijn eigen gevoelens heen zetten, het liefst laat ik haar thuis en breng ik haar niet uit spelen.

Maar ze worden groter en ook het eigenwilletje speelt mee en groeit.

Ze is nu 5 en wil nu steeds vaker en meer spelen en uit spelen.

Het lijkt hier soms een onderhandelings centrum. nieuwste afspraak is 2keer in de week maandag en woensdag vallen af ivm gym en zwemles. Tot nu toe heeft ze daar vrede mee.

succes ermee, het hoort erbij maar makkelijk is het niet altijd.

@Bietje wrote:

Broes heeft vorige maand voor het eerst bij een klasgenootje thuis mogen gaan spelen, dat wilde hij en zijn vriendje zooo graag!

Ik vond het ook wel wat eng om hem daar zo “alleen” achter te laten maar hij had het erg leuk gehad en gisterenmiddag is dat vriendje ook eens hier bij ons thuis komen spelen, ze zijn erg dik met elkaar en dat is zo leuk om te zien, zo van 'mijn zoon krijgt echte maatjes! 8) :inlove: '.

Toen dat vriendje’s mama hem gisteren kwam ophalen werden er dan ook dikke knuffels uit gedeeld tussen de jongens en maar zoenen en knuffelen, haha, zo leuk om te zien!

:mrgreen:

Het is idd weer een stukje loslaten van je kind maar het deelt wel mee in de sociale en zelfstandige ontwikkeling van je kind! :thumbup: :-*

Gaat Broes al naar school dan?? Die van mij is zaterdag 4 geworden, heeft vorige week 2 ochtenden moeten ‘wennen’ en is vandaag officieel gestart…

ik ben het wel gewent dat hij ergens anders heen gaat dan thuis dat komt ook wel door mijn ouders omdat hij ook vaak daar is en ook niet zie wat hij doet en waar hij speelt en is hier 2 straten achter ons huis

en hij is vandaag 5 geworden en ik ben hem aan het leren extra uit te kijken (het is wel een kinder vriendelijke wijk ik fietste er vroeger zelf ook)

zodat hij van het zomer als ik oma bel duco komt er aan fietsen alleen rustige straat over hoef te kijken en hij bij mijn tante voor de deur langs fietst en dan nog een straatje door en dan bij oma is

zou ik voor zijn eigen gevoel tof vinden want hij wil dit nu al heel graag want is voor hem een uitdaging ik mag alleen naar oma fietsen

weer en stukje zelfstandigheid wat zijn zelfvertrouwen een boost geeft denk ik en zo verder

dus bij vriendjes spelen vind ik ook geen probleem en met nieuwe vriendjes gewoon ff goed als moeders onder elkaar afspreken komt alles goed

en ook vergeet ik wel eens expres wat kleins in de winkel waar ik weet dat hij bij kan en dan heb ik bij de kassa betaald en dan zeg ik tegen hem mama heeft bv komkommer vergeten wil jij het halen voor mij ? dan krijgt hij geld van mij en zie hem gelukkig zijn als het lukt

ook heb ik laatst extra iets hoog gevraagt en kijken hoe hij het deed nee hij ging niet zelf klimmen hij zocht een lange meneer uit en ging vragen of hij dat ff voor hem wou pakken geweldig om te zien om eigenlijk zoon klein jongetje zoveel voor mekaar te zien krijgen daar geniet ik van

en ik hoop dat het met de 2de ook zo gaat al weet ik wel duco helpt wel

Een moeder van een klasgenootje van Eva vertelde me vandaag ook iets op het schoolplein:

Haar dochter had bij een jongen uit hun klas gespeeld van half 2 tot half 5 en ze had helemaal niks te eten of te drinken gehad.

Dat vond ik echt zorgelijk. Ik vind dat je goed voor je kinderen moet zorgen dat ze wat te eten en te drinken krijgen. Dat hoeft geen chips of zo te zijn maar gewoon wat fruit of een koekje.

Dat doe je toch voor je eigen kind ? En helemaal als er kinderen te spelen zijn :o Ik weet nu al dat Eva niet gauw bij dat jongetje zal gaan spelen. :shifty:

dat vind ik wel erg ja dat kan je toch niet maken

als duco uit school komt dan is het altijd ff lekker wat dinken en fruit ofzo er bij en ik vertel ook tegen vriendjes als je dinken wil en je hebt niks meer gewoon ff vragen aan mij of duco en wij pakken het we voor je

(duco kan ook al zelf drinken pakken hier dmv elke dag een nieuwe kan ranja in de koelkast en ik kan je vertellen aan het eind van de dag is hij meestal leeg of bijna)

@Klaproos wrote:

@Bietje wrote:
Broes heeft vorige maand voor het eerst bij een klasgenootje thuis mogen gaan spelen, dat wilde hij en zijn vriendje zooo graag!

Ik vond het ook wel wat eng om hem daar zo “alleen” achter te laten maar hij had het erg leuk gehad en gisterenmiddag is dat vriendje ook eens hier bij ons thuis komen spelen, ze zijn erg dik met elkaar en dat is zo leuk om te zien, zo van 'mijn zoon krijgt echte maatjes! 8) :inlove: '.

Toen dat vriendje’s mama hem gisteren kwam ophalen werden er dan ook dikke knuffels uit gedeeld tussen de jongens en maar zoenen en knuffelen, haha, zo leuk om te zien!

:mrgreen:

Het is idd weer een stukje loslaten van je kind maar het deelt wel mee in de sociale en zelfstandige ontwikkeling van je kind! :thumbup: :-*

Gaat Broes al naar school dan?? Die van mij is zaterdag 4 geworden, heeft vorige week 2 ochtenden moeten ‘wennen’ en is vandaag officieel gestart…

Broes gaat al vanaf zijn 2,5 jaar 5 halve dagen naar school (januari 2008).

Vanaf zijn 3 jaar gaat hij 4 volle en 1 halve dag (september 2008).

Senne is op 20 april '09 gestart en gaat nu ook 5 halve dagen.

In september wordt hij 3 jaar en dan gaat hij net als Broes ook 4 volle en 1 halve dag naar school.

Broes zit in de eerste kleuterklas (in september gaat ie naar de 2e kleuterklas) en Senne zit in de peuterklas.

Maar ik woon in belgië en wij zijn het hier zo gewoon.

Ze gaan allebei ontzettend graag en je ziet hen echt openbloeien! :inlove:

Persoonlijk vind ik 4 jaar dan weer veel te laat om nog maar te starten op school! :wink:

Hier zitten ze dus met hun 7 jaar in het basisonderwijs, het eerste leerjaar… hoe zit dat dan eigenlijk in nederland?

Studeren jullie dan ook later af ofzo? :oops:

Als ze 2,5 jaar zijn is het hier gebruikelijk dat ze dan 2 dagdelen per week naar een peuterspeelzaal gaan, maar wordt minder vaak gedaan wanneer een peuter ook al naar een kdv gaat. Ouder is hier vrij in.

Vanaf 4 jaar gaan onze kleuters in Nederland naar het basisonderwijs. Elke school heeft hier andere ‘regels’ qua opbouw en wennen.

Vanaf hun 5e jaar zijn ze ook werkelijk leerplichtig.

De meesten zijn 11 of 12 als ze van de basisschool af gaan en dan naar middelbaar onderwijs gaan. Afhankelijk van niveau duurt dit 4, 5, of 6 jaar (zeg ik dit goed?)

Hierna kan er beroepsgericht onderwijs gekozen worden.

Wanneer studeren jullie af dan?

De leeftijden van afstuderen zijn hier dus hetzelfde…

Maar in welke klas starten jullie dan als 4-jarige? :think:

Hier is het:

2,5 jaar tot 3 jaar: peuterklas

4 jaar: 1e kleuterklas

5 jaar: 2e kleuterklas

6 jaar: 3e kleuterklas

7 jaar: 1e leerjaar

8 jaar: 2e leerjaar

9 jaar: 3e leerjaar

10 jaar: 4e leerjaar

11 jaar: 5e leerjaar

12 jaar: 6e leerjaar

13 jaar: naar het middelbaar

Dus in september mag jouw zoontje naar de 2e kleuterklas, klopt dat?

Ik denk dat zo’n peuterspeelzaal wel vergelijkbaar is met onze peuterklassen maar het verschil is dat het bij ons in de school is en bij jullie misschien meer aansluit bij een kdv? :think:

4 jaar: groep 1

5 jaar: groep 2

6 jaar: groep 3

7 jaar: groep 4

8 jaar: groep 5

9 jaar: groep 6

10 jaar: groep 7

11 jaar: groep 8

12 jaar: middelbaar onderwijs

Omdat mijn zoon nu net gestart is zal ie in september gewoon in groep 1 starten. Hij kleutert dus een half jaar langer.

Blijkt dat ze superslim of superver in hun ontwikkeling zijn, kijken de leerkrachten nog wel eens of ze naar groep 2 kunnen. Maar dat gebeurt niet zo vaak geloof ik. (vind ik ook niet erg…!)

Vanaf 2 jaar gaan ze hier naar de peuterklas (dat wordt hier peuterspeelzaal genoemd)

En vanaf 4 jaar naar de kleuterklas (tegenwoordig groep 1 genoemd en zo verder).

Geen eten en drinken?! Als hier kindjes komen (anders dan schoolkindjes trouwens, dat is er simpelweg nog niet van gekomen…) dan zeur ik ze bijna aan hun hoofd of ze echt niet nog iets willen hebben… :think: :slight_smile:

Geen eten en drinken :shock:

Hier bij binnenkomst eerst gezellig wat drinken meestal met een koekje of snoepje ergens halverwege nog wat drinken en een stuk fruit, of wat we tegenwoordig ook wel doen is dmv de staafmixer een smoothie (schrijf je dat eigenlijk zo) maken met bvb banaan, kiwi, aardbei en of druiven en een wat sinasappelsap. Ze mogen zelf kiezen wat ze er doorheen willen.

Voordeel is dat als ze dit zelf maken (met helpende hand van moeders) dat alles schoon op gaat ( moeders mag daarna meestal wel de keuken gaan soppen maar ze hebben wel lol)

Bietje, wist dat ze in België eerder naar school gingen maar niet zo vroeg en zovaak. Het zal voor mij een schok geweest zijn als mn dochter dit had moeten doen maar het is net wat je gewent bent lijkt me. En ik ben gewent Peuterspeelzaal 2 halve dagen en vanaf 4 jr hele dagen naar school op de woensdag en vrijdagmiddag na.

@pino wrote:

Jullie hoeven mij niet te overtuigen hoor… :wink:

Ik ben vooral benieuwd naar hoe jullie ervaringen zijn, wat spreken jullie af, blijven jullie erbij of leveren jullie ze een eerste keer alleen af…

Tja en onze moeilijkheid is dat ik m’n man moet overtuigen… :eh: :wink:

Wij hebben het eerste uitstapje van l.yann samen besproken,

en daar de punten opgenoemd waar wij “bang” voor waren.

Heb toen met de moeder van het klasgenootje dit besproken.

bijv: wij wouden niet dat l.yann alleen op de stoep speelde, dit ook netjes tegen de moeder gezegd, en het was geen probleem :wink:

Dus met elkaar praten en vragen waarom ze het volgens hem nog niet mag.

en waar hij “bang” voor is…

Mijn dochter is in oktober voor het eerst naar de kleuterklas gegaan, en vervolgens pas in juni had ze haar eerste speelafspraakje… Soms hebben kindjes gewoon even nodig om aan elkaar te wennen, en doen ze niet alles op ons tempo. :wink:

Gisteren vroeg een klasgenootje of 'ie met Isabel mee mocht. Dat had anders natuurlijk gemogen, maar we hadden met oma afgesproken om poffertjes te gaan eten in Kijkduin…

Later zei Isabel dat dat jongetje eerst had gevraagd of zij bij hém wilde spelen, maar dat ze dat helemaal niet wilde. :roll: Kennelijk is ze er zelf (net als papa en diep in haar hart mama ook) nog niet helemaal aan toe :smiley:

Moet wel zeggen dat het idee steeds meer gaat wennen hoor, zelfs voor papa, naar mate ze langer op school zit! :thumbup:

Kes spreekt ook nog niet af met kindjes uit de klas. Hij heeft daar gewoon nog geen behoefte aan. In de straat heeft hij de vriendjes en vriendinnetjes voor het uitkiezen dus daar speelt hij mee. Ik kan me herinneren dat Indy in januari naar school ging en pas in juni 1 speelafspraakje had. Daarna pas weer na de zomervakantie (maar toen barste het gespeel op woensdagmiddag ook écht los :wink: ) Vanaf die tijd is ze bijna elke woensdagmiddag wel ergens of is er een vriendje of vriendinnetje hier.

Hier nog geen ervaring mee, Y gaat in sept naar school. Wel een keer een kindje van het kdv en papa bleef erbij…ik vond dat dus vreselijk want ik heb niets met die man. Dat zou ik dus nooit doen.

Vanaf 3,5 speelt hij zelfstandig buiten, hebben groen voor de deur en geen weg. Hij mag rondom het huizenblok. In het begin doodeng maar iedere keer even de afspraken doornemen.

Als hij ergens binnen gaat spelen komt hij het eerst zeggen :thumbup: Maar meestal zit het huis bij ons vol met buurtkinderen :lol:

Lijkt mij wel moeilijk worden als ze op school vriendjes krijgen waarvan jij niet helemaal happy bent…en ze willen daar spelen…daar zou ik moeite mee hebben denk ik.

Voor de moeders die bang zijn dat je kind buiten mag spelen bijvoorbeeld als hij/zij bij een klasgenootje gaat spelen:

Bespreken jullie niets met de andere moeders dan?

Hier wel dus, als Ryan ergens gaat spelen of een kindje komt hier spelen dan worden er toch echt duidelijke afspraken gemaakt over wat ze wel en niet mogen tot aan snoepen aan toe.

De aller eerste keer ben ik zelfs meegeweest voor een bakkie, de moeder in kwestie begreep best dat ik de eerste keer toch wel wat eng vond en zo heb ik hier ook een keer een moeder meegehad.

Ik zie dus geen onoverkomelijke bezwaren, gebeurt het wel dat iemand zich onverhoopt niet aan de afspraak houd dan wijs je diegene er op en geef je je kind niet meer mee? Of denk ik nu te makkelijk?

We hebben het over moeders van klasgenootjes he, niet over wildvreemden waar je geen sociale controle op uit kunt oefenen, je ziet elkaar toch dagelijks bij de school…

Ook ik ben de eerste keren met Max meegeweest te spelen :mrgreen: Gelukkig lees ik nu dat ik niet de enige ben geweest hahaha. En met Victor ging het net zo. Al was het daar wel makkelijker mee. Ligt ook aan het kind zelf denk ik :think:

Weet je, op elke leeftijd gebeurt iets wat je zelf absoluut niet prettig vindt. Op jonge leeftijd kan dat zonder toezicht buitenspelen zijn maar als ze bijvoorbeeld zoals Max al 8 zijn dan zijn er andere dingen.

Wij zijn erg fel op het spelen met de playstation. Spellen van ouder dan zijn eigen leeftijd mag Max niet spelen. Max is daar regelmatig heel boos om omdat vriendjes dat wel mogen spelen. En die vriendjes ( met hele nette ouders verder hoor) hebben die spellen wel. En dat wordt ook gespeeld als max er bij is. Zlef ben ik daar niet echt blij mee maar ik wil max ook niet verbieden om naar die vriendjes te gaan. Het lijkt me verschrikkelijk als je kind buitengesloten wordt.

Dus het loslaten is atijd moeilijk. Altijd zijn er in andere gezinnen andere regels dan bij jezelf thuis. De kunst is om je kind te leren wat onze waarden en normen zijn. En uiteindelijk kun je je kind daarin ook vertrouwen.

Ik moet er niet aan denken af en toe wat er gebeurt als ze 14 zijn :?

Ben ik dan zo makkelijk?

Mijn oudste twee gingen in groep 1 voor het eerst te spelen met leeftijdsgenootjes, dus ik ging er van uit dat ze in huis en bijhorende tuin bleven.

Nu vraag ik wel eens aan ouders of kinderen zelf of ze wel naar het speeltuintje/sportveld mogen.

Mijn jongste (meisje van bijna 4 ) is al een aantal keren bij een vriendinnetje wezen spelen. Ik ken de ouders van naam en korte praatjes op het schoolplein of de stoep, maar ik ga er van uit, omdat ze dezelfde leeftijd zijn (ze schelen een maand) dat de regels voor hun kind ook veilig zijn voor mijn kind.

En bij mij krijgen de kinderen pas een koekje als ze hun drinken (bij de grote tafel i.v.m. evt. morsen) op hebben, drinken na schooltijd is bij mij verplicht.