Is rijstebloem bijvoeding of niet? En zou je daar voor de 6 maanden al mee beginnen of niet?
ja en nee ik zou er niet voor de 6 maand al mee beginnen
Beide JA…
Ja ik vindt het bijvoeding. En ik zou er niet veel eerder mee beginnen maar wel eerder dan 6 mnd. Bij mij kregen ze eerst een paar weekjes rijstebloem en pas daarna groente en vervolgens fruit.
@ariel wrote:
Ja ik vindt het bijvoeding. En ik zou er niet veel eerder mee beginnen maar wel eerder dan 6 mnd. Bij mij kregen ze eerst een paar weekjes rijstebloem en pas daarna groente en vervolgens fruit.
Dat wil ik dus ook gaan doen. Maar idd wachten met rijstebloem tot 6 maanden, dan is hij dadelijk 7 maanden voordat hij aan de groente gaat. Daarom wil ik over een week of 2 (5,5 maanden) al wat rijstebloem gaan geven in de vorm van een papje (met een lepel dus).
Rijstebloem is volgens mij idd wel bijvoeding en ik zou er niet eerder mee beginnen dan dat je ook echt met bijvoeden begint.
Maar volgens mij zit er in de nutriolon forte (voor hongerige baby’s) ook rijstebloem verwerkt omdat het een verzadigder gevoel geeft. Dat is dan wel weer vreemd :think: .
Groetjes Renate
Ik dacht, ik wil wel eens een “professioneel” advies. Dus ik heb het cb gebeld. Zij geven aan dat onze zoon wel toe is aan vier flessen en adviseren gewoon iedere fles groter te maken en dan te kijken of hij dan ook doorslaapt. Dus dat ga ik vanaf morgen proberen.
Rijstebloem is idd bijvoeding zeggen zij, maar het kan geen kwaad om het nu al wat te geven. Zij stelde dus voor om van bijvoorbeeld 60 water en 2 voeding een papje te maken met rijstebloem. Dit met een lepel te geven na een fles van 150 + 5 voeding om bijvoorbeeld 11 uur.
Precies hoe ik het in mijn hoofd had dus :mrgreen:
Wij hebben het Sebastiaan met 4 maand gegeven en pas maanden later kwamen we er achter dat hij daar allergisch op reageerde. (Gewoon nooit het linkje gelegd tussen eczeem en rijstebloem . :wall: ) Dus ja, ik zie het als bijvoeding en zou het niet geven voor de 6e maand.
Ehm :oops: ik heb het altijd met 4 maanden al gebruikt in de laatste voeding, daar sliepen ze zo lekker van :mrgreen: .
@Jolanda wrote:
Ehm :oops: ik heb het altijd met 4 maanden al gebruikt in de laatste voeding, daar sliepen ze zo lekker van :mrgreen: .
En dit adviseerden ze mij bij het cb ook! :thumbup:
Dat was ook de reden dat wij het gingen gebruiken hoor .
En het hoeft natuurlijk niet altijd fout te gaan, een reactie op rijstebloem komt eigenlijk bijna nooit voor. Iedereen kijkt er raar van op als ik het zeg. Maar om die reden zeg ik dus tegenwoordig dat het toch bij bijvoeding hoort.
Annemieke heb ik het nooit gegeven, maar ben wel met 5 maand begonnen met bijvoeden en ze heeft nergens een reactie op gehad .
Groetjes,
Heleen
Ja, het is bijvoeding.
En ja, ik zou het eerder geven dan 6 mnd.
Nu moet ik er wel bij zeggen, niet wanneer het niet nodig is.
Wij zijn ook al met rijstebloem begonnen, maar dit omdat Lucas 's nachts weer wakker werd, terwijl hij al een hele periode door had geslapen.
We doen nu een heel klein beetje door de laatste fles en dat gaat prima.
Ik vind rijstebloem ook anders dan bijv fruit of groente, want over het algemeen bekeken reageren baby’s minder snel op rijstebloem, dan op bijv fruit.
Als dat niet het geval was, was ik er ook nog niet aan begonnen.
Fruit en groente komt er hier echt pas met 6 maanden in. Daar ben ik heel stellig in.
@cees77 wrote:
Zij stelde dus voor om van bijvoorbeeld 60 water en 2 voeding een papje te maken met rijstebloem. Dit met een lepel te geven na een fles van 150 + 5 voeding om bijvoorbeeld 11 uur.
Precies hoe ik het in mijn hoofd had dus :mrgreen:
Waarom begin jij met de rijstebloem?
Want zoals ik het lees geef je het in de ochtend.
Om te oefenen voor straks met 6 mnd?
En is het niet onhandig om eerst een flesje te geven en dan nog een papje te maken dat je lepelt?
Ieder zijn ding hoor, maar ik geloof dat ik het nut er niet helemaal van inzie, in deze situatie.
Niks negatiefs hoor, ik zou het zelf alleen anders aanpakken.
Mij maakt het niet uit wanneer ik het geef. Voor mijn gevoel is hij ook toe aan minder voedingen, alleen laat hij overdag meestal maar 3,5 tot 4 uur tussen de voedingen. Om half 8 en dan weer om 11 uur (met heel veel geluk kwart over 11). Als ik dan maar 4 voedingen geef, dan krijgt hij 12 uur achter elkaar geen voeding. Beetje lang niks dus. Daarom overdag wat rijstebloem, zodat er 5 uur tussen de voedingen zit. Dan kan ik overstappen op 4 voedingen. :thumbup: Snappie??? Vind het zo zielig om het iedere dag wakker te maken om rond half 11 nog te eten.
En idd oefenen met een lepel lijkt me sowieso handig en ook wel leuk :shifty:
Ik houd het heel goed in de gaten of hij reactie geeft, want bij het minste of geringste stop ik er weer mee. Ik ben namelijk behoorlijk allergisch, maar eigenlijk (buiten schimmels) niet voor voedingsmiddelen.
Zo zie je maar dat iedereen het weer anders aanpakt.
Maar ik begrijp nu inderdaad je motivatie.
Ik ga pas met 6 maanden naar 4 voedingen zodat ik die meteen op kan vullen met fruit en groente.
En waarschijnlijk word er dan ook meer pap gegeven.
Nu moet ik zeggen dat Lucas ook gewoon netjes zijn eten afwacht.
Het is echt een flinke beer, heeft zijn flessen zo leeg, groeit als kool, maar huilt dus nooit om eten.
Duurt het een keer een kwartiertje of een half uurtje langer, dan vind hij dat allemaal prima.
Het is rond deze leeftijd (5 mnd) ook even een gepuzzel om te kijken hoe je alles aan gaat pakken.
En al die verschillende adviezen maken het er niet makkelijker op.
Precies :mrgreen:
Maar als hij niet vraagt om eten, kun je misschien elke fles een half uurtje later geven, zodat je nu al op 4 zit. Of wil je dat niet?
Zojuist 2 lepeltjes (van die ieniemienie dingetjes) gegeven in zijn mondje. Hij vond het maar raar. Keek me echt zo aan van: voel jij je wel lekker, dit kan ik toch niet opeten :mrgreen: :lol: :mrgreen:
Rick heeft net zijn 4e fles gehad en ik heb er rijstebloem ingedaan. Ga hem vanavond niet nog een keer wakker maken voor een fles dus ben benieuwd hoelang hij het er op doet. Als hij wel midden in de nacht komt voor een fles krijgt hij er morgen weer 5 .
Hij heeft trouwens vanmorgen een half potje fruit gehad en vanmiddag een half potje groente (meer wilde hij niet).
Flessen van 210 lukken hier nog niet, Rick heeft meer dan genoeg aan 200 cc per fles.
Groetjes Renate
Als ik 4 flessen zou geven, dan kom ik alleen op een goed volume door de flessen op te hogen.
Hij drinkt nu 200 cc per keer.
En dan zou ik dus 210 + 7 scheppen moeten maken ( +/- 240?) en dat vind ik teveel.
De arts op het cb had ook aangegeven dat meer dan 200 cc per keer de max was, anders ga je de maag onnodig oprekken.
Dus vandaar dat ik ook nooit begrepen heb waarom wij met 3 maanden al naar 4 flessen moesten.
Sowieso kun je zonder bijvoeding toch niet naar 4 flessen, als je de inhoud op 200 cc max wil houden?
Hij drinkt nu een liter, 4 x 200 cc is maar 800 cc in totaal.
Hier mocht ik van het cb weer wat meer in de fles doen dan 200 cc, omdat hij daar gewoon behoefte aan had :think:
Zo zie je maar, al die tegenstrijdige adviezen. En dan ook nog al die ervaringsdeskundigen hier :lol: :mrgreen: Soms zie je door de bomen het bos niet meer :mrgreen:
Nee inderdaad.
Robin heb ik 9 maanden zelf gevoed, wat dat betreft was dat soms een stuk makkelijker.
Het is bijvoeding en mijn kinderen hebben sowieso nog nooit rijstebloem of pap oid gehad. Ik zou het dus nooit geven.