Graag zou ik reacties krijgen op de vraag of het jullie duidelijk is, op hoeveel kraamzorg je recht hebt?
Deze vraag stel ik, omdat het mij persoonlijk pas na lang zoeken duidelijk werd, hoeveel kraamzorg-uren ik zou krijgen.
Mijn vraag is dus of jullie voldoende informatie hierover krijgen en hoe het beter zou kunnen?
Volgens mij kijken ze naar de situatie thuis en daar staan een bepaald aantal uren voor.
Is de situatie anders dan kunnen ze de uren nog uitbreiden.
Ik werd toen gebeld door een medewerker van de kraamzorg en telefoniesch dingen doorgenomen en daar kwam uit hoeveel uur ik kreeg…later heeft ze er nog voor gezorgd dat ik meer uren kreeg omdat ik alleenstaande moeder ben en ziek ben.
sneeuwitje
Met 1 telefoontje aan het kraamburo was het duidelijk dat ik 49 uur kreeg. Op het moment van bevallen kon dit minder of meer zijn. Dit is van allerlei factoren afhankelijk die je van te voren niet kon/kan weten. Maar het basisprincipe was 49 uur. Dit principe heet trouwens LIP. Dat is een afkorting van Landelijk Indicatie Protocol. Bij de intake met het kraamburo krijg je zo’n lijstje en zie je dat er voor borstvoeding wat uren bijkomen en bij andere dingen bijv. weer uren afgaan. Dit bepaald het uiteindelijke aantal uren.
en hoe zit dat dan als je al een peuter van 16 maanden hebt rondlopen tegen de tijd dat je bent bevallen? krijg je daar extra uren voor? of telt dat niet mee…
@Mamavanesmee27 wrote:
en hoe zit dat dan als je al een peuter van 16 maanden hebt rondlopen tegen de tijd dat je bent bevallen? krijg je daar extra uren voor? of telt dat niet mee…
daar krijg je ook extra uren voor! voor kinderen tot vier jaar geloof ik.
ohw dat is wel fijn dan!
ik krijg nog zo’n miep van de kraamhulp in huis voor de intake… dan zal ik het eens vragen hoe dat precies zit…
Ik heb dat gelijk te horen gekregen, toen die vrouw op de intake kwam. Omdat onze huishouding ‘anders’ is, was het voor haar ook niet helemaal duidelijk. Ze heeft gelijk het bureau gebeld, en na 10min was het duidelijk. 8 dagen 7u als ik het goed heb.
Ik heb het idee dat er meer achter de vraag zit? Ben je op onderzoek voor een bepaalde organisatie oid?
Ik bedoel: 1 belletje naar een kraamzorgburo en men kan je zo vertellen op hoeveel uren je recht hebt. Zijn gewoon standaardrijtjes voor.
@DreamingOn wrote:
Ik heb dat gelijk te horen gekregen, toen die vrouw op de intake kwam. Omdat onze huishouding ‘anders’ is, was het voor haar ook niet helemaal duidelijk. Ze heeft gelijk het bureau gebeld, en na 10min was het duidelijk. 8 dagen 7u als ik het goed heb.
heb je ook nog meer kindjes dan?
ik meen dat ik bij esmee 42 uur ofzo heb gekregen… en ik gaf bv…
3 dagen liepen we al mis doordat ik in het ziekenhuis verbleef…
toen mochten we beiden naar huis maar helaas was dat van korte duur en werd mn dochter weer opgenomen… heb dus al met al een paar uur gehad… iets van 8 uurtjes… na die tijd had ik nog recht op uren maar ik was er even flauw van dus heb vriendelijk bedankt…
ben benieuwd hoe dat nu dus zal gaan…
Het is alleen helaas zo dat ze wel kunnen zeggen dat je recht hebt op bijv. 49 uur. Maar als erg geen personeel genoeg is dan is het er niet. Helaas in m’n omgeving al een paar keer gehoord. Iemand met 2 kindjes onder de 4 en de kraamzorg kwam 3 uur per dag want ze had 3 gezinnen op 1 dag ivm tekorten. Tja wat doe je dan…
Ik heb beide keren full-time kraamzorg gehad en een leerling erbij. M’n huis was nooit zo schoon en opgeruimd als toen… haha. Met z’n 2-en hadden ze echt alle tijd voor alles. Het was heel leuk. Ook voor de oudste die toen net 3 was.
Ik heb het idee dat als je akkoord gaat met een leerling erbij dat je dan een ervaren kraamhulp krijgt die dus iemand kan opleiden. En dat je dan ook zowiezo alle uren krijgt. Het is moeilijk om leerling te plaatsen dus ze zijn blij als iemand een keer ja zegt hebben ze gezegd. Veel mensen hebben geen zin om er nog iemand bij te hebben. Ik vond het juist wel handig. De ene stond te koken. De ander speelde met Lucas. En ik lag lekker op bed met Marit.
Waarom is dit topic hierheen verplaatst? Dit heeft toch niks te maken met in welke maand je bent gestopt met ac?
ik had recht op 49 uur geloof ik
heb uiteindelijk net 5 uurtjes gehad ofzo volgens mij ook nog niet eens
we hadden opzich nog recht op 15 uur ofzo ook zo lekker vaag geregeld…
maarja Odin heeft dan ook 2 weken in het ziekenhuis gelegen en daar hadden we al heel veel gedaan dus had ook zoiets van laat verder maar we doen het verder gewoon zelf wel gaat vast lukken
we hebben nu gewoon gekeken van hoe gaat het en zijn er na een nacht dat hij thuis is nog vragen waar we mee zitten nou ik had maar 1 vraag hahaha en verder ging het allemaal vanzelf :thumbup:
@Mamavanesmee27 wrote:
Helaas, je krijgt pas extra uren als je naast de baby nog 2 andere kinderen onder 4 jaar hebt of 3 kinderen onder 6 jaar!
Mijn zoontje was 16 maanden toen de jongens werden geboren en ik kreeg geen extra uren voor hem. Wel deed de kraamhulp hem verzorgen in de uren dat ze aanwezig was, zoals in/uit bed en aankleden en eten regelen.
Op deze site kun je een aantal vragen met ja/nee beantwoorden en dan zie je vanzelf hoeveel uren je krijgt.
link door beheer verwijderd
Handig, die site.
Ik kom op 63 uur uit. Dat is wel heel erg veel.
Dat lijkt misschien wel veel, maar als je op dit aantal uren uitkomt, zul je ze ook wel nodig hebben
Ik hoop het niet;-)
Ik heb even gekeken hoe het komt: twee kinderen onder de 4 en bekkenklachten.
Ik zou nog in kunnen vullen, dat we slechtziend en slechthorend zijn (man) maar laten we maar gewoon de lenzen en apparaten indoen tijdens de kraamtijd…hihihihi
Er is zoveel veranderd!!
Bij K.im kon ik nog zelf kiezen of ik 3, 5, of 8 uur op een dag wilde. Ik heb toen gekozen voor 5 en dat was zat!
Bij K.ira was het al heel anders. Ik had recht op 5 of zelfs maar 3 uur op een dag, maar heb 8 uur op een dag gekregen vanwege mijn bekkeninstabiliteit.
Toen was het ook nog zo dat de kraamhulp met de verloskundige kon besluiten meer uur te geven. Dat zal nu toch ook nog wel zo zijn?
@Joepie! wrote:
Er is zoveel veranderd!!
Bij K.im kon ik nog zelf kiezen of ik 3, 5, of 8 uur op een dag wilde. Ik heb toen gekozen voor 5 en dat was zat!
Bij K.ira was het al heel anders. Ik had recht op 5 of zelfs maar 3 uur op een dag, maar heb 8 uur op een dag gekregen vanwege mijn bekkeninstabiliteit.
Toen was het ook nog zo dat de kraamhulp met de verloskundige kon besluiten meer uur te geven. Dat zal nu toch ook nog wel zo zijn?
Die uren is het maximale wat ze je aanbieden. Je kan ook met minder genoegen nemen. Volgens mij kun je ook alleen zorg voor baby en kraamvrouw nemen, dat is dan 3 uur per dag voor 8 dagen.
En mocht er tijdens de kraamweek extra uren nodig zijn, door onvoorziene omstandigheden, dan kan dit bijgetekend worden. Volgens mij is het maximale 80 uur met 2 extra dagen, dus 10 dagen lang 8 uur per dag.
Als je invult dat je 'meer dan gemiddeld onzeker bent. krijg je 6 uur meer zag ik… tip dus voor als je meer uur wil! Haha.
Ik vind het erg raar verdeeld die uren ik krijg nu nog 49 uur maaaaar ik heb mijn intake nog niet gehad ik weet zeker dat dit meer gaat worden.
dat heeft onderandere te maken met dat ik geen mantel zorg heb en dat ik een kind met een beperking heb.
en mijn man moet alles op nieuw geleerd worden.
hij heeft een hersentumor gehad ( drie trouwens ) en die zijn er vorig jaar uit gehaald maar het heeft een ding met zich mee gegeven hij herinderd zich niets meer van de andere drie kinderen hij weet niet eens meer hoe je een baby aan moet kleden.
dus hij heeft daar echt hulp bij nodig.
wat ik raar vind is dat in de piriode dat ik beval ze twee gezinnen in een kraamverzorgster gaan proppen dus dat ze veel gaan samen voegen om dat hun een te kort hebben.