Is het zo gek of ben ik gek?

ik win! :mrgreen:



sorry, grapjuh natuurlijk, maar ik had dus een baby die alllllleee redenen had om eerder te beginnen.



Hij had krijsende honger, dronk met amper 3 maanden al 5 x 200 cc en zat dus aan de tax, trok alles uit je handen om in zijn mond te proppen omdat hij dus honger had en ja ook babies hebben wel overlevingsreflexen om te willen eten als ze honger hebben.



Maaaaar, Peter had ook lactose intoleranties en enorme problemen met zijn darmen. Chronisch aan de diarree en dit is te laat onderkent omdat hij in tegenstelling tot de statistieken wel enorm hard groeide. Juist door het groeien had hij zo’n honger.



In wezen hadden we dus alle redenen die ik hier heb gelezen om hem met 4 maanden te gaan bijvoeden.

Maarrrrr toch niet gedaan :naughty:

Het enige wat we zijn gaan doen is rijstebloem in 3 flessen, dit zit ook in de voeding voor hongerige babies en dus mochten we dit van de kinderarts met 10 weken al in zijn fles doen.

Bij hem scheelde dat ook iets in zijn diarree.

verder kregen we het advies van de kinderarts om naast de flessen melk ook gewoon flessen met water tussendoor te geven, dit verteerd wel sneller, maar gewoon water word wel uitgeplast en is door niet toegevoegde mineralen die in melk wel zitten ook geen belasting voor de nieren.



Dus kreeg hij met een maand of 4 a 5 gemiddeld 5x 200 melk, waarvan 3 met rijstebloem en tussendoor nog 2x 80 cc lauw water.



We hebben het zo toch tot 6 maand en 1 week weten te redden en hoewel hij onder het eczeem zat en voor allerlei dingen allergisch bleek, is het niet verergert en is hij er nu zelfs overheen gegroeid.

De kinderarts vond dat een dankbaar iets want vaak zie je toch dat bij te vroeg bijvoeden de kinderen op langere termijn allerhande problemen krijgen.



Zo is het verschijnsel peuterdiarree (peuters van 2 en 3 die ineens steeds aan de diarree zijn) zeer waarschijnlijk een verschijnsel wat word veroorzaakt door verstoorde darmen die te vroeg bepaald voedsel hebben moeten verteren.

Of kinderen van 4 die juist steeds verstopt zitten.

Er zijn zelfs onderzoeken gaande om te kijken wat de connectie is tussen te vroeg bijvoeden en het krijgen van de ziekte van crohn… iets wat vaak pas word ontdekt als kinderen 7, 8 jaar zijn of nog ouder.



Je kan je gewoon afvragen of het je waard is om nu 2 maanden, 2 maanden=60 dagen=9 weken eerder te beginnen met bijvoeden en het risico te nemen dat je later, als je kind 7 of ouder is een ziekte krijgt als crohn waar het zijn leven niet meer vanaf komt…



een leven=gemiddeld 75 jaar!



Wij hebben ons letterlijk afgevraagd hoe belangrijk 9 weken zijn, het lijkt zo weinig, wat maakt dat nou voor verschil… nou tijdens zwangerschap al maakt het heel veel uit, bv in de bevalling. Een kindje van 37 weken is voldragen en een kindje van 28 weken is een kindje wat hard moet vechten. Die ontwikkeling gaat het eerste jaar heel hard, dus ja die 9 weken gebeurt er enorm veel.



even alles op een rij zetten he :wink: