Is het zo gek of ben ik gek?

Goedenmiddag



Ricardo is inmiddels 9 weken en nog lang niet toe aan bijvoeding hihi maar ik heb een vraagje:



Ik wil hem proberen een fruithapje te geven als hij ongeveer 4 maanden is of 4.5maand zoiets en dan potjes voor vanaf 4maanden. Nu krijg ik vna mensen om me heen te horen dat dat veels te vroeg is en dat ik pas rond de 6 maanden moet gaan denken aan dat soort dingen???

Maar de potjes zijn toch vanaf 4 maanden dan zou je toch zeggen dat dat mag of ben ik nou gek?



Hoe denken jullie hierover en hoe hebben jullie dit gedaan met jullie beebs?



Ik hoor ook van mensen en familie en zie het ook gebeuren dat ze als fruithapjes en bijvoorbeeld diksap vanaf 3 / 3.5 maand geven, niet dagelijks maar zo af en toe?

Is dit wel goed? Kan dat ook al?

Er zijn intussen behoorlijk wat bewijzen dat darmpjes van babies de eerste zes maanden alleen maar toe zijn aan zuigelingenvoeding. Ook om allergische reacties te voorkomen, is het beter om tot 6 maanden te wachten.

Dit advies wordt ook door de WHO gegeven, en als het goed is zullen ook cb’s en ha’s je dit advies geven.



Helaas hebben olvarit en andere bedrijven commerciele belangen ipv belang bij de gezondheid van je kind. Als alle 'potjes’babies in nederland twee maanden extra potjes eten, dan is dat voor hun niets meer of minder dan ‘Kassa’…

Als er in je directe familie allergieen voorkomen, is het beter om met bijvoeden te wachten totdat de baby 6 maanden is. Als dat niet het geval is en de baby aangeeft er aan toe te zijn, kan je gewoon met 4 maanden of 4,5 maand heel rustig met bijvoeden beginnen.

ik zou er heel voorzichtig mee doen. en bijvb elke dag 1of 2 hapjes of om de dag.

zo zou ik beginnen het laten proeven van fruit.

dus als je zelf bv een banaan eet kun je een plutertje laten proeven.

vaak geven veel ouders al een heel 4mnd potje of de helft ervan, hij eet zo lekker… maar dat is denk ik niet goed voor de darmpjes eigenlijk is dat ook al bewezen.

@Ricardo wrote:

Goedenmiddag



Ricardo is inmiddels 9 weken en nog lang niet toe aan bijvoeding hihi maar ik heb een vraagje:



Ik wil hem proberen een fruithapje te geven als hij ongeveer 4 maanden is of 4.5maand zoiets en dan potjes voor vanaf 4maanden. Nu krijg ik vna mensen om me heen te horen dat dat veels te vroeg is en dat ik pas rond de 6 maanden moet gaan denken aan dat soort dingen???

Maar de potjes zijn toch vanaf 4 maanden dan zou je toch zeggen dat dat mag of ben ik nou gek?



Hoe denken jullie hierover en hoe hebben jullie dit gedaan met jullie beebs?



Ik hoor ook van mensen en familie en zie het ook gebeuren dat ze als fruithapjes en bijvoorbeeld diksap vanaf 3 / 3.5 maand geven, niet dagelijks maar zo af en toe?

Is dit wel goed? Kan dat ook al?




De inzichten hierover veranderen elke keer. Vroeger werd er al vanaf 8 weken bijgevoed, tegenwoordig zijn ze voorzichtiger, over 10 jaar misschien weer veel makkelijker.



Ik vraag me alleen af wat de reden is dat je wilt gaanbijvoeden.

Ik wil nog niet gaan bijvoeden,…Ik zie het om me heen bij vrienden en familieleden gebeuren en vroeg me af of dat al goed is,…zeg maar,…



Ik zou zelf denk ik wel met 4maanden willen beginnen, proberen niet een heel potje zo af en toe,…maar vroeg me af hoe de rest daarover denkt/dacht en hoe goed of hoe slecht het is voor een kleine,…vandaar,…



Mijn mannetje krijgt nu alleen nog maar de fles hoor,…en dat blijft verlopig nog wel even ook,…hij is pas 2 maanden,…

Maar wat is de reden dat je met 4 maanden al wilt beginnen, terwijl het nog niet echt nodig is???

Ik zou zeker wachten tot 6 mnd. Tegenwoordig wordt dat ook steeds meer aangeraden.

De reden dat ik met 4 maanden wil beginnen,…tja,…niet echt een reden, lijkt me gewoon voor hem ook lekker en toch ook goed om eens iets anders binnen te krijgen dan alleen melk,…Ik ga er nogmaals niet voortijdig mee beginnen maar pas na de 4 maanden of met de 4mnd en dan niet een heel potje,…maar gewoon een hapje tussen door,…



Maar wil pas met volledige bijvoeding beginnen vanaf 6 maanden denk ik,…dat lijkt me ook beter,…

Mijn 2 kindjes kregen allebei aan 4 maanden al fruit + - groentenpap hoor en daar hebben ze niets aan over gehouden! :naughty:

Gewoon lekker doen, 6 maanden is wel erg lang om te wachten met bijvoeding, zéker met kunstvoeding, met borstvoeding vind ik het niet zo gek maar toch zou ik persoonlijk nooit zolang wachten.

Ik ken iemand die ook tot 6 maanden gewacht heeft en dat kindje haar ijzergehalte ging op den duur sterk achteruit, niet goed dus!

Hier in belgië starten de meeste mensen zo vroeg, in nederland denkt men daar helemaal anders over,…

Succes! :-*

Bietje,…iemand die dat gevoel dus ook heeft net als ikkuh,…weet je wat denk het beste is,…kijken met 4 maanden of je kindje er al aan toe is,…! Ieder kindje is verschillend,…misschien is Ricardo er dan nog wel helemaal niet aan toe,…met 4 maanden maar ik vond 6 maanden ook zo lang,…



maar goed,…wie ben ik,…hihi

Ik begon ook gewoon op een leuke manier hoor, niet van ‘dit moet hij nu opeten!’, hihi, in het begin waren dat ook maar een paar speelse hapjes en erna altijd nog een fles melk.

Maar zo kun je het stilletjesaan al beginnen opvoeren, want als je daar met 6 maanden pas mee begint dan eten ze rond 8 maanden pas echt goed en dat vind ik zeker te laat!

Mijn kindjes aten tegen dat ze 6 maanden waren een heel bordje leeg juist omdat ik het vroeg genoeg aangeleerd heb en ze er op hun eigen tempo aan konden wennen! :thumbup:

Hi



Nou zo wil het dus ook gaan proberen,… :dance: :dance:



We zien het snel genoeg,…

Ik ben met Lucas begonnen toen hij 5 maanden oud was, omdat ik dacht dat hij er aan toe was, hij keek het eten uit onze mond als wij aan het eten waren. Maar het was elke keer een kliederboel als hij ging eten, hij vond het erg lekker.

Maar bij Pepijn heb ik gewoon keurig gewacht tot hij 6 maanden oud was, ik ben gestart met groente ivm allergische reacties en het ging meteen goed, toen merkte ik pas dat Lucas er met 5 maanden echt nog niet aan toe was. Want Pepijn at hartstikke netjes en hapte goed in het lepeltje.

Bij onze 3e willen we ook gewoon weer wachten tot hij/zij 6 maanden oud is!! Het advies wordt niet voor niets gegeven en ze kunnen hun hele leven lang nog “normaal” voedsel eten.

@Ricardo wrote:

Goedenmiddag



Ricardo is inmiddels 9 weken en nog lang niet toe aan bijvoeding hihi maar ik heb een vraagje:



Ik wil hem proberen een fruithapje te geven als hij ongeveer 4 maanden is of 4.5maand zoiets en dan potjes voor vanaf 4maanden. Nu krijg ik vna mensen om me heen te horen dat dat veels te vroeg is en dat ik pas rond de 6 maanden moet gaan denken aan dat soort dingen???

Maar de potjes zijn toch vanaf 4 maanden dan zou je toch zeggen dat dat mag of ben ik nou gek?



Hoe denken jullie hierover en hoe hebben jullie dit gedaan met jullie beebs?



Ik hoor ook van mensen en familie en zie het ook gebeuren dat ze als fruithapjes en bijvoorbeeld diksap vanaf 3 / 3.5 maand geven, niet dagelijks maar zo af en toe?

Is dit wel goed? Kan dat ook al?




ik denk dat je het zelf wel merkt aan je kindje of hij er aan toe is , ik was ook van plan met 6 maanden bijvoeding te beginnen maar met 4 maanden was ze de hele dag hap bewegingen met haar mondje aan het maken de wilde niet de melk goed drinken ik merkte dat ze er aan toe was en toen met 4 maanden ook met fruit begonnen en dat ging meteen super goed en achteraf bleek dat ze er gewoon echt aan toe was , dus ik denk dta je het van zelf merkt zo niet zou ik ook pas later er mee beginnen :think:

Tja de meningen zijn er verdeeld en het advies om met 6 maanden te beginnen is ivm voorkomen van allergien.



Maar goed ik ben met Bas ook al met 4 maanden begonnen met bijvoedingen zoals fruit en groenten, omdat Bas een erg hongerige baby was en niet voldoende leek te hebben met 5 x 180 cc + 6 schepjes. Bas kan overal goed tegen dus dat is makkelijk. Door de bijvoeding was hij al snel minder hongerig en waren de 5 flessen prima naast de bijvoeding. Nu kun je met voedingen erg veel rekken. Hij eet nog wel graag veel van dingen die hij lekker vindt, maar vinden wij dat het genoeg is is hij ook tevreden.



Bij nummer 2 begin ik ook met 4 maanden met bijvoedingen, mits ik dan geen fulltime bv geef, want dan begin ik waarschijnlijk pas later.

@Ricardo wrote:

De reden dat ik met 4 maanden wil beginnen,…tja,…niet echt een reden, lijkt me gewoon voor hem ook lekker en toch ook goed om eens iets anders binnen te krijgen dan alleen melk,…Ik ga er nogmaals niet voortijdig mee beginnen maar pas na de 4 maanden of met de 4mnd en dan niet een heel potje,…maar gewoon een hapje tussen door,…



Maar wil pas met volledige bijvoeding beginnen vanaf 6 maanden denk ik,…dat lijkt me ook beter,…




Het verschil voor de darmpjes tussen een beetje bijvoeding en volledig bijvoeding is er niet. Elk beetje bijvoeding voor de 6 maanden kan gezondheidsproblemen opleveren, dat hoeft niet, maar als het dat wel doet is dit vaak niet omkeerbaar. Je kunt de schade dan niet meer ongedaan maken. Of jouw kind schade ondervind kun je niet van te voren zien of testen.

Daarom zeggen de organisaties alemaal beginnen met 6 maanden.



dat het je lekker lijkt is geen reden, de enige redenen zijn als je kind niet voldoende heeft aan de maximum liter kv per dag, en dan is het nog raadzaam om zoveel mogelijk te beperken tot rijstebloem.

Verder zijn bepaalde stofwisselingsziekten reden om andere voeding als melk te geven of als je kindje vloeibaar heel slecht binnenhoudt.

Heel erge wisselende verhalen allemaal,…tjeempy hihi



Ricardo drinkt nu 4x 150 + 5 en 1x 180+6 hier heeft hij niet genoeg aan en gaat vanaf nu 5x 180 krijgen want die fles krijgt hij ook makkelijk op,…



Ik vrees dan ook dat ie over een paar weekjes niet meer genoeg heeft aan die 5x180 en vroeg me daarom ook mede af hoe het zat met bijvoeden,…



Ik denk dat ieder het voor zich moet beslissen,…en dat iedereen ook voor zich het medische aspect in zijn achterhoofd moet houden,…



Ik denk dat ik het gewoon aankijk,…en rond de 4mnd beslis en aankijk wat goed is en wat niet,…we zijn nu pas op de helft

mijn mening ken je. Ik vind 4 maanden te vroeg… :mrgreen:

Was het niet zo ‘hoe langer je je ergens op verheugt, hoe leuker het wordt’ ??? :lol: (Gold voor onze oudste tenminste wel.)

Onze kleine van vijf maanden knabbelt ook heel hard in alles wat ze in haar mond kan stoppen en ik kijk er ook heel hard naar uit dat we haar vast voedsel kunnen geven, maar naar mijn mening kan een baby niet denken ‘hee, dat wil ik ook’. Ze kennen niets anders dan de melk die ze nu krijgen en weten niet dat er meer smaken zijn. Persoonlijk (maar niet ten nadele van wie dan ook) vind ik het wat egoïstisch overkomen als je je kindje vóór de zes maanden gaat bijvoeden omdat dit slechts ‘leuk’ voor de ouders is, maar volgens de meeste adviesorganisaties zeker niet het beste voor alle babies.

Nogmaals, ik wil niemand ver- of beoordelen, maar wel een andere invalshoek laten zien.

Verder wil ik uiteraard iedereen veel plezier wensen bij de eerste hapjes! Niet de camera vergeten hoor!!! :thumbup: :inlove: