Is het zo gek of ben ik gek?

De melkbehoefte verandert ook nog. Nu heeft je kleintje misschien die 5x200 nodig, over een paar weken laat hij misschien wel een groot deel staan (dat ginjg hier zo).



Om vast te oefenen met ‘happen’ en er straks helemaal klaar voor te zijn, begin ik met nutrixpap van de lepel (toevallig vanavond voor het eerst), tot Jenna 5,5-6 maanden is.



Ik vind alleen het argument ‘melk is zo eentonig’ niet echt steekhoudend. Een baby weet niet beter…vergelijk zijn/haar voedingsbehoefte niet met die van een volwassene. Ook denk ik dat ´eraan toe zijn´ wordt overschat, want smakken en kijken naar etende mensen doen baby´s omdat ze het boeiend vinden je mond te zien bewegen en hun eigen mond leren kennen, heus niet omdat ze zin hebben in het biefstukje wat jij zit te eten. Maar da’s mijn visie.

Voedselintroductie kun je maar 1x goed doen. Je kunt niet achteraf zeggen had ik maar wat langer gewacht… :eh:



Succes met je keuze t.z.t.



groetjes, hazze

@hazze wrote:

Voedselintroductie kun je maar 1x goed doen. Je kunt niet achteraf zeggen had ik maar wat langer gewacht… :eh:




Juist. En verschillende meningen of niet, in dit geval denk ik toch echt: better safe than sorry...
Voor je kind te saai? Echt niet, je kind weet nog niet beter en kan het in principe prima doen met alleen maar melk. Voor jou te lang wachten? Twee maanden langer wachten en je kunt je kind nog héél veel hapjes van het een en het ander geven (tot je er helemaal dol van wordt...).

Natuurlijk zijn er uitzonderingen te bedenken zoals zeer hongerige babys (je kind die er al aan toe zou zijn omdat ie hapbewegingen maakt, geloof ik ook niet, zie voor reden een van de schrijfsters boven mij), maar het lijkt me in jouw geval nogal vroeg om nu al conclusies te trekken (dat doe je ook nog niet begrijp ik :thumbup: ). Wacht iig die 4 maanden af, en lees je goed in welk risico's je kindje loopt als je gewoon voor de fun eerder wil beginnen...

Bij ons echt geen andere keuze, zelf het cb en de dokter hebben het bevestigd. Bas zat met 3 maanden al echt aan de max en het werd gewoon een kriem voor allen en vooral voor Bas, want die had echt honger. Dus met 4 maanden begonnen met een beetje bijvoeding. Ik ben wel van mening wanneer een tweede dat niet heeft te wachten tot de 6 maanden, maar soms is het gewoon niet anders en we hebben het echt niet gedaan omdat wij hetzelf zo leuk vinden. Tuurlijk is het leuk, maar nu ging het echt om Bas zijn honger. Pas met 10 maanden is Bas minder behoefte gaan krijgen aan eten, maar daarvoor echt vaste tijden qua eten anders deed hij vaak erg moeilijk.



Het bovenstaande is geen aanval, alleen mijn verhaal! :mrgreen:

Tjeempy wat een verhalen,…Ik weet wel dat ik het beste wil voor Ricardo en vanuit dat oogpunt zal ik altijd handelen,…Ik heb gewoon het idee maar het CB hier ook dat Ricardo best wel snel is in zijn ontwikkeling en omdat hij nu al zoeveel behoefte heeft aan eten (zijn melkfles) en als dat zo daargaat met een week of 2 a 3 niet meer tevreden is met zijn fles, moeten we even wat weekjes rekken maar waarschijnlijk lukt dat niet tot 6 maanden,…



Maar het CB houd dat goed in de gaten,…en ik ook dus,…



Hij is nu 9 weken en voor de 4 maanden ga ik hem toch nog neits geven,…maar ik denk en zo denken er meer met mij waaronder het CB dat het bij Ricardo niet veel langer te rekken is,…maar ja dat weet je nu nog niet,…want hij is pas 9 weken dus de tijd zal het leren

hoi hoi!

Het kan best zijn dat Ricardo over een paar weken met minder/dezelfde hoeveelheid fles tevreden is als zijn groei een beetje stabiliseert?

En die bijvoeding? Ja, er zijn weer allerlei onderzoeken die dit uitwijzen en ook weer allerlei onderzoeken die dat uitwijzen en volgend jaar komt er weer een ander onderzoek…

Je moet gewoon doen waar je jezelf goed bij voelt. Ik heb beide meiden met 4 maanden fruit/groente laten eten en ik zou niet weten wat er (tot nu toe bij Demi dan hé?) aan overgehouden heeft.

Nena hapt nu ook al heel goed van de lepel en is sinds ze wat fruit krijgt veel tevredener. dan denk ik: dan heb ik de juiste keuze gemaakt!

En natuurlijk willen fabrikanten vanaf 4 maanden verkopen dat scheelt omzet (logisch en mijn inziens niks mis mee) maar als dat nou écht schadelijk zou zijn dan zouden dat ze dat écht niet mogen hoor!



Succes en nogmaals doe wat je zelf wilt tzt!

gr

muts

Deze week ben ik bij cb geweest en toen kreeg ik het advies om over 2 weken te beginnen met een groentehapje(1a2 eetlepels, 1x per dag). En dan was het beste om met een groente te beginnen omdat dit zachter is. Jaydin is dan dus ongeveer 4 maanden.

Lastig hoor al die verschillende geluiden. Ik ga het gewoon proberen en Jaydin geeft vanzelf aan wanneer hij er aan toe is. :slight_smile:

@Renellen wrote:

Deze week ben ik bij cb geweest en toen kreeg ik het advies om over 2 weken te beginnen met een groentehapje(1a2 eetlepels, 1x per dag). En dan was het beste om met een groente te beginnen omdat dit zachter is. Jaydin is dan dus ongeveer 4 maanden.

Lastig hoor al die verschillende geluiden. Ik ga het gewoon proberen en Jaydin geeft vanzelf aan wanneer hij er aan toe is. :slight_smile:




is dat een nederlands cb of belgisch?

ik heb dus net met ricardo een paar dagen in het ziekenhuis gelegen,…en de kinderarts daaro adviseerde om Ricardo ook over een weekje of 3 dan is hij 3.5mnd te laten beginnen aan vast voedsel, omdat hij dan hoogstwaarschijnlijk niet genoeg heeft aan zijn flessen mocht ik ook 1x per dag een paar lepeltjes geven…raar he die verschillende verhalen,.

Ook mocht ik met 4 maanden beginnen aan de pap fles,…???



Zij (de kinderarts) zou dit doorkoppelen aan het cb zodat het in mijn dossie opgenomen kon worden.



Zo gek al die verschillende geluiden,…??

@Ricardo wrote:

ik heb dus net met ricardo een paar dagen in het ziekenhuis gelegen,…en de kinderarts daaro adviseerde om Ricardo ook over een weekje of 3 dan is hij 3.5mnd te laten beginnen aan vast voedsel, omdat hij dan hoogstwaarschijnlijk niet genoeg heeft aan zijn flessen mocht ik ook 1x per dag een paar lepeltjes geven…raar he die verschillende verhalen,.

Ook mocht ik met 4 maanden beginnen aan de pap fles,…???



Zij (de kinderarts) zou dit doorkoppelen aan het cb zodat het in mijn dossie opgenomen kon worden.



Zo gek al die verschillende geluiden,…??




wat vervelend dat je in het ziekenhuis hebt gelegen met ricardo… :hug: Wat was de reden? En gaat het nu weer beter?



Ja het is altidj erg verwarrend dat iedereen wat anders zegt, en wie moet je geloven he? Helaas is het bij dit soort dingen vaak niet alleen een verschil in opvatting maar ook een verschil in belangen (economisch versus gezondheid).

ja ik hoor vaker dat mensen denken dat het ook een economische reden heeft,…hier ben ik het zelf niet helemaal mee eens maar ja,…!

Mijn mening is dat ieder kindje anders is, en dat het ene kindje al na 4 maanden toe is aan vast voedsel en de ander na bv 6 maanden,…Ricardo is pas 2.5 en we mogen hem van de kinderarts met 3 a 4 weken proberen bij te voeden maar har mening is,…

ricardo is zo snel aan het groeien,…in de lengte en in gewicht dat hij gewoon sneller ontwikkeld naar haar zeggen,…vanaf de geboorte tot nu is hij al 15 cm gegroeid en 2.5kgs aangekomen,…!



Ik weet het niet, ik denk dat je idd moet wachten zolang als het kan en als je baby eraan toe is,…dat wil zeggen als hij het niet meer red op fles alleen het langzaam proberne niet gelijk teveel ervan verwachten



Maar dit is puur mijn mening hoor! Ik wil niemand aanvallen of iets oprdragen…

@fiep klophout wrote:



is dat een nederlands cb of belgisch?




nederlands…

Ik had als voornemen om bij Quinten te wachten tot 6 maanden met bijvoeding. Maar hij gaat dat niet redden. Hij drinkt nu 4x 220 + 7 scheppen en sinds een paar dagen redt hij het niet meer. En elke keer flesjes rekken met een ontevreden en krijsend mannetje is ook niks.

Ik zit er hard over na te denken om vanavond al met groente te beginnen.

Quinten krijgt zijn voeding al ingedikt met jbpm tegen overmatig spugen.



Quinten groeide net al Ricardo ontzettend hard. En zat met 2 maanden ook al aan de 5x 190 + 6 scheppen. Een maand later bleef hij ontevreden na de fles… tja dan zit je aan de max KV en dan?? Toen zijn we overgestapt op 4x220+7 scheppen en daar was hij weer tevreden mee.

en kon wat langer teren op zijn flesje. Je weet van te voren niet hoe lang je baby tevreden is met zijn flesjes.

Ik zou zelf niet beginnen voor de 4 maanden…

Ricardo krijgt nu 5x 180cc + 6 en is daar tot nu toe nog tevreden mee,…zo niet, dan ga ik het ook proberen met 4x 220cc, maar of we daarmee de 6 maanden halen?



Ik wil ook niet beginnen voor de 4 maanden en kan het ook nog wel even rekken maar hoelang,…??



Zoals ik al eerder gezegt heb en zoals ook de mama van Quinten zegt, Ricardo groeit gewoon heel erg snel,…hij is voor zijn 11 weken al een flinkerd met zijn 63 cm en bijna 6kgs (5890kgs) In verhouding is hij oke, zijn lengte en gewicht zeg maar,…maar hij zou pas zo groot en zwaar moeten zijn over 3 weken zeggen ze,…

De kinderarts is daarom bang dat hij al 3 weken verder is in zijn ontwikkeling en dus ook eerder om vast voedsel “vragen” hij maakt nu al de hap en smak bewegingen,…maar ik wil hem eigenlijk NIET voor de 4maanden aan iets van een potje,…dus maar even zien hoe het gaat,…



Maar als jullie 4 flessen geven, hoe verdeel je dat dan,…om de 6u ofzo?

Quinten 6 uur zonder flesje :snooty: Dan krijg ik een heeeeeeel boos mannetje :mrgreen: .

Hij krijgt gewoon om de 4 uur een fles en die drinkt hij tot de laatste druppel leeg. Ook met de bijvoeding erbij.

Hij slaapt de hele nacht door en krijgt dus geen late voeding meer. Tussen 20:00 en 21:00 uur zijn laatste fles en dan de volgende dag om 8:00 uur weer een fles.

Quinten woog toen hij 2 maanden was iets over de 6 kg en nu met 4,5 maand weegt hij 7790 gram.

Jill was ook 16 wekn toen ze fruithapje kreeg

ondanks dat mijn man huism allergie heeft. en allergies voor kiwi.



Je moet doen wat je zelf in geeft.



Zelf hebben we zoiets van moet toch een keer kijken of ze hier allergies voor is.

@nijntje wrote:



Zelf hebben we zoiets van moet toch een keer kijken of ze hier allergies voor is.




Oke nog maar een keertje uitleggen dan voor andere moeders die nog niet begonnen zijn.



De darmen werken als een zeef, ze laten sommige deeltjes door en sommige niet. De deeltjes moeten relatief klein zijn om erdoor te kunnen. Echter bij babies werkt die zeef nog niet zo goed, ook wat grotere deeltjes (nog steeds niet met blote oog zichtbaar hoor) komen dan door de darmwand. En juist die grote deeltjes wekken eerder een allergie op.

Is een allergie eenmaal opgewekt dan gaat die vaak niet meer over. Als je wacht tot 6 maanden dan is zijn de darmpjes nagenoeg zeker klaar en is de zeeffunctie volgroeid. Er kunnen dan alleen kleinere stukjes door die minder snel allergieen opwekken.



Een eenmaal opgewekte allergie zal ook op die kleine stukjes reageren, maar als het lichaam nog geen allergie heeft opgewekt omdat er geen allergenen zijn geweest dan is de kans op alsnog opgewekte allergieen een stuk kleiner.



Dus kijken of er allergieen zijn oke, maar dan nog steeds na 6 maanden, anders heb je kans zelf de allergien op te wekken, en dat is niet wat je als moeder wilt voor je uk lijkt me. :wink:

hier ook naar cb geweest en moest ook beginnen met fruit en groentehapjes, ze is nu ook iets meer dan 4 maanden onze kleine meid

en ze zeiden als ze 6 maanden is dan een aardappeltje erbij.

ik volg dus hun mening maar op anders word ik gek van alle verschillende verhalen, ik ga er vanuit dat het toch wel zal kloppen wat ik van hun te horen krijg.

hoop tenminste dat ik daar toch wel een beetje vanuit mag gaan

en het is een nederlands cb.



groetjes

Officieel mag een cb dit volgens mij niet zeggen, en moeten ze adviseren pas met 6 maanden te gaan bijvoeden.

ik vind het achterlijk dat sommige artsen al voor de 4 maanden zeggen ga maar bijvoeden. Zoals bij Ricardo, maar goed wie ben ik…



Tuurlijk vroeger deed men dat ook, maar alle onderzoeken hebben niet voor niets uitgewezen dat het beter is om te wachten tot 6 maanden, en 5 maanden als je kindje niet meer genoeg heeft aan de fles/borst kan ik nog inkomen.



Een kindje kan zijn hele leven nog eten!