is er een relatie tussen voorkeurshouding en KISS???

I.vey heeft altijd al een voorkeurshouding gehad, ook aan de borst wilde ze uit een borst niet drinken en was vaak onrustig met drinken…

Inmiddels krijgt ze de fles, maar zo ongeveer halverwege de fles word ze onrustig, gaat ze met haar handen ervoor zitten wil ze niet meer doordrinken.

Nu googlede ik even en zag dat er ook mensen de link leggen tussen dat onrustige drinken, de voorkeurshouding en het kiss syndroom…

Ze slaapt inmiddels overdag in een babysleep, maar haar hoofdje is al wel enigzins afgeplat…

De wijkverpleegkundig deed er naar mijn id nogal luchtig over de vorige keer bij het cb :?

Ze huilt overigens niet veel en is wel een ontspannen baby naar mijn idee…

Ik ben het even kwijt… :?

Misschien kun je eens een afspraak maken met een kinderfysiotherapeut.

Die doen meestal eerst een intake en kijken wat er aan de hand is.

Is er nou niks aan de hand dan weet je dat ook.

Ik denk dat er zeker een verband is tussen voorkeurshouding en kiss, maar niet dat een kind met voorkeurshouding ook altijd kiss heeft. Maar of Iv.ey het heeft kan denk ik alleen een fysio beoordelen.

Hier ook een voorkeurshouding, en kreeg van de fysio een tip over een site over kiss…

Daar komt heel duidelijk naar voren dat symmetrieproblemen een deel van kiss is (de twee ss in de afkorting staan ook voor symmetriestoornis).

Als je twijfelt over de afplatting: kinderfysio kun je zonder verwijzing contact mee opnemen, wellicht kan die je zorgen wegnemen of je zonodig tips geven. Ze komen doorgaans bij je thuis, dus veel organisatie vergt dat ook niet.

Ik weet trouwens niet of een kinderfysio uitspraken doet over wel of niet kiss. Die van ons doet dat duidelijk niet, want ik heb er expliciet naar gevraagd.

Misschien dat je een fysiotherapeut kunt vinden die ook manueel therapeut is, die behandelen namelijk voor kiss.

http://www.kiss-kinderen.nl

Als je dan doorklikt naar kiss, kun je dan weer een lijstje met kenmerken vinden.

Hier deden ze op het CB ook luchtig over de afplatting, de fysio concludeerde wel dat het behoorlijk was.

Enne, met die babysleep ben je goed bezig hoor, dat scheelt al heel veel!

Verder kun je op het net ongetwijfeld adviezen vinden bij voorkeurshouding (ook op die site die ik noemde- bij de brochures)

Ga morgen eerst maar even met de kinderfysio bellen!

Mijn verhaal uitleggen en dan kijken wat die zegt, zij hebben er wat meer kijk op…

Miss zie ik wel gewoon beren op de weg, maar wil zowieso wel graag hulp ivm haar hoofdje!

Succes…

Enne, sinds ik moeder ben, zie ik ook overal beren op de weg, zal er wel bij horen he :hug:

hihi ja ach… :mrgreen:

heb vandaag even gebeld met de fysio, word nog teruggebeld deze week.

En ja liever een keer teveel aan de bel getrokken dan te weinig denk ik dan maar :wink:

ik hoop voor je dat hij/zij je zorgen weg kan nemen.

ik ga als de fysio hier weer is ook eens wat specifieker hiernaar vragen, want onze dochter heeft wel een aantal symptomen en t gaat hier nog niet zo gladjes…

Wij hebben babyfysio gehad voor kiss.

En wij moesten haar leren weer te ontspannen door haar steeds in de foetushouding te brengen op het verschoonkussen. En haar in een hangmatje te leggen in de box.

Wat ze dus niet wilde :wink: .

De fles niet leegdrinken lijkt me er niks mee te maken hebben omdat je die kan geven hoe je wilt, borst is een ander verhaal.

En als ze verder ontspannen is lijkt het me het belangrijkste dat je zorgt dat ze niet ‘platter’ wordt, door goed te wisselen van kant.

Babysleep helpt dan genoeg denk ik.

Meer kun je in iedergeval niet doen nu.

En als het echt plat wordt, doet het cb daar wel wat mee hoor. :slight_smile:

Jij hebt ervaring met kiss dus?

Hier herken ik er veel in:

overstrekken… scheve houding… voorkeurshouding… slecht slapen… driftig… veel huilen… niet aan het nekje mogen komen… kuchen… handjes in vuisten…

Hoe ging t bij jullie toen je met kiss te maken had? En heeft de fysio zelf ook nog behandeld, of alleen de oefeningen? en hielp dat?

Hier trouwens wel het advies gehad om haar te dwingen een ronde houding aan te nemen, vindt ze niet bepaald leuk…

In die houding dwingen was wel het belangrijkste eigenlijk.

Ik kan me niet herinneren dat de fysio heel veel meer heeft gedaan (maar dat is ook even geleden).

Wij zijn omdat het niet opschoot naar een osteophaat gegaan.

En dat heeft wel de rust gebracht die we zochten (al vond ik het wel ontzettend vaag).

En hier bleek later ook wel dat ze gewoon al heel veel wilde en dat niet kon motorisch. Dus zodra ze dingen kon met een maand of 7 ging het ineens als een speer de goede kant uit.

Ook een stukje karakter dus.

De dingen die jij noemt hadden we hier ook trouwens.

Bedankt voor je antwoord!

Hmm, osteopaat lijkt mij dus ook wat vaag, maar de fysio heeft dat bij ons ook al genoemd.

Heb ook gehoord van de manuele therapeut, dat lijkt me wat minder zweverig.

Overigens zijn we al bij de chiropractor geweest, met amper resultaat.

Denk wel dat er mogelijk een verband zou kunnen zijn. Uiteraard kan het ook alleen een voorkeurshouding zijn en worden de andere klachten door iets anders veroorzaakt.

Een consult bij de kinderfysio kan je denk ik wel verder op weg helpen!

Bij T.ygo hebben ze laatst ook een hoofdmeting gedaan bij de fysio dan weet je hoe erg de afplatting is.

Vaak krijg je ook tips hoe de voorkeur op te heffen.

Ik ben echt voor osteopaat bezoek. Baby in foetushouding leggen ben ik echt niet voor, heb op uitzending gemist een mooie aflevering gezien van een sacraal … therapeut (Hoe heet dat ook alweer, gen zin om nu te googlen :wink: ), die legde baby in foetushouding in zijn armen, kinnetje tegen haar borstje, poosje vasthouden en baby ging ter plekke dood. Dan kunnen baby’s heel snel geen lucht krijgen nl. Weet niet wat voor foetushouding ze daar doen, maar nadat ik dat gezien heb, zou ik het nooit en te nimmer laten doen, of het nou bij fysio is of bij wat anders. Bij de osteopaat waar ik was, ligt je kindje gewoon languit op een behandelbank en hij doet heel minimale bewegingen, je ziet amper dat hij wat doet, je kindje beweegt vrij en bij mijn dochter is het daar ook verholpen. Ik geloofde er ook niet in, wist geeneens wat het inhield, maar mijn dochter was dus niet ontspannen, huilde 9 weken lang hysterisch, moeite met borst drinken, enorme buikkrampen, lag raar in maxi cosi, soort aparte voorkeurshouding zeg maar (niet alleen hoofdje opzij, maar ook naar achteren in haar nek en soort gewokkeld) enz.

Alles was dezelfde dag over na bezoek osteo, bleek zeer waarschijnlijk door stuitligging een kapsel te zijn wat te ver naar binnen zat waardoor zenuw beklemd zat. Zal even fotootje zoeken waar je haar houding een beetje kan zien…

Nou verdorie, ik hem hem al honderd keer aangepast en gedraaid op photobucket, maar hij blijft toch gedraaid verschijnen hier. Sorry :frowning:

Wat bizar dat dat kindje daar direct aan is overleden. (cranio-sacraal therapeut zeker?)

Het klinkt trouwens als wat de fysio ook adviseert om te doen, kindje in elkaar drukken voelt het voor mij…

De houding van L is wel heel apart zeg… Heel fijn dat de osteopaat jullie heeft kunnen helpen :slight_smile:

hier een meisje dat een zeer zware vorm had van het kiss syndroom .

En ook ze had een voorkeurshouding wat ook hoort bij kiss syndroom…

Bij ons kwamen ze op het cb er zelf mee dat het wel eens kiss kon zijn…

Ons meisje lag echt gekormd en huilde heeeelll veeeeelll

We zijn via het cb terecht gekomen bij een kinder chiropractor…

En het heeft super geholpen

Moesten 3 maand heen bijna 2 keer per week maar het heeft echt geholpen we kregen een ander meisje weer…

Hetgeen is nu al bijna weer jaar geleden :slight_smile:

Jij bent er dus mee bij de chiro geweest.

Ik ook, maar amper resultaat, van de laatste behandelingen al helemaal niets meer gemerkt.

Waar ben je geweest?

Ik woon een plaats noordelijker dan jij met de trein, ben dus wel nieuwsgierig…

Ik ga morgen eens kijken wat de fysio er over wil zeggen en wil eigenlijk even een manueel therapeut bellen om eens te overleggen.

Vandaag ook een heupecho en foto gehad en afspraak voor orthopeed. Zou t een spreidbroekje worden? Dat wil ik er nu echt even niet bij… :?

Ik ben in Staphorst geweest

:slight_smile:

OOk hier superervaring met een osteopaat.

En ook nog in de tijd dat het overleden kindje in het nieuws was.

Ik vond het dus ook eng.

Maar belangrijk is dat je een osteo neemt die aangsloten is bij een organisatie en zijn papieren dus niet bij een pakje boter heeft gekregen.

Die van ons voelde meteen dat er iets vast zat in zijn nekje en na 1 behandeling duurde het nog een weekje en toen draaide hiuj weer alle kanten op. Nog 1 keer terug geweest en daarna was het klaar.

De afplatting was binnen een maand gekomen, maar ook weer verdwenen.

Veel verzekeringen vergoeden iets of alles van de osteo, want het duurt een uur en is best prijzig.

Wij betaalden 87,50 per uur, maar kregen 75% terug vande verz.

San, fijn dat jullie zoveel resultaat hebben gehad van die behandeling.

Hier bij de manueel therapeut geweest, volgens hem (als ik em goed heb begrepen) zou er geen sprake zijn van KISS.

En dan nu maar weer verder proberen te komen :think:

Ook aan het lezen over Kiss…

Bij juliie kindje was het dus niet zo… inmiddels een tijdje verder, weet je nu wel wat er wel is? En hoe gaat het nu?