Is dit normaal?

Vandaag sprak ik een moeder van de basisschool waar Ml dit jaar naar toegaat.

Ml zit al op deze school, alleen dan de peuterspeelzaal.

De moeder vertelde mij dat de kinderen ook met regen buitenspelen.

Ok, van een paar druppels wordt niemand slechter, maar…de kinderen komen dus thuis met kletsnatte kleren…zand tussen de billen en zand tussen de…gewoon overal dus. Op de zandbak ligt geen deksel, nooit, dus lekker hygienisch; ik denk alleen al aan kattepies/poep. Buitendat begrijp ik dus echt niet dat ze de kinderen met regen in de zandbak/modder laten spelen en die kids vervolgens nog de dag verder op school moeten doorbrengen in natte kleding. :silenced:

Op de toiletten is nooit toiletpapier omdat de grote kids die rollen vaak door de wc spoelen…dus is er wel een wc-rol in de klas, maar ik merk bij Ml op de peuterspeelzaal dat dit ook niet altijd aanwezig is. Waar ik overigens meteen melding van heb gemaakt.

Gevolg -ik heb het nu weer over de basisschool-: de kleintjes van 4 jaar kunnen zich nog niet goed afvegen als ze hebben gepoept, en als ze vergeten toiletpapier mee te nemen naar de wc hebben ze niks…dus ja…vul het zelf verder maar in. :silenced:

Ik vind dit echt twee kwalijke zaken…of ste; ik me nu aan? Nee toch?

Heel toevallig was M.ateo vandaag wennen en daar hangt de rol ook op de klas zelf. Als hij dat vergeet is er altijd wel iemand die daar rondloopt. De rol hangt direct onder de plasketting (vreeeeeeeselijk) en de kindjes moeten aangeven als ze naar de wc moeten. Ik heb vandaag 20 keer gehoord, neem je wat papier mee…Zal wel loslopen denk ik.

Spelen in de regen vind ik onzin. Snap de frisse neus, maar niet de doorweekte kinderen. Als moeder zal ik dus zeker bezwaar maken ook al laat ik mijn kinderen ook wel eens in de regen darren.

Vandaag heb ik op onze school ook weer staan surveilleren in de regen. Weliswaar miezer, maar toch… Kinderen worden nat, koud en sneller vies door de gladde tegels met nat zand, vallen sneller, broek onder het slijk.

Nou, dat ga ik dus echt weer even melden hoor, even buiten frisse neus halen is goed, maar niet iedereen laten verkleumen.

Bij ons hangen de rollen in de wc, wordt gewoon rond elke pauze gekeken of alles nog goed gaat en dat er niet wordt geklooid met de wcrol. Maar dan nog kan het voorkomen dat de kids niet goed afvegen, heeft soms niet eens te maken met wel of geen wcpapier, maar met geen tijd ervoor nemen, niet goed genoeg zelf kunnen afvegen, of gewoon eigenwijs gedrag van de kleuters die het vertikken zelf af te vegen.

Hier hangt de rol ook in de klas en moeten ze dus als ze naar het toilet gaan een stuk papier meenemen.

En inderdaad hier dus vaak vieze billen bij thuiskomst :sick: . Nou kan mijn dochter zelf nog niet heel goed afvegen hoor en dat vind ik ook eigenlijk niet raar met net 4 jaar maar das weer een ander verhaal :wink: Maar soms ook als ik vraag of ze niet heeft geveegd zegt ze dat ze niet wist dat ze moest poepen en toen had ze te weinig papier.

Ik vind het dus heel vies en wil er ook eigenlijk wel iets van zeggen maar het probleem is dat ik denk dat het niet verbeterd als ze wel papier op de wc heeft. Thuis veeg ik nog gewoon haar billen en als ze het zelf doet is het soms niet helemaal schoon.

Ik denk persoonlijk dat heel veel kindjes van 4 jaar niet goed zelf kunnen vegen, hoeveel papier ze ook zouden hebben.

Maar ik snap zeker dat je het raar vindt, dat vind ik ook.

Buitenspelen met wat regen vind ik niet zo’n probleem. Kletsnat worden wel. Nergens voor nodig. Bij druppels gaan ze hier gewoon naar buiten en dat vind ik ook goed. Bij echte regen spelen ze extra in het gymlokaal.

De zandbak is hier ook nooit afgesloten wtat inderdaad erg smerig is. MAar ik kan daar dan weer niet zo heel erg van wakker liggen :shifty: :shifty: . Hier geeft de juf aan of ze erin mogen en dat is alleen op droge dagen. Dus ook geen nat zand.

Als het inderdaad echt waar is dat kinderen kletsnat worden dan is dat natuurlijk niet oke. En toiletpapier dat op is hoort ook niet.

Vergeet echter niet dat sommige mede-ouders ook beroepszeikerds zijn hoor. ik krijg soms ook verhalen te horen waarvan ik zeker weet dat ze gewoon niet waar zijn, of minstens zwaar overdreven. Verhalen van andere ouders neem ik vaak met een flinke schep zout eerlijk gezegd.

Hier loopt ook zo’n moeder rond die gewoon bij 1 spat regen alle kinderen naar binnen sleept, en pas daarna naar de leerkracht gaat om te vertellen dat het regent. (en vaak is het dan net weer droog, staan al die kindjes binnen te balen).

Het billen vegen blijft lastig. Een juf kan gewoon niet elke keer mee helaas. Dus de eerste jaren komen ze soms niet zo fris uit school inderdaad :?

Oh L.ous…Mateo is al naar school geweest…wat een stap he…weer een mijlpaal in zijn en jullie leventje…pff…het gaat gewoon veel te snel he… :?

Volgens mij blijven die toiletrollen e.d. altijd een probleem hoor.

Maar goed, je hebt toch ook van die soort kastjes waar de rollen in hangen, die kunnen de kids niet openmaken en zo kan het wc-papier toch op het toiletblijven, is dat probleem al verholpen, toch?

Hanneke, de twee moeders waar het om gaat geloof ik wel, ik ken ze al vanaf de peuterspeelzaal, ook prive.

Ik vind het gewoon lekker makkelijk van de school: regen of niet die kids moeten naar buiten :wall:

Misschien heeft de school er een reden voor?? :think: :think: Ik geef trouwens altijd een regenjasje mee als het slecht weer lijkt te worden. Maar leuk is het idd niet!

Op de meeste scholen is het toch een ‘eis’ dat kinderen zelf hun billen kunnen afvegen?

Sinds dat Thyson zindelijk is (vanaf zn 2e) laat ik hem zelf zijn billen af vegen en uiteraard controleer ik hem nog altijd, maar moet zeggen dat hem dat zeer goed af gaat :mrgreen: Mag soms niet eens meer komen kijken haha!

Ze worden groot Jewel…

Zindelijkheid is geloof ik wel een eis maar billen afvegen niet hoor. Ze gaan er gewoon van uit dat ze dat kunnen.

Als het een eis zou zijn dan zouden ze het ook moeten controleren. En als ze dan toch controleren kunnen ze meteen even navegen :mrgreen: :angel:

Zowel op de school waar ik werk als de school waar mijn kinderen zitten, is billen afvegen zeker iets wat kinderen moeten kunnen. (nu gaan mijn kinderen nooit naar de wc op school, maar dat is weer een ander verhaal…). Ik vind buiten spelen met miezer wel kunnen hoor, maar echt kletsnat vind ik niet kunnen.

En als ze het niet kunnen, mogen ze dan niet komen?

Volgens mij is het bij onze intake helemaal niet gevraagd. Ze gaan er volgens mij gewoon vanuit dat ze het kunnen :think:

Volgens mij kan geen enkel kind van 4 jaar zijn/haar billen goed afvegen. Die armpjes zijn veel te kort.

Ik vind het vooral ook kwalijk dat het wc-papier ergens in een ‘vergeethoekje’ staat en dus ook jawel…vaak vergeten wordt. Maar nu praat ik over de psz die in dezelfde school zit. Men let gewoon niet op of het kind wel met een rol wcpapier weggaat. Dat vind ik niet kunnen.

Nou kan ik Ml gelukkig wel duidelijk maken dat ze hier op moet letten, maar hoevaak ik die kleintjes wel niet naar het toilet zie rennen zonder papier…

Kinderen moeten zindelijk zijn om naar de basisschool te mogen toch?

Ik geloof niet dt ik ooit heb gehoord dat ze hun bibs moeten kunnen schoonvegen… :think:

Dat je kind een doorweekte broek heeft van het buiten spelen, als je het ophaalt van school vind ik helemaaaal niet kunnen.

voor mij hoort het eerlijk gezegd bij het zindelijk zijn… In de tijd dat ik leerkracht van groep 1-2 was, had ik echt geen tijd om 26 kinderen te controleren op schone billen :shifty: Ik had het druk genoeg om onderwijs te geven… Je kan toch moeilijk als juf de hele dag door tegen de rest van de kinderen zeggen; nee even wachten, ik moet even helpen op de wc… Ik snap dat het lastig en vervelend is als je kind dat niet kan, maar ik zou daar thuis dan toch aan gaan werken. En kinderen van 4 kunnen dat best hoor :wink: Ik heb hier zelf een 4-jarige met echt geen heel lange armen rondlopen :mrgreen: hij vindt het thuis ook makkelijker als ik dat doe, maar hij moet het gewoon leren. Dat kun je toch moeilijk bij een leerkracht neerleggen :eh:

Ik heb het Indy geleerd voordat ze naar school ging en Kes nu ook. Juf heeft echt geen tijd om 26 keer billen af te vegen en dus 26 keer de klas uit te moeten. En onverhoopt een keer niet goed vegen door zoon/dochterlief? Ik kan er niet echt wakker om liggen. Lekker in bad en klaar.

In de stromende regen buiten spelen doen ze hier gelukkig niet. Ze hebben prachtige “slecht weer” lokalen.

Ik verwacht ook niet dat een juf alle billen gaat afvegen hoor. Mijn punt is dat er op de kleuter wc’s geen toiletrol hangt. Die ligt in de klas en daar moeten ze een stuk van meenemen als ze naar de wc gaan. MEt dus het gevolg dat mijn dochter regelmatig niet genoeg papier had om billen te vegen omdat ze van te voren niet wist dat ze moest poepen.

Dat ze niet goed af kan vegen is een ander verhaal. Ik verwacht niet dat de juf dat gaat doen. Maar dat verwacht ik enkel niet omdat ik weet dat het onderwijs zo niet is ingericht, ik weet dat daar geen tijd voor is. Maar persoonlijk vind ik het heel normaal dat als je net 4 bent dat je niet echt goed zelf kan vegen. Ik denk dat de kinderen van 4 die het wel heel goed zelf kunnen een uitzondering op de regel zijn.

Dat er geen wcpapier is vind ik ook raar hoor… Bij mij op school staan er altijd genoeg rollen in de vensterbank :wink: Ik zou dat wel eventjes aankaarten op school, volgens mij moet het niet zo heel moeilijk zijn om er voor te zorgen dat er een voorraad bij de toiletten staat.

Het beleid is dus dat er geen rollen in het toilet mee mogen :thumbdown: :thumbdown:

ik kan me wel voorstellen wat er aan vooraf is gegaan. Er zullen wel rollen in de wc worden gestopt waardoor de boel steeds verstopt raakt, maar vindt het vooral bij kleuters eigenlijk niet kunnen… Misschien iets voor de ouderraad of klassencommissie oid om het een keertje aan te kaarten…

nou jah… ik snap hethele probleem niet. Je leert kinderen, vooral kleuters de eerste dag dat ze op school komen uit hoe je naar de wc gaat. BIj de instromersl liep ik de eerste week mee, en bleef ik staan halverwege klas en wc… om beide niet uit eht oog te verliezen.

Vaak melden we ook dat het niet klikken is als het een troepje in de wc is… kortom, noooit problemen gehad hiermee…

ik ivnd het een vreemde gewaarwording als mijn kind papier mee moest nemen met de ketting… :think: