Is dit normaal kwa eten

Melinda eet op een hongerige dag



Smorgens

1 plak brood met beker yoghi



Tussendoor

1 fruit en meestal koekje erbij

water/roosvicee



Lunch

1 a 2 plakken brood

Yoghi/vruchtensap



Tussendoor



Koekje en meestal wil ze dan ook nog een snoepje ( krijgt ze niet.)

Appelsap







Avondeten



Aardappelen 2 middelgrote

1 flinke schep groenten

vlees

vla met cornflakes



En dan nog he na het eten 15 minuten erna presteren om te zeggen

Mag ik een koekje



Is dat normaal :oops:

Qua eten lijkt het me op zich een normaal menu. Het steeds vragen om een koekje lijkt me meer lekkere trek en niet een kwestie van honger hebben.



Ik zou de koekjes echter beperken tot één keer per dag en niet meerdere keren als tussendoortje geven. De cornflakes in de vla is ook een behoorlijke bron van suiker en heeft niet echt toegevoegde waarde, die zou ik weg laten. Hoe meer suiker je geeft, hoe groter haar suikerbehoefte, wat kan resulteren in constant om snoep en koekjes vragen. Ik zou dus de hoeveelheid suiker op een dag verminderen.

Ik denk dat je idd de sappen uit pak en yoghi enzo kunt vervangen door water of roosvicee, net als de cornflakes eruit halen en het koekje bij het fruit.



Ze eet in ieder geval (veel) minder dan mijn oudste, die eet op een goede dag zo 3 boterhammen als ontbijt en 3 als lunch. En 3 stukken fruit per dag. Avondeten dan weer niet zo bijster veel, al ligt het er aan wat het is, Groenten amper, maar pasta een flink bord vol.

Koek en snoep krijgen ze 1 keer per dag, 's middags, en dat weten ze. Daardoor zeuren ze er ook niet meer zo veel om.



(en dan is mijn kerel nog zo’n slanke, dat mensen soms schrikken van de ribben die ze zien als hij in zijn zwembroek loopt :wink: )

Ik zou idd minder suiker geven en meer groente/fruit. Twee aardappels eb een schep groente vind ik qua verhouding niet zo goed, meer groente minder aardappel! Yoghi vult ook behoorlijk, als ze graag zoiets heeft kun je misschien havermout geven als ontbijt.

Tussendoortjes ipv koek/sjoep rijstwafel, tomaatjes, olijven, zelfgebakken muffins (ik voeg geen suiker toe, door fruit zoet genoeg).

Ze lust geen melk dat valt af dus om enig vorm van zuivel te krijgen doe ik yoghi vaak wel aangelengd met water :slight_smile:

Je kan ook volle yoghurt geven i.p.v. vla met cornflakes, is een gezonder alternatief en natuurlijk ook zuivel. I.v.m. de vetten die kinderen nog wel nodig hebben zou ik dan wel volle yoghurt geven en geen halfvolle/magere.



Verder vind ik dat ze veel zoete dranken krijgt, dat zou ik ook proberen te beperken.

Denk ook dat het te maken heeft met kwestie van aanleren?



Wat komkommer/tomaatjes in een bakje op tafel zetten zodat ze tijdens het spelen zo nu en dan kan pakken? Of aan tafel.

Ik noem maar wat?

Ik zou bij het fruitmoment ook het koekje weg laten en eventueel een stuk fruit extra.

En na het eten de cornflakes indd weg laten.

Wij houden als regel smorgens geen koek/snoep etc. Ze krijgen hier altijd tussendoor fruit of een bakje gedroogd fruit, een plakje ontbijtkoek mag ook.



Miss 1 snoepmoment per dag aanhouden, na schooltijd mogen ze hier vaak een snoepje, maar een snoepje is hier ook vaak gedroogd fruit/soepstengel/rijstwafel/droog toastje.



En eventueel yoki smiddags en appelsap vervangen door gewoon Ranja/water/thee ofzo

Je schrijft dat ze dit eet op een ‘hongerige’ dag…dus blijkbaar niet altijd? Hoe vaak heeft ze zo’n hongerige dag?



Als ze erom vraagt zou ik gewoon meer gezond eten aanbieden en geen koekje/snoepje…aan de andere kant is ze qua leeftijd misschien toe aan een groeispurt en heeft dus extra nodig? Maar dan idd wel minder suiker en meer gezond (druiven/biscuitje/plakje ham, kaas of worst/)

Ik zou eerder appelsap geven als ranja :wink:



Als je heel de dag bekijkt zie je gewoon dat ze veel suikers krijgt en niet zo heel veel voedingsstoffen. Een boterham geeft haar wat energie, maar de suiker uit yoghi is echt een slecht begin van de dag. Zuivel heb je niet perse nodig, als ze die boterham bijv eet met kaas (maar ik vermoed dat dat ook zoet zal zijn?) en je varieert met groente goed, dan is dat al voldoende. Bovendien krijgt ze ook nog vla, ook zuivel, en een product dat barstensvol suiker zit en vaak ook vol e-nrs… Mijn kids vinden het heerlijk maar ik koop het hooguit om de week. En dan is het 1 pak (goed voor twee avonden een klein bakje voor iedereen). Dagelijks mogen ze volle yoghurt. Ze is nu gewend aan veel zoet en suiker, dus dikke kans dat ze dat niet wil; misschien kun je het aanleren door er een scheutje diksap in te doen en dat af te bouwen. Ipv cornflakes zou je al muesli kunnen nemen, of het gewoon weglaten. Want al die koolhydraten (brood, aardappels, cornflakes, koekje) vullen wel maar voeden armoedig… zo heeft ze ook gewoon geen trek meer in meer groente of fruit.

Suikers vragen om meer suikers. Ik zou ook proberen de suikerhoudende producten te beperken, fruit bevat al meer dan genoeg suikers en alle koolhydraten worden in het lichaam ook omgezet in suikers. Dus thee ipv ranja of roosvicee, geen koekje bij het fruit maar dan meer fruit of een geroosterd stukje volkorenbrood als fruit alleen niet voldoende zou zijn. Maak een keer een smoothie ipv yoki/yoghi, met melk of yoghurt, dan heb je ook al iets meer controle op de suikers.

Of maak een keer een appeltje in de oven met kaneel, pak daarvoor dan een zoete appel als pink lady of een jazz appel.



Ook de cornflakes zou ik achterwege laten en vaker snoepgroentes tussendoor geven als ze omiets vraagt.

En verder beperken tot hoogui 1x daags beker ranja of vruchtensap en 1x daags een koekje en dat vooral niet meer na het avond eten.

als ze 18 zijn is het ziekenfonds alleen nog voor de rijken betaalbaar, je zou ze toch nooit weer iets zoets geven.



Lune ik ben wel benieuwd wat jij je kinderen op een dag geeft. Ik vind jou visie over eten altijd erg inspirerend.

Ik heb het idee dat je zelf vindt dat ze nogal veel eet, maar ik vind juist dat ze erg weinig binnen krijgt. Ze eet maar 2 of 3 boterhammen op een dag? Wat voor brood is dat? Ik heb hier een kleuter van 5 die minimaal het dubbele eet (maar ik weet niet of hij de graadmeter moet zijn)…



Verder vind ik dit echt te veel suikers en te weinig voedingsstoffen bevatten. Geen wonder dat ze om koekjes blijft vragen.

Oh, en ik vind een snoepmoment per dag nog veel, als er echt snoep/koek bedoeld wordt. Hier mag dat op woensdagmiddag, en op verjaardagen of feestdagen dan. Ik zie de voedingswaarde niet van élke dag een snoepje of koekje eigenlijk.

Hier ook 2 meisjes die een stuk meer eten.



's morgens 2 boterhammen soms nog een plak ontbijtkoek



tussendoor fruit of gedroogd fruit met nog soja dat van de ochtend over was of anders diksap.



Lunch 2 boterhammen en een stuk fruit of wat plakjes komkommer of tomaat etc

Soms ook geen brood en dan een pannenkoek/soep/eitje etc.



Tussendoor een snoepje/soepstengel/gedroogd fruit of een stuk fruit



Avondeten een redelijk bord met eten, onze jongste eet meer avondeten dan de oudste. En daarna een bakje sojapudding

D Heel veel brood is ook niet gezond, hoor. Brood bestaat uit een hoop loze koolhydraten, die amper energie leveren en omgezet worden in suikers. Van heel veel koolhydraten kom je ook aan. Dat is niks gezonder dan suiker. Vijf-zes boterhammen op een dag en nooit snoep of een koekje is helemaal niet beter dan minder boterhammen en wel een koekje. :wink: Ik vind zes boterhammen trouwens gigantisch veel voor een kleuter van 5!

Mies, ook 4… niet te zwaar en gezond in verhouding eet…



2 volkoren boterhammen, 1 met kaas of worst en 1 met vruchtenhagel, een 1/2 appel in partjes (deelt hij met Suus) en 1 beker thee met een schepje honing.



Tussendoor, fruit OF 2 volkoren biscuitjes of een sesammuesli reep (net wat er mee gaat naar school) en een pakje multifruitsap.



Lunch, 3 boterhammen met beleg of 2 boterhammen met iets van gerookte zalm of ei erop… of 2 boterhammen en een schaaltje volle yoghurt met kaneel en gepofte appel erdoor. En een glas ice tea limonade (fred en ed, enige zonder fructose glucosestroop=mies allergisch voor)



na school, 2 rijstwafels met kaas of pindakaas en nog een stuk fruit. Of 2 beschuiten met kaas en fruit of 2 cracottes met kaas (ook huttenkase met bieslook vind hij lekker) en fruit… 1 van deze combi’s



Om 16.30 mogen ze allemaal 1 snoepje uit de trommel.



Diner om 18.00 uur is meestal 1 opscheplepel aardappels… 1 opscheplepel groente, een bakje komkommer of sla… iets van rauwkost en een klein beetje vlees. toetje is bij ons altijd yoghurt en vla en hij doet er graag een lepel muesli in. Echte muesli, geen cornflakes of cruesli… want dat zit weer bomvol suikers… gewoon havervlokken, rozijnen en wat noten…

@rijstkorrel wrote:

als ze 18 zijn is het ziekenfonds alleen nog voor de rijken betaalbaar, je zou ze toch nooit weer iets zoets geven.



Lune ik ben wel benieuwd wat jij je kinderen op een dag geeft. Ik vind jou visie over eten altijd erg inspirerend.




Dankje :slight_smile:



Ze eten hier veel hoor :wink:



Ontbijt: vier boterhammen, of muesli (zoals cell zegt, echte muesli/granola zonder suikers met noten, evt fruit) of (havermout)pap. Thee

(jongste eet nooit brood smorgens, houdt hij niet van en eet dan een klein schaaltje muesli of pap)



Tussendoor; fruit en thee



Lunch: 2 boterhammen en iets van quiche, omelet, tortilla gevuld met groente, soep. Op brood om de dag ongeveer iets als avocado, eiersalade/ omelet, zalm. (jongste eet hetzelfde als de groten maar dan stukken minder)



Tussendoor; dit vind ik altijd een lastige. Voorheen kregen ze altijd na school ‘iets lekkers’, wat varieerde van een gezonde muffin (alleen fruit als zoetmaker en gebakken met volkoren meel), een koekje, een schaaltje met reepjes paprika, wortel of olijfjes, tomaatjes, een rijstwafel. Vanalles dus en soms dus ook best een koekje of chocolaatje (snoep heb ik eigenlijk zelden in huis, ik haal het bewust wel als er veel om gevraagd wordt want wil ook niet dat het juist erg interessant wordt). Maar nu is dat voor de oudste twee vaak niet voldoende. Nog meer brood vind ik eigenlijk ook niet gezond. Ik maak dus weleens een licht soepje, of geef ze iets van roggebrood.

Dit is het moment waarop ze een glas sap drinken (of soms een smoothie) De rest van de dag is het water, thee of melk.



Avondeten: net zo veel als volwassenen voor de oudste twee, dus zo’n 250 gr groente, 100 gram pasta/rijst/aardappel oid en omdat we zelden vlees eten vaak weer wel peulvruchten, noten, kaas, ei. Toetje eten ze soms, meestal yoghurt, eens per week iets gesuikerds. In de winter doe ik regelmatig iets met appeltjes uit de oven, met ongezoete room of gewoon met yoghurt, soms ijs.



Verder zorg ik vooral voor afwisseling, dus niet dagelijks hetzelfde brood. Volkoren brood is al best goed, maar speltbrood is nog gezonder dus dat bak ik regelmatig zelf. Havermout is ook gezonder als volkoren brood, dus dat krijgen ze ook regelmatig, net als roggebrood.

De dingen die ze anders krijgen als andere kinderen, zoals de zelfgebakken tussendoortjes of soep etc bij de lunch, die maak ik zoveel mogelijk bij het avondeten klaar. Dan is een beetje extra groente snijden een kleine moeite en is het zo gebeurd. Muffins en quiches maak ik in grote hoeveelheden klaar meestal en gooi ik dan de vriezer in, netvals tortilla’s. Rotklus om te maken, maar die uit de winkel zijn nou niet echt gezond, dus ik maak meestal een dubbele hoeveelheid en kan er dan voor de lunch zo een paar uit de vriezer pakken. Restjes groente van het avondeten gaan in een tortilla of quiche, dus het kost me ook niet echt heel veel.

@Jippie wrote:

D Heel veel brood is ook niet gezond, hoor. Brood bestaat uit een hoop loze koolhydraten, die amper energie leveren en omgezet worden in suikers. Van heel veel koolhydraten kom je ook aan. Dat is niks gezonder dan suiker. Vijf-zes boterhammen op een dag en nooit snoep of een koekje is helemaal niet beter dan minder boterhammen en wel een koekje. :wink: Ik vind zes boterhammen trouwens gigantisch veel voor een kleuter van 5!




Ik zeg ook niet dat heel veel brood perse gezond is, maar je kan mij toch echt niet wijs maken dat je beter een suikerbom met kleurstoffen als een snoepje kan aanbieden dan een boterham, wanneer een kind honger heeft. Los van de voedingsstoffen aanwezig in die producten, is een eetpatroon ook iets wat je je kinderen mee geeft, en ik heb toch liever dat ze leren dat je bij honger kunt grijpen naar een boterham of fruit ipv de kast met koek en snoep open te trekken. Dat laatste is geen gewoonte die ik mee wil geven.

Bij broodbeleg valt ook veel winst te halen! Neem ipv goedkope appelstroop (vol suikers) de zure variant met alleen appel (of peer of dadels ofzo), geen honing of chocopasta standaard op tafel, maar in hetweekend of woensdagmiddag. Hier hebben we meestal vier verschillende soorten kaas, appelstroop, pindakaas (of andere notenpasta), tartex en iets van sandwichspread (maak ik vaak zelf).



Het is vooral ook anders kijken in de supermarkt. Ik koop echt vrijwel nooit dingen uit doosjes of pakjes. Ik haal in de supermarkt groente, fruit en zuivel. Dat is het echt zo ongeveer, heeeel veel andere producten uit de winkel zijn simpelweg ongezond en of luxeartikelen. Basis zoals rijst, aardappelen, meel haal ik bij het reformhuis of de molen.