Is dit normaal kwa eten

@Jippie wrote:

D Heel veel brood is ook niet gezond, hoor. Brood bestaat uit een hoop loze koolhydraten, die amper energie leveren en omgezet worden in suikers. Van heel veel koolhydraten kom je ook aan. Dat is niks gezonder dan suiker. Vijf-zes boterhammen op een dag en nooit snoep of een koekje is helemaal niet beter dan minder boterhammen en wel een koekje. :wink: Ik vind zes boterhammen trouwens gigantisch veel voor een kleuter van 5!


Oeps, hier een 3-jarige die op een dag 5-6 boterhammen eet. :silenced:

@Lune wrote:

Bij broodbeleg valt ook veel winst te halen! Neem ipv goedkope appelstroop (vol suikers) de zure variant met alleen appel (of peer of dadels ofzo), geen honing of chocopasta standaard op tafel, maar in hetweekend of woensdagmiddag. Hier hebben we meestal vier verschillende soorten kaas, appelstroop, pindakaas (of andere notenpasta), tartex en iets van sandwichspread (maak ik vaak zelf).



Het is vooral ook anders kijken in de supermarkt. Ik koop echt vrijwel nooit dingen uit doosjes of pakjes. Ik haal in de supermarkt groente, fruit en zuivel. Dat is het echt zo ongeveer, heeeel veel andere producten uit de winkel zijn simpelweg ongezond en of luxeartikelen. Basis zoals rijst, aardappelen, meel haal ik bij het reformhuis of de molen.




Als je je sandwichspread-recept wil delen hou ik me aanbevolen. Wij zijn langzaamaan bezig de zoetigheid de deur uit te doen, maar ik vind het lastig iets gezond ervoor in de plaats te zetten. Dat zit m overigens meer in mijn gebrek aan inspiratie dan iets anders :wink:

waarom is 5 a 6 boterhammen per dag te veel?



2 om 2 of 3 om 3 en soms 2 om 2 om 2… dan ontbijten ze met 2, lunchen ze met 2 en eten rond 15.30 uit school ook nog boterhammen… ik vind dat echt niet te veel. Ze bewegen, sporten, zijn druk en in de groei… als ze honger hebben, geef ik ze liever een boterham met appel en kaas dan een doosje smarties ofzo… :shifty:

Ik vind het ook niet heel veel hoor. Al probeer ik wel iets minder brood te geven omwille van die koolhydraten, wat jippie zegt. En als ik dan brood geef speltbrood, rogge of zuurdesem. Maar het is absoluut een stuk gezonder als een koekje of doosje smarties.



D: ik doe eigenlijk maar wat hoor :mrgreen:

Deze valt het best in de smaak:

Rasp een komkommer, druk met een theedoek het vocht er wat uit, meng er een scheutje yoghurt, wat dille en wat zonnebloempitten door.

Of

Zuivelspread (euroshopper, kost geen bal en bestaat echt alleen uit melk/room/beetje zout, kan ook zo op brood), gehakte ui/augurk/paprika/tomaat/geraspte wortel of een combi ervan, evt beetje tomatenketchup, knoflook, peper, zout of andere kruiden erdoor. Kan ook met yoghurt ipv die spread? Hummus is natuurlijk ook altijd lekker en ze zijn hier dol op pesto met geroosterde courgette (evt mozzarella). Ik maak ook wel gewoon guacemole en deze is heel lui, restjes rodelinzensoep dikken flink in en smaakt ook erg lekker op (naan)brood :lol:

@D. wrote:

@Jippie wrote:
D Heel veel brood is ook niet gezond, hoor. Brood bestaat uit een hoop loze koolhydraten, die amper energie leveren en omgezet worden in suikers. Van heel veel koolhydraten kom je ook aan. Dat is niks gezonder dan suiker. Vijf-zes boterhammen op een dag en nooit snoep of een koekje is helemaal niet beter dan minder boterhammen en wel een koekje. :wink: Ik vind zes boterhammen trouwens gigantisch veel voor een kleuter van 5!




Ik zeg ook niet dat heel veel brood perse gezond is, maar je kan mij toch echt niet wijs maken dat je beter een suikerbom met kleurstoffen als een snoepje kan aanbieden dan een boterham, wanneer een kind honger heeft. Los van de voedingsstoffen aanwezig in die producten, is een eetpatroon ook iets wat je je kinderen mee geeft, en ik heb toch liever dat ze leren dat je bij honger kunt grijpen naar een boterham of fruit ipv de kast met koek en snoep open te trekken. Dat laatste is geen gewoonte die ik mee wil geven.




Buiten de eventuele vezels (volkoren, spelt etc.) die in brood kunnen zitten behandeld het lichaam loze koolhydraten hetzelfde als suiker, het zet de loze koolhydraten gewoon om in suiker en doet in je lichaam dus hetzelfde als gewoon suiker.

Natuurlijk is een snoepje of andere suikerhoudend product met geur, kleur en smaakstoffen toegevoegd niet beter. Maar nu noem je ook gelijk het andere uiterste op.

Maar als je enkel naar de suikers kijkt is het zeker ook niet slechter dan brood, rijst, aardappels en alle andere loze koolhydraten.



Brood, rijst, pasta, aardapples e.d. zijn echt bedoelt als vullers en niet als correcte voedingsvezels.

Mijn kleuter van 5 eet dit op een dag:



7.30) 2 boterhammen en flinke beker volle melk.

10.00) 2 a 3 stuks fruit +beker melk op school.

12.00) 3 boterhammen,zakje knijpfruit en beker drinken.

15.15) uit school gdkomen eet hij nog een boterham en snoeptomaatjes-komkommer en drinken.

17.00) 2 borden avond eten en toetje na.

18.30) beker limonade.



Mijn zoon is maar 31,5 kilo en 1m40.

Hij zit wel in een groeispurt dus heeft veel honger.

@Jippie wrote:

D Heel veel brood is ook niet gezond, hoor. Brood bestaat uit een hoop loze koolhydraten, die amper energie leveren en omgezet worden in suikers. Van heel veel koolhydraten kom je ook aan. Dat is niks gezonder dan suiker. Vijf-zes boterhammen op een dag en nooit snoep of een koekje is helemaal niet beter dan minder boterhammen en wel een koekje. :wink: Ik vind zes boterhammen trouwens gigantisch veel voor een kleuter van 5!




Je moet ook naar het kind zelf kijken vind ik.

Mijn zoon zit weer in een groeispurt en is ook 5.

Hij eet ook zo 6 a 7 boterhammen weg.

En dan geef ik grof volkoren brood.



Hij weegt maar 31,5 kilo bij 1m40.

En is totaal niet dik.

Hij heeft vermoedelijk adhd en is erg actief en zit geen moment stil.



Dan vind je waarschijnlijk de 4 boterhammen die mijn dochtertje van vandaag 16 mnd oud zeker ook veel.



Die eet als een bouwvakker en heeft 2,5 kilo ondergewicht.

Ze is dik 92 cm en weegt maar net 10 kilo.

@biancamv2boys wrote:

Mijn kleuter van 5 eet dit op een dag:



7.30) 2 boterhammen en flinke beker volle melk.

10.00) 2 a 3 stuks fruit +beker melk op school.

12.00) 3 boterhammen,zakje knijpfruit en beker drinken.

15.15) uit school gdkomen eet hij nog een boterham en snoeptomaatjes-komkommer en drinken.

17.00) 2 borden avond eten en toetje na.

18.30) beker limonade.



Mijn zoon is maar 31,5 kilo en 1m40.

Hij zit wel in een groeispurt dus heeft veel honger.




1m 40 en 5 jaar dat is lang. Hij steekt vast met kop en schouders boven zijn klasgenootjes uit. Wat is zijn geschatte lengte als hij volwassen is?

Wat is tartex??

@rijstkorrel wrote:

@biancamv2boys wrote:
Mijn kleuter van 5 eet dit op een dag:



7.30) 2 boterhammen en flinke beker volle melk.

10.00) 2 a 3 stuks fruit +beker melk op school.

12.00) 3 boterhammen,zakje knijpfruit en beker drinken.

15.15) uit school gdkomen eet hij nog een boterham en snoeptomaatjes-komkommer en drinken.

17.00) 2 borden avond eten en toetje na.

18.30) beker limonade.



Mijn zoon is maar 31,5 kilo en 1m40.

Hij zit wel in een groeispurt dus heeft veel honger.




1m 40 en 5 jaar dat is lang. Hij steekt vast met kop en schouders boven zijn klasgenootjes uit. Wat is zijn geschatte lengte als hij volwassen is?




Hij is idd de grootste in de klas.

De kleinste in de klas even oud als hij is 45 cm kleiner.



Zijn geschatte lengte is 2m10.

Dit na aanleiding van de hand/pols fotos.

Zijn botleeftijd is 1,5 jaar jonger,dat houdt in dat hij nog eens 1,5 jaar langer doorgroeit.



Hij vind het niet leuk om lang te zijn.

Hij word vaak voor 9 jarige aangezien ipv 5 jarige.

Hij zou graag kleiner willen zijn.