Is Daan nou zo traag?

Ok… zit net foto’s te kijken, en ik begin me toch zorgen te maken… Daan is nu bijna 11 maanden, en tijgert alleen… Hij kan wel zitten, maar niet zelfstandig, want hij gooit zich(nee hij valt niet hij zet er echt kracht achter) zomaar achterover. En dan praat ik nog niet eens over optrekken, staan en kruipen…



Is mijn ventje nu zo traag of zijn toevallig die kindjes die ik op de foto zie zo snel? Ik kan me bijgod niet meer herinneren hoe oud lucas was toen hij zulke dingen deed…

Ik denk niet dat je kunt spreken van snelle of trage kinderen. Moreno is redelijk vroeg met veel dingen. Maar met andere dingen is hij weer laat.

Vanmiddag is pas zijn eerste tandje door gekomen terwijl hij donderdag 1 wordt.

Onze beebs laten zich niet dwingen in dingen doen. Ze ontwikkelen zich in een tempo wat goed voor hun. En met Daan komt het ook vanzelf.

Je komt straks zomaar een x op zijn kamertje en dan staat in je bed je toe te lachen.



x

Ik zeg altijd maar zo: Leonie heeft andere gebieden gekozen om eerst te ontwikkelen :mrgreen: Als die straks kan praten, komt ze eerst met de stelling van Pythagoras :lol:



Leonie is ook ‘traag’, of anders gezegd: we hoorden van andere kindjes die evenoud waren dat zij eerder dingen konden als zitten, kruipen, staan terwijl Leonie dat nog niet kon.

Ach, ik liep zelf met 15 maanden, dus Leonie is met 14 maanden mij wel voor. En ik ben best snel, al zeg ik het zelf :mrgreen:

Ik heb nog even mijn weblog gecheckt:



05-08-07: kruipen (11 maanden)

04-08-07: zelf staan

26-07-07: 3e tandje

25-07-07: optrekken

24-07-07: zelf gaan zitten

27-06-07: los zitten (bijna 10 maanden)



Toen ze dus eenmaal los kon zitten, was het binnen korte tijd bekeken. Tussen zelf staan en lopen zaten nog 3 maanden…

Saba sloeg stadia over… zo heeft ze nooit echt gekropen maar was een echte bilschuiver. Net als ik me zorgen ging maken kon ze het ineens. Zo ging ze van bilschuif naar stastand, en dan lag ze uiteindelijk weer lekker op schema volgens ‘de norm’. Zo ook met brood eten… dacht ik, dat gaat nooit lukken, (vr)at ze ineens meerdere sneetjes achter elkaar weg. Maar uiteindelijk bepalen die kleintjes hun eigen ritme en zijn ze inderdaad op andere vlakken (daarna) weer sneller.



Als je je echt zorgen maakt zou je bij het cb eens kunnen vragen naar zijn spierspanning te kijken. Iemand bij de juni '05 mama’s heeft dit gehad bij haar zoontje, een neef van mijn man en zijn dochtertje ook, en gisterenavond hoorde ik van een vriendin dat haar dochtertje ook een te lage spierspanning heeft. Fysiotherapie kan dan vaak zin hebben.

@Jassie wrote:

Saba sloeg stadia over… zo heeft ze nooit echt gekropen maar was een echte bilschuiver. Net als ik me zorgen ging maken kon ze het ineens. Zo ging ze van bilschuif naar stastand, en dan lag ze uiteindelijk weer lekker op schema volgens ‘de norm’. Zo ook met brood eten… dacht ik, dat gaat nooit lukken, (vr)at ze ineens meerdere sneetjes achter elkaar weg. Maar uiteindelijk bepalen die kleintjes hun eigen ritme en zijn ze inderdaad op andere vlakken (daarna) weer sneller.



Als je je echt zorgen maakt zou je bij het cb eens kunnen vragen naar zijn spierspanning te kijken. Iemand bij de juni '05 mama’s heeft dit gehad bij haar zoontje, een neef van mijn man en zijn dochtertje ook, en gisterenavond hoorde ik van een vriendin dat haar dochtertje ook een te lage spierspanning heeft. Fysiotherapie kan dan vaak zin hebben.






Jassie, noemen ze dit ook wel spiertonus of tones… :think:

naar mijn idee is de spierspanningvan Daan wel ok… Hij valt ook niet om, hij gooit zichzelf naar achteren(moeilijk tegen te houden… )Gisteren zette ik hem op zijn billen op de grond en hij ging eindelijk zelf liggen, opde goede manier dan(vooruit)… Ach ja, gewoon blijven stimulieren zeggen ze dan… Ben pas op het cb geweest,en daar vonden ze het allemaal geen probleem

hey meid … ik denk dat je je niet zo druk moet maken …



Daan is gewoon een kindje van gemakzucht …

enne ze kunnen wel zeggen stimuleren … je kan wel een speeltje neerleggen …



Daan Tijgert!! er toch naar toe … hij zal daardoor niet gaan kruipen …



Enne ik heb daan vandaag weer hier gehad en hij heeft gekropen :dance:

Lieverd maak je aub niet te druk …

enne de spierspanning van daan … ik denk dat dat wel snor zit :mrgreen: wand ik zie hem zichzelf ook omgooien … enne dat zitten komt ook wel … gewoon speeltjes boven handbereik hangen in de box… dan zal hij snel genoeg gaan zitten :-





ik heb het er al met je over gehad enne je weet hoe ik erover denk :-






Daan is gewoon een heel tevreden kindje… soms een beetje TE tevreden :mrgreen:



:hug:

Rick vond ook altijd alles best en trok zich voor het eerst op tot staan op de dag dat hij 1 werd. met ruim 15 maanden liep hij. Tja, hij wass niet zo snel, maar het had ook zeker z´n voordelen zo´n tevreden mannetje te hebben die niet zonodig dingen wilde doen die hij nog niet kon. Denk dat het een hoop gegil gescheeld heeft… 8) :wink:

@faizaa wrote:

@Jassie wrote:
Saba sloeg stadia over… zo heeft ze nooit echt gekropen maar was een echte bilschuiver. Net als ik me zorgen ging maken kon ze het ineens. Zo ging ze van bilschuif naar stastand, en dan lag ze uiteindelijk weer lekker op schema volgens ‘de norm’. Zo ook met brood eten… dacht ik, dat gaat nooit lukken, (vr)at ze ineens meerdere sneetjes achter elkaar weg. Maar uiteindelijk bepalen die kleintjes hun eigen ritme en zijn ze inderdaad op andere vlakken (daarna) weer sneller.



Als je je echt zorgen maakt zou je bij het cb eens kunnen vragen naar zijn spierspanning te kijken. Iemand bij de juni '05 mama’s heeft dit gehad bij haar zoontje, een neef van mijn man en zijn dochtertje ook, en gisterenavond hoorde ik van een vriendin dat haar dochtertje ook een te lage spierspanning heeft. Fysiotherapie kan dan vaak zin hebben.






Jassie, noemen ze dit ook wel spiertonus of tones… :think:




ok wel Lage tonus of hypotonie genoemd.

levi bij mij is ook wel een trage, hij doet alles op zijn maniertje liep ook pas met 18mnd. kruipen deed hij ook pas met 1jr.

heel soms maak ik me wel eens zorgen omdat je om je heen van die vlotte kinderen ziet. Terwijl hij presies het zelfde is als zijn neefje die 2mnd jonger is.

jongetje zijn over het algemeen wel trager maar soms had ik wel eens gehoopt dat hij iets sneller zou zijn juist omdat mijn oudste een forse achterstand heeft.

Het komt vaak allemaal vanzelf …de een is (helaas :wink: ) gewoon wat sneller dan de ander en uiteindelijk loopt iedereen weer gelijk als ze naar de kleuterschool gaan :mrgreen:



Sem is supersnel met alles :roll:…hij loopt al bijna los :shock: …dit stimuleer ik niet…en vind het ook niet zo leuk eigenlijk dat het allemaal zo snel gaat…hij kroop met 5,5 maand…doordat hij zoveel wil en doet …is het slapen hierdoor een crime…veel te druk in dat kleine koppie :inlove: …nu naar osteopaat en dat helpt hem rustiger te worden…dus laat Daan maar lekker even Daan blijven :wink: geniet er nog maar van dat ie zo lekker "klein "is… :mrgreen:

Weet niet alles meer, maar Lara kroop ook voor het eerst met 11 maanden. Tijgeren e.d. heeft ze zelfs nooit gedaan. Dus tot 11 maanden was ze nauwelijks mobiel.

Zitten blijven kon ze vanaf 7 maanden, maar pas vanaf 9 maanden stevig genoeg voor korte ritjes op de fiets of voor het winkelwagentje. Tot die tijd was het toch echt vooral liggen.

Optrekken en rond de tafel lopen kwam na het kruipen pas, weet niet meer precies wanneer.

Ze liep met 15 maanden, maar heeft een paar tussenstapjes overgeslagen. Ze had natuurlijk eerst moeten overstappen van stoel naar tafel enzo, en dan een paar wankele losse stapjes naar de volgende steun en dán pas echt los lopen. Nou, zij ging van helemaal niks naar gewoon lopen. Op een dag stond ze op en wandelde weg, zo’n beetje. Dus wie weet dat Daan er ook op een keer gewoon de vaart inzet en heel snel gaat :wink: .



Als hij zich laat omvallen wil dat niet zeggen dat hij het niet kan hè, hij laat zich immers vallen.

@monique wrote:

@faizaa wrote:
@Jassie wrote:
Saba sloeg stadia over… zo heeft ze nooit echt gekropen maar was een echte bilschuiver. Net als ik me zorgen ging maken kon ze het ineens. Zo ging ze van bilschuif naar stastand, en dan lag ze uiteindelijk weer lekker op schema volgens ‘de norm’. Zo ook met brood eten… dacht ik, dat gaat nooit lukken, (vr)at ze ineens meerdere sneetjes achter elkaar weg. Maar uiteindelijk bepalen die kleintjes hun eigen ritme en zijn ze inderdaad op andere vlakken (daarna) weer sneller.



Als je je echt zorgen maakt zou je bij het cb eens kunnen vragen naar zijn spierspanning te kijken. Iemand bij de juni '05 mama’s heeft dit gehad bij haar zoontje, een neef van mijn man en zijn dochtertje ook, en gisterenavond hoorde ik van een vriendin dat haar dochtertje ook een te lage spierspanning heeft. Fysiotherapie kan dan vaak zin hebben.






Jassie, noemen ze dit ook wel spiertonus of tones… :think:




ok wel Lage tonus of hypotonie genoemd.




Bedankt! :-* Ik herkende de ‘symptomen’ zeg maar… en de kinderarts zei dat Sanae dus ook een lage spiertonus had…

Misschien eens overleggen met het CB? Die weten het wel zo’n beetje toch? Hier extreem snelle kinderen, ook niet altijd even handig. Maar nogmaals, mocht je je zorgen maken, gewoon even bij het CB aan de bel trekken.

Yvar was ook trager dan de rest. Met 10 maanden kon hij nog niets :shock:



Niet zitten, niet tijgeren, zelfs rollen deed ie moeilijk over.



Met 11 maanden ging het ineens rap, hij kon zitten, begon te tijgeren, en kruipt sinds 12 maanden :think:







Het gaat goedkomen, zeker weten :mrgreen:

Babet kon pas zitten NA haar eerste verjaardag en trekt zich pas op sinds een week of 4. En kruipen? Ze kan het maar tijgert eigenlijk altijd. (Moet ik er wel eerlijk bij zeggen dat onze vloer glad is en dan is tijgeren ook makkelijker dan kruipen)

Elk kind doet alles in zijn/haar eigen tempo.

Mag ik dan ook wat vragen,…hihi



Ben erg vroeg met deze vraag maar mijn nichtje haar beeb is net zo oud als Ricardo,…iets ouder als 2 maanden en die houd zijn hoofd al zelfstandig omhoog en heeft echt al oog voor speeltjes in zijn box en als je met hem speelt met speeltjes,…



Die vond ons kan wel zijn hoofd omhoog houden maar nog niet zo lang als hem en hij heeft nog geen oog voor speeltjes wel wil die dat mama met zijn handjes en voetjes speelt enzo,…hihi



Ik weet elk kindje is anders maar maak me toch zorgies als ik onze beebs naast elkaar bezig zie in de box,…moet ik hem dan stimuleren te gaan spelen of???

@Ricardo wrote:

Mag ik dan ook wat vragen,…hihi



Ben erg vroeg met deze vraag maar mijn nichtje haar beeb is net zo oud als Ricardo,…iets ouder als 2 maanden en die houd zijn hoofd al zelfstandig omhoog en heeft echt al oog voor speeltjes in zijn box en als je met hem speelt met speeltjes,…



Die vond ons kan wel zijn hoofd omhoog houden maar nog niet zo lang als hem en hij heeft nog geen oog voor speeltjes wel wil die dat mama met zijn handjes en voetjes speelt enzo,…hihi



Ik weet elk kindje is anders maar maak me toch zorgies als ik onze beebs naast elkaar bezig zie in de box,…moet ik hem dan stimuleren te gaan spelen of???




je zegt het eigenlijk zelf al elk kindje is anders en dat is echt zo.

probeer niet altijdt met alles te vergelijken zo kun je ook niet meer genieten. mijn jongste is nu bijna 2jr zijn neefje is 4mnd ouder, die praat, die vraagt die doet puzzels en noem het allemaal maar op hij lijkt wel 3jr.

zijn andere neefje is 2mnd jonger en eigenlijk lopen ze samen op.

mijn oudste is 4jr en heeft een cognitiviteit en spraak van 2jr.

en als ik mijn kinderen vergelijk doet levi het best goed want ze zijn immers qua nivo het zelfde.

stimuleren kan nooit geen kwaad als je het maar niet te graag wilt.

de jouwe is nog maar 2mndjes geniet er maar lekker van en laat hem maar lekker beeb zijn. en het cb zal je ws ook wel verteld hebben dat je je geen zorgen hoeft te maken??

wie weet praat de jouwe straks ronduit en zijn neefje maar een paar woordjes je weet het dus niet snappie :-*

Er zijn altijd kindjes die sneller zijn dan die van jou. Dus vergelijken heeft weinig zin. Als je wil weten of je kind ‘normaal’ is, kun je beter in boekjes kijken of op het CB vragen. En dan nog zou ik er weinig waarde aan hechten.

Daarbij moet je niet vergeten dat een kind zich op zoveel verschillende gebieden ontwikkelt, terwijl het motorische deel eigenijk het enige is dta goed ‘meetbaar’ is dat eerste jaar. Je kunt zien of een kind kan kruipen of iets volgen met zijn ogen. Je kunt niet zien wat er zich in dat koppie allemaal afspeelt. Er zijn geen mooie mijlpalen voor cognitieve, sociale of emotionele ontwikkeling die je leuk kunt bijhouden op een kalender. Al die vergelijkingen gaan dus maar over een heel klein deel van de ontwikkeling.



Toen Lara een baby was, waren er allerlei babies die sneller waren. Die eerder kroper, eerder zaten, eerder liepen, etc. Nu is ze 2 en heeft ze een aantal van die snelle jongens en meiden op allerlei gebieden al ruimschoots ingehaald. Al die motorische vaardigheden dat komt sowieso wel, uiteindelijk lopen ze allemaal (als ze gezond zijn). Maar die andere ontwikkelingen gaan een leven lang door. Dat is dus eigenlijk (naar mijn bescheiden mening) veel belangrijker om daar een goede basis in te hebben. Die dingen die je op een lijstje af kunt strepen zijn leuk, maar het is maar zo’n klein en in feite onbelangrijk deel van de ontwikkeling van je kind…