ik hoorde onlangs op een verjaardag het volgende:
Afgelopen half jaar waren verschillende ouders van verschillende basisscholen in verschillende dorpen benadert met een (verplichte) vragenlijst van de school waar hun kindje op zit( de mijne is nog te klein dussee…)
Nu was een van de vragen, het opleidingniveau van de ouders en je moest er ook bij vermelden welke opleiding je waar en wanneer had afgerond(dus b.v. HTS-Eindhoven-1990).
Herkent iemand dit??? Een van de ouders had nl. naar school gebelt en gevraagd waarom en ze hadden het over subsidie…
Nu vind ik het zeer vreemd, dacht dat ik iets af wist van de nieuwe(sinds dit schooljaar) subsidie maar ik vind dit te gek voor woorden.
Weet iemand meer…
natas
Leerlingen krijgen n.a.v. opleidingsniveau van ouders een wegingsfactor toegekend. Hierdoor krijgt de school extra formatie ten goede van leerlingen.
De school houdt dit voor zich en doet er verder niets mee.
Klopt. Er zijn meer criteria, weet ze zo even niet uit het hoofd, maar ook allochtone ouders tellen mee in de weging.
Het idee is dat wanneer je een lage opleiding hebt of allochtoon bent, dat je dan eerder een risico hebt op achterstand.
Scholen wegen dat dan en krijgen inderdaad meer geld om meer personeel aan te kunnen nemen.
bij ons staat het ook op het aanmeldingsformulier… ik kan me er niet druk over maken hoor…
ff hoor, want ben ik nu de enige die dit denkt… dus als je als ouders een lager opleidingsniveau hebt… dan gaan ze er gemakshalve maar vanuit dat je kind dat ook wellicht zal hebben, en dat ze daarom extra krachten in moeten huren? Ofwel, dat ze dus voor kinderen van minder opgeleide ouders, meer geld krijgen…?
Ik weet niet goed wat ik hiervan moet vinden…
@beebiedroom wrote:
ff hoor, want ben ik nu de enige die dit denkt… dus als je als ouders een lager opleidingsniveau hebt… dan gaan ze er gemakshalve maar vanuit dat je kind dat ook wellicht zal hebben, en dat ze daarom extra krachten in moeten huren? Ofwel, dat ze dus voor kinderen van minder opgeleide ouders, meer geld krijgen…?
De cijfers liegen er helaas niet om
Het staat niet vast dat lager opgeleiden ‘achterstandskinderen’ teweeg brengen, maar vaak is dat wel een groter risico.
omdat te voorkomen krijgt men dan dus meer subsidie.
Eigenlijk best een logische beredenering.
En toch fijn dat daar subsidies voor zijn
Daar gaan de belastingcenten
Maar de gemeente weet toch welke opleidingen iemand gevolgd heeft? Dus aan de hand daarvan kan er toch ook subsidie aangevraagd? Want het moet toch gecontroleerd voordat het gegeven kan, dus dubbel werk door ambtenaren lijkt me.
Nee, dat is niet gemakshalve.
En het kan heel goed zijn dat het geld wat jou of mijn kind bijv. oplevert niet eens aan je kind wordt besteedt omdat het met dat kind wel goed zit. Maar dat het dus aan andere kinderen opgaat.
Ik heb er geen problemen mee eigenlijk.
Nee, dat is niet gemakshalve.
? Bij mijn idee zit er alles behalve gemak in, maar ik vind trouwens zeker niet dat er teveel geld naar onderwijs gaat, mag meer van mij. (mits beter besteed, want daar twijfel ik nogal eens aan :roll: )
Neem aan dat het ook bedoelt is om achterstandsSCHOLEN te herkennen en niet om achterstandsKINDEREN :think:
Dat is beter dan dat ze standaard alle scholen in bepaalde wijken subsidieren, want ook in minder grote gemeentes gebeurt het dat bepaalde scholen meer achterstandskinderen hebben dan andere.
En wat betreft belastinggeld: die investering in het onderwijs is nou eenmaal nodig, anders worden we een achterstandsLAND :silenced:
he? ik snap deze opmerking ook niet… :eh:
Hoezo weet de gemeente trouwens wat voor een opleiding ik gevolgd heb? Als het niet door de informatiebeheergroep is doorgegeven weet de gemeente niet dat ik ben afgestudeerd (want IK heb ze dat nooit verteld), en ik betwijfel ten zeerste dat de universiteit heeft doorgegeven dat ik gepromoveerd ben…
@beebiedroom wrote:
nou je bent echt niet de enige die er zo over denkt!!!
je moet tegenwoordig als ouder die het niet zo best heeft gedaan op school, dus maar een stempel krijgen???
tja zo zie ik het hoor, cijfers of niet dat wil niet zeggen of mijn kind het ook slecht zal presteren
maar ik erger mij zowie zo al aan dit soort vragen hoor!!!
als we 20 jaar verder zijn moeten ouders een cito toets afleggen om te bepalen of hun kind wel geschikt is voor die school :snooty: :snooty:
Volgens mij heb ik vlak voor de zomer een brief van school hierover gehad. En deze brief moest naar de overheid.
Daarop moesten we invullen wat en waar we gestudeerd hadden etc.
Ik heb op zo’n school ooit gewerkt, een achterstandsschool en daar was het goed dat er zoveel subsidie was, omdat behoorlijk wat kinderen extra aandacht nodig hadden en dat redt je dan niet met 1 leerkracht per klas. Helaas.
Wij moesten dat idd ook invullen.
Mijn man (laat ie het niet lezen) had altijd alleen landbouwschool en is op latere leeftijd nog eens conservatorium gaan doen, dus HBO niveau. Ik heb er zelf voor gekozen om gelijk te gaan werken na de HAVO, terwijl ik goed kon leren. Bij ons dus een hele scheve verhouding.
Hoezo weet de gemeente trouwens wat voor een opleiding ik gevolgd heb? Als het niet door de informatiebeheergroep is doorgegeven weet de gemeente niet dat ik ben afgestudeerd (want IK heb ze dat nooit verteld), en ik betwijfel ten zeerste dat de universiteit heeft doorgegeven dat ik gepromoveerd ben....
Dat vertelde de school waar mijn zoon heen is aan me, dat ze het bij de gemeente controleren. Dus ik neem aan dat het daar dan wel geregistreerd staat, is anders weinig te controleren.
Maar denk dat er vooral gelet wordt op mensen die zeg maar alleen basisonderwijs hebben gehad of hun leerplicht hebben uitgezeten zeg maar. Anders is het geen goede toetsing lijkt me.
Je moet ook de school, plaats en jaar van behalen van je hoogst behaalde diploma opgeven dus op die manier zou men steeksproef gewijs kunnen controleren. Alleen het controleren van mensen die geen vervolg opleiding hebben wordt wat moeilijker denk ik.
Het lijkt even raar als je zo’n formulier in handen krijgt. Maar cyfers liegen er niet om. Gemiddeld hebben kinderen van allochtone ouders,laag opgeleide ouders en 1 oudergezinnen meer begeleiding nodig. Vandaar dat men met gewogen leerlingen werkt. Kinderen van allochtone ouders tellen geloof ik voor 1,8, kinderen van gescheiden ouders voor 1,2. En zo is er een heel schema.
Waarom niet de informatie gebruiken die voorhanden is. Komt tenslotte ten goede van de kinderen als extra geld ter beschikking komt daar waar het het hardtste nodig is.
Ik heb vandaag de kinderen van mijn klas die brief ook meegegeven. Is inderdaad vanuit de overheid.
Als je je kind aanmeld op een school moet je ook deze gegevens al eens noteren en vanuit dat wordt dan de weging gemaakt.
Ik weet dat wij gewoon van uitgaan dat ouders de gegevens juist invullen en deze worden verder niet door school gecontroleerd, maar als juist ingevuld.
Eerder hoefde er geen sofi nummer ingevuld te worden maar moet vanaf nu wel, vandaar die brieven.
Ik moet het nu zelfs ook op het vragenformulier van de schoolarts invullen!
Big Brother is watching you!!! Doet me nu toch echt denken aan die film van Orson Welch(ofzo) van ruim 20 jaar geleden geloof ik. :think: