goed, hier is het dus kommer en kwel met die scholen. het inschrijfgevecht begint hier al voordat je kind kan lopen, totaal idioot natuurlijk… inmiddels is nano 3, en ik zie even niet hoe of wat ik het moet doen. het volgende is het geval:
ik heb hem ingeschreven op 4 scholen (geheel tegen mijn principes in, maar je kunt moeilijk in je eentje tegen de stroom in gaan zwemmen…):
nummer 1: twee straten verderop, heeft mijn grootste voorkeur, hoor in mei of ie er terecht kan in dec.
nummer 2: bij mij in de straat, prima school, montessori, maar wel heeel erg wit. staat op nummer 2 op de wachtlijst (volgens de school zelf is de kans zeer gering dat ie dan nog geplaatst wordt…). Hoor in oktober of ie geplaats wordt.
nummer 3: ligt een eindje fietsen hier vandaan. grote school. nog nooit geweest, positieve verhalen gehoord maar niet echt van mensen waarmee ik per se op 1 lijn lig. Deze school stuurde me een brief dat ie een plekje heeft. maar ze willen dat ik voor 30 maart laat weten of ik van de plek gebruik maak ivm de wachtlijsten.
nummer 4: was een noodgreep, school ligt echt een eind hiervandaan, heb ook nog niks van gehoord. moet gek lopen als nano daar helemaal heen gaat/
nu is de vraag dus: kan ik nano inschrijven bij school nummer 3 en um vervolgens alsnog uitschrijven als school 1 of 2 toch plek voor hem heeft?
ik vind het zoooo irritant dat elke school een ander inschrijfbeleid heeft en op een ander moment laat weten of je een plekje hebt :wall:
ik zou gewoon school 3 even bellen/mailen hoe het zit met evt uitschrijven… volgens mij hebben ze daar allemaal een ander beleid voor… (wellicht voor kosten die daaraan verbonden zijn??)
Ik zou zowieso even een bezoekje gaan brengen aan school 3 voordat je je inschrijving bevestigd… (en daarna evt gewoon inscrhijven en wachten op andere mogelijkheden???) je weet dat in elk geval over wat voor een school je het hebt…
vervelend trouwens dat het overal zo vol zit…
Gewoon inschrijven bij 3 en als 1 of 2 toch mogelijk blijkt uitschrijven. Misschien niet helemaal netjes, maar je zult toch een plekje moeten hebben vanaf december. En mocht je tzt alsnog afzeggen, dan maak je weer iemand gelukkig die daar nog op de wachtlijst staat moet je maar denken.
Vind het ook erg onhandig dat ze dat neit meer coordineren tussen de scholen over wanneer men ouders ericht over de plaatsing/wachtlijst etc. Hier in de wijk wordt dat emt alle scholen op hetzelfde moment gedaan, zodat ouders weten of de voorkeursschool plek heeft. Uiteindelijk leidt dat er ook toe dat je meestal wel op je voorkeursschool terecht kunt, daar er veel ouders zijn die op meerdere scholen inschrijven.
Inschrijven bij 3 en uitschrijven als 1 of 2 plek heeft…
Zo ontstaan die wachtlijsten en aangezien je hier ook niet als enige vis tegen de stroming kan zwemmen zou ik doen wat iedereen doet.
Als je het allemaal eerlijk wil doen wacht je netjes tot 1 en 2 plek heeft. Nano is pas met 5 leerplichtig 8)
Verhuis naar het noorden, hier lachtten ze me nog net niet uit toen ik naar school belde om mijn 2 jarige zoon alvast in te schrijven. :lol:
Hmmm… geen idee dan hoe het werkt, ik zou dan wachten op bericht van school 1, maar tjee wat moet je dan als het toch niet kan…
Van nr. 2 zou ik zeggen: hoogste tijd om daar wat kleur te brengen!
Zou je nr. 3 niet open kunnen zeggen waar je mee zit, dat je eigelijk de school dichtbij wil maar dat je het daar pas in mei hoort of hij daar heen kan :think: .
Wat raar eigelijk, als er een wachtlijst is… waar moeten de kinderen dan heen die niet geplaats kunnen worden. :think:
Gewoon inschrijven!
En als je nummer 1 of 2 wel doorgaat, gewoon netjes een telefoontje dat
je weer uitschrijft. Het is niet anders, met elkaar creëren ze die wachtlijsten
dus je moet haast wel mee om je favoriete school te ‘winnen’.
Gewoon inschrijven bij school 3. Wie weet hebben andere ouders dit ook zo bij school 1 en 2 gedaan en krijgen zij plek bij een school van hun voorkeur en blijkt die wachtlijst ineens een stuk korter dan hij nu is.
Enne, op school 2 kun je zelf voor wat meer kleur zorgen met je prachtige zoon :mrgreen:
En wat heb je gedaan?
Ik heb hetzelfde probleem. Advies was ook bij vier inschrijven maar heb er ‘maar’ twee gedaan en dat bleek gelukkig genoeg. Op nr 2 kan hij terecht en dit geaccepteerd met het idee als school nr 1 alsnog kan ik hem alsnog bij nr 2 afzeg.
Netjes of niet ik kies voor mijn kind en zit nu eenmaal met een hysterisch systeem opgescheept hier (was al te laat met inschrijven voor school nr 1 toen hij 14 maanden was :roll: )
Hij staat nu nr 8 op de wachtlijst en de kans is erg klein of hij er tussen gaat komen. Nena al opgegeven toen ze vier maanden was en die kan ws wel gelijk terrecht en dan kan lasse evt met voorrang instromen.
Zal blij zijn als ze uiteindeiljk allebei op dezelfde school van onze eerste keuze zitten :roll:
En dan nog de BSO :shifty: HEb ik ook bij twee moeten opgeven want allebei de scholen werken samen met een andere bso :shifty:
nou de huidige stand van zaken…ik word er alles behalve blij van…
@fiep klophout wrote:
nummer 1: twee straten verderop, heeft mijn grootste voorkeur, hoor in mei of ie er terecht kan in dec.
hier kan ie dus niet terecht. met 18 maanden opgegeven, dat is natuurlijk veeeel te laat… :eh:
nummer 2: bij mij in de straat, prima school, montessori, maar wel heeel erg wit. staat op nummer 2 op de wachtlijst (volgens de school zelf is de kans zeer gering dat ie dan nog geplaatst wordt…). Hoor in oktober of ie geplaats wordt.
het isnog geen oktober, dus stand is nog gelijk…
nummer 3: ligt een eindje fietsen hier vandaan. grote school. nog nooit geweest, positieve verhalen gehoord maar niet echt van mensen waarmee ik per se op 1 lijn lig. Deze school stuurde me een brief dat ie een plekje heeft. maar ze willen dat ik voor 30 maart laat weten of ik van de plek gebruik maak ivm de wachtlijsten.
ik ben geweest, had er niet een heel fijn gevoel bij…:? het was heel matigjes en massaal. toen ik er weg ging, dacht ik: naja, er gaan erg goede verhalen over de ronde, als dit nano’s enige optie is, is er geen man over boord. maar ik krijg een steeds minder positief gevoel bij deze optie…
heb hem wel ingeschreven omdat het tot nu toe de enige school is waar ie een plekje heeft.
nummer 4: was een noodgreep, school ligt echt een eind hiervandaan, heb ook nog niks van gehoord. moet gek lopen als nano daar helemaal heen gaat/
deze school heeft gewoon 0,0 laten horen, beetje vaag. Hij ligt echt te ver weg, dus ik ga er zelf ook niet achteraan, maar ik vind het wel heel raar.
en toen voelde ik me opeens wel heel erg in het nauw gedreven. met 12 maanden stond ie bij 1 school ingeschreven, met 18 maanden bij vier. en alsnog zit ik nu met een kind van 3,5 die geen plekje heeft op een school waar ik een goed gevoel bij heb…
dus ik heb school nummer 5 aangeschreven. een katholieke school die hier bekend staat als de school waar altijd plek is (dat is natuurlijk nogal een discutabele reputatie, maar allicht komt het doordat het een behoorlijk gemengde school is of zo, en dat staat mij dan weer niet tegen). inschrijfformulier wilde ik invullen, moet ik ondertekenen dat ie bij geen enkele andere school staat ingeschreven… :wall: ik wil de wachtlijst van optie 2 (en optie 1 heeft ook nog een soort van wachtlijst, maar dat is volgens mij pas voor komende jaren als er iemand uitvalt) niet afdoen om hem hier in te kunnen schrijven (als deze school beter voelt dan nummer 3 schrijf ik hem daar uiteraard uit). Naja, toen ik belde zei mevrouw dat ik wel errrrrrug laat was…grrrrrrrrr. ze wilde niet zeggen of ze nu wel of niet volzaten, maar 9 juni mag ik langs komen.
en bso, tja. hier kun je opgeven vanaf dat je kind 3 is. ik heb de brief de dag na nano’s verjaardag op de post gedaan. te laat…geen plek meer…
ik word inmiddels lichtelijk gek van dit alles. ik had me het uitzoeken van een school voor mijn kind héél anders voorgesteld…
klinkt inderdaad als een grote domper op een bijzonder moment…
heden Fiep, dat klinkt echt niet leuk zo :hug:
Kun je de gemeente niet vragen wat je nog kan doen? Je kind heeft ook zoiets als “schoolrecht” recht op onderwijs passend bij hem.
Als hij 4 word en naar school mag, dan kan het niet zo zijn dat hij nergens terecht kan. Dus ik zou zeker eens vragen bij de ambtenaar die gaat over leerplicht en onderwijs.
Hier is het op sommige scholen een ramp, maar de gemeente heeft dus nu voor sommige scholen, met name volle groeischolen in kinderrijke gebieden, bepaald, dat inschrijven op alleen postcode kan. Je kan nu dus niet meer inschrijven voor een school die ver buiten het toegekende postcodegebied ligt.
Het gebeurde bijvoorbeeld wel dat ouders hun kind opgaven op een 2e locatie van 1 school omdat vriendjes/vriendinnetjes daar ook heen gingen en het de ouders “zo leuk leek” als ze samen op school zouden zitten.
Aniek zit nu op een katholieke school met 3 locaties en hoe jammer ook, ouders die buiten het gestelde postcodegebied wonen worden naar de andere locatie verwezen om dubbele wachtlijsten te voorkomen.
De gemeente is gaan overleggen met de scholen omdat het ook hier de spuigaten uitliep.
BSO is nog steeds een drama, ik maar er geen gebruik van, maar vrienden wel en de wachtlijst is gewoon 2 jaar… :roll:
Met name de niet openbare scholen zijn drama, de openbare mogen volgens mij niet zomaar een leerling weigeren.
Heel veel succes alsnog, ik hoop dat het toch lukt om iets te vinden waar jij en Nano zich goed bij gaan voelen :hug:
Kun je de gemeente niet vragen wat je nog kan doen? Je kind heeft ook zoiets als "schoolrecht" recht op onderwijs passend bij hem.
Als hij 4 word en naar school mag, dan kan het niet zo zijn dat hij nergens terecht kan. Dus ik zou zeker eens vragen bij de ambtenaar die gaat over leerplicht en onderwijs.
daar heb ik ook aan zitten denken, maar dan werkt natuurlijk weer in mijn nadeel dat ie in principe op een school wel een plekje heeft.
Ik heb ook altijd gedacht dat scholen idd niet mogen weigeren, openbare school, recht op onderwijs enz enz. Tot er opeens een stuk in regionale krant stond over een gezin dat naar mijn woonplaats was verhuisd. voor de kinderen was nergens plek. scholen zeggen dan: wij kunnen ze niet aannemen, want daar hebben we de ruimte/leraren niet voor. Gemeente zegt dan: dat is de zaak van scholen. Er zijn ook scholen paar kilometer verderop waar wel plek is, ga daar maar kijken :roll:
weet je wat ik ook echt frustrerend vind? Dat elke school zo op zichzelf de boel aanpakt. De school die hier een paar straten verderop ligt, heeft de regel dat kinderen binnen een straal van 200 meter voorrang krijgen. Wij wonen niet in die straal en vallen dus buiten de boot (want collega heeft haar kind half jaar geleden pas opgegeven en wel een plekje...). De school die op 100 meter van ons huis ligt, heeft weer niet zo'n regel..... :wall: :wall:
En al die verschillende data waarop je te horen krijgt of er wel of niet plek is.....er is gewoon echt geen beginnen aan.
Zo'n systeem als ze nu in Nijmegen hebben (dat allicht ook wat negatieve kanten heeft) vind ik dus ook helemaal zo slecht nog niet, vooral omdat alles dan centraal geregeld wordt, en je dit soort rare toestanden niet meer hebt. Ik vind het nog steeds van de zotte dat ik zo vroeg begonnen ben met inschrijven en nu alsnog min of meer met lege handen zit.....
In Zeist vinden ze dat ze totaal gezien genoeg plek hebt dus als je niet op je scholen van voorkeur terecht kan dan daar waar plek en met het risico aan de andere kant van de stad om over of de school ziet zitten nog maar te zwijgen.
Belachelijk dat zo’n school vraagt of je nergens anders bent ingeschreven.
Het is echt een puinbak - hier ook - en ik kan me je frustratie heel goed voorstellen. Ik heb de geruststelling dat lasse iig naar school kan naar keuze nr 2 en dat geeft wel rust.
En als ik dan nu mensen hoor over kijken op scholen en dingen afwegen wat nu bij hun kind past denk ik - wat nu nu overwegen, moest hem opgeven toenhij een paar maanden was.
En dan krijg je van de overheid zo’n brochure als tie drie wordt over schoolkeuzes - nou ja lekker mosterd na de maaltijd - ging hier zo de papierbak in
ik weet niet of een van de scholen een openbare school is, want die mogen geen leerlingen weigeren.
nee, dat is dus niet waar. dat heb ik ook altijd gedacht, maar zo werkt het dus niet. Een school mag absoluut wel leerlingen weigeren als het geen faciliteiten (zowel lokalen als leraren) heeft om goed onderwijs te waarborgen. Dus als er 60 leerlingen zich aanmelden terwijl er maar 1 klaslokaal/lerkracht is, dan mag een school echt wel zeggen: 'sorry, we kunnen niet meer leerlingen aannemen'.
jaaaaa, bella, die folder :wall: :wall:
ik moet even een duidelijk verhaal voor mezelf hebben en dan ga ik de leerlplichtambtenaar bellen. Eventjes op een rijtje zetten waar mijn grootste frustraties liggen en wat ik van hem/haar verwacht...
@fiep klophout wrote:
ik weet niet of een van de scholen een openbare school is, want die mogen geen leerlingen weigeren.
nee, dat is dus niet waar. dat heb ik ook altijd gedacht, maar zo werkt het dus niet. Een school mag absoluut wel leerlingen weigeren als het geen faciliteiten (zowel lokalen als leraren) heeft om goed onderwijs te waarborgen. Dus als er 60 leerlingen zich aanmelden terwijl er maar 1 klaslokaal/lerkracht is, dan mag een school echt wel zeggen: ‘sorry, we kunnen niet meer leerlingen aannemen’.
ik moet even een duidelijk verhaal voor mezelf hebben en dan ga ik de leerlplichtambtenaar bellen. Eventjes op een rijtje zetten waar mijn grootste frustraties liggen en wat ik van hem/haar verwacht…
Dat mogen ze alleen doen wanneer er meerdere openbare scholen in de omgeving zijn die WEL plek hebben. (binnen een straal van zoveel kilometer)
@hanneke wrote:
@fiep klophout wrote:ik weet niet of een van de scholen een openbare school is, want die mogen geen leerlingen weigeren.
nee, dat is dus niet waar. dat heb ik ook altijd gedacht, maar zo werkt het dus niet. Een school mag absoluut wel leerlingen weigeren als het geen faciliteiten (zowel lokalen als leraren) heeft om goed onderwijs te waarborgen. Dus als er 60 leerlingen zich aanmelden terwijl er maar 1 klaslokaal/lerkracht is, dan mag een school echt wel zeggen: ‘sorry, we kunnen niet meer leerlingen aannemen’.
ik moet even een duidelijk verhaal voor mezelf hebben en dan ga ik de leerlplichtambtenaar bellen. Eventjes op een rijtje zetten waar mijn grootste frustraties liggen en wat ik van hem/haar verwacht…
Dat mogen ze alleen doen wanneer er meerdere openbare scholen in de omgeving zijn die WEL plek hebben. (binnen een straal van zoveel kilometer)
weet je waar ik dat kan vinden? (communiceert wat moeilijk als ik zeg: ja maar op kok zeggen ze dat het niet mag )
ik kan alleen dit vinden:
Kan een basisschool een leerling weigeren in te schrijven?
Deze vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Het hangt namelijk af van de keuze voor openbaar of bijzonder onderwijs.
Openbare scholen kunnen een postcodebeleid voeren: kinderen die in een bepaald postcodegebied wonen, moeten ook naar de school in dat gebied. De gemeente bepaalt of er voor het openbaar onderwijs schoolgrenzen worden gehanteerd. Ouders kunnen echter daartegen bezwaar aantekenen. Bovendien moet de openbare school een alternatief bieden als er geweigerd wordt het kind toe te laten. Daarnaast kan een openbare basisschool een leerling weigeren in te schrijven als bijvoorbeeld het (voor de school) maximale aantal leerlingen is bereikt.
bron
mariette hamer zegt erover:
Er zou in principe bij geen enkele school een wachtlijst moeten bestaan, tenzij de school helemaal vol is, maar in dat geval zou de gemeente dan in actie moeten komen.
:roll:
van postbus 51:
Wachtlijst
Basisscholen kunnen uw kind weigeren omdat ze geen plaats hebben. Uw kind wordt dan niet afgewezen maar later toegelaten en op een wachtlijst geplaatst. Als een openbare basisschool geen plaats heeft, zorgt de gemeente dat de leerling naar een andere openbare school kan. Als een bijzondere school geen plaats heeft, moet het bestuur van de school er voor zorgen dat uw kind (tijdelijk) op een andere school van het bestuur wordt toegelaten. Als het bestuur niet meer scholen heeft, kiest u zelf een andere school.
dat klintk nog wel redelijk, maar ik heb dus 1 school waar ie wel een plekje heeft gekregen. Dan zal de gemeente mij daar wel naar doorverwijzen. Dat ik geen goed gevoel heb bij die school, zal hun wslk dan worst wezen...
Sorry, zie je berichtje nu pas.
ik heb dat geleerd tijdens mijn opleiding, een openbare school mag alleen dan kinderen weigeren als er een andere openbare school in de buurt zit (binnen een straal van ??? kilometer) die WEL plek heeft.
ik zal eens zoeken voor je…
't Is natuurlijk ook wel logisch, die regel.
nou ik heb gisteren met de leerplichtambteneer gebeld. en dat was een totaal nutteloos gesprek. ‘oh, jeetje, zo vroeg al opgegeven, en dan geen plek? nou dan zou je wel denken dat je op tijd bent’ … en op mijn vraag of dat allemaal wel mag op deze manier ; ‘hmm dat weet ik niet’…dus. ik mag zo terug bellen met iemand die er hopelijk meer verstand van heeft, maar mijn verwachtingen zijn nogal laag gespannen na het gesprek van gisteren. :wall:
hanneke, tja, dan zit ik toch met het nadeel van die ene school die nano wel heeft aangenomen maar waar ik geen goed gevoel bij heb. (op zich is dat geen nadeel, want dat maakt dat ik iig zeker weet dat ie ergens terecht kan in december, ook al is het dan niet de school van mijn voorkeur.)
Wat een rotsituatie trouwens voor jou!
Ik denk dus zelf dat de school je inderdaad wel mag weigeren, omdat er ook een Montessorischool (waarschijnlijk openbaar?) in de buurt zit die misschien ruimte heeft, EN een andere openbare school die ZEKER plek heeft op fietsafstand…
Balenbalenbalen.
Ik hoop voor je dat de Montessori nog een plekje heeft, ookal is ie dan wel heel wit. Mijn kinderen zitten ook op een behoorlijk witte school,(montessori) maar ik merk dat de kinderen veel toleranter en vriendelijker zijn dan op de gemengde/zwarte school waar mijn neefjes en nichtje op zitten. Dat is natuurlijk geen regel, maar volgens mij brengt Montessori dat een beetje met zich mee…
Succes in ieder geval, hoop voor je dat het goed komt, want onzekerheid is waardeloos, zeker als het om je kind gaat (vind ik).