inschrijven basisschool?

Hallo,

ik wil niet met de directrice bellen en me dan zo’n blonde jonge moeder voelen wiens eerste kindje naar school moet dus ik plant mijn vraag even hier neer…

wie o wie weet wanneer ik me moet gaan orienteren op basisischolen? en hebben ze wachttijden enzo?!

thnks

ik zou eerst gaan zoeken naar een leuke peuterspeelzaal :wink: zie dat je oudste er al (bijna) heen mag.

vaak zijn die peuterspeelzalen de voorlopers van de basisschool , en horen ze daar ook bij en doen ze een beetje hetzelfde als wat er in de kleuterklas is.

hier zat de oudste op een peuterspeelzaal wat in een basisschool zat , heb hem daar ook gelijk ingeschreven , op die peuterspeelzaal was de overgang naar de kleuters niet meer zo heel groot , hij kon de school al , zag de kleuters al enzo :thumbup:

wachttijden zijn verschillend , voor een psz moet je soms wel wachten , als je hem nu inschrijf voor de basisschool ben je wel op tijd hoor :wink:

informatie over peuterspeelzaal had ik al opgevraagt maar volgens mij loopt dat hier niet samen en vond de 80 :shock: euro die ik moest gaan betalen errug veel :oops:

maar het zou dus niet heel raar zijn als ik u al een in de buurt informeer naar een brochure ofzo… :think:

Op 16 februari hebben wij een rondleiding op een basisschool. Ik had van vrienden en familie al gehoord dat we er op tijd bij moeten zijn, dus ik ga vast oriënteren. Er is nu nog geen wachtlijst.

80 eurie is wel veel ja , voor hoevaak mag hij dan naar de psz ?

ik betaalde 56 eurie voor de dinsdagochtend en de donderdag middag , nog steeds veel maargoed.

nee waarom zou dat raar zijn ? je wilt je kind toch op een leuke school hebben of niet ?

je kan gewoon bij scholen binnenlopen en vragen wanneer er kijkdagen zijn en misschien hebben ze wel folders.

je zou op internet kunnen snuffelen naar scholen bij jou in de buurt en dan verder kijken op die school.

jaarlijks op de basisschool vragen ze een vrijwillige ouderbijdrage , hoeveel die is verschilt ook weer per school.

maar is niet gek hoor !!

voor die 80 euro zou hij er een middag van 2 uur en een ochtend van 3 uur heen mogen… :eh:

@Caranze ok jij dus ook al…spannend of niet? een heuze rondleidings zelfs al…denk dat ik maar eens begin met bellen :mrgreen:

wauw das wel een boel idd hahaha :shock: :o

Ja, best wel spannend. Je beslist toch voor je kind in wat voor omgeving en met wat voor normen en waarden het wordt opgevoed/opgeleid. We hebben twee scholen op het oog. Die ene, waar we al een rondleiding hebben, schijnt heel goed te zijn, kinderen goed in het gareel, op pesten wordt goed gelet, goed samenwerken maar ook individueel. Dat is wat ik van vrienden heb gehoord, die daar een dochter hebben zitten. Het grote voordeel vinden zij dat de kinderen goed worden geleid en niet ‘fladderen’ (ze houden niet van zweverig). Mijn vriend’s nichtje gaat er ook heen, en de tweeling van de vrienden waar ik het net over had hebben dezelfde leeftijd als onze dochter, spelen met elkaar, dus het zou ook wel leuk zijn als ze bij elkaar in de klas zitten.

Maarrrrr… en daarom wil ik ook nog een andere school bezoeken, ik vind dat kinderen zichzelf ook wel wat mogen ontplooien. Dat ze niet per se verteld hoeft te worden dat ze van a naar b moeten omdat dat zo hoort. Ik ben nogal van de proefondervindelijk, zeg maar. Maar te los is ook weer niet goed, ik ken bijvoorbeeld mezelf, ik heb er acht jaar over gedaan om de HAVO te doen maar dat was niet omdat ik dom was, maar omdat ik het er allemaal een beetje bij liet zitten. Snel afgedwaald met mijn gedachten. Nu weet ik natuurlijk niet of mijn dochter zo is, maar goed, ik moet ook uit mijn eigen ervaring putten.

Dus, we gaan voor twee rondleidingen en gaan dan maar eens een knoop doorhakken. De BSO moet ook nog geregeld worden, daar schijnen we wel snel bij te moeten zijn.

Succes met het zoeken! :thumbup:

@Caranze zo te lezen heb je je er inderdaad al goed in verdiept!

heb zo juist ook een ander topic gevonden en ik denk dat ik maandag de stap maar ga nemen…

BSO gelukkig nog niet nodig aangezien de gastouder ophaalt van school zolang zusje nog dagopvang nodig heeft…

Ik zou eens rondvragen bij andere ouders in je omgeving hoe het is in jou stad/dorp. Ik was met Lasse met anderhalf al rijkelijk laat en hij is op het nippertje een week van tevoren op school van 1e kueze geplaatst. nena heb ik dus opgegeven toen ze drie maanden was.

Het verschilt erg per stad dus en het kan zeker geeen kwaad om de school van kwestie even te vragen hoe het er bij hen voorstaat en indien nodig stappen te ondernemen, Beter te vroeg dan te laat.

@kim82 wrote:

@Caranze zo te lezen heb je je er inderdaad al goed in verdiept!

heb zo juist ook een ander topic gevonden en ik denk dat ik maandag de stap maar ga nemen…

BSO gelukkig nog niet nodig aangezien de gastouder ophaalt van school zolang zusje nog dagopvang nodig heeft…

Hangt ook af per stad ed maar ik zou hem dus wel opgegeven bij bso zodat je plek hebt tzt. Hier kan je opgeven vanaf 2 en daar was ik met lasse wat laat voor daar we go hadden (die nu ophoudt) maar nena geef ik op zodra ze twee is.

Ik heb een paar maanden geleden een aantal scholen gemaild met de vraag of er wachtlijsten waren etc, die waren hier niet, dus ik heb nog even de tijd, maar dat verschilt dus per regio. En scholen bellen met die vraag is heel normaal hoor, gewoon doen! :slight_smile:

In onze wijk zitten 2 scholen. Heb met allebei een gesprek gehad toen Sander net 3 jaar was. Beide scholen hadden geen wachtlijst. Uiteindelijk gekozen voor de school die het best “voelde”. Heb 'm ingeschreven toen hij 3 en een half jaar was.

Of een school een wachtlijst heeft, hangt van je woonplaats af. Het is altijd goed om je tijdig te orienteren.

Hier dus nergens wachtlijsten, dat wist ik al. Wij zijn ons gaan orienteren toen Bo bijna 3,5 was. Maar ik zou gewoon een school in jouw buurt bellen om te vragen hoe het met wachtlijsten in het algemeen zit bij scholen bij jullie.

@nathaliehvdominique wrote:

als je hem nu inschrijf voor de basisschool ben je wel op tijd hoor :wink:

ik wil net als bella even benadrukken dat dat nogal regio-afhankelijk is. Haar kind is 2 jaar en 3 maanden; als je híér op die leeftijd gaat kijken bij scholen, krijg je overal NEE te horen, dan ben je echt veeel te laat :? (voornamelijk openbare scholen). School van mijn voorkeur was ik zelfs al te laat toen nano 13 mnd was :? :?

Op mijn 2de voorkeur-school heb ik hem ingeschreven met 18mnd. Ook daar kreeg ik te horen dat ie te laat was, net als op 3 andere scholen…

Inmiddels heeft ie gelukkig toch nog een plekje gekregen op de 2de school omdat een ander kindje geen gebruik wilde maken van hun plekje.

Ik weet dat dit extreeem is en dat voornamelijk in dorpen dit helemaal niet speelt. Maar het is dus wel handig even rond te kijken hoe de situatie bij jullie is.

Ik zou eerst kijken of er wachtlijsten zijn.

Dan weet je of je je moet haasten.

Daarna ben ik op internet sites van de scholen gaan bekijken, heb schoolgidsen gevraagd en toen hebben we gekeken welke school we verder willen bekijken.

Ik ben daarmee begonnen toen mijn oudste 3 werd en dat was hier vroeg, maar ergens anders is dat weer veels te laat.

Kijk dus eerst hoe dat in jouw woonplaats is.

hier de kids ingeschreven toen ze geboren waren en we hun sofi nr hadden ontvangen.

anders ben je te laat hier…

zou dus even controleren of er wachtlijsten zijn…

ook gewoon afspraak maken met scholen voor een rondleiding, om een beetje sfeer te proeven.

Wij zijn ook al aan het orienteren, terwijl onze zoon net 1 jaar is. Er is bij 1 school een erg lange wachtlijst, daar moet je kind echt met 1,5 jaar ingeschreven staan. De andere 2 scholen die we nog als optie hebben niet. Maar voor de zekerheid gaan we nu vast gesprekken voeren met de school met wachtlijst, van de andere 2 weten we eigenlijk alles al omdat mijn eigen zusje op de ene heeft gezeten en we veel mensen kennen van wie hun kinderen op de andere zitten.

Ik heb eerst op internet gezocht naar schoolgidsen, die staan vaak online. Toen een keuze gemaakt welke afvallen en welke overblijven. En nu dus gesprekken aangaan met een juf of meester of directielid.

zoals gezegd, het ligt heel erg aan de woonplaats.

wij kwamen hier dus op een wachtlijst toen we de oudste aanmelden net na zijn eerste verjaardag (christelijke school)…

ik zou gewoon even rondbellen :wink:

Het ligt er helemaal aan waar je woont. Je kunt een school bellen om te vragen wanneer je je kind moet aanmelden of informeren bij de gemeente.

Hier zijn geen wachtlijsten en moet je je kind zes tot twee weken voor zijn vierde verjaardag aanmelden.