inrichtingsprobleem kinderkamer

Hoi allemaal,



Onze dochter heeft een vrij roze ( lees muren erg lichtroze, kozijnen roze, gordijnen roze/groen/blauw, lamp roze ) kamer. Nu komt onze zoon in deze kamer erbij, Elise krijgt een (witte ) halfhoogslaper en Elise d’r roze/groene bed gaan we waarschijnlijk ook wit schilderen om het wat meer uni te krijgen…



Probleem: onze zoon komt dus in een roze kamer en we willen het e.e.a. veranderen om het toch voor beiden geschikt te krijgen, maar aan de andere kant willen we voor Elise ook niet al het roze wegdoen omdat het toch ook haar kamer is…



Iemand een voorbeeld van een meisje / jongen in 1 kamer en hoe ziet die kamer eruit? We willen wel wat veranderen, maar ook niet teveel omdat het al zo anders is voor Elise dat ze d’r broer in dr kamer krijgt… Maar Jesse in een vrij roze kamer stoppen is ook een beetje zielig :oops:



Het is niet de bedoeling dat deze situatie 5-6 jaar blijft, we willen in een grotere woning dus de veranderingen zullen voor max. 2-3 jaar zijn dus er moet ook niet TEVEEL geld in gaan ziten…



ben benieuwd naar opties… ben wat inspiratieloos :oops:

Muren wit en het meisje en jongens-achtig in de accessoires doen.

Ik zou ook de muren witten - maakt het al een stuk ‘neutraler’. En eventueel ook de kozijnen. Bovendien lees ik dat er al groen en blauw in de gordijnen zit. Nou dan kun je deze twee kleuren toch in het ‘jongenshoekje’ gebruiken :slight_smile:



Ik vind dit altijd een prachtig voorbeeld van een ‘gemengde’ kamer- ieder z’n eigen hoekje en toch past het samen:

http://www.thedesignfile.net/.a/6a0112793ddf7b28a40120a692e926970b-320wi



Ook dit is wel leuk gedaan:

zou er idd toch ook voor kiezen om de muren en kozijnen wit te maken.

Juist die onderdelen bepalen best wel hoe een kamer eruit ziet.



Alhoewel… als het bed van je dochter tegen de roze muur komt… 1 vlak midden boven het bed roze laten en daar dan in wit (of knalroze) haar naam opzetten.



Aangezien blauw en groen al in de gordijnen zit zou je een zelfde iets kunnen doen aan de kant van het bed van je zoon, maar dan dus met een blauw of groen vlak en zijn naam erin/op.



Je dochter krijgt een halfhoogslaper… leuk tentje eronder maken van eventueel dezelfde stof als de gordijnen en daarachter kan dan haar lekkere roze speelgoed en kan ze heerlijk spelen.



Bij de Leenbakker hebben ze dekbedovertrekken die in dezelfde stijl zijn maar de ene variant is blauw/groen en de andere variant is roze/rood.

Heb je wel eenheid in beddengoed, maar toch echt jongenmeisje verschil (wij hebben de ‘oude’ variant met stoer erop, geloof dat het nu boy en girl als tekst heeft).



Basis rustig en de accenten uit de kleuren van de gordijnen halen.

Nou, er is geen mooiere combinatie dan lichtroze en blauw hoor.



Ik zou dus bijvoorbeeld 1 wandje een beetje pit geven met een paar banen blauw streepjes behang ofzo.

gordijnen kun je opleuken met een extra strook aan de onder of bovenkant in blauw.

Aan de kant van elize haar naam in meidenletters op de muur en op de kant van je zoon, zijn naam op de muur in stoere letters.



Op de vloer kun je iets leuks doen met simpele ronde kleedjes in een meiden en jongensvariant.



in Utrecht had Niek een kamer in roze met blauw en Peet heeft daar 8 maanden bij geslapen en geen punt hoor.

enne… zielig, ach wat is zielig joh…



Ons Mies word 3 dit jaar en hij zou het geeeeen enkel probleem vinden een roze kamer te krijgen.

Roze is zijn lievelingskleur. :mrgreen:

Hij wil erg graag een roze wand met Thomas de trein er op.



Als het toch maar voor 2 of 3 jaar is, zou ik me niet te druk maken, kan je al een eind weg met een simpel vierkant vlak in een jongenskleur en wat leuke jongensaccesoires. :thumbup:

Als je de bedden allebei tegen een andere muur zet (liefst tegenover elkaar) dan de muren waar een bed tegen aan staat een leuke kleur geven en de andere twee muren wit maken. Dus de muur waar elise haar bed tegenaan staat dan roze laten en jesse zijn muur lichtblauw bijvoorbeeld? En dan kun je aan de kant waar elise staat ook veel roze accessoires gebruiken en aan jesse zijn kant bijvoorbeeld blauw en groen omdat al die kleuren ook weer terug komen in de gordijnen.

Of je doet de hele kamer neutraal (muren, bed e.d.) en dan helemaal los met accessoires? Dus roze dekbed, lampjes, kussentjes, stoeltje en aan de kant van je zoontje meer zijn kleuren. Verder zou ik proberen ze in de kamer wel echt een eigen plekje te geven, eventueel door een kast tussen de twee bedden te zetten, of misschien een transparant gordijntje, wat ook helemaal open kan, maar wat een ook een stukje dichtgeschoven wat privacy kan geven?

ik heb het een keer gezien op een tv programma waarin een jongen en meisje op dezelfde akmer sliepen. Ze hadden witte meubels, de kamer was wit met waar het bed van het meisje stond een knal roze muur, bed van de jongen mooi blauw! Er stond een kast tussen de beide bedden in bij het hoofdeind tegen de muur als soort scheiding en nog een stukje terug een tafletje en stoeltje in het midden. Vond het erg leuk zo opglost. Op beide muren stonden ook nog iets van hun naam en boekenplankje oid… hou me dat ten goede. Alleen ik zuo nie tmeer weten wel program het was…

leuke opties, alleen gaat dat niet passen hier… kan ff geen foto’s vinden maar de kamer is 2,7x2,7 dus vierkant. Daar zit nog een raam in en een deur dus het bed kan niet aan elk 1 kant omdat de deur dan niet goed open kan of er dan geen trapkastje met speelgoed of linnenkast in kan.



We hebben dus de halfhoogslaper voor het raam en daaronder gedeeltelijk Jesse z’n bed ( voeteneind ) die staan dus beetje kops op elkaar. Vind witte muren wel mooi, maar dan zouden de bedden ook geverfd moeten worden en dat zie ik niet zitten en vind ik wel beetje zonde ook…



We zitten nu te denken wat Cell al een beetje zei: gewoon 2 kleuren muren, 2 roze houden ( die waar Elise d’r bed tegenaanstaat en nog 1 ) en de 2 andere groen omdat dat al veel voorkomt in de kamer ( gordijnen/trapkast bakken ) maar vind het erg lastig toch wel… Vervelend die kleine kamertjes hoor… Een hoogslaper vonden we toch nog niet veilig voor Elise en stapelbed ook niet, bovendien vonden we dat niet echt een eigen plekje creeëren en eigen bedden doen dat toch iets meer…



Maar mochten jullie nog ideeën hebben, spuw ze gerust, meer stof tot nadenken kan geen kwaad in deze situatie :think:

dit is trouwens dr kamer nu, geeft misschien een beeld…



Kast verplaatsen naar het stukje muur achter haar bed (waar nu de poppenwagen staat.

De muur waar nu de kast staat lekker fel blauw maken en de wand met de trofastkast blauw met groen iets (strepen of een vlak ofzo)

Daar kan dan je zoon zijn bedje wel staan. Zelfs over een poos nog wel zo’n meegroeibedje ala ikea.



het kleedje op de grond zou ik vervangen voor 1 met een autoweg ofzo erop en daar dan voor Elize een mooie grote barbiebus op :mrgreen:

De gordijnen zou ik vervangen voor een eenvoudig rolgordijn.

Gewoon ecru ofzo. Die wand zou je overigens best wit kunnen maken als neutraal tussenstuk. Hoewel ik het niet nodig zou vinden voor onszelf, het roze is echt heel zacht





:thumbup:

Cell, thx again! Het roze is inderdaad erg zacht! De kamer zo omgooien lukt niet omdat Elise een 1-persoons half hoogslaper krijgt, het bedje dat nu groen/roze is word van Jesse zodat het ledikantje in de babykamer kan blijven… ( alhoewel een peuterbedje en ledikantje waarschijnlijk makkelijker gepast zou hebben ) En achter een 1-persoonsbed zou de linnenkast niet meer passen, dat is net te krap allemaal.



We zitten dus nu te denken het bedje iets richting de muur op te schuiven en als het ware ELise d’r halfhoogslaper eroverheen te zetten. ( peuterbedje gaat dan richting kinderwagentje eigenlijk ) Dat zou qua hoogte passen… en dan kan de rest eigenlijk zo blijven staan ( behalve kinderwagen en los speelgoed evt. maar daar vinden we wel een plekje voor)



We zitten inderdaad ook aan een rolgordijn te denken ook omdat deze gordijntjes meer voor sier zijn, ze laten veel licht door en Jesse wil het liever wat donkerder hebben.



maar jij vind het roze dus niet storend voor een jongetje? ik twijfel erg, maar het is echt voor 2-3 jaar dus Jesse zal dan 4-5 zijn, denk niet dat hij het als dramatisch zou vinden toch?



Combi met groen/blauw vind ik erg leuk… We puzzelen nog even door. heb je evt. ook een idee voor de plint kleur? die is nu roze en als er groen/blauwe muur komt, moet de hele plint eigenlijk in een andere kleur… En Elise d’r kozijn is wel hardroze ( van raam ) die gewoon wit maken denk ik?

Plinten zou ik dan gewoon wit maken. Dat kan altijd.



Ik zou wel oppassen met bedden plaatsen onder het raam.

Mijn kinderen vinden dat dus echt heel eng. Niet dat we dat zo door kregen hoor, maar ze hebben beide wel eens onder het raam geslapen en wij werden meteen getrakteerd op onrustige nachten en paniekaanvallen.

slapen onder het raam is dan ook totaal niet feng-shui.

tocht, lichtval maar ook het onderbewuste idee dat iemand dan “te kijk” ligt kan voor een rot gevoel zorgen.

Mijn oudste heeft een tijdje terug een poos op de kamer van mn dochter gelegen die echt veel veel meer meisjeskamer is en vond dat prima (sterker; hij verkoos het zelf). Ik kan me echt niet voorstellen dat zo’n ventje van dan 5 er een probleem van maakt hoor, en dan nog, al zegt hij ik vind mn kamer niet zo mooi, dan kan je toch ook gewoon zeggen he jammer zeg, over even verhuizen we.

Ik zou gewoon idd iets met blauw ofzo doen en een fijn eigen hoekje voor hem maken in de kamer, dan loopt het heus wel los :slight_smile:

Lune en Cell, thx again :wink:



Ik denk inderdaad dat we iets van een hoekje voor Jesse maken erin of de muur waar zijn bed tegen staat blauw of groen… Vind het nog steeds erg lastig want is gewoon een kleine krappe kamer, maar is niet echt een andere oplossing. Ja, een peuterbed had makkelijker geweest misschien, maar Elise wilde dolgraag een ‘groot’ bed en zo hadden we 2 vliegen in 1 klap…



Het bed voor het raam ben ik met Elise niet echt bang voor, voor Jesse had het wel een drama geweest dat weet ik nu al. Die is zo gevoelig wat dat betreft dat had krijsen geweest. Elise vind eigenlijk vrijwel alles goed, als we maar zorgen dat ze geen last van het licht heeft maar daar moeten we dan even rekening mee houden met waar haar hoofd gaat liggen en de kamer ook meer verduisterend maken maar dat moet hoe dan ook met Jesse anders slaapt hij dus echt niet!



Maar met de plint wit maken/raamkozijn en gordijnen vervangen en evt. likje verf tegen de linker muren komen we denk ik al aardig ver? en zou groen of blauw dan leuker zijn? En aangezien we Jesse z’n bed toch gaan schilderen ( in eerste instantie wilden we wit omdat Elise dr bed ook wit is ) is dat in een kleurtje doen misschien toch wel een leuke goede optie?



Vanaf wanneer gaan ze echt voorkeur krijgen voor een kamer? ik merk dat Elise haar kamer sinds een paar maandjes nu ‘de roze kamer’ noemt, maar als we hem paars hadden gehad voor ze dit doorhad, had het denk ik geeneens een probleem geweest… Wanneer gaan ze aangeven mama, roze is echt voor meisjes hoor, ik wil daar niet slapen?

zou dan idd de plinten, kozijnen en toch ook het bedje van je ventje wit verven.

Dan krijg je toch nog een beetje eenheid.

Kan altijd in het nieuwe huis nog een andere lik verf overheen voor de jongste?



Qua kleur op de muur voor hem… ik denk dat ik zelf (licht)blauw het mooiste vind bij dit roze.

Ik zou denk ik ook voor lichtblauw gaan en een wit bedje.

Wij hebben hier een hoogslaper en een laag 1 pers bed op de jongenskamer, allebei grenen, min/meer dezelfde stijl en toch stoort het me. Ik zou als we ooit eens geld over hebben :wink: graag twee dezelfde bedden kopen voor ze, gewoon voor de rust in de kamer idd.



Hier kwamen ze zo rond 5jr met roze is voor meisjes, mijn dochter had wel al van kleinsafaan een sterke voorkeur voor roze/paars (maar niet perse een afkeur van jongenskleuren). Maar dan nog denk ik dat het met een kamer heus wel mee zal vallen, het is toch heel anders als een roze trui ofzo.

We gaan eens kijken bij de gamma woensdag of donderdag wat een mooie kleur zou zijn in combinatie met het roze… 2 dezelfde bedden zou erg mooi zijn, maar dit is toch een wat goedkopere optie aangezien Elise d’r hoogslaper toch vrij prijzig was, bovendien voor 2 dezelfde bedden zou er een peuterbed bij moeten want 2 grote bedden past niet en vind ik Jesse toch wat ‘klein’ voor nog tegen de tijd dat hij erin moet… Alleen is dit peuterbed 2e hands.



We hadden nog voor een stapelbed kunnen kiezen, maar dat vind ik eigenlijk niets en bovendien ligt Jesse dan alsnog in een groot bed… Dat had qua ruimte trouwens wel weer makkelijker gepast, of evt. een hoogslaper want dan hadden de bedden onder elkaar gestaan.



Aangezien we qua ruimte niet verwachten hier over 3 jaar nog te wonen leek dit ons de handigste optie. Elise d’r bed kan van alles mee gedaan worden, kan laag bed worden, hoogslaper later, wat ze maar wil… En als we verhuizen kan evt. Jesse misschien wel bij de baby omdat die dan ouder is, of als we genoeg slaapkamers hebben een eigen kamer.



Oftewel… het hoeft niet pefect: als het maar wel redelijk is :wink:



Thx voor de hulp en ik ben erg benieuwd naar het uiteindelijke resultaat… Als we over een week of 5-6 helemaal klaar zijn ( dan is Elise d’r nieuwe bed er en gaan we aan de gang met Jesse z’n bed ) kom ik het resultaat showen! :slight_smile:

weet niet of je het bed al besteld hebt?



Want er is ook een stapelbed op peuterformaatje te krijgen.

Is net even een slag lager en in de lengte dus korter/ peuterbed formaat. Daar moet je dame ook nog wel in passen denk ik haast?