inductie of gas

Wij “krijgen” een nieuw kooktoestel met daaronder een oven. Eerst wilden we voor gas gaan, maar nu had mijn schoonmoeder het over inductie. En dat heeft me aan het twijfelen gebracht. Maar ik weet niet precies hoe inductie werkt. Wat is het voordeel hiervan ten opzichte van gas?

We koken nu elektrisch. Het grootste nadeel vind ik dat het lang duurt voordat de pit warm is en voordat deze weer afgekoeld is. Dat je er op tijd aan moet denken de pit laag te draaien, anders heb je zwarte worsten…

Wij hebben voor gas gekozen, dit omdat wij heel veel wokken en dat gaat net iets beter op een gaspit. Je kunt ook inductieplaten kopen met een soort ‘wokgat’ erin maar die waren behoorlijk duur en de verhalen waren heel verschillend.

ik zou gaan voor inductie, mijn ouders hebben dat en ik vind het erg fijn koken. De pitjes worden snel warm en koelen ook redelijk snel weer af, waardoor de temperatuur regelen goed te doen blijft (net als met gas). Vaak zit er een knopje op voor extra snel warmen (weet even niet meer hoe dat heet) en dan heb je dus heel erg snel kokend water, dat vind ik echt handig.

En het is natuurlijk heel gemakkelijk schoon te houden na het koken en afkoelen van de plaat een doekje erover is vaak al voldoende.

Ik heb nu keramisch maar dat vind ik niet zo geweldig warmt langzaam op en koelt langzaam af, maarja deze zat in de keuken, als deze ooit kapot gaat komt er zeker weten inductie.

Absoluut gas. Wij hebben nu 1,5 inductie en het is indd wel makkelijker schoon maken en tis nu wel makkelijk nu ik weet hoe het werkt. Maar vind het veeel fijner om op gas te koken.

Hier ook gas. Kun je toch het beste controleren / regelen…

Voor inductie moeten je pannen ook enorm vlakke bodems hebben zonder deukjes oid, en laten mijn kinderen nou van drummen houden :wink:

Groetjes,

LaBruja

gas!

we hebben beide gehad en ik vind gas toch echt veel fijner.

sneller warm en vooral beter te regelen

onze plaat koelde niet snel af dus als het net warm werd moest je de plaat alvast laag draaien anders brandde alles aan.

(dat duurt even maar het went wel :lol: )

niet alle pannen mogen op inductie.

en ik vind een gasfornuis juist veel makkerlijk schoonmaken. de losse onderdelen gaan regelmatig in de vaatwasser en overal haal je makkelijk een doekje over.

met inductie moet je weer voorzichtig gaan doen met overkoken, spatten en inbranden enzo.

Ik ben juist weer ontzettend blij met inductie. Ik heb nog nooit voorzichtig gedaan met mijn plaat :wink: en die ziet er nog prima uit. Alleen geen schuurmiddel gebruiken.

Water koken gaat inderdaad heel snel, veel sneller dan gas. En afkoelen gaat ook redelijk snel.

Gecombinerd met mijn aversie tegen vuur :shifty: ben ik heeeeel blij dat ik geen gas meer heb.

Inductie, zo nooit meer anders willen. Zo’n gladde plaat staat mooi strak in de keuken, het is goedkoper in gebruik. Prima regelbaar, tijdinstelling tiptoetsblokkade. Nooit geen klein vingertjes bij de vlammen, makkelijk schoon te maken. Wat wil je nog meer weten :lol:

Wij krijgen nu gas met thermo electrische beveiliging, ml wou ook inductienof wat dan ook, maar dan moest er en een nieuwe groep komen en ik was bang voor aanplak plekken , en het moeten wennen aan inductie en tegenwoordig hebben ze ook beveiliging op gas, zonder vuur geen gas. Ik zal zo even een plaatje zoeken. Wij hebben trouwens ook een strak model met enkel pitjes erop, ik vind hem helemaal geweldig :inlove:

Hij is van het merk ataq, breed, 64 cm. Verkleinen via ipad wil niet, dus zal later even foro uploaden

gas!

ik zou zo graag weer gas willen, maar helaas hebben we electrisch.

Ik vind het nadeel dat het snel inbrand.

Een keer iets laten overkoken en je krijgt ingekookte vlekken op je kookplaat.

Ik heb gisteren wat research gedaan op internet en qua milieubelasting is gas nog steeds het voordeligste. Daarbij is het qua kosten ook een klein beetje goedkoper (ongeveer 50 euro per jaar). En in aanschaf scheelt het enorm.

Dus voor ons wordt het gas. Wat ik in eerste instantie dus ook wilde :mrgreen:

Jeej, eindelijk krijgen we ook een “gewone” oven :dance: :dance:

J wij krijgen ook een grote ingebouwde oven, ben er helemaal zot van :inlove: …

Kom straks die kookplaat nog even showen goor, nog steeds ipad

Ikzelf ben groot liefhebber van op gas koken, afgelopen vakantie een keer op inductie moeten koken, maar dat vind ik het niet. Wel beter dan elektrisch. Daarnaast is gas goedkoper, net zoals dat een cv voordeliger is dan je huis elektrisch te verwarmen. Dat komt doordat elektra verliezen heeft bij transport.

Maar als je van een strakke keuken houd, kan zo’n inductieplaat er wel mooier uitzien.

@Sennapen wrote:

J wij krijgen ook een grote ingebouwde oven, ben er helemaal zot van :inlove: …

Kom straks die kookplaat nog even showen goor, nog steeds ipad

Tegen die van jullie kan ik vast niet op. Het wordt namelijk “maar” zoiets als hieronder. Iets anders past ook niet in onze bestaande keuken :wink:

Ik zou enorm graag teruggaan van inductie naar gas…maar helaas heeft onze keuken geen gas-aansluiting.

Met pannen om voor 7 personen te koken kom ik ruimte tekort, opwarmen gaat snel met de extra-hitte-pitten, maar de anderen duur best lang. Afkoelen duurt errug lang (de kookplaat is pas 2 jaar oud).

En als iets kookt en je wilt dan terugschakelen naar lager, moet je regelmatig de pan optillen om te voorkomen dat het overkookt door dat langzame afkoelen.

Verder vind ik inductie niet erg makkelijk schoon te houden, en zitten er gewoon vlekken/krassen op die ik er niet meer vanaf krijg.

Zoiets had ik jaren geleden in mijn zelf ingerichte/uitgetekende nieuwe keuken, maar helaas na de scheiding de boel moeten verkopen: gas op glas staat ook enorm sjiek :wink:

Wij hebben geen gasaansluiting hier dus het was electrisch/keramisch of inductie. Ik was gas gewend, manlief had keramisch (of electrisch whatever) en dat vond ik dus echt niet fijn omdat je de warmte niet goed kon regelen, gecombineerd met katten die regelmatig met schuddende pootjes van het aanrecht sprongen na op een nagloeiend fornuis gelopen te hebben (iets wat ze dus niet afleerden en met een open keuken niet te voorkomen was) viel dat dus echt af.

Dus het werd inductie, en ik vind het wel fijn koken, lijkt iig meer op gas dan electrisch, als je de pit lager zet gaat het ook gelijk minder hard. En de plaat wordt warm van de pan ipv andersom dus koelt ook veel sneller af, nog geen schuddende pootjes gezien de afgelopen 4 jaar (wel pootjes die eroverheen lopen en hem uitzetten grrrr aanzetten is beveiligd dat lukt gelukkig niet zomaar).

Je moet idd wel pannen met goede vlakke en magnetische bodem hebben, maar die van Ikea voldoen al prima.

Gas!!!

heb ervaring met alle 3…

veel verhuisd :wink:

maar GAS… vind ik echt veel fijner…

Kook nu electrisch, maar zelfs mijn water brand aan :mrgreen:

Inductie! Makkelijk schoon te maken, de plaat wordt niet heet, enkel de pan, inbranden is daarom ook niet mogelijk, omdat de plaat niet heet wordt. Dat is bij elektrisch het geval, daarbij wordt de plaat heet namelijk.

Vind het ook veel veiliger en mooier. Geen vuur, geen gas dat je per ongeluk open kunt laten staan. Inductie heeft beveiliging erin, geen pan erop = uit. Ook kun je de toetsen op slot zetten als je niet aan het koken bent, dus ook veilig.

Wij hebben nu gas, dat zat in dit huis en we wilden niet meteen de keuken verbouwen, maar hopelijk gaat dat de komende 1-2 jaar wel gebeuren en dan komt er 100% zeker inductie.

Maar ik geloof dat je al gekozen hebt voor gas :slight_smile:

@Mandala wrote:

Ik zou enorm graag teruggaan van inductie naar gas…maar helaas heeft onze keuken geen gas-aansluiting.

Met pannen om voor 7 personen te koken kom ik ruimte tekort, opwarmen gaat snel met de extra-hitte-pitten, maar de anderen duur best lang. Afkoelen duurt errug lang (de kookplaat is pas 2 jaar oud).

En als iets kookt en je wilt dan terugschakelen naar lager, moet je regelmatig de pan optillen om te voorkomen dat het overkookt door dat langzame afkoelen.

Verder vind ik inductie niet erg makkelijk schoon te houden, en zitten er gewoon vlekken/krassen op die ik er niet meer vanaf krijg.

Zoiets had ik jaren geleden in mijn zelf ingerichte/uitgetekende nieuwe keuken, maar helaas na de scheiding de boel moeten verkopen: gas op glas staat ook enorm sjiek :wink:

Zoiets krijgen wij, alleen dan een vierkante plaat :inlove: