in het begin alleen ochtenden??

Anna heeft een uitnodiging gekregen voor twee wenochtenden in Januarie

Omdat een van de ochtenden ons niet goed uitkomt, heb ik de school opgebeld om deze te veranderen/te laten vervallen.

Ik het gesprek met de secretaresse kwam aan de orde dat ze de eerte tijd toch w.s. allen maar ochtend naar school zou gaan… tja… toen heb ik iets geantwoord in de trant van… “we zullen wel kijken hoe het allemaal loopt…” maar ik dacht eigenlijk… “dat zal toch niet?”

alles leuk en aardig, maar ik werk ook nog, en ik mag er toch van uit gaan dat zij volledige dagen mee kan/mag draaien en als ze te moe blijkt dat ik haar af en toe (een keer per week) een dagje/middag thuis houd??

de dame aan de telefoon deed het over komen alsof het opgebouwd zou gaan worden, maar hoe slecht het ook klinkt, dat komt voor mij erg slecht uit…

Anna gaat nu twee dagen per week naar ht KDV, past zich snel en makkelijk aan, slaapt niet meer tussen de middag, en is ook na een dag KDV niet overdreven moe.

moet ik me nu echt gaan voorbereiden op het feit dat ze de eerste tijd allen de ochtenden naar school gaat, of valt dat ik de praktijk wel mee.

(ik weet dat dat erg afhankelijk is van het kind, maar graag jullie ideeen/ervaringen)

hmm, hier kan ik ook niet zomaar bijspringen als ie halve dagen zou gaan…er moet idd ook gewoon brood op de plank, en heel raar, maar dat doe ik precies onder nano’s schooltijd…

ik vind het vervelend voor nano dat hij niet heel gemakkelijk in zijn eigen tempo kan wennen, mocht ie daar behoeft aan hebben. Maar ik verwacht net als jij eigenlijk ook niet dat dat nodig is…Er zijn volgens mij genoeg kindjes die gewoon meteen hele dagen gaan, en je kent je kind na die vier jaar wslk wel goed genoeg om een inschatting te maken of jouw kind zich makkelijk aanpast aan zo’n nieuwe situatie.

(en áls dan blijkt dat het toch allemaal iets te zwaar op n’s dakkie valt, dan valt er vast wel een mouw aan te passen, maar in eerste instantie ga ik er dus ook vanuit dat ie gewoon meteen volle dagen meedraait.)

Fietje,

Ik snap je probleem, hier gaat N.iels na de kerstvakantie tot zijn verjaardagen wel alleen de ochtenden om te wennen(6 x) de middagen was een heel gepuzzel met ons werk wie wanneer vrij nam. Dan heb ik ook nog de luxe dat opa’s en oma’s bijspringen als hij het echt niet vol houdt. Hier mag je kindje overigens ook naar het kdv als ze het nog niet vol houden, ook al zijn ze al 4, ze lopen dan mee met de peutergroep.

Vanaf het moment dat hij 4 is gaat hij wat mij betreft ook gewoon hele dagen, hij gaat tevens naar de overblijf. Alleen NSO laten we nog even zitten tot we zien dat hij dat ook aan kan.

Ik denk dat je de opmerking maar naast je moet leggen en op school niet zeggen dat het voor jou een praktisch probleem met zich mee brengt, maar aangeven dat je je kind goed genoeg kent en dat het vast wel zal gaan. Als het echt niet gaat dan in overleg. Ik ben nl. bang als ze hier tegen die van ons zeggen, ben je moe wil je naar huis dat hij zeker ja gaat zeggen. Dat wil ik dus voorkomen door aan te geven dat het wel kan maar dat ik het niet wil tenzij na telefonisch contact met mij.

Heel veel succes op school voor Anna en ik hoop dat ze het gewoon een hele dag vol houdt! Anders even overleggen of je terug kunt vallen op een gastouder als je geen andere opvang in de buurt hebt.

Natas

Laura is na de zomervakantie gestart in een nieuwe groep met 12 nieuwe kinderen. Op 1 of 2 uitzonderingen na, zijn die allemaal meteen hele dagen naar school gegaan, zonder wenperiode. Dus het hoeft geen probleem te zijn, hopelijk in jouw geval ook niet.

Ik heb de afgelopen drie maanden 2 keer Laura een middag thuisgehouden omdat ze gewoon echt te moe was.

nou, dat klinkt in elk geval al wat beter…

ben weer wat gerust gesteld.

ik werk onregelmatig, dus ik of mnalief zullen regelmatig `s middags vrij zijn, maar ookmvaak niet.

er zijn dus nog genoeg dage waarop ze thuis zou kunnen blijven, maar ook enkele dat het echt niet gaat.

en buiten dat, we zijn er alle vier flink aan toe dat Anna naar school gaat :oops:

Femke is vorig jaar direct na de zomervakantie hele dagen na school gegaan en het is in de eerste 3 maanden 2 keer voorgekomen dat ze zo moe was dat ik haar een middag heb thuisgehouden.

Ik zou me er niet te druk over maken als ik jou was.

hier is het sowieso voor alle kindjes die na 1 januari 4 worden dat ze maar halve dagen gaan de rest van het jaar…

Heb het onze middelste nog maar niet vertelt… maar denk dat hij het daar niet zo mee eens gaat zijn, maar ja, dat zijn hier schoolregels en helaas is hij in januari pas 4, dus zal hij toch echt tot de zomer alleen de ochtenden gaan.

Hier is Ma.teo na de wendagen gewoon hele dagen naar school gegaan…

@mamaMarije wrote:

hier is het sowieso voor alle kindjes die na 1 januari 4 worden dat ze maar halve dagen gaan de rest van het jaar…

Heb het onze middelste nog maar niet vertelt… maar denk dat hij het daar niet zo mee eens gaat zijn, maar ja, dat zijn hier schoolregels en helaas is hij in januari pas 4, dus zal hij toch echt tot de zomer alleen de ochtenden gaan.

oeps… ik hoop dat dat hier idd niet zo is… ik heb er niets over gehoord

Ik denk dat je naar gelang hoe je kind het doet, het zelf mag invullen…

Ik neem aan dat je haar dan ook meteen over laat blijven?

Jo ging ook 1 dag naar het KDv en dat was geen enkel punt,maar toch na een halve dag school was hij om op te dweilen…de indrukken putte hem volledig uit…

Hij was zo met alles bezig, nieuwe gezichten,indrukken,taken…dat maakte hem uitgeput.

Hebben hem een paar keer geprobeerd om 's middags naar school te laten gaan,maar toen mn man hem een keer letterlijk de klas in moest dragen en aan het einde van de dag op kon komen dweilen zijn we er meteen mee gestopt…eerst maar alle ochtenden halen,dan pas kijken of er middagen bijkonden.

In de tussentijd Jo wel vaak voorbereid. Pas na de herfstvakantie gaf hij zelf ineens aan dat hij 2x naar school wilde en daarna elke dag…hij wil niets meer missen (hij werd 4 in aug.dus meteen starten met de rest van de klas).

Nu gaat hij zoveel als kan…

Toevallig is hij de afgelopen weken opvallend veel ziek geweest…(denk juist vanwege de vermoeidheid),dus echt een hele week naar school is pas enkele keren voorgekomen.

Denk dat je gewoon moet kijken hoe je kind het trekt…zeker icm overblijven moet je maar afwachten…

Als het werkt,dan werkt het…hoop het voor je!

Hier een jochie dat eind december 4 wordt, maar al vanaf begin november naar school is. Direct hele dagen (nou ja, drie hele en 2 halve) en drie dagen VSO-TSO-BSO erbij.

Hier is het prima verlopen. Moet er wel bij zeggen dat hij al twee maanden naar de BSO ging (drie-jarigengroep), dus dat was al bekend terrein.

Hij zit ook in een klasje met 8-10 kindjes die allemaal in november/december 4 worden, dat scheelt ook wel.

Daarbij werken deze school en BSO heel fijn samen. Voor kindjes die het niet aankunnen is er dan de mogelijkheid om 's middags naar de BSO te gaan ipv school (er zijn daar zelfs bedjes aanwezig).

In ons geval is dat nooit nodig geweest. Hij slaapt vanaf zijn tweede jaar niet meer overdag en is ook niet vermoeid bij thuiskomst (hij gaat er nu wel eerder in 19.30 ipv 21.00 :wink: ).

Ik was wel blij met die optie, want ik zou ook niet weten hoe ik dat anders met werk zou moeten regelen :think:

Ik hoop dat jouw meisje net zo makkelijk overstapt. Hoe groot is de klas waar ze in komt? Kent ze al kindjes uit de klas?

oh… wat vreemd

Luna heeft wel 10 dagen mogen wennen op de kleuterschool maar dat waren gewoon hele dagen (de maand voor ze 4 werd)

nu ze 4 is is ze gewoon gelijk de hele week naar school geweest :thumbup:

@Angel & Luna wrote:

oh… wat vreemd

Luna heeft wel 10 dagen mogen wennen op de kleuterschool maar dat waren gewoon hele dagen (de maand voor ze 4 werd)

nu ze 4 is is ze gewoon gelijk de hele week naar school geweest :thumbup:

Iedere school heeft zn eigen beleid…of laten het aan de ouders en kind over zoals hier op school gebeurt…

Wij konden het zelf opbouwen…4 jaar is 4 jaar…doe wat mogelijk is en goed aanvoelt…voor de een is dat in het diepe en voor de ander rustig opbouwen…nu hebben wij gelukkig de mogelijkheid ook…1 van ons is bijna altijd thuis…(werken wel beide,maar voor dit soort dingen passen we juist alles aan…met schoolvakanties en ziekte moeten we ook flexibel zijn…dus die paar wenweken lukt ook wel…).

Merijn heeft helemaal geen wendagen gehad. Hij werd in de zomervakantie 4. Dus gelijk hele dagen naar school. Hij is 1x een middag thuis gebleven omdat hij te moe was. hier ging het dus heel goed!

anders doe je haar pas na de vakantie definitief naar groep 1? dan laat je haar nu nogg ewoon die beide dagen op het kdv! je kind is immers toch nog niet leerplichtig, en zij komt in de nul groep, pas volgend jaar gaat vaak bij de meeste scholen, de serieusheid werken!

vaak laten ze de nullers toch gewoon aanrommelen. Overigens, komt ze bij een klas in? of krijgt ze een nulgroepje? als dat laatste het geval is, dan ishet vaak een heel fijn voro de kinderen om in een klein groepje te oefenen voor het echie!

Mijn dochter wordt in april 4 jaar. Zij gaat tot de zomervakantie alleen 's ochtends naar school, daarna pas hele dagen.

Protocol op de school…

@konijn wrote:

anders doe je haar pas na de vakantie definitief naar groep 1? dan laat je haar nu nogg ewoon die beide dagen op het kdv! je kind is immers toch nog niet leerplichtig, en zij komt in de nul groep, pas volgend jaar gaat vaak bij de meeste scholen, de serieusheid werken!

vaak laten ze de nullers toch gewoon aanrommelen. Overigens, komt ze bij een klas in? of krijgt ze een nulgroepje? als dat laatste het geval is, dan ishet vaak een heel fijn voro de kinderen om in een klein groepje te oefenen voor het echie!

op het KDV mag ze niet meer blijven, dat stopt in de maand dat ze 4 wordt

ze komt niet in een 0 klas maar in een combinatiegroep van 1&2… daar blijft de dan 2,5 jaar.

als ik aan het gesprek terug denk denk ik niet dat ze maar halve dagen zou mogen. De juf heeft daar tijdens de ouderavond ook niet over gezegd…

ik zie het wel

oké fietje, nu snap ik hethelemaal! sowieso mag je je kindje wel thuishouden als zij moe is! als deleerkrachten daarover heen vallen! :shock:

ik hoop dat je eruit komt! vaak mogen ze echt wel scholen halve dagen! andes onder de mom van dat ze het niet aankan ofzo? hele dagen? :oops:

nee, ik heb het geloof ik niet handig opgechreven

ik wil juist hele dagen als uitgangspunt nemen, maar de dame aan de telefoon deed overkomen alsof het gebruikelijk is de eerste tijd halve dagen naar school te gaan, en dan kom ik op de dagen dat jasper naar het KDV gaat dus niet goed uit

ow… zow! op die manier!

kan ze dan niet op dat dagverblijf naar de naschoolse opvang?

ik lees ook met een half oog hoor :oops: