Ik zou zo graag een houtkachel willen ;-)

Nu ik wat langere tijd thuis ben en de herfst/winter er aan komen lijkt het me zo heerlijk om een houtkachel in huis te hebben, vriendlief lijkt het ook lekker (wel zo belangrijk hihi).

Nu is dat hier niet zo heel snel geregeld omdat we geen schoorsteen hebben maar ik ben op zoek naar een goed bedrijf die we informatie zouden kunnen vragen.

Heb al op internet zitten zoeken maar er is zoveel aanbod dat ik niet goed weet welk bedrijf we zullen vragen.

Zijn er hier meiden met ervaring met een bedrijf in houtkachels?

Ik woon zelf in de provincie Utrecht maar als het daarbuiten zou zijn is dat ook prima.

Wat denken jullie zou je zoiets als een schoorsteen bouwen op het dak van het huis eigenlijk aan moeten vragen bij de gemeente?

Alle reacties zijn welkom!

Er zijn verschillende soorten houtkachels.

Heb je enig idee wat voor houtkachel je wil? (je hebt bijv. nu ook de speksteenkachels, een kennis van ons heeft die nu een jaartje of 3 en is er heel erg tevreden over, daarvoor had ze een gewone houtkachel).

Ik kan haar wel vragen voor adressen.

Wij wonen nl. ook in Prov. Utrecht (De Keistad).

Wij hebben een speksteenkachel, echt heerlijk! Afgelopen tijd veel hout verzameld (man is hovenier), dus we hopen deze winter een eind te komen zonder centrale verwarming.

Toen we dit huis kochten hebben we er een schoorsteen op moeten laten zetten, en dus ook een kanaal moeten laten boren. Dat was echt zo gedaan, viel me alles mee. Heel netjes en weinig rommel.

Let wel op met schoorsteenvegers, daar zitten een stel oplichters bij die je van alles en nog wat aan duur spul proberen aan te smeren.

Hier zijn ze ook geweest. Ik trapte er helemaal in, gelukkig heb ik een wat wantrouwerigere man, en na het zien van een aflevering van kassa of tros radar was ik helemaal overtuigd. Werkelijk hetzelfde toneelstukje werd bij mij thuis opgevoerd! Gelukkig nog niks aangeschaft ed, dus de schade bleef beperkt tot de kosten van de schoonmaakbeurt.

wij hebben ook een houtkachel (and as we speak… moet m even bijvullen)

betreft stookkosten kan het heel veel schelen…

wij hebben een allesbrander geloof ik… flink ding kan genoeg in en stookt het hele huis warm…

betreft kanaal… mijn ouders hebben dit ook laten doen toen ze het huis bouwde, maar je moet ook naar de constructie van je huis kijken, het kan niet zomaar “even” gedaan worden…

bij wie je moet zijn heb ik geen tips voor

schoonmaken… dit kun je zelf heel makkelijk, zo;n setje kost geloof ik iets van €20

ook kun je af en toe zo;n speciaal “schoonmaakblok” kopen

maar dit ligt er wel aan hoe je schoorsteen is. die van ons is loodrecht… mijn ouders en broer meen ik dat ze een kleine knik erin hebben…

Wij hebben net een nieuwe houtkachel :inlove:

Onze oude was gescheurd aan de achterkant. Maar die was ook alweer bijna 30 jaar oud. Wij stoken continue, wij hebben dus de CV nooit aan. Het is zo lekker en gezellig.

Wij hebben nu een Dovre, gietijzeren Clean Burner. Daar kunnen geen kolen in, maar wel alle houtsoorten. Vorig jaar is er ongeveer 18 kuub doorheen gegaan. Die hoeveelheid ligt nu ook weer klaar! Allemaal bij elkaar verzameld en zelf gezaagd, gehakt en gekloofd. Ontzettend leuk!!!

Maargoed, ik vind het eigenlijk gewoon even heel leuk om dit op te schrijven, maar het is helemaal geen antwoord op je vraag!

Oh ja, ik las iets over zelf de schoorsteen schoonmaken. Dat is inderdaad ook heel makkelijk, maar mocht er wel een keer iets mis gaan en je hebt de verzekering nodig, dan kun je niet aantonen dat je schoorsteen ieder jaar is schoongemaakt en krijg je niets vergoed. Als je het laat vegen (kost rond de €30,-) krijg je daar een bewijsje van en is dat gewoon allemaal in orde!

En je schoorsteen, ik adviseer wel een dubbelwandige pijp te nemen. De meeste brandjes ontstaan met een enkelwandige pijp.

En volgens mij heb je wel een vergunning nodig. Een omgevingsvergunning ofzo…

Leuk hoor!! Heel veel succes en plezier! Ik hoop dat het lukt allemaal!

Onze schoorsteenveger vertelde dat zo’n schoonmaakblok meer je kachel zelf reinigt dan je schoorsteen. Maar dat heeft er ook mee te maken wat voor pijp je hebt.

Wij hebben een rvs dubbelwandige pijp en daarvoor is het niet nodig. Alleen het laatste stuk is ouderwets schoorsteen. Met zo’n blok heeft dat voor het laatste stuk geen zin. Wel voor de kachel! Maar als je nou wel vanaf je kachel een ouderwetse pijp hebt, dan maakt zo’n blok het begin wel schoon. Maar hoe dan ook moet er ieder jaar gewoon een keertje goed geveegd worden!

(en ouderwets bedoel ik niet negatief hoor…verreweg van dat, dat vind ik juist heel gaaf!)

Ik word helemaal enthousiast van jullie verhalen meiden. Ga straks eens speksteenkachels opzoeken op internet, had er nog nooit van gehoord.

Het leek mij juist heel lastig om een schoorsteen gemaakt te krijgen vanaf beneden uit de huiskamer helemaal naar het dak maar ik lees dat dat niet het lastigste is… Ik ga me verder verdiepen in hoe of wat wat een vergunning is misschien inderdaad wel nodig.

Zou het liefst een ronde kachel willen, die kan hier dan zo leuk in een hoekje naast de bank staan, wel met 2 meter tussen de kachel en de bank in ivm de warmte.

Mijn ouders hebben een allesbrander en dat is altijd zo lekker in de winter als ze hem aan hebben. Heerlijke warmte komt er van af :smiley:

Wordt hopelijk deze herfst/winter nog vervolgd…

@Vlinder75 wrote:

Het leek mij juist heel lastig om een schoorsteen gemaakt te krijgen vanaf beneden uit de huiskamer helemaal naar het dak maar ik lees dat dat niet het lastigste is…

Zo’n zelfreinigend blokje doet idd niets; het biedt schijnveiligheid en het is dus zonde van je geld… Een goede schoorsteenveger zal de kachelafvoerpijp vanaf het dak van boven naar beneden vegen. De meeste aanslag komt namelijk meer bovenin de schoorsteen te zitten. Als er goed wordt gestookt (met droog hout) en de kachel op de juiste manier wordt gebruikt (niets anders dan hout stoken), zal er alleen aanslag in poedervorm uit de schoorsteen worden geveegd. Een teerachtige aanslag wijst op verkeerd stoken/verkeerd gebruik en juist die aanslag is gevaarlijk als het gaat om het ontstaan van schoorsteenbrand.

Onze schoorsteenveger € 60,- voor het vegen.

Je kan ook kiezen voor een pelletkachel, deze kun je aansluiten op je cv voor optimaal rendement. De uitlaat kan in de buitengevel, dus een eenvoudige constructie. Een pelletkachel heeft heel veel rendement.

Wij hebben een speksteenkachel, we hebben afgelopen jaar een paar honderd m3 gas bespaard, en het hout hoeven we niet te kopen.

Ik heb hem alweer aangestoken, heerlijk knus.

ik woon sinds juli in een andere woning, en die mensen hadden al een open haard er in laten zetten tijdens de bouw van het huis… echt heerlijk en ideaal…

Ik heb nog nooit van mijn leven een open haard gehad, en afgelopen weekend paar zakken hout gehaald bij de pomp om het te proberen… het bevalt me prima… maar ik heb echt geen idee hoeveel hout er gemiddeld door gaat, want lijkt me heerlijk om zo weinig mogelijk die cv aan te hebben in huis… Dus ben al volop aan het rondkijken voor grote partijen haardhout of whatever want heb verders de ballen verstand nog van…

hier kost de schoorsteenveger 40 euro… en heb dat pas laten doen… vond het reuze mee vallen…

dus ik lees hier ff mee voor evt. tips ed…

liefss :vlinder:

ik merk dat je best wel wat hout nodig hebt…

O lekker lijkt me dat zeg…Heerlijk dat geknap van het hout.

Wij hebben sinds een jaar een houtkachel, en we hebben vorige week de gasmeterstanden door moeten geven, en hebben de helft verbruikt in vergelijking met het jaar ervoor. Scheelt voor ons echt heel veel, zeker omdat we voor hout ook nooit veel kwijt zijn. Goed marktplaats afstruinen. We laten de verwarming op continu 16 graden staan, dus 's nachts wordt het nooit kouder, en zodra we opstaan gaat de houtkachel aan, en slaat de CV af. We hebben een grote woonkamer en keuken, maar als we de deuren naar de gang open zetten wordt het boven ook nooit steenkoud. Niet heel warm natuurlijk, maar het is prima te doen.

Wij hadden al wel een schoorsteen, dus dat was niet al te ingewikkeld.

In Wageningen (is dat nog provincie utrecht eigenlijk?) zit een goede houtkachel zaak.

Wij hebben ook een houtkachel. Echt heerlijk, veel gezelliger! Alleen moet je wel van houthakken houden…

Wij hebben hem gekocht bij Dolderman Sfeerverwarming in Montfoort. Kan ik je echt aanraden. Een betrouwbaar bedrijf met goede vakkennis. Aardige mensen, mooie showroom. Ze hebben ook een site. (En nee, ik heb geen aandelen.) :wink:

Ik lees mee met dit onderwerp :wink:

Hier dezelfde wens. Ik ben ook wel heel benieuwd naar de kosten van aanleg van een rookkanaal, daar heb ik nog geen idee van.

Wij hebben er net 1, lekker maar nog wel even zoeken naar een lekkere temperatuur in de kamer haha.

Maar waar laten jullie zoveel hout en waar halen jullie die?

Wij hebben bij ons nieuwe huis juist voor een open haard op gas gekozen. Na een winter in een woning te hebben gezeten met openhaard.

We hebben wel een haard waar je het niet bij ziet dat het nep is. Zelf een bevriende makelaar had het niet door :lol:

Ook niet brandend is het nog een mooie vuurplaats, zeg maar.

Voordeel voor ons is dat we niet met hout hoeven te sjouwen. Ik vind hout, tenzij je man hovenier is :wink: , hout best prijzig en je moet het toch droog bergen.

Daarnaast zijn we lui en vonden we het een gedoe om iedere keer op te staan om weer nieuw hout op het vuur te gooien.

Nu brandt de haard ook voor een half uurtje en als we naar bed gaan is het vuur echt uit ( met een knop :slight_smile: )

De warmte kan je instellen. Wij hebben het niet eens zo hoog staan.

We hebben echt een mooi, bijna niet van echt te onderscheiden open haard. Mooie antieke zandstenen schouw er om.

Goed, we hebben niet de lucht van brandend vuur in huis, maar dat vond ik af en toe ook best wel te heftig ruiken in die tussenwoning, moet ik zeggen.

En om ons heen zijn er wel mensen die echt stoken, dus dat ruiken we toch wel in huis :wink:

Wij zijn hier erg blij mee. Onderhouds arm en de schoorsteen hoeft niet ieder jaar geveegd te worden.

Het hout wat we verstookt hebben was duurder dan we voor gas betalen!

De pijp is makkelijk aan te leggen en er zit een beveiliging op. Als de afzuiging niet goed is, dan blokkeert de haard!

Misschien ook iets om te overwegen?

@dinges wrote:

Wij hebben er net 1, lekker maar nog wel even zoeken naar een lekkere temperatuur in de kamer haha.

Maar waar laten jullie zoveel hout en waar halen jullie die?

Wij hebben een houthok in de tuin. Daar past alles in. En wij wonen in een hele groene gemeente waar regelmatig bomen gekapt worden. Takken nemen ze altijd gelijk mee en de stammen laten ze liggen omdat die apart opgehaald moeten worden. Wij bellen gelijk de gemeente als we weer ergens een stam zien liggen en mogen hem dan 9 van de 10 keer ophalen. We hebben een aanhanger en zelf een kettingzaag zonder snoer, dus dat is gemakkelijk.

Voor het kloven hadden we dit jaar een kloofmachine gehuurd, want we hadden mega eiken stammen en als je die met de hand gaat kloven, ben je een week bezig en helemaal kapot. Nu hebben we 1,5 dag achter elkaar gekloofd met de machine en dat ging perfect!

Vlinder, hier in de buurt hoor ik vaak dat mensen goede ervaringen hebben met 't Stokertje.

Zelf hebben wij na lang wikken en wegen de houtkachel uit de woonkamer verwijderd toen wij in ons huis trokken. Maar het rookkanaal en de schoorsteen zijn nog intact, voor het geval we ons in de toekomst bedenken, wat mij zeker niet onmogelijk lijkt :).

Na aardig wat gelezen te hebben op internet denk ik dat een houtkachel het beste bij ons past… Ik ga deze week kijken of ik een bedrijf kan contacten en daar wat vragen kan stellen over hoe of wat.

Verder zijn we er uit dat we een nieuwe vloer in huis willen en dan kan mooi de schoorsteen gemaakt worden want dan zitten we toch in de zooi… Moet nog wel even uitzoeken of we voor een schoorsteen toestemming moeten hebben van de gemeente of niet. Ik kan dit op hun site niet vinden.

Leuke dingen allemaal om mee bezig te zijn. Ga ineens wel twijfelen of het deze herfst/winter nog gaat lukken hoewel die nog wel even duurt natuurlijk. Het gaat niet goed met mijn gezondheid en hoewel ik graag nieuwe dingen wil in huis vraag ik me af of ik die rommel die we dan krijgen en het geregel enzo wel aan zou kunnen nu. Hmm… dat ook maar eerst goed over denken. Halverwege daar achter komen is niet heel handig…