K. wordt in mei 4 en ik zie er zo enorm tegenop dat ze dan naar school moet.
Ze is dan al 4 en ze wordt zo groot :shock:
Kan ik de tijd niet stilzetten, zodat mijn meiden gewoon blijven zoals nu??
Is het normaal dat ik er tegenop zie?
Ik laat het haar niet merken hoor. Zij heeft er enorm veel zin in. Iedere keer als we in de buurt van haar school rijden, roept ze heel enthousiast dat daar haar nieuwe school is. Vaak gaan we ook gewoon even heen. Even kijken waar ze terecht komt en dat vindt ze prachtig!!!
Dus aan haar ligt het niet. Gelukkig heeft ze niet in de gaten dat ik er tegenop zie…maar ik wil het gewoon niet. Ik wil niet dat ze zo groot wordt :shifty: :shifty:
Ik heb het ook, nog een maand en dan gaat M.ateo ook.
Ik zit er al een tijdje mee maar kan het goed relativeren.
Hij is er namelijk zo aan toe.
Dus mijn gevoel van loslaten en mijn gevecht en strijd die ik moet leveren.
:hug:
Inmiddels 6 schoolgaande kinderen en ik had het bij ieder kind steeds weer. Bij de eerste en de laatste in de meest hevige vorm. Er verandert ook veel. voor je kindje maar ook voor jezelf. En rond die leeftijd veranderen de kinderen zo ie zo ineens zo veel. Ze worden groot. Bvovendien sluit je een preriode af. Zeker bij de jongste had ik dat gevoel heel sterk.
Maar als je dan ziet hoe leuk ze het hebben en hoe leuk het is dat ze groter/wijzer worden wen jezefl ook weer snel. Elke leeftijd heeft zijn charmes. Je sluit een mooie periode af, maar krijgt er weer een mooie peirode voor terug.
Oh jeetje, over en maand al!! Dat is snel…maar ik ben wel bij dat ik dus niet alleen dat gevoel heb!
K. is er ook wel echt aan toe! En ik ben ontzettend blij dat zij zo enthousiast is! Dat maakt het wel een stuk makkelijker.
Maar wat je zegt, het is een strijd en een gevecht die wij moeten leveren.
Maar de stap is wel groot. Als kinderen 4 zijn gaan ze naar school en dan zijn ze nooit meer ‘vrij’. Na de basisschool komt de middelbare school en na de middelbare school misschien nog een school en dan werken…en als je het op die manier bekijkt, vind ik het gewoon heel wat. 4 jaar en nooit meer ‘vrij’.
@baukje wrote:
Inmiddels 6 schoolgaande kinderen en ik had het bij ieder kind steeds weer. Bij de eerste en de laatste in de meest hevige vorm. Er verandert ook veel. voor je kindje maar ook voor jezelf. En rond die leeftijd veranderen de kinderen zo ie zo ineens zo veel. Ze worden groot. Bvovendien sluit je een preriode af. Zeker bij de jongste had ik dat gevoel heel sterk.
Maar als je dan ziet hoe leuk ze het hebben en hoe leuk het is dat ze groter/wijzer worden wen jezefl ook weer snel. Elke leeftijd heeft zijn charmes. Je sluit een mooie periode af, maar krijgt er weer een mooie peirode voor terug.
Dus na de eerste wordt het niet persé makkelijker…dan heb ik nog 2,5 jaar om de daarop voor te bereiden!
Ook even meeklagen hoor… die van mij begint op 2 maart.
En ik vind het zó eng!!
Ik ben heel blij voor haar (ze is er ook echt aan toe, merk ik), maar mijn eigen loedertje zó lang van huis, de hele dag. :snooty:
Het begin van haar carrière…
ik word er een beetje emo-sjmemo van… beh beh.
Hier ook een mama die nog 4 weken haar jongste thuis heeft. Dan heb ik gewoon 2 kinderen op school :shock: Kes is er héél erg aan toe en ik heb er dan ook eigenlijk weinig moeite mee dat hij gaat.
@Joepie! wrote:
Maar de stap is wel groot. Als kinderen 4 zijn gaan ze naar school en dan zijn ze nooit meer ‘vrij’. Na de basisschool komt de middelbare school en na de middelbare school misschien nog een school en dan werken…en als je het op die manier bekijkt, vind ik het gewoon heel wat. 4 jaar en nooit meer ‘vrij’.
Zo zie ik het niet.
Ik denk dat je het het op deze manier inderdaad erg zwaar voor jezelf maakt. Iedereen heeft later zelf de keuze om vrij te leven. Het is maar net hoe je er mee omgaat en hoe je het zelf ziet, vrij zijn…
Kop op meid…Komt goed.
Sorry, ik kan je niet echt helpen denk ik.
Ik had er bij Thomas helemaal geen last van, hij was er aan toe en ik had zelf ook zin om weer naar school te gaan (weer bij die club te horen/in dat sfeertje te leven). :oops:
Maar bij Sarah Louise… pfffffff daar begin ik nu al tegenop te zien. Eind maart wordt ze al 2 jaar… aan de ene kant is ze al zo groot en wijs, maar ze is ook ons kleine meiske (voor Thomas nog steeds baby ).
En dat ik dan in mijn wijsheid besloten heb dat ze vanaf het schooljaar 2009/2010 2x per week een halve dag naar het antroposofische kdv gaat begint me ook steeds meer tegen te staan hahaha.
En vanaf het moment dat ik haar ook naar juffie mag brengen… dan ben ik ineens moeder met 2 schoolgaande kinderen, zonder hummeltje meer thuis!
Sterkte hoor!
En fijn dat zij het wel ziet zitten al, dat moet jou dan toch ook wel weer goed doen! Mijn overbuurkinderen die roepen al vanaf groep 1 dat ze een hekel aan school/juf hebben :shock: :think: .
@Madre wrote:
@Joepie! wrote:Maar de stap is wel groot. Als kinderen 4 zijn gaan ze naar school en dan zijn ze nooit meer ‘vrij’. Na de basisschool komt de middelbare school en na de middelbare school misschien nog een school en dan werken…en als je het op die manier bekijkt, vind ik het gewoon heel wat. 4 jaar en nooit meer ‘vrij’.
Zo zie ik het niet.
Ik denk dat je het het op deze manier inderdaad erg zwaar voor jezelf maakt. Iedereen heeft later zelf de keuze om vrij te leven. Het is maar net hoe je er mee omgaat en hoe je het zelf ziet, vrij zijn…
Kop op meid…Komt goed.
Ze hoeft niet ineens 40 uur per week aan de slag he

Het eerste jaar kun je invullen zoals je wilt, en heb je alle tijd om je dochter te laten wennen.
Hier gaan ze pas in groep 5 alle dagen en middagen naar school.
Ik zag er niet zo tegen op eigenlijk, AS was er zo aan toe, dat het gewoon leuk was om haar te brengen.
Vergeet ook niet dat ze heeeel veel vakantie hebben en alle vrije dagen die daar nog bijkomen. Dus het hele dagen naar school valt achteraf reuze mee. Op de dagen dat ik thuis ben heb ik soms het idee dat ik ze nog maar net weggebracht heb en dan al weer op moet gaan halen.
Maar zoals eerder gezegt het gevoel herken ik heel goed hoor.
@lydia wrote:
@Madre wrote:@Joepie! wrote:Maar de stap is wel groot. Als kinderen 4 zijn gaan ze naar school en dan zijn ze nooit meer ‘vrij’. Na de basisschool komt de middelbare school en na de middelbare school misschien nog een school en dan werken…en als je het op die manier bekijkt, vind ik het gewoon heel wat. 4 jaar en nooit meer ‘vrij’.
Zo zie ik het niet.
Kop op meid…Komt goed.
Ze hoeft niet ineens 40 uur per week aan de slag he
Het eerste jaar kun je invullen zoals je wilt, en heb je alle tijd om je dochter te laten wennen.
Hier gaan ze pas in groep 5 alle dagen en middagen naar school.
Ik zag er niet zo tegen op eigenlijk, AS was er zo aan toe, dat het gewoon leuk was om haar te brengen.
Hier gaan ze vanaf groep 3 al alle dagen naar school :shock: (ma, di, do, vr hele dagen, woe kort)
Weet je wat het is…serieus…angst om het onbekende…
Had ik ook.
Zo klein nog…alles liep als een trein,lekker creche en verder thuis.
En dan…dan moet hij…
Hij moest huilen bij het afscheid,ik was hoogzwanger,gelukkig was mijn man mee.
Met een glimlach hem gedag gezegt en gezegt dat we hem kwamen halen straks.
Gezwaaid met mijn hart die je hoorde breken…maar blijven lachen…
Om de hoek als een kleinnnnnnnnnnn kind staan snikken tegen mijn man aan…
‘‘we gooien hem zoooo in het diepen…hij is nog zo kleiheinnnn’’
:lol:
De dag erop heeft mijn man hem weg gebracht.
Ging prima.
En weet je…het was zo snel oké…gewent.
Hij was gewoon blij om te gaan en dat maakte het makkelijker.
Ik heb ontzettend moeten wennen aan het los laten…het geen bericht goed bericht.
Juf kan geen overdracht doen aan 20-30 ouders die hun kind komen halen.
Daar moest ik aan wennen.
Ik zorgte wel dat ik op tijd was en toegankelijk voor juf om af en toe even een praatje te maken,dan voelde ik me beter…ben al zo’n controlfreak :oops:
Maar de vakanties zijn heeeeeeeeeeeeeeeerlijk,die waardeer je zo,lekker tutten en pyama pas laat op de dag uit,leuke dingen doen…lekker man.
En hij is dan ook weer echt toe aan school als de vakantie om is.
Want dáár kan hij zijn ei kwijt,dat is zijn leventje…
En ja…je moet loslaten,je bent niet meer alleen de hoofdverzorger van je kind.
Ik vond het ook echt een end loslaten in 1x hoor…
Hij was gelukkig woensdag en vrijdagmiddag vrij en nog steeds dat vind ik top!
Hij was de eerste week halve dagen gegaan…de week erop 1 middag erbij…de week erop wilde ik de 2e middag erbij maar toen wilde hij zelf ook die donderdag ‘‘2x’’ naar school :shifty: …oké…
Dus vanaf toen ging hij.
Soms als hij heel moe was of tegen ziek worden aan zat hield ik hem de middag thuis maar eigelijk ging hij al vrij snel alle dagen zoals ze waren naar school.
Het is angst voor het onbekende…ik lag zelfs wakker 's nachts.
Maar zo snel hij mocht en de gewenning er was…is het net of het altijd al zo is geweest,want weet je…ze zijn eraan toe…dat hun wereld groter wordt dat ze meer op eigen beentjes gaan staan…het hoort bij de ontwikkeling en dat zal je zien en merken…
Tot dan…lang leve KoK gooi het eruit!!
:-*
Joepie, ik kan me je gevoel wel indenken hoor, maar ik zou de tijd niet stil willen zetten, de ontwikkeling van kinderen vind ik zo mooi om te zien. Wel probeer ik Brent wel eens af te remmen als hij het heeft over de toekomst, dan denk ik, doe maar rustig aan lieverd en geniet vooral ook van het nu en zeg tegen hem dat hij nog een hele tijd op het kinderdagverblijf kan spelen en daarvan kan genieten. Brent is in gedachten al regelmatig 4 jaar en zit dan in gedachten ook al op de basisschool. En soms gaat hij verder over ‘als ik later groot ben’ en zelfs, ‘mama als ik 60 jaar ben, hoe oud ben jij dan?’ (dan is ons antwoord nu nog: heel oud :oops: ). Sinds Brent zo lekker over dit soort dingen kletst, merk ik wel dat ik zelf ook nog bewuster wil genieten van het nu, het gaat al zo snel allemaal.
Zelf kan ik me nog goed herinneren hoe leuk ik school vond, dat helpt ook.
Renzosmam, wat mooi beschreven, ik moet er echt even van slikken, maar heel mooi
Sterkte Joepie en alle andere mama’s (en papa’s) :-*
Isabel is nu druk aan het wennen. Ze is twee keer geweest en gaat komende woensdag voor het laatst. De week erop (19-2) is het dan écht zover… pff.
Ze vindt het heel leuk en voelt zich echt groot.
En ach uiteindelijk heb ik het ook naar m’n zin als zij het naar haar zin heeft.
Maar even slikken is het wel… zooooo groot alweer, dat kleine humpie…
Ja, Pino, voor jou is het echt bijna zover. Nouja, voor Isabel dan!
Vindt ze het leuk?
En K. mag 5 dagen wennen in een periode van 6 weken voor ze 4 wordt en zodra ze 4 is, mag ze gewoon 5 dagen naar school hoor! En alleen woensdagmiddag heeft ze vrij. De andere dagen tot 15.15 :shock:
Joepie, wat een lange dagen zeg! :shock:
En Pino, Isabel gaat nu voor het echt?
Hier in het noorden is het deze week vakantie, daar dus nog niet?!
En hoe vind Pippi het?
@Joepie! wrote:
Ja, Pino, voor jou is het echt bijna zover. Nouja, voor Isabel dan!
Vindt ze het leuk?
En K. mag 5 dagen wennen in een periode van 6 weken voor ze 4 wordt en zodra ze 4 is, mag ze gewoon 5 dagen naar school hoor! En alleen woensdagmiddag heeft ze vrij. De andere dagen tot 15.15 :shock:
Ook de vrijdagmiddag Joepie ? Weet je dat zeker ?
Normaal gesproken gaan groep 1 t/m op woensdag en vrijdagmiddag niet naar school namelijk.
@Karin2 wrote:
@Joepie! wrote:Ja, Pino, voor jou is het echt bijna zover. Nouja, voor Isabel dan!
Vindt ze het leuk?
Ook de vrijdagmiddag Joepie ? Weet je dat zeker ?
Normaal gesproken gaan groep 1 t/m op woensdag en vrijdagmiddag niet naar school namelijk.
Soms wel als ze dan door de week langere pauze hebben dus van half 12…
Scholen mogen de uren zelf indelen hé als ze de lesuren maar halen.
Hier start Senne maandag al en hij moet nog 2,5 jaar worden… (13 maart) :oops: .
Maar zo gaat dat hier in belgië…
Dan gaat hij 5 halve dagen en vanaf ongeveer hun 3 jaar gaan ze 4 volle dagen en 1 halve dag (net zoals Broes nu al bijna een jaar zo doet en dat gaat prima, hij gaat ontzettend graag naar school! :thumbup: ).
Maar die eerste schooldag is idd een soort van afscheid nemen,… ik moest ook slikken hoor toen Broes voor het eerst naar school ging… maar nu heb ik er geen moeite meer mee om hem te brengen.
Nu bij Senne heb ik weer wat last merk ik,… ik zal hem toch ook weer vaker moeten missen en het is weer een soort van afscheid… .