ik wil zo graag

O meiden alle hulp is welkom.

Het gaat als volgt.

Ik wil erg graag weer bv geven, maar … leg ik het wel even uit.



Toen ik net was bevallen heeft ruim een uur geduurd voordat N aan me borst werd gelegd.

Madam hapte wel goed alleen erg ongeduldig.

Ik had ingetrokken tepels en maakte nauwelijk melk aan.

Pfff nu komt het.

Ik kolfde en gaf fingerfidding wat onwijs veel tijd in zat, plus met tepelhoedje steeds proberen aan te leggen.

Heb lactatie deskundige gehad en niks hielp.

Kreeg borstonsteking, ik kreeg spruw en me meisje niet maar moest wel mee behandeld worden.

Ik was alleen maar met voeden bezig en niet echt aan het genieten van me meisje.

Uiteindelijk kreeg ze een driftbui en me tepel helemaal kapot geschaaft.

Huilends toe heb ik gekolfd, aan de borst gelegd en gekolftmelk aan N gegeven.

Toen we haar wogen met 10 weken was ze 25 afgevallen en hebben ze gezegd van meid stop er maar mee.

Ik als een klein kind die zo schuldig voelde als wat ben ik gaan stoppen met bv.

Heb er ook erg veel last van gehad, want had in me hoofd om haar een half jaar lang bv te geven.



Dit keer wil ik weer helemaal voor gaan.

Dus waar kan ik op letten en hoe krijg ik de melk meer op gang???

Alle tips en adviezen zijn welkom.

Ik weet wel dat ik toen anijs en chaswenoten moest eten.

Jeetje meid wat een nare ervaring moet dat geweest zijn.

Knap dat je er weer voor wilt gaan zeg! Ik zou eens contact zoeken met een lk voor een cursus vooraf. En goed met vk bespreken dat je meteen wilt aanleggen. Dat helpt misschien ook al?

Ja nogal en kon echt niet van genieten.

Was dan alleen maar met voeden bezig was ik net ene uur klaar en mocht ik weer.

Ondanks alles wil ik het graag nog ene keer proberen.

Nieuwe ronde nieuwe kansen.

Ga zeker met de verloskundige over hebben.

Zal een ook even rond kijken voor zo avond of cursus.

Wel goed dat je het gewoon weer wilt proberen!

Dat zou ook mijn advies zijn…gewoon proberen en misschien gaat het nu wel super!

Ik heb destijds veel hulp gehad in het begin van mijn kraamhulp, ook ik gebruikte tepelhoedjes en dit ging erg goed, heb nooit kloven of iets gehad. Gewoon altijd een beetje een vast ritme met Lesley aan gehouden en op de regeldagen gewoon hele dag lekker laten drinken…

Ik zou ook vooraf bijv. eventueel nog naar een cursus gaan, die zijn er genoeg…ook vaak wel bij een ziekenhuis in de buurt. Daar kun je met al je vragen terecht…

En het aller belangrijkste is toch…gewoon ontspannen zijn tijdens het voeden en je er niet te druk om maken!

Succes!

ik zou idd ook naar een cursus gaan en van te voren ook eens een afspraak maken met een lactatie deskundige.



kan ook zo zijn dat het nu allemaal wel beter wil misschien heb je nu veel minder problemen.



en snap het gevoel helemaal hoor dat je in je hoofd hebt langer te voeden en dan wil het niet, ik ben bij 6,5 maand gestopt maar achteraf had ik ook wel door willen gaan ondanks dat hetmijn eigen keuze was.

Ja ga zeker informeren en had ook wat folders liggen over bv.

Maar nu ik over na denk, word ik best weer onzeker.

Ik heb heel erg schuldig gevoel toen ik mee moest stoppen.

Maar als ik weer aan denk wat ze zeiden ben ik ook weer mega trots.

Ze zeiden normaal gesproken zou een moeder met een week zijn gestopt en jij heb potjandozie 10 weken volgehouden en de eerste 6 weken zijn het belangrijkst.

Ik denk als ik dat in mijn hoofd hou dat het wel goed kom.

Maar toch he, pffff.

Maar vroeg me af van wat je moet eten, drinken en doen voor en tijdens je met bv ga beginnen

zo, jij hebt wel alle ellende die je met bv kan hebben op een rijtje gehad… :hug:



Goed dat je het desondanks toch weer gaat proberen en dat je je ditmaal wat beter wilt voorbereiden. Een cursus is een heel goed idee, een kraamhulp die bv-certificatie heeft ook (al zegt dat nog niet alles :silenced: ).



qua eten en drinken hoef je niet zo veel speciaals te eten hoor, en je hoeft ook niet zoveel te laten. Je kunt wel borstvoedingsthee halen bij de Tuinen of zo’n soort winkel. En ik ben Floradix gaan drinken omdat ik echt merkte dat de bv wel erg veel voedingsstoffen uit me trok (had veel last van duizeligheid en zo). Verder vooral veeeeel water drinken! Ik merk het hier meteen als ik een dag niet genoeg gedronken heb.



En weet dat het in het begin echt een uitputtingsslag kan zijn, vooral als je moet gaan kolven en zo, dan is het gewoon echt even bijna alleen maar voeden en kolven wat de klok slaat. Maar dat is, als het goed is, en met goede begeleiding echt maar tijdelijk. Het is die eerste dagen flink investeren, maar daarna wordt het (doorgaans) veel makkelijker, zeker als je die eerste 2 maanden door bent.



heel veel succes! En stel vooral hier je vragen ook! Momenteel heb ik het idee dat de échte bv-kenners er even niet meer zijn (yvonnez, frischling??), maar er zijn desondanks nog wel genoeg mensen die aardig wat kennis hebben opgedaan.

hier is het bij de oudste ook vrij drama geweest… niet aan kunnen leggen in het eerste uur (hij moest vrij snel naar de kinderafdeling), echt moeten zeuren om een kolf los te kletsen (maar zelf al dagen half van de wereld, dus mijn doordastende ikje was dat iets minder op dat moment…



Ik lag ook in het zhuis, maar kwan ik op de kinderafdeling lag hij al in plas kv… gek he dat hij niet meer zo goed aan de borst wou :roll: . Tepelhoedjes, borstontsteking… het is ook allemaal de revue gepasseerd hier.



En toch wou ik net als jij alsnog een goeie bv periode.



Ben me in gaan lezen, ben toen ook bijeenkomsten bij de VBN gaan volgend en daar heb ik veel gehoord en geleerd. Voor mijn gevoel was ik ‘gewapend’ om de een mogelijke strijd aan te gaan met ‘zorgverleners’ die op papier oh zo pro borstvoeding zijn, maar in de praktijk zo weinig daarvan laten blijken.



En toen werd onze 2e geboren… en voelde ik zo’n oerdrang om hem wel die bv te geven… en was ik zo blij dat hij goed hapte… na een half uur… dat moment vond ik alleen al zo speciaal.



Tuurlijk zijn er ook wel dingetjes geweest in de beginperiode, maar die lagen meer in mijn onzekerheid dan in de kleine man en uiteindelijk… heeft hij ruim 2 jaar gedronken (al die tijd volgde ik een koemelkvrij dieet… nou ja vanaf dat hij 3 maand was). Missie geslaagd dus denk ik wel :lol: (bij hem had ik wel elke maand ontzettend last van produktie dips als mijn menstruatie naderde, maar stug doorgaan doet wonderen :angel: ).



Bij nummer 3 (ook koemelkallergie en dus dieet) en nu bij nummer 4 ging en gaat het voorspoedig. Bij nummer 3 2x spruw gehad, maar behandeling sloeg uiteindelijk aan (eerste keer gewoon te vroeg gestopt) en bij de jongste tot nog toe een ontzettend makkelijke bv periode.

Echt nog helemaal geen rare dingen gehad (ook geen koemelk allergie, dus deze keer zonder dieet :dance: ), ook niet in het begin.

Net als hij zelf verloopt ook de bv aan hem ontzettend relaxed.



Ik hoop dat het jou bij je 2e net zo zal vergaan als bij mij (al hoeft dat niet te betekenen dat je dan ook 2 jaar moet gaan voeden hoor :wink: was hier overigens ook niet de insteek, maar we groeiden er in en gingen door).

Fiep en Marije erg fijn ook om jullie verhaal te lezen.

N had ook koemelkallergie.

Ik kwam achter doordat ze bultjes had en dit had aangekaart toen ze 6 weken was.

Mocht dus zelf een week geen melkproducten eten en drinken en de bultjes gingen weg.

Toen moest ik weer melkproducten eten en drinken en het kwam terug.



Ik wil me dit keer me zo goed voorberijden, want wist toen echt helemaal niks en dacht van o de natuur doet wel zijn gang.

Maar helaas werkte dat ook niet zo.



Ga morgen meteen kijken waar, hoe en wat hier zo bvcurses is.

Want voordat we weten heb ik de kleine in me armen :wink:



Over laktatie ( of zo iets) deskundige tja die heb ik toen ook wel gehad, maar pffff duur grapje zeg.

Ook kwam de vk en het bureau om me te helpen.

Dat was ook erg fijn dat iedereen zo meegaand was.

Nou heb een volgende vraag.

Ik heb een ameda lactaline personal en was erg tevrede over.

Maar moet nu nieuwe onderdelen nemen.

Ook weet ik niet zo goed meer hoe of wat.

Want tjee is toch weer 3 jaar geleden en was behoorlijk hectisch en wat ik al zei wil me nu goed op voorberijden, wat ik toen niet heb gedaan.



Nu is me vraag van kan je die borstschelp ook zo gebruiken of moet je daar nog in een hulpstuk bij nemen???

En hoe weet je nu of ie nou goed zit, want zit nu op een link te kijken wat ik niet helemaal snap hoe of wat.



http://www.vosmedisch.nl/contents/nl/d270.html



En hebben er meerdere hier verstand van en kennen deze merk?

Helemaal niemand???

sorry met kolven kan ik je echt niet helpen…



Hier op zolder een bejaarde avent handkolf liggen en die heb ik voor het laatst gebruikt toen nummer 3 3 dagen oud was en ik dusdanig stuwing had waardoor hij niet fatsoenlijk aan kon happen… denk dat die in totaal misschien 20x gebruikt is :shifty: .

Jammer, want nu las ik over toeschietreflex en spray.

Dat heb ik ook gehad, maar werkte nog ook niet.



Wil het zo graag he en heb al hier wat van een paar mensen wat gelezen, wat ik nog niet wist.



Ik had ook altijd gedacht dat je maar zo veel keer per dag je borst mocht geven ipv heel vaak als me meisje eigenlijk toen naar vroeg.

Ze had erg een zuigbehoefde gehad en dacht moet een tut geven.

Maar blijk nu dat ik gewoon me jut en jul moest aanbieden :frowning:

Voel me nu zo dom.

Ook dat je het beste elk 2 uur kan kolven of borst kan aanbieden in het begin ipv 3 a 4 uur.

Zucht baal nu wel erg van zeg

probeer dit gevoel om te zetten in ‘strijdvaardigheid’ voor de volgende ronde!

Bij mij is het gevoel van ‘verdorie het had anders gekund’ echt om gegaan naar ‘en deze keer gaan we het wel doen!’ en dat heeft echt geholpen.



De eerste dagen zeker … aanleggen, aanleggen, aanleggen.

Liefst in het begin idd elke 2/3 uur om de boel goed te stimuleren. Onze 2e en 3e zaten in het begin echt wel op 12 voedingsmomenten per etmaal. De jongste was iets bescheidener en is niet verder gekomen dan een stuk of 10 denk ik in het begin, maar das ook nog mooi zat.



Op de klok/ schema voeden is bij (opstarten van) bv funest… je kleine weet vaak prima wat hij/zij moet doen en ook zuigbehoefte mag op de borst gebotvierd worden (mits de kleine dit wil… onze kids zijn allemaal hetzelfde daarin… buik vol? dan willen ze geen borst meer).

Mocht je kleintje in het begin moe/suffig zijn van de bevalling (wat ook heel goed mogelijk is) dan mag jij er ook in sturen door hem/haar er bij te pakken en aan te leggen.



Er bestaat idd een spray voor tsr als die niet goed komt, maar ik zou straks eerst beginnen met veel aanleggen, indien nodig bijkolven (of stuwing wegkolven als het te pijnlijk wordt of zoals bij onze 3e dat hij gewoon niet meer aan kon happen) en dan eerst voor het live voeden gaan.

Kolven moet je leren… was bij mij geen noodzaak voor, ik ben thuis, maar als je met de kleine gaat oefenen met flesjes voor als je weer moet werken (vanaf een week of 6 ongeveer en dan wel blijven oefenen en niet 1x een flesje en als het goed gaat het er maar bij laten) dan komt het oefenen met de kolf ook wel.



Bij de 2e heb ik vaker gekolfd (die andere 19 keer ongeveer :lol: ) en was het vaak genoeg om goed ontspannen aan de kleine te denken, maar er zat nooit een moeten achter en is het sowieso ontspannen.

MamaMarije erg bedankt voor je uitleg.

Ja ik heb nu iets van ja waarom hebben ze daar nooit iets van gezegd en wat mee gedaan.

En dank zeer zeker nu pak ik het anders aan, daarom deze topic geopent omdat ik meer van wil weten en me beter op voorbereiden en dingen leren.



Snap niet zo goed wat je bedoel met kolven aanleren.

met kolven is het niet zoals met een baby aan de borst dat de melk hoe dan ook wel komt… het is wennen hoe je moet kolven zeg maar.

Nu heb ik zelf dus een simpel handkolfje en moest ik met de hand tempo bepalen/ aanpassen, een electrische kolf kan je vaak ook dingen op instellen qua tempo en dan is het ook gewoon kijken wat prettig is voor jou en waar jij een tsr mee op kan wekken.



Verder is het ook belangrijk om ontspannen te zijn. Dus niet proberen die melk eruit te kiiijjjken, maar blij zijn met dat wat komt.

In het begin zal het ml werk zijn en dat zijn hele mooie milliliters!

De grotere hoeveelheden komen ooit vanzelf als je vaker kolft.



Maar voor de echte kolfvragen zal je bij de ervaren dames moeten zijn.



Hoop voor jou dat je gewoon in de kraamweek een goeie start zal hebben met een top kraamhulp die je steunt en ondersteunt. Zorgen voor een kindje kan je al wel, daarin hoef je niet veel te leren, dus de aandacht kan ook op jou, de kleine en de voeding liggen… tussen het genieten, bekijken en knuffelen door natuurlijk :inlove: .

Oke dan, dat eerste stuk hoop ik dus van de andere dames wat meer les in te krijgen hehe :smiley:



Heb er wel erg zin in om bv te geven.

Ook denk ik zo dat elke ml een goede vangst is :wink:

Kolven is meer een bijzaak zeg maar.



Ik kaart het ook nog wel aan bij de kraamhulp en vk.

Dus denk wel dat ze daar meer aandacht op gaan geven.

He meis… heb je pb terug gestuurd… plaats em hier ook gewoon even hoor… gaan we hier verder… :angel:

He meissie…



Komt allemaal goed joh…

Allereerst, zorg dat de kraamverzorgster die je krijgt eentje is die PRO-BV is… die er verstand van heeft en die jou 100% steun wilt geven om de BV te laten slagen… Wat je nu al kan doen is naar een BV cursus bij jou in de buurt… veel voorlichting, ook over eventuele problemen… daar doe je echt goed aan… Je kan dit navragen bij je consultatie bureau…

Verder… ZORG GOED VOOR JEZELF… drink tijdens de BV periode veel water (niet overdreven hoor, zo’n anderhalf tot 2 liter is goed) eet goed… je hoeft niet als een gek extra te gaan eten… allemaal fabeltjes… maar eet netjes je bruine boterhammen… wat lekkers zo nu en dan en goed je avond eten… heel belangrijk… NEEM JE RUST… zodra je ook maar even kan, ga liggen… die tukjes tussendoor hebben mij en mijn melk productie ZO goed gedaan… Probeer los te laten dat het de vorige keer niet goed ging… en vertrouw op je borsten… je hebt ze niet voor niks gekregen… zodra je erop vertrouwd, zul je zien dat het ook loopt… (je geest is sterker dan je denkt en het beinvloedt meer dan je denkt… ) Probeer ervan te genieten… en bedenk je dat de eerste weken het allerzwaarst zijn… ook ik heb ontsteking gehad… kloven… weinig productie… enz… mijn melk kwam pas na 5 dgn op gang… bij mijn vriendin pas na 7 dgn… dus ben niet meteen down als je er een paar dagen over doet eer je melkstroom op gang komt… Iets speciaal eten en drinken is onzin… ik heb me kapot gegeten aan de cashews en anijs en bla bla… allemaal onzin… met een ruwe handdoek je tepels laten wennen, onzin… laat ze lekker met rust… de eerste dagen zal je t best voelen maar na een aantal weken kweek je eelt op je tepels haha…

Er is een leuk forum… http://www.borstvoedingsforum.nl.. daar kan je je aanmelden… verder heb ik altijd enorm veel gehad aan de site: http://www.borstvoeding.com.. goede en betrouwbare info…

BV is het allerbeste wat je je kind kan meegeven… als je je voorbereidt… en geduld hebt… komt t meestal wel goed… mijn oudste heeft tot 4 jaar BV gehad, mijn jongste 3 jaar… niet schrikken hoor, iedereen bepaald dat voor zichzelf… en je hebt gedurende 8 wkn colostrum wat uit je borsten komt… dat raakt niet op, dat is er gewoon de eerste 8 wkn… ik zeg altijd, als je DAT er al in kan gieten, ben je al een kanjer… colostrum is een vitaminebom… met bescherming tegen allerlei ziektes, aandoeningen… nu en in de toekomst… BV is voor jezelf ook erg goed… je bent sneller op gewicht na de bevalling… het produceert een geluksstofje waardoor je je happy voelt… het verminderd de kans op borstkanker en bevorderd de band tussen jou en je kind… bovendien krijg je er heeeeerlijk kapsones van, want JIJ hebt dat toch maar mooi voor elkaar gekregen…

Mocht dit allemaal niet lukken, dan is flesvoeding nog altijd een optie, daar worden kindjes ook groot van… FV kan helaas nooit voor elkaar krijgen wat borstvoeding doet… en daar de voordelen van plukken is super als je dat lukt… (ook financieel, al die pakken poeder kosten een hoop geld… )

Nou, succes… als iets is, hoor ik t… kussie…

Oh en ik heb dit snel snel getikt… lees net terug en mijn zinnen kloppen niet helemaal ahahhahahaa… als je iets niet snapt hoor ik t wel… :oops: