…ik heb te maken met een superhongerig mannetje. In overleg met het CB hoefden we ons niet heel strikt aan de liter te houden, iets er overheen mocht ook wel (hun beredenering: ene kindje is het andere kindje niet, een verbruikt veel energie (FINN is ook druk in bewegen), ander minder), maar ja, dat wil ik wel binnen de perken houden natuurlijk.
Dus zodra Finn vier maanden was, rijstebloem gehaald. Maar dat wil hij absoluut niet hebben. Alle mogelijke spenen geprobeerd, op verschillende tijdstippen, maar nee.
Toch met 4 maanden en een week met zijn eerste hapjes fruit begonnen (bij Jula pas een week voordat ze zes maanden werd, maar met Finn red ik het gewoon niet met melk alleen). Dat ging er wel in, eerst paar hapjes, opgebouwd en gisteren een half potje.
Maar mijn vraag is: wanneer voegt het wel wat aan voedingswaarde toe? En hoeveel mag ik al geven? Al een heel potje of 's middags ook een paar hapjes groente en opbouwen naar ook een half potje?
Finn krijgt 6 (!) flessen van 180 cc. Twee van de zes laat hij wat in staan, dus komt hij vaak toch uit rond de liter (anders was het natuurlijk echt te veel). Na 2 1/2 uur schreeuwt hij alweer moord en brand om een fles (kinderopvang zegt ook dat als hij honger heeft, hij ook DAN een fles wil, dan laat hij zijn temperament wel zien ).
Het langste dat hij 's nachts slaapt is 5 - 6 uur (dus nee, nog geen doorslaper, komt soms wel twee keer per nacht en is dan echt niet tevreden te houden met een speen).
Ik weet dat er meer moeders hier zijn met hongerige baby’s en daarom vroeg zijn begonnen met bijvoeden. Graag hoor ik hoeveel zij gaven, met hoeveel opbouwen en wanneer je merkte dat je kindje eindelijk eens wat tevredener was met de hoeveelheid voeding .
En nu eerst weer een flesje maken :shifty: :shifty: !
Bedankt, groetjes Hilda
PS: ik geef flesvoeding van de natuurvoedingswinkel: Biobimlac. Niet verkrijgbaar in voeding voor hongerige baby’s :lol: .
Dit krijgt Finn vanaf dat hij vijf weken is en heeft echt zijn krampjes als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Dus vandaar dat wij qua flesvoeding ook niet willen overstappen.
Andere tips om een hongerig mannetje tevreden te houden hoor ik ook graag!
Niet meer mama’s met een hongerige baby die pas tevreden werd toen er met bijvoeding werd begonnen???
Hier nog een hongerige Finn :mrgreen: Hij krijgt de friso extra maar is ook nog steeds erg hongerig. Mijn geluk is dat hij sinds vorige week van 20.00 tot 7.00 slaapt :dance: dus kom ik overdag wat beter uit met de hoeveelheden. Hij krijgt nu 4 x 210 + 7 scheppen en als het nodig is nog een klein flesje extra.
Met bijvoeden ben ik nog niet begonnen dus heb eigenlijk geen tips :eh:
Hihi, zou het dan toch aan de naam liggen :? ?! En ik ben wel jaloers, doorslapen van 20 - 7!
Jammer genoeg verder nog geen reacties. Ben maar doorgegaan met fruit en hij krijgt nu een heel potje, dat gaat er met smaak in! En weer pap geprobeerd en ineens heeft hij daar ook de smaak van te pakken. Zowaar een paar keer 4 uur tussen de fles gehouden, dus er zit wel vooruitgang in!
durf je de stap niet te nemen om over te gaan op bv friso? Meestal zijn de krampen na 4 maanden wel kwijt hoor! Friso voor hongerige beebsen heeft hier erg goed zijn werk gedaan! :thumbup:
of vanille nutrix? dat vindt marit beter te eten dan de normale
In het begin hadden we inderdaad ook Friso, alleen niet voor hongerige baby’s. Maar wil nu liever niet overstappen, hier doet hij het zo goed op.
Zat nog wel aan andere rijstebloem idd te denken, geloof dat van dit merk ook smaakjes zijn maar dan vanaf 5 maanden. Maar volgens mij maakt het niet zoveel uit of ik nu rijstebloem van Biobim heb of van Nutrix, dus beide kan wel.
Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Groetjes Hilda
je hebt van nutrix gewoon een vanille smaakje hoor…die gebruiken wij hier ook en is vanaf 4 maanden…
succes!
Ja, ik bedoelde ook, dan kan ik Nutrix wel proberen (las het terug en was niet zo duidelijk). Eens kijken of hij van de vanille gaat smullen!
ik zou geen vanille geven, is toch sterk allergeen…
als je toch in de natuurvoedingswinkel bent, vraag dan eens naar granen van Holle.
die heb ik ook gebruikt, en ik zou je dan voor nu rijstebloem aanraden en vanaf 6 maanden kan je dan gaan varieren…hier ging de gierst er enorm goed in :thumbup: ( maar ik had ze allemaal: spelt, haver, mais enz.)
2 eeltepels vlokken onderin een mok, kokend water erop. ff roeren en afkoelen en het kan óveral in: ik deed het door zijn fruithap ( ipv liga ) en ook in zijn avondeten om het wat aan te dikken soms :thumbup:
maar bijvoeden vanaf 4 maanden is best vroeg :shifty: dus ik denk dat je daarom minder reacties krijgt …
wil je meer weten over de granen van Holle, pb me maar :-*
Hoi Guusje,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en reactie op Nutrix Vanille.
Zal zeker even verder kijken in de natuurvoedingswinkel. Ik was liever ook niet met bijvoeden begonnen, maar Finn red het gewoon niet met zijn flessen (schreef ik ook in mijn beginstukje). Als ik zo op het forum kijk, heb ik altijd het idee dat best veel met vier maanden beginnen. Ik vroeg alleen wel specifiek naar mama’s met hongerige baby’s die daarom met bijvoeden zijn begonnen omdat de liter melk niet voldoende is / was. Misschien zijn dat er toch minder dan ik dacht .
Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken en je suggesties!
Groetjes Hilda
ik ben ook met 4 maanden begonnen hoor…eerst gewoon proeven van een fruithapje, maar dat ging al gauw over in een heel potje leeg eten! Daardoor kon ik 1 fles laten wegvallen…Tevens gaf ik toen ookal diksap/roosvicee af en toe…Misschien dat dat nog een optie is?
Doe gewoon wat je gevoel je ingeeft!
Ja, dat vroeg ik me dus af, of het toch al snel voedingswaarde gaf zodat de behoefte aan melk wat minder werd. En jij hebt dus toch een fles kunnen laten vervallen. Hopelijk wordt het dan de nachtfles, haha :dance: , hij zou eigenlijk echt een fles minder moeten (niet van mij hoor, vind het niet zo erg dat hij zes flessen krijgt, maar de hoeveelheid totaal is soms eigenlijk wat te veel).
Ik ga gewoon rustig zo door en kijk hoe het gaat!
zijn nieren vinden teveel melk niet fijn…dus ik zou idd wel erg oppassen met niet over die 1 liter te komen…
ik zou niet te zoet drinken geven iv m tandjes…fruit is erg zoet, en vaak ook erg zuur…zeker appelsap enzo.
ook al leng je het heel dun aan…zoet is zoet
lauwe rooibosthee zou dan mijn voorkeur hebben :shifty:
Ik geef Jula eigenlijk zelfs nooit andere sap dan diksap… Ze drinkt altijd melk, water, thee en 's middags 1 glaasje diksap.
Had er eigenlijk niet eens heel erg bij stil gestaan, tot vandaag iemand die bij me op visite was zei ‘geef je nog steeds diksap’. Eeh, ja dus en dat zelfs weinig.
Finn ga ik in principe ook geen sap o.i.d. geven, straks water of rooibos of theinevrije thee evt.
jou jula kan je haar tanden poetsen en dus zou ik niet wakker liggen van wat suikers :shifty:
in melk zit ook suikers dus om kort te zijn: alles wat je eet is een aanslag op de tanden: ook een appel ( zuuuuur en zoet).
gewoon goed poetsen :thumbup:
alleen je mannetje zijn tanden moeten nog groeien en hetglazuur nog aansterken…dus ja dan zou ik uitkijken :shifty:
diksap is ook fruit he…zoet en zuur…wat ik zeg…het is ook nooit goed
en doorslapen…sommige kinderen eten je de oren van je hoofd, maar slapen na 3 jaar nog niet door…het is zoals het is :hug:
Hihi, kom je bij bij verschillende onderwerpen tegen! Mag ik vragen wat je achtergrond is, je weet overal veel van of heb je je er veel in verdiept? :).
Het niet doorslapen vind ik niet echt erg. Ach, en wat is doorslapen, eigenlijk slaapt hij wel door, krijgt alleen tussendoor een flesje ! Maar daardoor wel veel!
Bedankt voor al je informatie!!!
Groetjes Hilda
Hilda,
Nog meer hongerlapjes op 't forum; hier nog eentje
Ik mocht 'n week of 2 geleden weer met Kai naar 't cb, gaf hem tot toen zo’n 2x per week 'n beetje fruit of groente, hij kreeg 2x BV en 2x fles (200cc). Na de fles was hij steeds in paniek, na 'n minuut troosten ging 't wel over. Ik was zelf wat huiverig om 'm meer melk te geven, maar de BV liep terug en daarna moest ik soms echt wel 100cc melk bijvoeden.
Toen kai bijna 5 maanden oud was, zaten we dus bij 't cb en bleek dat hij in 'n maand tijd maar 80g was aangekomen. Met z’n lengte en gewicht kon hij 't wel 'n keertje hebben, maar om de verhoudingen toch in evenwicht te laten lopen (het is 'n fikse brok hoor, onze vent!), mag hij meer eten.
De BV is inmiddels vervangen voor fles, hij krijgt 's ochtends 'n fles melk, daarna 'n potje fruit (langzaam ben ik 'm aan 't laten wennen op vers, want dat pruimde hij eerst niet…) rond 12uur 'n papfles rijstebloem (van 6 eetlepels :shock: ) en 's middags krijgt hij 'n potje groente en 'n fles melk en voor 't slapen gaan rond 20.00uur nog 'n fles melk. Alles 200cc. En soms na 'n fles melk moppert hij nog, maar als ik 'm dan meer geef, dan hoeft hij 't toch niet zo meer!!
Kai slaapt wel al vanaf dat ie 'n paar weken oud was, 's nachts door.
Aan je banner te zien, zijn onze kereltjes bijna net zo oud!!
Hoe is je schema qua voeding nu?
En hoe gaat 't met de pap? Misschien kun je 'n banaan mixen en die door de pap doen (eventueel 'n schepje minder pap erbij?).
Groetjes!
Kaat
Hoi Kaat,
Bedankt voor je berichtje, gelukkig dat Finn dus niet de enige hongerlap hier is :).
Hoe zwaar en lang is Kai nu? Finn was afgelopen vrijdag bij het consultatiebureau en was 7950 gram en 66,5 cm, onze kleine boedha, hihi. Op zich valt het wel mee hoor, het is een lekker kereltje en blijft ook nog keurig binnen de curves.
Maar… doorslapen… wat is dat :shock: ?! Ben wel beetje jaloers… Finn krijgt namelijk nog steeds zes flessen… heel soms vijf. En dat terwijl we twee weken geleden toch maar zijn overgestapt op Nutrilon Forte. Iemand zei hier, dat zijn krampjes wsch. toch wel verleden tijd waren en dat is ook zo.
Dus nu gaat het ongeveer als volgt:
03.30 uur: melk
07.30 uur: melk
09.00 / 09.30 uur: potje fruit
11.30 / 12.00 uur: melk
15.30 uur: melk
19.00 uur: melk
22.30 / 23.00 uur: melk
En af en toe probeer ik 's middags wat groente, maar wil 'm ook niet overvoeren.
Het verschil met eerst is, dat hij nu wel vier uur tussen de flessen laat (voorheen begon hij na 2 1/2 uur al te huilen, nu pas na 3 1/2 uur wat te mopperen). Dus dat gaat beter. We maken flessen klaar van 180 cc / 6 schepjes, maar hij laat bijna altijd wel staan (varieert van 20 - 60 cc) en blijft dus zo altijd rondom de liter.
Hij heeft ooit van 19 - 03.00 uur geslapen. Hij had dus eigenlijk zijn lange slaap op het verkeerde moment. Maar aangezien we van vermoeidheid toch al om 21 / 21.30 uur ons bed in rolden, maakte ons dat niet zoveel uit. Maar de lange slaap is steeds korter geworden… 19 - 02.00 uur, toen van 19 - 01.00 uur met als gevolg dat hij twee keer per nacht kwam.
In onze vakantie (twee weken geleden) zijn we daarom toch begonnen om om half elf / elf uur nog een fles te geven. Twee keer heeft hij het gered tot half zes (wel met twee keer speen geven), maar nu komt Finn zelfs al uit zichzelf om 23.00 / 23.30 uur.
Er is geen peil op te trekken, laatst had hij 15.15 uur zijn laatste fles op opvang gehad, toen had ik hem om 17.15 uur op bed gelegd, sliep hij tot 23.15 uur door :? :? :? . En vannacht kwam hij om 00.45 uur en 05.45 uur, dus schema… ritme??? Ver te zoeken bij ons.
En op zich vind ik dat niet heel erg (we voeden dus met flesvoeding op verzoek overigens), maar soms als ik erg moe ben (zoals nu ), denk ik wel eens plsss, verras ons en slaap door .
Maar ja, weet nu ook niet of het gewenning is of niet. Zijn lange slaap is dus maximaal zo’n vijf / zes uur en dat terwijl hij over een paar weken al zes maanden is.
Poeh, lang verhaal geworden. Zal het ook nog even bij babyvraagjes zetten betreffende het doorslapen.
Lust Kai fruit en groente wel graag, gaat dat goed? Finn smult ervan :lol: !
Groetjes Hilda