Ik vind het zoooo moeilijk...

Je hebt een vrije keuze wat school betreft. Je bent dus niet aan je eigen wijk gebonden. Ben je al bij de scholen in de omgeving gaan kijken? En wat is er niet fatsoenlijk aan de dichtbijzijnde scholen. Mijn ervaring is dat je het met eigen ogen moet gaan zien en niet af moet gaan op (voor)oordelen van de omgeving.
En ja mijn ervaring is dat op het moment dat je eenmaal een schoolgaand kind hebt het gedaan is met de rust.
Wij hebben niet voor de dichtsbijzijnde school hier in de wijk gekozen. Maar eentje die net iets verder ligt. Maar op zich is het goed te doen. Met de kinderen loop ik het in een kwartiertje. Maar al met al betekend dat toch dat ik per dag zo’n 2 uur onderweg ben. Nu heeft onze school nog een ruime middagpauze van anderhalf uur. En eigenlijk heb je dat ook nodig om echt ook op je gemakje te kunnen eten. Jammer dat die pauze tussen de middag tegenwoordig vaak niet meer op waarde geschat wordt.
Ga eerst gewoon goed rondkijken en kijk welke school het beste bij jullie gezin past. Kijk dan in hoeverre het practisch mogelijk is. Onze kinderen zitte op een andere school dan de buurtkinderen. Maar dat is hier helemaal geen probleem. Na schooltijd speelt het allemaal met elkaar. En of ze nu in een andere groep zitten of op een andere school is dan tenslotte geen verschil. Nadeel is wel dat je minder beroep kunt doen op een ander als je moeilijk zit met halen en brengen.
Succes met de schoolkeuze.
Baukje (mama van 6 waarvan 4 inmiddels op school)

Hi Kaar!

Wat een verschil er kan zijn tussen verschillende steden hé! Ik heb Maro moeten inschrijven voor zijn 2de!! Ben ook erg blij dat ik toen net verhuisd was hoor, in mijn ouwe buurt had ik hetzelfde probleem gehad. Maar wat is er mis met de scholen in de buurt? Want je moet wel in rekening houden dat Arvid op den duur zelf naar school wil gaan. Ik heb uiteindelijk besloten om hem in te schrijven bij de buurtschool (bleek ook gewoon de beste school te zijn) hij hoeft dan straks maar 1 straat over (30 km zone en eenrichting!) en dan is ie op school.
En je mag je kind op elke school zetten die je wilt hoor al is het aan de ander kant vd stad, maar of dit zo wenselijk is!?
Het is zoals Baukje zegt, ga eerst kijken op de scholen in de buurt voor je ze afschrijft! Soms kom je voor verrassingen te staan en is het helemaal wat je zoekt! Net als ik.


Succes met de beslissing!

,

ik denk dat je gewoon eens binnen moetem lopen om sfeer te proeven.
en dan kijken wat het beste bij jou kind past.

wij hebben hier (dorp) 1 school. als ik hem naar de stad wil laten gaan, is hij dus 12 voor ik hem alleen laat fietsen.
en vriendjes hier in de straat zijn er niet.
ja een jongetje van 10 jaar…
en daar ik geen rijbewijs heb is dit ook wel zo praktisch.
maar… als het niet bevalt, gaat ie alsnog ergens anders heen

Hi Kaar!

Dus er is meer aan de hand dan alleen de school. Je voelt je gewoon niet prettig waar je zit! Nou dat ken ik wel hoor. Heb hiervoor in een andere wijk gewoond met veel achterstandsgezinnen ed en naast een drukken weg, nou sinds ik daar weg ben voel ik me veel prettiger. Het is hier ook een ideale buurt om kinderen op te voeden. Midden in Utrecht en ze kunnen nog op straat spelen (Maro nog niet uiteraard). Maar miss moet je dan ook aan verhuizen gaan denken! Naar een kinderrijke buurt met een goede school.
Als dit binnen de mogelijkheden valt natuurlijk.
Maar anders, een christelijke school is volgens mij niet meer uitgesproken christelijk hoor! Behalve als je in staphorst woont of zo. En weigeren mogen ze je niet eens. Dus gewoon die school binnenstappen en ff een afspraak met de directeur maken.

Veel succes ermee!

Ik denk ook wel dat het te maken heeft met ontevreden zijn over deze plek.
We zijn al bezig met het zoeken naar een andere plek om te wonen :wink: :smiley:
Denk toch maar dat ik bij de christelijke school langsga, daar eens sfeer snuiven…

Ik werk zelf op een (christelijke) school en wij weigeren eigenlijk nooit leerlingen op grond van geloof. Wij vragen alleen aan ouders dat ze hun kind toestaan om mee te bidden in de klas en aanwezig te zijn op (kerst)vieringen e.d.

Pas als een school niet ‘gewoon’ christelijk is, maar Hervormd of Vrijgemaakt, dan willen scholen nog wel eens ‘kerkelijke meelevendheid’ eisen.

Verder is, denk ik, bij mij in de klas maar 25% kerkgaand, en ik woon in (een erg Christelijk) Ede :wink:

Mijn tip:
Kijk eens goed als er pauze op het plein is (vaak tussen 10 en 11). Hoe spelen kinderen? En hoe wijzen leerkrachten kinderen terecht? Past dit bij jou manier van opvoeden?

Trap niet in mooie praatjes/ leuk info-boekje. :stuck_out_tongue:

Succes!

Ik heb zelf ook op een katholike basischool gezeten, daat zaten ook niet gelovige kinderen.

Hoe weet je trouwens wanneer je je kind in moet schrijven?
Ik las net van Leila dat ze daar al voor het 2e jaar ingeschrveen moeten worden.
Hoe kom je daarachter?
Niet dat ik ook hem wil inschrijven straks en dat ze dan zeggen, “sorry mevrouw, alles zit vol!” :o

Ik ga ook voor een basischool verder weg.
Wij zitten in een niet zo’n geweldige buurt.
Ik wil niet verveelnd of raar overkomen, maar er wonen veel buitenlandse gezinnen in onze wijk.
Er zijn ook scholen hier dichtbij waar het merendeel van de kinderen van buitenlandse afkomst is.

Nou is daar niets mis mee. Maar ik zie dus hoe die kindjes zijn hier in de wijk.
Ze worden heel anders opgevoed.
Vaak eten ze vanalles, wat later bij ons in de tuin ligt, ze steken continu vuurwerk af, zijn in onze tuin aan het stampen.
Hebben weleens een bal over onze schutting geschopt en aan de brievenbus geklepperd, ik kwam net onder de douche vandaan en deed dus niet direct open. Hoor ik ineens een raar geluid, zie ik dat ze de poort aan het intrappen zijn om in de achtertuin te komen.

Ze bekrassen de auto en spugen op andere kinderen.
We hebben ook een speeltuintje hier waar ze ook alles onder zitten te spugen altijd.
Ik heb er weleens eentje zien piesen in de struiken.

En de ouders vinden alles best wat ze doen. Zeg je er iets van, dan discrimineer je in hun ogen.

De scholen in onze wijk, daar zitten voor meer dan 60% buitenlandse kineren.
Ik wil Robin daar gewoon niet hebben.

Nederlands kinderen halen ook streken uit, maar wat ik hierboven beschrijf vind ik geen streken maar dat vind ik gewoon een slechte opvoeding.
En de opvoeding van anderen beinvloed toch je kinderen ook op een manier.
Hun opvoeding is gewoon totaal anders en niet de juiste in mijn ogen.

Ik wil niemand voor het hoofd stoten hiermee, en al helemaal niet dicrimineren, maar zo voel ik dat gewoon.

Je kind spendeert daar straks een groot deel van zijn tijd, en ik moet daar wel een fijn gevoel bij hebben.

Anneke in principe krijg je bericht van de gemeente als het tijd is je kindje in te schrijven voor school. Je krijgt er dan gelijk een heel informatie pakket erbij. In princiepe is dat in het schooljaar voorafgaand aan het jaar dat je kind naar school gaat. Dus dat is als je kindje 2 a 3 jaar is.

Wat betreft scholen met een groot percentage allochtone kinderen wil ik je delen in mijn positieve ervaringen. Persoonlijk vind ik het ideaal als de school een goede afspiegeling is van de wijk. Helaas in de praktijk lijkt het een en ander soms scheef gegroeid. Wij hebben voor onze kinderen bewust gekozen voor een school met een hoog percentage alleachtone kinderen. In de dichterbij gelegen christelijke school zitten nauwelijks allochtone kinderen. Ik vind dit ten eerste geen goede afspiegeling van de maatschappij. Ik denk dat mijn kinderen ook kunnen leren van andere culturen en gebruiken. Daarbij profiteren onze kinderen momenteel van de aanwzigheid van de allochtone kinderen. De groepen zijn veel kleiner omdat het aantal gewogen leerlingen hoog is. Er is extra geld beschikbaar voor de school vanwege het hogere percentage achterstands kinderen. Hetgeen geinversteerd wordt in nieuwe methodes. (je wil niet weten met wat voor verouderd materiaal sommige scholen nog werken). Daarbij is de school vanwege het grote diversiteit van kinderen gewend aan het werken op eigen niveau van de kinderen. Hierbij wil ik niet zeggen dat scholen met een hoog percentage allochtone kinderen per definitie beter zijn. Ik wil hiermee wel zeggen dat als je deze scholen per definitie uitsluit je zelf misschien wel te kort doet. Het loont dus zeker de moeite om ook op die scholen te gaan kijken.
groetjes Baukje (waarvan eind van dit schooljaar alweer het 5de kindje naar de basisschool gaat)

Hi Anneke,

Ik heb zelf nog niet eens bericht gehad van de gemeente hoor, misschien omdat ik op tijd heb ingeschreven (?). Maar ben er zelf al op af gestapt omdat ik overal hoorde dat het moeilijk was hier in Utrecht als je je kind op een school naar keuze wilde hebben.
Als ik jou was zou ik even langs de scholen gaan en informatie vragen, de schoolgids bv en inschrijfformulier. En natuurlijk vragen wanneer je je kind moet inschrijven. Als dit op korte termijn moet een gesprek met de directeur aanvragen en al je vragen op papier zetten.
Het klinkt alsof je in een grote stad leeft dus ik denk dat je ook ruim op tijd moet inschrijven wil je een gegaradeerde plek hebben.
En wat de invloed van die kinderen betreft, je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je kind(eren) straks ook buiten gaan spelen. Hoe ga je er dan mee om? Ik heb zelf hetzelfde probleem gehad hoor, ik woonde in een grote wijk met veel nieuwe nederlanders en ik was het met veel dingen ook niet eens zoals hoe de kinderen werden opgevoed enz. Maar nu moet ik er wel bijzeggen dat ik zelf half marokaanse ben en ook door een marokaan opgevoed en dat zulke dingen bij ons echt niet konden hoor!! Ik denk niet dat het ligt aan de afkomst maar aan de sociale status en opleiding die de ouders gehad hebben. Ik ben zelf verhuisd naar een veel betere buurt (ook met veel nieuwe nederlanders maar hogere inkomens) en heb hem nu ingeschreven in de buurtschool met best veel kinderen van marokaanse en andere afkomst. En hier heb ik wel een goed gevoel over. Deze kinderen lopen niet om 1 uur nog over straat, en geven geen grote mond als je iets tegen ze zegt. Dus het kan ook anders.

Succes met het kiezen van de school!!

Leila

Dat klopt het kan zeker anders.
En ik wil ook niet overkomen als iemand die kortzichtig is.

Wij wonen idd in een best grote stad.
Wij wonen in een “niet zo’n lekkere” wijk.
We willen graag verhuizen maar dat zit er voorlopig gewoon even niet in.

Niet alleen de allochtone kinderen zijn hier in deze wijk “lastig”, maar hier wonen ook veel aso mensen (Nederlanders) met aso kinderen.
Alles kapotmaken, grote mond, je kent het wel.

Mijn man en ik zijn allebei netjes opgevoed en passen totaal niet in deze buurt.

Ik wil mijn kind dan ook het liefst daar niet aan blootstellen.
Ik weet van vroeger dat je toch veel met klasgenoetn omgaat en dingen overneemt.

Ik probeer hem niet te bescheremen tegen “de grote boze wereld”, maar heb er gewoon geen prettig gevoel bij.

Ook is het goed om ze van verschillende culturen te laten proeven, dat weet ik, maar dan liever op een andere manier.

Ik ga er wel een kijkje nemen straks, ik sluit ze niet definitief uit.
Maar mijn voorkeur heeft het ook niet echt.

Ik kijk tegen die tijd wel hoe of wat. Hij is nog maar 5 maanden bijna ;D

Bedankt voor de informatie iig :-*

,nb ghb

leuk dat je nog even wat verteld :smiley:

ben benieuwd wat je van die school vind.
je kiest ook iets waar je kind als het goed is, ook 8 jaar is he.
dan is het wel prettig als je daar een goed geveol bij hebt

Juan is in mei 4 geworden en ben hier dus bij de dichtsbijzijnste school gaan kijken kreeg een brief van hun thuis gestuurd dat ze een open avond hadden dus daar zijn we heen gegaan en eigenlijks later daar gewoon ingeschreven is ook niet zo’n hele grote school en goed overzichtelijk.
Maar je hebt ook vaak dan ze 5 dagen proef hebben he voor dat ze echt naar school gaan, dus zeg maar jij ziet een school en hij is nog geen 4 mag die voor z’n 4 de leeftijd nog een paar dagen proeg mee draaien om er vast aan te wennen en te kijken hoe dat gaat.
Ik zit dus met 3 kinderen en is wel een geshouw ja tussen de middag heen en weer heen en weer maar ja het moet wel en om hem nu al te laten overblijven vind ik ook nog niet kunnen.
Maar hier hebben ze dus wel maandag woensdag en vrijdag alleen s’ochtends en dinsdag en donderdag de hele dag.
Dus dat scheelt wel weer.
Maar ik zou het dan wel in de buurt doen ja wel zo makkelijk. en daar wonen de meeste vriendjes die hij straks krijgt ook en op die leeftijd krijg je dan straks dat ze met elkaar willen spelen en is makkelijker voorjou ook dat ze vlakbij wonen dat dat je straks naar de andere kant van het dorp moet fietsen??
Nou denk nog maar goed er over na :wink:

Kusjes Monica

fijn dat je een school hebt gevonden waar jij je prettig bij voelt

Hey Kaar!

Fijn dat je een school gevonden hebt! Thomas is nog geeneens een jaar en ik zit al te denken waar ik hem naar school ga brengen. Hier in de buurt zijn 2 scholen waarvan ik 1 wel zie zitten… maar ik heb zelf op een Vrije School gezeten en dat geeft mij een heel warm gevoel… Ik heb gelukkig nog een een paar jaar de tijd… of hij gaat naar een school 5 minuten fietsen hier van daan of hij gaat naar de Vrije School een half uur met de bus hier vandaan…

Groetjes,
Marite!

Mijn 2 jongens gaan maandag voor het eerst met een bsje naar het speciaal onderwijs.
dit omdat ze een aan autisme verwante stoornis(in lichte mate) hebben en een beetje achter zijn in hun ontwikeling.
Ben best een beetje nerveus…Nieuwe school, niet meer zelf weg hoeven brengen et… ::slight_smile:

dat is idd spannend zeg !!!
voor de kids ook wel even wennen.
komt vast wel goed!