Ik snap het even niet...

Ik weet even niet waar het hoort eigenlijk, misschien bij zwanger zijn, maar ook weer niet…

Ik kijk vaak naar 16 and pregnant op MTV. Wat me heel erg opvalt is dat daar de meisjes als ze 40 weken zwanger zijn meteen ingeleid worden, en vaker heb ik de gyn dan horen zeggen omdat het te gevaarlijk is om langer te wachten. Waarom moeten wij hier in NL dan doorlopen tot ruim 42 weken, met misschien wel, alle gevolgen van dien? (Hier in het zkh is het zelfs 42+3! Ik heb met Sem tot 41+3 doorgelopen, had amper nog vruchtwater, zat el ruim een week om de dag in het zkh maar inleiden ho maar (en dan weet je dat er hier op KOK verhalen zijn waar het heel anders is afgelopen!). En toen mijn vliezen werden doorgeprikt was er dus bijna geen vruchtwater, mijn eigen vk heeft ze doorgeprikt en zei meteen jeetje je had echt bijna niks meer!

Waarom zijn de medici op dit gebied toch zo verschillend van mening? En waarom vinden ze het in de US dus blijkbaar onverantwoord om zo lang over tijd te lopen en in ons land niet. Ik vind dat best moeilijk want ons wordt toch echt verteld dat het allemaal geen kwaad kan…

ik gooi hem zo naar zwanger zijn.

Volgens mij komen ze er in Nederland ook steeds meer op terug dat het niet veilig is te lang door te lopen…

Een jaar geleden ongeveer is er een aflevering op zembla geweest wat hier oa over ging.

http://zembla.vara.nl/Forum.3672.0.html?&no_cache=1&view=single_thread&cat_uid=10&conf_uid=13&thread_uid=57

Volgens mij ook ja. Maar zou het ook niet met de leeftijd (en bouw) van de meisjes te maken hebben? Ze hadden tegen mij ook gezegd dat ze me niet lang door gingen laten lopen en zeker niet als ze verwachtten dat het een grote baby zou zijn, omdat ze dan bang was dat ik niet gewoon zou kunnen bevallen.

Lydia :thumbup: thanx.

Zat even te lezen op dat forum stukje van Zembla, maar ik vind de post onderaan op pag.1 toch wel verontrustend, die komt van iemand die zegt als verpleegkundige werkzaam te zijn en dat buiten kantooruren er dus eigenlijk in de reguliere zkh-en helemaal geen rekening wordt gehouden met een probleembevalling! Dat een gyn niet zomaar voor iedere bevalling naar het zkh komt begrijp ik best maar als zelf verpleegkundigen zo reageren… (ook al was het in 2009 ga er niet vanuit dat er inmiddels veel veranderd is…)

ik was in 2004 17 jaar zwanger van mijn oudste en 42+1 bevallen… en heb ook deze verhalen gehoord en hebben daarvoor ook niks gedaan dan mij laten wachten en 2x per week laten komen en gewacht tot de bevalling zich aandiende en heb ik 28 uur rond gelopen tot de oudste er was

Maar over Zembla ging het toch over ziekenhuis bevallen dan thuis? :think: en niet over inleiding voor zover ik me herinner…

Edit: Heeft inderdaad te maken met doorlopen van 42wkn.

Het ergste vond ik van mn vk was dat toen ik eenmaal uitgerekend was en in het zkh al constanteerde dat ik al weinig vruchtwater had maar zeiden dat het wel tot Dinsdag kon wachten tot me eigen vk, mn vk me nog langer wilde laten lopen tot Donderdag en me dan zou gaan strippen. Maar omdat ik maar door bleef hameren van joh… Gooi die echo nou eens op en kijken of er nog wel wat vruchtwater was voor 2 dagen, dan kon ik met gerust van me hart naar huis gaan maar eenmaal blijven doorzeuren ging ze kijken en tot haar grote verbazing zag ze zwart beeld… Toen ben ik op die dag nog ingeleid maar voor hetzelfde geldt had ze niet naar me geluisterd en ben ik zonder vruchtwater rond gaan lopen… Toen de vliezen (zeker weten dat die nog intact was) werd doorgeprikt, kwam er 0 druppels uit. Gyn had elektrode op Katie der hoofd geplaatst en sindsdien werd de weeén heftiger dan voordat de elektrode werd geplaatst…

Misschien is dat omdat er in NL nog steeds meer kinderen WEL gezond geboren worden over de 40 weken dan dat er overlijden door het overtijd lopen? En ik vermoed dat het ook is omdat wanneer er iets mis gaat na die 40 weken dat vaak niet aan te geven is waarom dat nu is. Vruchtwater op is dan inleiden, maar ze kunnen bv echt niet zien of je placenta op het punt staat ermee op te houden via een echo. :silenced:

Aan de andere kant zijn ze in Amerika zo dat ze Nederland maar ‘achterlijk’ vinden omdat daar kinderen thuis geboren worden. Ik ben bevooroordeeld natuurlijk maar wel voorstander van een soort gulden middenweg. 41 weken de max voor inleiden (mits er niet meer speelt!) en toch ook de mogelijkheid (tot 40 weken) om je kindje thuis te baren als er geen complicaties zijn. Een klein beetje medisch maken van het bevallen is prima maar het hoeft nu ook weer niet totaal door te slaan naar het medische.

In Amerika is het echt een grote uitzondering als je bevalling niet medisch is. Ruggeprik is standaard. Ik zag een berichtje over eh…Christina Applegate? :think: was het geloof ik. Heel verhaal dat ze ziek werd van de ruggeprik en dat ze daarom natuurlijk moest bevallen. En iedereen in Amerika Oh My G.d

En ik heb vreselijk gelachen om een programma met ‘real life 911 emergency’ een hele aflevering over de gevaren van thuis bevallen :smiley: Ze brachten het alsof dat gelijk staat aan een 50-50% kans op overlijden of zwaar letsel :wall: :wall:

Rare jongens die Amerikanen.

Ik ben wel van mening dat we in NL misschien iets eerder moeten ingrijpen. Zeker niet wachten tot 42 weken en dan pas met iets beginnen. Dus helemaal eens met Rhiannon.

Mayra is geboren met 42+4 en toen moest ik nog bijna smeken, haal dat kind eruit! Ik ben ingeleid want ik kòn gewoon niet meer :frowning: Ik heb echt moeten praten als Brugman want eigenlijk wilde men niet. Totdat er 1 vrouwelijke gyn bij kwam en die zei: nu is alles nog goed en kan de moeder nog natuurlijk bevallen. Niet wachten op evt complicaties. Ik kon dat mens wel zoenen!

Zij heeft e.e.a. in gang gezet maar toen de weeën al volop bezig waren, zei de verpleging dat het niet voldoende was en dat ik nog naar huis zou gaan. EN TOEN raakte ik in paniek… Dat hadden ze niet moeten zeggen…

Uiteindelijk is M geboren maar kwam de placenta niet en omdat ik al teveel bloed had verloren moest ik met spoed naar de ok. Na ja het werd dus een drama en voor mij had toen echt het lampje uit mogen gaan :cry:

Probleem genoeg toen ik zw bleek van nr 2: ik wilde wel een kindje maar geen bevalling. En iedereen deed er maar een beetje lacherig over. Ik hèb me toch een stennis lopen schoppen! :evil:

Uiteindelijk is de bev van Ian gegaan en gelopen zoals IK wilde, IK had de touwtjes in handen en IK voerde de regie. Er werd alleen geluisterd naar MIJ en verder niet. Iedereen de kamer uit behalve ik (ja duh :stuck_out_tongue: ) hub en de gyn met verpleegkundige hulp.

Ik vond het doodeng maar alleen zo kon ik deze ellende nog en keer aan. :?

ik denk dat het wel aansluit bij de algemene kijk op bevallingen die men hier in nl heeft (en die dus ook afwijkt van zo ongeveer de rest van de wereld);

in nl ziet men een zwangerschap en een bevalling veel minder als een medische aangelegenheid dan elders, er wordt veel meer uitgegaan van een natuurlijk iets. Vandaar ook de vele thuisbevallingen, het veel minder snel grijpen naar pijnstilling dan in andere landen gebeurt. En ik kan me voorstellen dat niet meteen inleiden na 40 weken ook binnen dat perspectief valt. Want het is immers het meest natuurlijk dat een kindje zélf bepaalt wanneer het klaar is om geboren te worden. Als de situatie het toelaat, zullen ze daar dus ook voor kiezen, terwijl ze in andere landen sneller geneigd zijn om het maar op te wekken, ihkv safety first (wat ook een beetje de kreet is bij alle bevallingen in zh doen).

Wat wijsheid is, is natuurlijk weer een ander ding (en daar hou ik mijn handen vanaf als leek). Maar vind dus wel dat het aansluit bij de nederlandse bevallings-cultuur.

Ik vind het ook eng hoor, om zover over tijd te gaan.

Allebei mijn kinderen zouden er nu niet zijn geweest als ik ook maar één dag later van ze bevallen zou zijn.

En was ik niet eens overtijd.

Ik wil niet meer zwanger worden, maar zou het wel zo zijn geweest, dan zou ik er op staan om in de 39ste week in te leiden.

Jemig Crien ik kan me helemaal voorstellen dat je geen herhaling wilde van hoe het de eerste keer ging. :o Gelukkig hebben ze toen wel naar je geluisterd.

Weet je, het is dat ik echt 100% vertrouwen had in mijn VK maar de gyn’s wilden in eerste instantie niet eens een uitspraak doen mbt het inleiden. Gelukkig toen ik eenmaal zwanger was kwamen ze daar snel van terug na een goed gesprek en werd de 38 weken als grens aangehouden incl extra echo’s als begeleiding. Anders had ik het mss idd ook niet nog een x aangedurft. :wall:

En gek genoeg zie ik het nog steeds zoals Fiep al aangeeft als een natuurlijk gebeuren, maar wel met ieder eigen grenzen tot wat je aankunt. Ok je kunt natuurlijk niet met 37 weken gaan inleiden das logisch want er zijn echt kindjes die dan nog prematuur zijn (ja echt waar sommigen zijn dan nog echt niet rijp om geboren te worden dat snapte ik eerder niet tot de VK me dat netjes uitlegde!). Maar wanneer je als moeder aangeeft met 42 weken dat je het niet meer trekt en JIJ bent degene die de bevalling moet doen en ze luisteren niet eens naar je daar krijg ik kromme tenen van. :silenced:

In Duitsland doen ze het ook veel eerder dan in Nederland. Vanaf 40 weken moet je je elke dag bij je gyn melden en dan krijg je een uitgebreide CTG en echo en met uiterlijk 41 weken wordt je ingeleid.

En Amerika is geen uitzondering hoor mbt ruggenprikken en inleiden met 40 weken. Eigenlijk is Nederland meer een uitzondering door het niet te doen :wink:

In Belgie wachten ze ook niet zo lang…

@Vicky S wrote:

In Belgie wachten ze ook niet zo lang…

Nou, ik was bij de oudste 41weken en 3 dagen…en toen pas ingeleid.

Uiteindelijk is ie met 41w en 4dagen geboren.

Dus misschien ook een beetje per gyn afhankelijk?

Het moet natuurlijk ook allemaal natuurlijk zijn en niet te medisch worden helemaal mee eens hoor! Maar toch vind ik dat hier wel wat meer met echo’s gewerkt mag worden. Die apparaten staan er en er wordt zo moeilijk gedaan over het maken van een echo om te zien of alles goed gaat in een buik. Al geloof ik dat ze daar tegenwoordig wel wat soepeler in worden.

Als ik destijds niet had aangegeven dat ik Sem niet zo heel veel voelde en de vk praktijk hier dus liever een keer te veel doorsturen dan een keer te weinig (had zelf zoiets van zal wel meevallen allemaal) waren ze er dus niet achter gekomen dat mijn vruchtwater zo goed als op was. De vk was een soort van boos dat ze me niet hebben ingeleid met ruim 40 weken maar in plaats daarvan steeds die stomme echo’s met het opmeten van plasjes vruchtwater. Zoiets kan toch gewoon worden voorkomen door een extra echo.

En ik ben er nog steeds van overtuigd dat ik toen al tegen de 42 weken zwangerschap aan zat, ik ben namelijk bij de eerste echo teruggezet in termijn, bijna 1,5 week. Dat terwijl ik altijd een hele mooie cyclus van precies 28 dagen had, maar ik ben ruim een week teruggezet. Zou ik dus getest hebben met amper een week zwanger. Mijn buik was op het eind echt zo verschrikkelijk dik en strak en er was gewoon echt geen ruimte meer ook voor Sem om zich te bewegen, het deed echt pijn. Hij kwam op de wereld als een verrimpeld mannetje met hele lange nagels en heeft echt maandenlang een hele droge huid gehad. Ik denk dus zelf dat Sem met ruim 42 weken geboren is in plaats van de 41+3 die de vk gerekend heeft.

Uit een aantal reacties hier lees ik weerstand tegen het beleid van andere landen omtrent hoe zij met bevallingen omgaan. Nederland heeft daarintegen een heel hoog sterftecijfer als het gaat om baby’s rondom bevallingen, gemiddeld een stuk hoger dan in de rest van Europa en vele andere westerse landen! Dit zegt denk ik wel iets over de ‘wij willen alles zo natuurlijk mogelijk’ en ‘huis-tuin en keuken’ instelling die er in Nederland heerst omtrent bevallingen.

Ik begrijp net als de t.s. ook niet waarom artsen dit wetende nog steeds bewust deze risico’s lopen? Om het vooral ‘niet medisch’ te willen? Als er na 40 weken risico’s zijn dan lijkt me het heel gezond om een vrouw nauwlettend in de gaten te houden, in plaats van ‘mevrouw we zien u volgende week wel weer’

Ik ken helaas iemand die daardoor haar baby is verloren, daarom raakt dit mij ook zo… :frowning:

Ik las hier dat in een bepaald land vanaf 40 weken elke dag controles worden uitgevoerd, gezien het sterftecijfer daar lager ligt is dat misschien alleen maar wijsheid? Voor de meeste gevallen waarschijnlijk overbodig, maar voor het aantal misschien het verschil tussen wel of niet overleven, dus meer dan de zorg waard.

Doordat in het buitenland de meeste/ vrijwel alle vrouwen in het ziekenhuis bevallen is het daar ook betaalbaar om dag en nacht een operatie kamer met anasthesist en chirurg klaar te hebben staan voor als medisch ingrijpen noodzakelijk is, in Nederland is dat helaas niet zo, omdat het voor ziekenhuizen niet betaalbaar is omdat er per ziekenhuis relatief te weinig vrouwen bevallen, om dit dag en nacht paraat te kunnen hebben. Ook blijkt uit rapport dat de communicatie tussen gyn en verloskundige niet altijd even goed verloopt, waardoor het in sommige gevallen totaal verkeerd afloopt.

Vele gynaecologen pleiten nu voor regionale moeder kind-centrums waar verloskunde en gynaecologie samen gaan en een ok, chirurgen en anasthesisten ten alle tijden beschikbaar zijn, zoveel mogelijk natuurlijk, maar wel met de mogelijkheid direct in te grijpen als dat nodig is. Misschien in de ogen van sommigen ‘te medisch’ maar als daarme levens worden gewonnen en dus het sterftecijfer wordt teruggedrongen, waarom niet?

Ik vind dat natuurlijk iets heel moois is waar we in Nederland naar moeten blijven streven, maar dat het niet ten koste mag gaan van mensenlevens. Het voorbeeld van overtijd lopen is weer zo iets typisch nederlands mét helaas de nodige risico’s :roll:

Marda die regionale centra klinkt in theorie leuk, maar in de praktijk betekend dat meestal dat ze op meer dan een kwartier rijden zitten. Dat is echt TE lang voor veel vrouwen en kinderen met problemen hoor. Dan kunnen ze mss beter ‘vliegende’ (en dat bedoel ik dus niet letterlijk :wink: ) gyns hebben die idd altijd paraat staan om waar dan ook in te springen en binnen een kwartier ter plaatse zijn. Iets wat veel ziekenhuizen nu ook doen overigens. Gyns mogen ook niet te ver van het ziekenhuis wonen zover ik weet van de mijne.

En echt klinkt mss raar aangezien ik dus ook een kind ben verloren door overtijd lopen, maar TE medisch moet het zeker niet worden. Vrouwen tegen alles in maar in het ziekenhuis laten bevallen kan ook stress veroorzaken waardoor een bevalling moeilijker verloopt dan nodig is. Dan liever weer terug richting de gulden middenweg en fraaie kraamhotels met een meer huiselijke inrichting maar wel met de optie om bij problemen echt snel in het ziekenhuis te zijn. Waarom zijn die kraamhotels toch allemaal verdwenen? :think:

Maar al met al ben ik zeker van mening dat overtijd lopen wel meer medisch mag worden. Mijn gyn gaf me indertijd ook al aan mbt de echo-apparaten dat ze er idd wel staan maar niet altijd gebruikt worden. En waarom niet, omdat het simpelweg niet wordt vergoed door verzekeraars. Hoezo krijgen zij zo’n grote vinger in de pap?? :wall: Van alle echo’s die ik in de zwangerschap van Casper heb gehad (en dat waren er echt veel, sterker nog ieder bezoek aan de gyn!) werden er welgeteld dus 3 vergoed, waaronder de 20 weken GEO, de termijnecho en een liggingsecho op het eind. Alles daartussenin bij de VK En gyn werd niet vergoed en hebben ze gedaan om mij als moeder gerust te stellen.

En nog steeds kan ik iedere zwangerschap of die nu wel of niet goed verloopt echt altijd bij mijn VK terecht voor een echo, allemaal niet vergoed door de verzekeraar. Nou schiet mij maar lek met dit heerlijke systeem. :silenced:

Onbegrijpelijk als het zo is dat er ook bij medische redenen een maximale aantal echo’s vergoed wordt. Maar toch begrijp ik het niet helemaal… het echo apparaat staat toch in de meeste gevallen gewoon bij de gyn/verloskundige? Deze kan zonder extra kosten toch altijd even een (extra) kijkje nemen?

Ik heb zowel in de zwangerschap van onze 2e dochter als bij de 3e om medische redenen veel meer echo’s gehad, ook speciale echo’s in een academisch ziekenhuis, (bloedverlies bij 25 weken, mogelijke hartafwijking bij 32 weken) dat was niet alleen met de 20 weken echo, termijn of groeiecho. Dus ik begrijp het geloof ik niet helemaal… :think: