Ik Mik Loreland

Ik heb een klein probleempje.

Ik weet sinds een paar weken dat Luuk op school iedere vrijdag met de hele klas naar Ik Mik Loreland (Karbonkel) kijkt.

Ik hoor dat al een poosje aan totdat ik vandaag bij Logopedie op Google ga bekijken wat het nou echt is. Ik laat het aan de logopediste zien en Luuk ziet ook de foto en duikt onder tafel met de schrik op zijn gezicht.

Ik vond dat heel erg om te zien!!!



Voor diegene die niet weten wie dat is:







En deze komt er ook in voor:











Nu komt het voor ons niet over als eng misschien, maar ik vind het niet prettig dat mijn zoon dit angstig moet doorstaan.

Hij moet dit verplicht dus meekijken op school.

(als ik het hier laat zien schuilt hij achter mijn stoel of onder tafel)

Want dit verklaart dus ook zijn bangheid van de afgelopen weken!

Het niet naar bed durven gaan, gillen in de nacht in zn slaap, niet alleen naar de wc durven gaan, durft de kelder niet in bij mn ouders met het licht aan, terwijl hij dat voorheen wel durfde.





Moet er wel bij vermelden dat Luuk waarschijnlijk PDD NOSS heeft dus alles anders ervaart…



Kan ik hierover de leraar aanspreken en zeggen dat ik niet wil hebben dat hij meekijkt?

Hij word 4x per week de klas uitgehaald voor een soort van bijles, kan ik dan niet eisen/vragen dat ze dat dan op die vrijdag dan doen ipv een andere dag, dan hoeft hij die serie niet te zien?



Want hun zitten in de avond en de nacht niet met de lasten die zij veroorzaken met deze serie. :frowning:

wat raar dat de leraren jullie daar niet over hebben ingelicht.

in de eerste schoolweek hadden wij een info avond en kwam ik mik loreland aan de orde.



Als kinderen gingen dromen of het eng vonden moesten we dit doorgeven en hoeven ze niet te kijken. of de juf gaat bij hen zitten.



maar moet zeggen dat ik het inderdaad voor groep 3 best wel eng vind.



welke groep zit L.uuk dan, want dit is toch pas in groep 3



in groep 1 en 2 hebben ze moffel en pier en Flip de Beer

@knollie1 wrote:



welke groep zit L.uuk dan, want dit is toch pas in groep 3



in groep 1 en 2 hebben ze moffel en pier en Flip de Beer






Luuk zit in groep 3 die is 7 jaar. :slight_smile:

Toen ik groep 3 had waren er ook altijd wel kinderen die bang van Karbonkel waren.

Ik zou het gewoon aangeven bij de leerkracht. Wij lieten die kinderen altijd tijdens tv kijken een ander werkje doen, bv boekje lezen, tekening maken oid.

Meestal zaten ze dan gewoon stiekum mee te kijken :mrgreen:



Overigens kijken ze nu Leesdas lettervos, echt :thumbup:

(alhoewel Ik Mik Loreland ook heel leuk was, maar deze sluit beter aan bij de nieuwe versie van Veilig Leren Lezen).



Dus gewoon even naar de juf/meester! Is toch helemaal niet nodig dat jouw ventje zo bang wordt :hug:

Dus dat is iets educatiefs…?



Wat een misser zeg, vd programmamakers. Ik zou echt pislink zijn als iemand anders mijn kind zoiets laat kijken. En dat is dan ongeacht dus de inhoud van t programma, foto is voor mij genoeg…

Ze hadden wel wat vriendelijk uitziende poppen kunnen gebruiken.

Verschrikkelijk vind ik ze!



Maar goed, ik vanmorgen die meneer aangesproken, weet je wat hij zei?



Dat het erg leerzaam was en nog meer van dat leraargepraat en dat hij net zoals de rest van de klas gerust (?) kon kijken, ik zei ja dat kan wel zijn maar het moet niet ten koste gaan van hem en ons.

Ja zei hij, als het echt niet gaat… Ik zei: het GAAT niet! Dat zeg ik je toch? Ik wil geen angsthaasje kweken door hem verder naar die serie te laten kijken.

Meerdere kinderen zijn schijnbaar bang maar die ouders zeggen er niets van? Nou sorry hoor! :wall:



Ik heb gezegd dat ik niet meer wil hebben dat hij dat kijkt.

Midden in de nacht word hij schreeuwend wakker en gaat pas slapen als het licht aan mag blijven op zijn kamer.



Hij is gewoon zo bang!

Hij durft niet eens meer overdag naar boven te lopen das toch erg? :cry:

Toen ik gister samen met hem een filmpje zat te kijken daarvan, schoot hij echt bang achter mijn stoel en zelfs onder tafel met de angst in zn ogen, dat kan toch niet?

Kei zielig! :cry:

Nou ja zeg, dat je als leraar zo kan reageren… :hand: .

Tsja ik zou eigenlijk niet weten wat ik zou doen. Misschien onderling bij de ouders informeren?

Hier mogen ze hun knuffel meenemen op woensdag als ze dit kijken.



Sommige kinderen vinden het spannend, maar de juf bagetaliseerd het gewoon.



Hier gaat het dus prima en het is inderdaad erg leerzaam.



Ik vind dit niet veel enger dan pokemon en bakucan enzo… :slight_smile:

Pokemon vind Luuk ook niet leuk dus tja… :slight_smile:



De leraar is nog een broekkie van 22 jaar dus misschien snapt hij het niet zo?

Ze kunnen toch vast ook andere leerzame dingen bedenken?



Ik ga vanmiddag zeker in gesprek met die andere ouders, misschien kunnen we samen wat hiermee.

@Rooike wrote:

Pokemon vind Luuk ook niet leuk dus tja… :slight_smile:



De leraar is nog een broekkie van 22 jaar dus misschien snapt hij het niet zo?

Ze kunnen toch vast ook andere leerzame dingen bedenken?



Ik ga vanmiddag zeker in gesprek met die andere ouders, misschien kunnen we samen wat hiermee.




Nou de lerares van Mateo is 30, en die andere van groep 3 zijn 35 en 40 dus ik denk niet dat het met leeftijd te maken hebt.



Natuurlijk sta je in je recht om het Luuk te verbieden te zien, maar je kan er ook anders mee omgaan natuurlijk.



Er over praten, het bagetaliseren, vragen waarom bang is, kijken naar het plaatje en zeggen dat het poppen zijn, etc etc.



Hier dus 65 kinderen op school die op het moment ik-mik kijken en daar dus niet zo heftig op reageren en er juist heel erg veel aan hebben. Het zou ook niet leuk voor Luuk zijn als hij de enige is straks die afgezonderd van de klas iets moet doen omdat de anderen er wel gewoon naar kijken.





Ik geef je alleen maar wat tips om niet gelijk op hoge poten naar school uit te halen. :slight_smile:



Misschien helpt het, vooral voor Luuk.

Indy was er in groep 3 ook bang van. En ik weet eigenlijk niet meer wat we eraan gedaan hebben. Volgens mij is ze wel gewoon mee blijven kijken. Kes kijkt nu in groep 3 Huisje boompje beestje. Volgens mij is dat een stuk vriendelijker. Misschien hebben ze er toch van geleerd want het is dezelfde school, alleen 3 jaar later…

gister aan onze oudste gevraagd en die kent het niet…

Zit nu in groep 4, maar vorig jaar in groep 3 dus niet gezien.

Zij gebruikte Lees Das.

@Madre wrote:

Hier mogen ze hun knuffel meenemen op woensdag als ze dit kijken.



Sommige kinderen vinden het spannend, maar de juf bagetaliseerd het gewoon.



Hier gaat het dus prima en het is inderdaad erg leerzaam.



Ik vind dit niet veel enger dan pokemon en bakucan enzo… :slight_smile:




Maar het is toch vna de zotte dat kinderen een knuffel mee moeten nemen van thuis zodat ze zich veilig voelen… :shifty:

@Lune wrote:

@Madre wrote:
Hier mogen ze hun knuffel meenemen op woensdag als ze dit kijken.



Sommige kinderen vinden het spannend, maar de juf bagetaliseerd het gewoon.



Hier gaat het dus prima en het is inderdaad erg leerzaam.



Ik vind dit niet veel enger dan pokemon en bakucan enzo… :slight_smile:




Maar het is toch vna de zotte dat kinderen een knuffel mee moeten nemen van thuis zodat ze zich veilig voelen… :shifty:




Nee, persoonlijk vind ik dat niet van de zotte…Ik vind dat meedenken met het kind dat wel bang is, want dat er kinderen dit spannend vinden begrijp ik wel. 99% van de kinderen is namelijk niet bang maar vinden het heel bijzonder en cool dat ze hun knuffel mogen meenemen.



Mateo vond het de eerste keer ook spannend, maar alle afleveringen daarna was het gewoon een stoute pop, gewoon omdat de juf er goed op heeft ingespeeld…



Maar goed, misschien ben ik wat ‘makkelijk’ hoor.



Ik vind dat er echt te zwaar aan getilt wordt.



Ik ben er nooit voor een kind te gaan bevestigen in dit soort angsten, dus mijn oplossing zou nooit zijn dat hij er niet meer zou mogen kijken…



Wat ik wel zou doen is de leraar/lerares aanspreken over hun tactiek van omgaan met dit programma en kinderen die hier angstig om zijn. De leraar van Luuk pakt het niet zo goed aan lijkt mij.



Ik zou mijn pijlen dus daarop richten… :slight_smile:

@Madre wrote:

Er over praten, het bagetaliseren, vragen waarom bang is, kijken naar het plaatje en zeggen dat het poppen zijn, etc etc.






Dat hebben we al gedaan en dat heeft geen zin, dat krijgen we er bij hem niet in namelijk, dat het een soort van handpoppen zijn.

Hij vind het gewoon supereng.



Ik haal niet uit naar school maar als ik mijn bevinding tegen de meneer sta te vertellen staat hij me vol ongeloof en met een grijns op zijn gezicht aan te kijken om dan vervolgens te melden met schouderophalend gebaar: ja maar we kijken allemaal, het is leerzaam…



Hij zei ook nog dat hij dan naast hem kan komen zitten, maar dat werkt niet, hebben we gister al geprobeerd. Knuffel gaat niet werken want Luuk hecht aan die dingen geen waarde dus die optie gaat ook niet op helaas.



Ik bevestig zijn angsten hier niet mee, maar omdat Luuk een “speciaal”

kind is met een hele rugzak aan bepaalde stoornissen enzo, wil ik gewoon niet dat hij hier nu op deze leeftijd aan word blootgesteld, misschien straks als hij ouder is dat hij het wel kan aanzien maar iets waar hij bang van is (lees: hysterisch angstig), dat hoeft hij van mij niet langer te kijken nee.



Als jouw kind onder de tafel gaat zitten omdat hij bang is, zou jij dat wel fijn vinden?

Zou jij hem dan, na 20x te hebben uitgelegd dat het niet eng is en maar poppen zijn, gewoon door blijven aandringen om te kijken?



Ik niet.

@Rooike wrote:

@Madre wrote:
Er over praten, het bagetaliseren, vragen waarom bang is, kijken naar het plaatje en zeggen dat het poppen zijn, etc etc.






Dat hebben we al gedaan en dat heeft geen zin, dat krijgen we er bij hem niet in namelijk, dat het een soort van handpoppen zijn.

Hij vind het gewoon supereng.



Ik haal niet uit naar school maar als ik mijn bevinding tegen de meneer sta te vertellen staat hij me vol ongeloof en met een grijns op zijn gezicht aan te kijken om dan vervolgens te melden met schouderophalend gebaar: ja maar we kijken allemaal, het is leerzaam…



Hij zei ook nog dat hij dan naast hem kan komen zitten, maar dat werkt niet, hebben we gister al geprobeerd. Knuffel gaat niet werken want Luuk hecht aan die dingen geen waarde dus die optie gaat ook niet op helaas.



Ik bevestig zijn angsten hier niet mee, maar omdat Luuk een “speciaal”

kind is met een hele rugzak aan bepaalde stoornissen enzo, wil ik gewoon niet dat hij hier nu op deze leeftijd aan word blootgesteld, misschien straks als hij ouder is dat hij het wel kan aanzien maar iets waar hij bang van is (lees: hysterisch angstig), dat hoeft hij van mij niet langer te kijken nee.




Als jouw kind onder de tafel gaat zitten omdat hij bang is, zou jij dat wel fijn vinden?

Zou jij hem dan, na 20x te hebben uitgelegd dat het niet eng is en maar poppen zijn, gewoon door blijven aandringen om te kijken?



Ik niet.




Ok ok, ik ook niet…

Een vriendje van ons was 14 toen hij op kamp moest met school. Iemand ( volwassene) had hem verteld dat er in dat bos gemuteerde muizen wonen die 's nachts zo groot als mensen worden en dan kinderen gaan opeten.



Het joch is zo bang geweest dat de ouders hem 's nachts moesten halen. Hij heeft de hele wereld bij elkaar gegild toen het donker werd. Met al zijn klasgenoten erbij.



eigenlijk mag je toch aannemen dat elke 14 jarige wel weet dat muizen niet zo groot worden als mensen en al helemaal geen kinderen eten.



Mede door dit voorval is er een onderzoek gestart bij R. uiteindelijk bleek hij Pdd Nos te hebben. Er vielen toen heel veel puzzelstukjes op zijn plaats.



Ik snap heel goed dat Luuk bang is van deze filmpjes en ook dat je hem niet kunt uitleggen dat het niet bestaat en dat het maar poppen zijn. Ik zou hem er ook niet meer naar laten kijken. En dat hij dan een uitzondering in de klas is, tja dat is dan zo. Als hij in de klas ook het bange laat zien voor die filmpjes dan doet dat ook geen goed. Want R. is altijd het pispaaltje geweest in zijn klas na dit voorval. Zo erg, dat hij al naar verschillende scholen is geweest hier in de omgeving en uiteindelijk is hij bij zijn moeder in een plaats gaan wonen hier ongeveer 100 km vandaan. Nu gaat het goed.

Ik ken het niet, maar heb net een stukje zitten kijken op you tube…Ik ben blij dat het op de school waar onze meiden op zitten niet wordt gekeken. Vind het er niet leuk uitzien en Karbonkel is een enge chagrijn. Vooral mijn oudste is een erg gevoelig kind en ik weet bijna zeker dat ze er allesbehalve blij van zou worden. Daarbij leert ze priiima lezen en schrijven zonder Ik-Mik.

Rooike, ik snap je bezorgheid. Hou je poot stijf. Succes.

Ja en toch, afgezien van het rugzakje van Luuk, waar ik dus de reactie van Rooike meer begrijp,



Gaan ‘jullie ouders’ nu elke keer als het schoolbeleid/manier van werken/lesmateriaal jullie niet aanstaat jullie poot stijf houden?

Nee hoor, maar in geval van rugzakjes kun je als school wel meedenken vind ik. En als je als school merkt dat een kind er zo bang voor is dan lijkt het me ook dat je bij de ouders of IB-er aan de bel trekt.