Ik durf het bijna niet te vragen....

… maar; moet een KOE zwanger zijn geweest om melk te kunnen geven???



Ik heb het namelijk altijd gedacht dat een koe alleen melk heeft als het zwanger is geweest. Maar A zegt dat dat onzin is… :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

nee zwanger zijn geweest als ik mij niet vergis en daarna blijven ze gewoon melken

zwanger zijn geweest , kalf gespeend en dan maar door blijven melken(zo zal het bij ons ook wel werken denk ik :wink: )

Heb ff wat opgezocht voor je.



Op de meeste boerderijen zijn koeien te vinden. De bekendste koeien zijn de melkkoeien. Zij staan overal in de weien te grazen, en leveren dan melk aan de boer. De melk is eigenlijk bedoeld voor haar kalf. Een koe kan pas melk geven als ze een kalf heeft gehad. Een koe moet 2 keer per dag gemolken worden, 7 dagen per week en tot ongeveer 10 maanden nadat het kalf geboren is. Een goede melkkoe geeft ongeveer 25 liter melk per dag of 7000 liter melk per jaar. 1 pak melk is 1 liter, dus dat zijn wel 25 pakken melk per dag! Alleen de eerste weken moet het kalf de melk van de moeder drinken, de rest van de tijd wordt de koe gemolken door de boer. Als een koe geen melk meer kan geven, dan gaat ze naar het slachthuis. Er zijn ook koeien die alleen voor het vlees gehouden worden. Zij zijn groter en hebben meer spieren. Beide soorten koeien worden gebruikt om voedingsmiddelen te maken. Een bruinbonte koe geeft minder melk per jaar, maar daar zit meer vet in en een zwartbonte koe geeft meer melk per jaar, maar daar zit minder vet in.

@~Marion~ wrote:

… maar; moet een KOE zwanger zijn om melk te kunnen geven???



Ik heb het namelijk altijd gedacht dat een koe alleen melk heeft als het zwanger is. Maar A zegt dat dat onzin is… :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Een moeder geeft toch ook borstvoeding nadat ze bevallen is? :mrgreen: Zo werkt het bij koeien ook, alleen worden de kalfjes dan aan de kunstvoeding gezet, terwijl wij de mamamelk inpikken.

En uiteindelijk gaan ze steeds minder melk geven, zodat de boer weet dat het de hoogste tijd is om weer te insemineren!





Tja…

Ja precies, nou dat bedoelde ik natuurlijk ook! Het is dus borstvoeding van een koe… A zegt namelijk dat een koe gewoon melk geeft… Ongeacht of het gekalft heeft of niet… Zal even mijn post aanpassen…

Dit is nu de hele gedachte achter het feit dat koemelk niet gezond is voor de mens. Het is voeding voor de kalveren en het zit vol met groeihormonen voor hén , niet voor ons.

Er zit een heel verhaal achter, zal ik jullie niet mee vermoeien :wink:

Als je dat zo leest is het toch gewoon zielig!

Zowel voor de moederkoe die letterlijk en figuurlijk uitgemolken wordt,

als voor het kalf dat een minder goede voeding krijgt,

als voor de mens omdat er gedacht wordt dat melk goed is voor elk…

nou snap ik ook waarom ik geen melk lust…



ik ben geen kalf! :snooty:

@marijke79 wrote:

nou snap ik ook waarom ik geen melk lust…



ik ben geen kalf! :snooty:




:lol: :lol: :mrgreen:



ik ben geloof ik ook niet voor niks allergisch voor koemelk…en Stijn ook :?

Hmmmm…weten jullie zeker dat je de melk wel kunt missen en niet lusten ?



Dus ook geen chocola, geen ijs, geen koekjes, geen taart … :wink: ?

@Mutti wrote:

Hmmmm…weten jullie zeker dat je de melk wel kunt missen en niet lusten ?



Dus ook geen chocola, geen ijs, geen koekjes, geen taart … :wink: ?




sssssssssssssssst!! we hebben het nou ff over gewoon melk :wink: :stuck_out_tongue:

Zullen we dan maar moeders gaan melken? :lol:

Nee serieus, ik lust wel melk (lekker zelfs) en drink het al jaren. Vind het zelfs niet erg want ik zie het dus bv niet als mishandeling van koei-dames als ze gemolken worden. Wat ik wel prettig vind is als de kalfjes inderdaad de kans krijgen de eerste weken bij mama-koei te drinken. Dan voelt het ‘eerlijker’ dat wij mensen daarna de melk ook drinken of zo. :think:

En ze maken er nog zoveel meer lekkers van, slagroom, echte goeie boter voor op een warm croissantje (oooh ik heb zin in kerstontbijt!), tot kwark, yoghurt en allerlei heerlijke toetjes om over chocolade maar helemaal te zwijgen :angel:

@Rhiannon wrote:

Wat ik wel prettig vind is als de kalfjes inderdaad de kans krijgen de eerste weken bij mama-koei te drinken.




sterker nog een kalf dat niet van de biest drinkt (colostrum) overleeft het niet… ze moeten dus wel

@FloorS wrote:

@Rhiannon wrote:
Wat ik wel prettig vind is als de kalfjes inderdaad de kans krijgen de eerste weken bij mama-koei te drinken.




sterker nog een kalf dat niet van de biest drinkt (colostrum) overleeft het niet… ze moeten dus wel




Ja maar, het is over het algemeen wel zo dat de kalveren vrijwel meteen bij de koe worden weggehaald en de biest via de fles krijgen. Na een dag of 5 wordt de biest langzaam melk en kan de melk weer geleverd worden aan de fabriek. Na de eerste dagen leert het kalf om uit de emmer te drinken en krijgen ze òf melk òf kunstmelk. De koe wordt na de geboorte in de ideale situatie zo’n 10 maanden gemolken. Het is precies zoals bij ons: (tenslotte zijn wij fysiek ook zoogdieren en werkt het dus precies hetzelfde) zolang de koe gemolken wordt, blijft de productie in stand. Na 10 maanden wordt de koe ‘‘droog gezet’’ (oftewel bij ons: stoppen met de bv) en kan haar energie gaan geven aan het volgende kalf waarvan ze ondertussen drachtig is.



Dit hele verhaal geldt voor melkkoeien, kalveren van zoogkoeien blijven vaak bijna een jaar bij hun moeder drinken.



(Ik mòest even een vak-verhaal houden…ik ben docent op een agrarische opleiding…)

Wat interessant allemaal…

@Mutti wrote:

Hmmmm…weten jullie zeker dat je de melk wel kunt missen en niet lusten ?



Dus ook geen chocola, geen ijs, geen koekjes, geen taart … :wink: ?
Hmn, hier alleen de allerdonkerste chocola, soyaijs (mjammie), koekjes en taart met olie ipv boter en/of melk.



Als we bij een ander op visite zijn eten we wat geserveerd wordt.

Wat zijn jullie toch allen heeerlijke schatjes! Ik stel echt een ‘domme’ vraag en jullie reageren dan zo geweldig! :-* :-*

“Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden”