Ik durf het bijna niet te vragen....

"Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden"


kijk dat is nog eens een wijs antwoord...

Het zijn wijze woorden die ik slechts ‘herkauw’ en geen credits voor mag, kan en wil nemen.

wij zeggen altijd: er zijn geen domme vragen, wel overbodige… :wink:

tja da tis ookeen hele goede ja… mischien nog wel beter

@Karin2 wrote:

Dit is nu de hele gedachte achter het feit dat koemelk niet gezond is voor de mens. Het is voeding voor de kalveren en het zit vol met groeihormonen voor hén , niet voor ons.

Er zit een heel verhaal achter, zal ik jullie niet mee vermoeien :wink:




En daarom drink ik dus al jaren melk met mate. Wel in een bakkie koffie verkeerd en sommige melkproducten, maar niet meer die 2 of 3 bekers puur per dag.

Wij drinken ons hier wezenloos in de melk… :think: :think: :think:

hier ook… ik heb in een week 14 liter melk gedronken… ik alleen he… :oops: ik schenk ook niet in een beker… drink het zo uit het pak… :oops: zo’n fles is zo leeg…

@Chrissy wrote:

@FloorS wrote:
@Rhiannon wrote:
Wat ik wel prettig vind is als de kalfjes inderdaad de kans krijgen de eerste weken bij mama-koei te drinken.




sterker nog een kalf dat niet van de biest drinkt (colostrum) overleeft het niet… ze moeten dus wel




Ja maar, het is over het algemeen wel zo dat de kalveren vrijwel meteen bij de koe worden weggehaald en de biest via de fles krijgen. Na een dag of 5 wordt de biest langzaam melk en kan de melk weer geleverd worden aan de fabriek. Na de eerste dagen leert het kalf om uit de emmer te drinken en krijgen ze òf melk òf kunstmelk. De koe wordt na de geboorte in de ideale situatie zo’n 10 maanden gemolken. Het is precies zoals bij ons: (tenslotte zijn wij fysiek ook zoogdieren en werkt het dus precies hetzelfde) zolang de koe gemolken wordt, blijft de productie in stand. Na 10 maanden wordt de koe ‘‘droog gezet’’ (oftewel bij ons: stoppen met de bv) en kan haar energie gaan geven aan het volgende kalf waarvan ze ondertussen drachtig is.



Dit hele verhaal geldt voor melkkoeien, kalveren van zoogkoeien blijven vaak bijna een jaar bij hun moeder drinken.



(Ik mòest even een vak-verhaal houden…ik ben docent op een agrarische opleiding…)






kalveren worden idd bij de koe weggehaald

reden; ter voorkoming van allerlei bacterieen en virussen

de koe kan prima tegen die bacterien, een kalfje nog niet

vandaar

oh ja; van ruud moet ik zeggen; een kalfje smaakt prima :lol:



(een eigen koe smaakt ook goed hoor ruud hihi)

Een goed klaargemaakte zwezerik… :drool:



8)

manlief is zeer blij met de tong…

Is mijn mama ook gek op! Ik vind kalfstong “wel aardig”



en mijn moeder is ook gek van uierboord maar dat vind Ruud :sick:









Maar we dwalen af. :-*

:silenced: