ijzer tekort een probleem??

Hallo,



Waarschijnlijk een vraagje wat niet nodig is maar wieweet heeft er iemand snelle tips…

Ik heb een ijzer tekort (hb 6,2) nu heb ik dinsdag tabletjes ervoor gekregen en die 2x per dag ingenomen… Ook heb ik roosvice ferro en appelstroop in huis gehaald. Nu lijkt het vandaag wel alsof ik alleen maar moeier word, en gisteren had ik juist het idee dat het minder werd. M’n man heeft de honden uitgelaten en ik ben alleen maar met Mitchell naar de ouder kind ochtend geweest in het wijkcentrum, daarna wc papier gehaald en weer naar huis. Vanmiddag heb ik nog een beetje liggen tukken op de bank en in bed (voor zover dat lukt met een 2,5 jarige :slight_smile: )



Iemand misschien tips?? om het snel omhoog te krijgen? kan wel 2 wkn duren voordat die tabletten werken en een vriendin rade al aan om er goed mee op te letten…aangezien die tabletten voor een zeer lastige stoelgang zorgen.



De kleine knul trapt er verder wel op los en aangezien de vk niets gezegd heeft over eerder komen/bellen moet ik er maar vanuit gaan dat het voor de kleine geen kwaad kan toch??



Als het niet beter word dan dit ga ik zowiezo volgende week maar niet werken (20uur p/w in winkel zonder airco…dus warm… :frowning: )



Iemand snelle tips? Alle ideeen welkom… :smiley: :eh:

Hier ook een flink ijzertekort… ook tabletten gekregen… ik ben ermee gestopt en ga dinsdag vragen voor een andere oplossing want ik kon niet meer naar het toilet… ontlasting was dik, zwart en net een tweede bevalling :mrgreen: sorry voor de details maar echt, het zweet stond me op mijn voorhoofd als ik moest gaan voor de grote boodschap…

Ik probeer het nu zsm een beetje op te krikken door veel groene groenten te eten… SPINAZIE zou wonderen doen…

ijzer tekort kan voor je kindje niet al te veel kwaad, tis meer lastig voor jezelf.

Tijdens mijn zwangerschap at ik bij de staaltabletten ivm de stoelgang veel gedroogde pruimen en biogarde yoghurt met creusli voor de de extra vezels en dat deed prima zijn werk

@faizaa wrote:

groenten te eten… SPINAZIE zou wonderen doen…




Fabel: In spinazie zit veel ijzer

Feit: Dat valt flink tegen!

Mede door Popeye de zeeman denken velen nog steeds dat spinazie barstensvol ijzer zit. In spinazie zit echter helemaal niet bijzonder veel ijzer. In honderd gram gekookte spinazie zit 1,3 mg ijzer en dat is maar net iets meer dan in gekookte sperziebonen (1,1 mg) en zelfs minder dan in gekookte doperwten (2,0 mg) of een stukje rundvlees (gemiddeld ca. 2,8 mg). Hoe komt het dan dat spinazie zo’n goede naam heeft?

Dat komt simpelweg door een domme typefout. In een van de eerste tabellen werd per ongeluk de komma een cijfer te ver naar rechts gezet, waardoor het ijzergehalte van spinazie torenhoog leek. Die vergissing werd weliswaar al in de jaren dertig ontdekt, maar het misverstand bleek onuitroeibaar. En de tekenfilms deden de rest.






Even gecopieerd van een andere site…

M’n ontlasting is gelukkig nog wel goed, was hier al voor gewaarschuwd door een vriendin. Ze zei al dat zodra het te “hard” werd ik er mee moest stoppen, kon dan alleen maar kwaad… Heb wel van roosvice ferro gehaald, is speciaal voor zwangeren en mensen met een ijzer tekort, in de hoop dat dit sneller zou aanslaan maar helaas…



Zou dit wel een goede reden zijn om me ziek te gaan melden op het werk? Vind het wel rot, maar om daar nou de hele dag te staan slapen??

Heb m’n middag tukkie echt wel nodig om het tot het avond eten te redden…



Had het idee dat het vanmorgen wel iets beter ging, maar helaas… We hebben de honden uitgelaten en heb nu al geen fut meer om avondeten te kopen…

[color=purple[Ik zou gewoon ff overleggen met je werkgever misschien kan je wel wat minder uren gaan werken de komende tijd.

Ik weet niet wat voor werk je doet maar als dit belastend zwaar werk is kan je ook om vervangend lichter werk vragen[/color]

Ik werk in een winkel…

Op maandag alleen de middag (1230/1730) en op vrijdag en zaterdag de hele dag… Het is er flink heet, geen airco. En tijd voor pauze is er maar zelden… Niet echt een lekker vooruit zicht dus… :frowning:

En dan ben ik ook nog eens enige vrouw tussen alleen maar mannen… dat maakt het helemaal moeilijker…

Wat mij heeft geholpen toen mijn hb op 5 stond was brandnetelthee met klaverhoning. Ook oersap (rode bessap)doet het heel goed. Ik had in een mum van tijd mijn HB weer op 8.

Deze produkten kan je het beste in de reformzaak halen. Deze werken ook sneller dan bijv. ijzertabletten of roosvice ferro.



Succes ermee



Groetjes Wendy

Ik heb eens gelezen dat je lichaam ijzer beter kan opnemen wanneer je vlak daarna ook zorgt dat je vitamine c binnen krijgt.



Dus na het warm eten een stukje fruit, misschien dat het ook helpt om je tabletje tegelijk met een stuk fruit te nemen?



Verder zou ik het niet weten, sorry.



Ik hoop dat je, je snel beter zult voelen.



Jekka

@Jekka wrote:

Ik heb eens gelezen dat je lichaam ijzer beter kan opnemen wanneer je vlak daarna ook zorgt dat je vitamine c binnen krijgt.



Jekka




Dit klopt. En daarbij niet samen met melk of wat anders wat calcium bevat innemen, want dat belemmert de inname juist weer. En niet op een lege maag, want daar kun je erg :sick: van worden.



Je moet het echt even een paar weken de kans geven om resultaat te zien. Wanneer moet je weer prikken? Over een paar weken?



Bij mij hielpen de ijzertabletten helemaal niets overigens, pas maanden na mijn zwangerschap toen ik nog steeds een erg laag HB had, bleek dat ik geen ijzertekort had, maar een B12-tekort en dat geeft ook een laag HB-gehalte. Dus even als tip, als de waarde niet gestegen is over een paar weken … gewoon even hierop laten checken.

Over 2,5 wkn moet ik weer terug naar de VK, mag nu om de 3 wkn komen nl…

Die tabletjes moest ik juist wel op een nuchtere maag innemen, een half uur voor het eten… en dan met water oid… :eh: Maar meestal moet ik alweer spugen als ik een half uur erna gegeten heb…



Had vanmorgen de VK nog even gebeld ofdat het geen kwaad voor de kleine kon maar dat kan het niet. Mits je wel die tabletten neemt zei ze…

Het kon met de dag beter worden, had wel een week of 1-2 nodig om zn werk te gaan doen… En in combi met de roosvice was het prima zei ze… Niets om me zorgen over te maken, alleen maar lastig voor mij… Dus dat is wel een geruststelling…

@mamy wrote:

@faizaa wrote:
groenten te eten… SPINAZIE zou wonderen doen…




Fabel: In spinazie zit veel ijzer

Feit: Dat valt flink tegen!

Mede door Popeye de zeeman denken velen nog steeds dat spinazie barstensvol ijzer zit. In spinazie zit echter helemaal niet bijzonder veel ijzer. In honderd gram gekookte spinazie zit 1,3 mg ijzer en dat is maar net iets meer dan in gekookte sperziebonen (1,1 mg) en zelfs minder dan in gekookte doperwten (2,0 mg) of een stukje rundvlees (gemiddeld ca. 2,8 mg). Hoe komt het dan dat spinazie zo’n goede naam heeft?

Dat komt simpelweg door een domme typefout. In een van de eerste tabellen werd per ongeluk de komma een cijfer te ver naar rechts gezet, waardoor het ijzergehalte van spinazie torenhoog leek. Die vergissing werd weliswaar al in de jaren dertig ontdekt, maar het misverstand bleek onuitroeibaar. En de tekenfilms deden de rest.






Even gecopieerd van een andere site…




:thumbup: Bedankt voor de tip Mamy… weten we dat ook weer! Kun je nagaan dat dit DE tip was van de verloskundige :mrgreen: :think: Maar goed… weer een fabel de wereld uit…

Deze mag wel dicht… Voel me al stukken beter… :smiley:

Deze mag wel dicht… Voel me al stukken beter… :smiley:

Hoelang slik je nu staaltabletjes?

Mijn HB was afgelopen donderdag 5,6, ook te laag dus. Direct staaltabletjes gekregen, die neem ik in met een vitamine C tablet EN sinaasappelsap, op een nuchtere maag. de 2e dosis voor ik naar bed ga, dus een paar uur na het eten.



Vraag me alleen af of je ook TEVEEL ijzer binnen kunt krijgen? Naast de staaltabletten en vitamine C (500) neem ik al m’n hele zwangerschap multivitamine voor zwangeren van de Etos, en nu dus ook Roosvicee Fero en ik drink 's middags brandnetelthee… :think: :think:



Ow ja, mijn stoelgang gaat nog prima (ookal is de kleur inderdaad zwart nu), maar ik neem tussen de middag een flesje actimel.

Mijn waarde was 4,6 en ik slik ze nu een week… Moet wel zeggen dat het bijna een week geduurd heeft voordat ik resultaat zag en veel geslapen 's middags… Ik slik ze samen met de VSM zwangeren tabletjes en heb ook roosvice ferro staan, dit kon absoluut geen kwaad volgens de VK. Wel moest ik ze met eten innemen omdat je op een nuchtere maag erg misselijk kon worden ervan. Neem ze niet met zuivelproducten in want die breken je ijzertabletjes weer af, en als je last van maagzuur hebt kan je ze ook beter niet met sinnassapelsap innemen, die maken het bij mij juist veel erger door het zure ervan… Meestal neem ik een vit c tabletje na het innemen…



Succes…

@Debbeltje wrote:

Mijn waarde was 4,6 en ik slik ze nu een week…




Jeetje, 4,6 is wel héél erg laag! Wat was je waarde voor of aan het begin van de zwangerschap?

Oeww foutje… :doh:

Moest 6,4 zijn… de eerste keer bij de vk was hij 8,6

@Debbeltje wrote:

Oeww foutje… :doh:

Moest 6,4 zijn… de eerste keer bij de vk was hij 8,6




:mrgreen: :mrgreen: Is maar beter ook denk ik…Geloof dat je onder de 5 een transfusie nodig hebt… :wink:



Ik zat alleen te kijken op mijn zwanger-multivitjes, en dáár zit ook calcium in, dus die neem ik nu op een ander tijdstip…

Dus, 's ochtends (op de nuchtere maag, gaat hier prima) een staalpil & een vitamine C pil met een glas jus. Uurtje later bij 't ontbijt een multivitje, 's middags kopje brandnetelthee, 's avonds bij het eten een multivitje en voor het slapen gaan weer een staalpil met een vit C met een glas Roosvicee Ferro.



Moet zeggen dat ik mezelf vandaag voor het eerst in weken weer een beetje mens voel… :thumbup: :thumbup:

Ben alleen beetje angstig of ik nu niet teveel ijzer binnen krijg…dat schijnt toch wel erg slecht te zijn.

Moet 10 mei weer naar de VK, ik neem aan dat m’n HB dan weer geprikt wordt. Ookal schijnt het een poos te duren voor de bloedwaarden stijgen, ben ik toch wel benieuwd of ik het tegen die tijd een beetje heb weten op te krikken.

hallo,



na de bevalling had ik een waarde van 5,3. ik heb toen ook die tabletten gekregen, ben begonnnen met 1 per dag maar de ontlasting ging zeer moeilijk. Vanuit het ziekenhuis werd mij aangeraden om floradix erbij te nemen. dit is een drankje wat je twee keer per dag neemt, een half uur voordat je gaat eten. Je kunt het gewoon kopen bij de drogist.

Omdat de ontlasting bij mij echt een ramp was, ben ik gestopt met de tabletten van de dokter en heb ik floradix genomen. Dit werkt prima.

En daarnaast natuurlijk gezond eten, voldoende groente en fruit en de kraamzorg raadde aan groene groenten te eten.

Nu zit ik alweer op 7.5