Iemand ooit nystatine gekregen bij spruw?

Tis zover, wij hebben voor de eerste keer spruw. Nou ja, wij kan ik het denk ik niet noemen, want op mijn tepel is niets te zien. Maar het mondje van onze Ralf is wel erg wit. Nu heb ik gisteren de ha gebeld, en heb ik meteen wat voorgeschreven gekregen. Ik had verwacht dat ik een zalfje zou krijgen voor op zijn tong en mijn tepel. Maar ik heb dus heel wat anders gekregen, iets vloeibaars, onze Ralf moet dit 4x daags nemen. Nou heb ik de bijsluiter goed gelezen en denk dat het voor hem wel zou kunnen werken. (afgezien van het zinnetje: wijze van gebruik: de totale hoeveelheid verdelen over beide zijden van de mondholte en, indien mogelijk, enkele minuten in de mond houden, daarna doorslikken. :wall: Ja Ralf, hou het maar in je mondje :wall: )

Maar wat ik me afvraag, waarom zou ik niets met mijn tepel moeten, ik zie dan wel niks, maar zou ik hem niet weer terug kunnen besmetten?

Iemand ook eerder dit spul gebruikt? En werkte het?

ik zoud e ha er even over bellen,want op je tepels moet je ook een goedje smeren,en ik heb nooit gehad wat jij heb gekregen,dat kan toch niet in de mond houden bij een baby :think:

Wij hebben ook dat vloeibare spul gehad voor Hieke. Dat enkele minuten mochten we niet zo strikt nemen. Wat ook handig is om een spuitje bij de apotheek te halen waarmee je het in het mondje kan spuiten ipv een lepel. Doen ze vaak bij AB kuurtjes ook.

Voor de tepel heb ik geen tips, ik gaf geen bv.

Het pipetje heb ik er inderdaad bij gekregen. Ik heb aan de telefoon ook gezegd dat ik bv geef. Hij vroeg ook nog of ik iets op mijn tepel zag. Dus eigenlijk neem ik wel aan dat hij er goed over na heeft gedacht. Maar ja, je hoort wel vaker dingen. Tis ook niet mijn eigen ha, die is met vakantie helaas, dus ik weet eigenlijk niet eens met wie ik van doen heb.

Ja hoor ook hier is er bij beide kinderen nystatine voorgeschreven toen WIJ spruw hadden hahaha,

Smeer idd je tepel ook in (smerig klusje) anders krijg je kruisbesmetting.

Ik spoot het goedje altijd in hun wangzakken, dan in het mondje overde tong omdat het dan overal goed zat.

Bij ons hielp het heel goed, al moest ik wel wennen aan de plak tepels wat dit goedje oplevert!

Succes en bij twijfel gewoon de HA weer bellen hoor! Maar je zult een heel eind zelf komen hoor!

Succes,

Groetjes Kaboutertje

Wij hebben ook heel lang spruw gehad, en ook nystatine gekregen.

Ik gaf Amélie na iedere voeding een beetje. Ik gaf toen 5 voedingen, dus verdeelde die aantal mililiters door 5 zodat ze na iedere voeding de medicijnen kreeg.

Ook ikzelf heb me ingesmeerd met miconazol creme. Dat kan je gewoon kopen bij de apotheek. Dat moet je echt doen hoor! Anders gaat het gewoon niet over.

Ik spoot het net als kaboutertje ook in de wangetjes van Amélie, en zo komt het vanzelf overal in het mondje.

Heel veel sterkte!

Nou, de eerste 2 dagen leek het goed te werken, maar na 7 dagen de kuur afgemaakt te hebben was het nog steeds niet helemaal weg. En nou deed mijn linkertepel ook steeds meer pijn bij het voeden. Dus vandaag weer naar de ha gebeld, en heb het weer voorgeschreven gekregen en nu ook voor mezelf. Dus ik ging ervan uit dat ik het op mijn tepel moest smeren, en vroeg dat dus. Zegt de ha: het mag wel, maar het is gewoon de bedoeling dat je het oraal inneemt. Ik doe dus beiden, innemen en het smerige plakkerige goedje ook op mijn tepel smeren. Mijn eigen ha was weer terug van vakantie. Ik neem aan dat hij het wel weet, want het schijnt dat zijn vrouw jaaaaaaaaren bv heeft gegeven aan zijn kids, nog wel toen ze al op de basisschool zaten.

Huisartsen vinden het vaak niet nodig dat je allebei behandelt. Als je ernaar vraagt zeggen ze gewoon dat dat niet hoeft. LK’s adviseren om altijd wel moeder én kind te behandelen. Daar heb je je huisarts echter niet voor nodig. Je kunt gewoon daktarincrème kopen bij de drogist en dat op je tepels smeren. Doe dat na iedere voeding, een dun laagje.

Andere tips:

• ook ralf na iedere voeding behandelen. De hoeveelheid die hij mag gebruiken volgens de bijsluiter verdeel je over het aantal voedingen
  • alles wat met de melk in aanraking gekomen is was je op minimaal 60 graden, of je doet azijn in het vakje van de wasverzachter (spuugdoekjes, beha’s, kleertjes waar op gespuugd is, etc.). Ook speeltjes die in het mondje gaan op die manier schoonmaken.
  • gebruik wegwerpzoogcompressen en gooi die vaak weg.
  • kook alles wat met de melk in aanraking komt iedere dag uit (speentjes, kolf, flesjes, als je dat gebruikt)

Ook deze tips vindt je HA niet nodig, en je LK wel. Maar als het plan van je HA niet gewerkt heeft, dan is het slim om over te schakelen op een wat ‘strenger regime’ om dat schimmeltje echt uit te roeien :wink: .

Zie ook http://www.borstvoeding.com voor een spruw-behandelingsplan, of http://www.eurolac.net

Thanks voor de info :-* .

O, toch nog een vraag, wat voor azijn gebruik je dan bij de was, gewone of schoonmaakazijn?

En wat zouden jullie doen met de afgekolfde melk in deze periode, gewoon geven of weggooien?

Ik heb de huisarts gesproken en die dacht dat het geen kwaad kon, maar kon begrijpen als ik het weg zou gooien voor de zekerheid. Daarnaast gaf hij aan dat hij dit spul weer heeft voorgeschreven voor zowel mij als onze Ralf omdat dat het minste invloed zou hebben op de bv, wat bij daktarin niet helemaal bewezen zou zijn. Weet ik natuurlijk niet, maar ik geloof het dan maar.

ik gebruik schoonmaakazijn. De melk heb ik wel gewoon gehouden en geruikt, kon het niet over mijn hart verkrijgen om het weg te gooien. Je kunt het verhitten tot net onder het kookpunt. Ik heb ook weleens gehoord dat bevriezen de schimmel ook zou doden, maar ik neem het zekere voor het onzekere en verhit het. Niet de melk die ik de dag erna gebruik trouwens. Dat vind ik een beetje onzinnig, want de melk die ze rechtstreeks drinkt kook ik immers ook niet :mrgreen: . Het zou alleen zonde zijn als je ‘spruwmelk’ bewaart en nadat het over is je kind opnieuw besmet ermee.

Daktarin kan op de darmpjes werken, dat is er niet guntig aan. Volgens mij HA is nystatine echter verwant aan daktarin (miconasol) en kan het dus hetzelfde effect hebben.

Je smeert daktarin op je tepel, dus ik zie niet hoe dat van invloed kan zijn op de BV :think: . Bedoelt hij op de produktie?

O ja, op aanraden van de VBN smeer ik azijnwater op mijn tepels na iedere voeding. Sinds ik dat doe is het niet meer terug gekomen. Dus als het niet overgaat, is dat nog wel een tip. Je kunt dat gewoon blijven doen zolang je voedt.

Nogmaals bedankt voor de tips.

Hier lijkt de spruw verdwenen nu we allebei een kuurtje hebben. Nog wel ff het kuurtje afmaken. Wat de ha precies bedoelde weet ik eigenlijk ook niet, maar ik neem het maar voor waarheid aan. Ik vind het allemaal best als het maar opgelost wordt. En daar ziet het nu naar uit.

Hoi,

Tommy heeft vanaf dat hij 10 dagen oud was tot aan 5 maanden op en af last gehad van spruw.

Afgeklofde melk zou ik weggooien als ik jou was. Het is er toch in, tenzij je het bijna gelijk geeft. Als je het geeft nadat de spruw weg is, komt het weer terug ( daar heb ik ervaring mee :oops: ).

Behandel altijd jezelf en het kind en was alles waar zijn spuug/kwijl of jouw borstvoeding mee in aanraking is geweest op minimaal 60 graden en wat niet in de was kan in azijn zetten.

Ow ik zie net dat deze tips al gegeven zijn, hihi.

Ik heb daktarine gehad en nystatine en heel vaak in die maanden. Uiteindelijk is het weggegaan na het tweede kuurtje gentiaan violet. Ik heb het op het internet besteld bij een lk, want volgens de kinderarts zou het niet helpen. Bij Tommy was het het enige waarbij het definitief is weggebleven. Ziet er wel raar uit, je kind met zo’n paars/blauwe mond!

Veel suc6!

Liefs Suzanne

Bij mij hielp gentiaan ook heel goed.

Daktarin ook trouwens, maar omdat ze er diarree van kreeg wilde ik dat nie tmeer gebruiken. Ik vond Gentiaan veel gebruiksvriendelijker trouwens, maar had er idd wel een paar kuurtjes van nodig.

Ik heb momenteel ook een nystatine-kuurtje voor mijn jongste. Kan niet zeggen dat het tot nu toe erg goed helpt. Heb bij mijn oudste 2 daktarin gekregen en dat hielp toch echt beter. Ik wacht nog even af tot maandag, als het dan nog niet veel beter is ga ik een daktarin-receptje vragen. Gentiaan Violet is inderdaad ook een goed idee, dat zal ik dan wel online moeten bestellen denk ik want mijn ha is geen type die dat zal voorschrijven ben ik bang.

ik geloof ook niet dat huisartsen dat kunnen voorschrijven, dat hebben ze niet bij de apotheek. Maar het is heel goedkoop. Een tientje voor een flesje en met zo’n flesje kun je wel drie behandelingen doen.

Hier heb ik het idee dat de spruw wéér terug komt :twisted: :twisted: :twisted: .

Kan ik dan dus zelf ook iets ondernemen zonder recept? Dat violet spul? En waar kan je dat dan halen. Ben ook ff internet aan het afstruinen voor info over spruw.

O , Lena, dat azijnwater dat je kunt gebruiken, is dat gewoon azijn met water? En wat zijn de verhoudingen dan?

Hè wat irritant.

Gentiaan violet kun je bestellen bij eurolac, van gonneke van veldhuizen(http://www.eurolac.net/index.php?p=44#spruwbehandeling)

En als dat niet mag van de modi’s, dan pb ik het wel :wink: .

Meer informatie erover vind je bij: http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/het-gebruik-van-gentiaan-violet.html

en

http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/candida-protocol.html

en misschien dat iemand me even wil vertellen hoe ik nette linkjes kan maken :wink: .

Het azijnwater doe ik een beetje op de gok, ongeveer 1/4 azijn, de rest water. Ik gebruik schoonmaakazijn, maar gewone azijn kan ook.

Ik heb een bakje met dekseltje op mijn nachtkastje staan en ook eentje op het werk voor als ik kolf. Even deppen met wattenschijfjes en klaar. Niet hetzelfde schijfje nog eens opnieuw gebruiken trouwens :wink: . Ik sla ook weleens over hoor; soms vergeet ik het en als ik buitenshuis voed, ga ik niet die hele azijn-en-watten-handel meeslepen (al zou je vantevoren wattenschijfjes in azijn kunnen drenken en die meenemen, maar dat is me teveel gedoe).

succes :thumbup:

Wederom bedankt voor de info :-* .

Ik had inderdaad ook al op borstvoeding.com rondgeneusd, maar dat van Gentiaan Violet had ik nog niet gelezen. Ik ga straks bij de apotheek maar eens vragen of ze het daar hebben en anders bestellen. Ik heb vanochtend de ha maar weer eens gebeld en krijg voor de verandering weer eens een kuurtje, nu de derde al. Ik ben het zo beu :twisted: . Misschien hebben ze dat spul ook wel.

O ja, netjes een link maken kan ik ook niet, kan ik je dus niet mee helpen helaas :wink: .

Hadden ze het bij de apotheek?

Van eurolac heb je het gelukkig wel vrij snel in huis. Als je het overdag bestelt, gaat het dezelfde dag nog op de bus.