Als het niet goed staat merk ik dat wel, maar hoop dat iemand me antwoord kan geven.
Ook al gaat het om een kind, het is iets voor alle leeftijden en personen, dus vind het niet bij uitstek een mama/papa vraag :think:
Edit beheer: ouder en kindgerelateerd topic, dus dit is de juiste plek
We hebben voor Peter in dit geval een doorverwijzing gekregen voor sensorische intergratie therapie.
Kort gezegd kan hij de signalen die hij krijgt van al zijn zintuigen, maar moeilijk samenvoegen en dus niet zijn prikkels wat meer samenvoegen en filteren.
Waar ik een rode brandweerauto zie, een sirene hoor en brand ruik en dat samenkoppel tot " er is brand, de brandweer rukt uit" doet Peter alles apart… hij is druk met die rode auto, bedenkt van alles bij die sirene die hij hoort en dan is er ook nog een een brandlucht.
Hierdoor raakt hij snel overprikkelt en nu schijnt daar dus therapie voor te zijn.
Iemand er van gehoord? Bekend mee?
Ik ben namelijk erg benieuwd naar ervaringen en met name of het effect had.
Aniek heeft net testen gehad bij een sensorisch integratie therapeut. Omdat dat met spoed is gebeurd net voor haar en onze vakantie heb ik eigenlijk nauwelijks uitleg gevraagd/gekregen over wat dat inhoud. Deze week hoor ik er meer over. Zij is iig hoogsensitief en in mindere mate heldervoelend
Ik heb het stuk gelezen, maar dan denk ik daadwerkelijk dat de therapeut die ons heeft doorverwezen niet eens goed weet waarvoor het dient want zij focuste zich erg op het gebruik van Peters zintuigen, niet op zijn taszin en motoriek.
De therapie focust zich wel op de tastzin en motoriek, ik heb de problemen gelezen, maar herken Peter in geen 1 van deze.
Peters probleem zit met hoofdzaak ik geur. Hij flipt als hij geurtjes ruikt en ervaart dat echt als een invasie in zijn hoofd. Laat zich dan zodanig afleiden dat hij al het andere niet meer bemerkt en zich terugtrekt in zijn eigen wereld.
Daarnaast word hij als traag en lomp beschouwd… maar toch…
Ik merk dat ik dus nog wel de nodige vragen heb voor 7 september… dan moeten we weer komen voor nadere uitleg.
Misschien zit ik er totaal naast…
Maar is dat wat Peter heeft niet een vorm van Autisme?
Ik zou inderdaad wat vragen op papier zetten.
Het kind van de een in de andere therapie lijkt me ook niet goed voor hem!
Of je vraagt een 2de opinie bij een andere arts?
Matthieu heeft ook een sensomotorische integratiestoornis.
hij is hiervoor onder behandeling bij een fysiotherapeut.
hij verwerkt alle prikkels anders als wij.
hij heeft daar wel last van.
hij is ook autistisch,en bij autisten komt het vaker voor.
Ik zit nog vol vragen hoor…
Peter zit nog in het onderzoekstraject, maar vooralsnog is hij niet te " labelen" onder 1 " iets"
Hij vertoont stukjes die bij ADHD passen, stukjes die bij Asperger passen, maar ook lijkt hij ambivalent gehecht te zijn en hoger intelligent, maar dan weer niet op alle vlakken. Hij zit bijvoorbeeld met 10 dingen op het intellect niveau van een 7 jarige terwijl hij nog 5 moet worden en zit op andere vlakken juist weer op het niveau van een 3 jarige.
Hij is traag, overgeconcentreerd bezig of juist totaal NIET geconcentreerd en snel overprikkeld via zijn zintuigen.
Dus ja, er is wel sprake van een autisme verwante ontwikkelingsstoornis, maar wat en hoe precies is nog niet duidelijk.
We hebben ook video home training aangeboden gekregen voor de grote stresspunten van de dag (dat is hier na school in de namiddag en het doucheritueel) En ze kwam dus naast een intellect niveau beoordeling (uitgebreide intelligentietest) met sensorische intergratie.
We zijn ons dus nu aan het inlezen op van alles, want idd… van de hak op de tak springen lijkt ons ook niet goed.
Ik wil dus wel het idee hebben dat die therapie voor hem geschikt is en iets positiefs gaat doen.
Wij hebben vanochtend de uitslag van alle onderzoeken gehad en Aniek heeft moeite met prikkelverwerking en bewegingsbeheersing doordat zij haar lijf niet goed voelt. Ook is duidelijk dat zij veel meer voelt, ervaart en oppikt van anderen en dat zij niet goed kan omgaan met mensen die niet handelen naar wat ze zeggen of voelen en als mensen heel heftige emoties ervaren; zij neemt die met zich mee. Ook heeft ze een hechtingsproblematiek door haar slechte start als huilbaby. Ze is iig niet autistisch of aanverwant.
Het hele verhaal klonk ons iig logisch en herkenbaar in de oren.
Over 3 weken gaan we starten met borsteltherapie, zo’n 8 weken lang en daarna wordt gekeken hoe ze haar verder kunnen helpen thuis. Aniek kan wel op school goed meekomen en participeren in de groep, maar thuis loopt haar overvolle emmer over. Iig wordt in samenwerking met haar therapeut en leerkrachten gekeken hoe die prikkels van school voor haar gedempt gaat worden.
Hoe staat het nu bij Peter, Cell? Al iets meer duidelijkheid.
Goh, T is dat Peter al een zusje genaamd Aniek heeft… maar eh… anders…
Hier dus ook hechtingsproblematiek door zijn slechte start als huilbaby.
Daar kunnen de signalen die wijzen op ADHD ook weg komen idd.
Ook hier een kind wat op school zooooo ontzettend zijn best doet om te luisteren, te presteren en mee te komen dat thuis zijn emmertje even leeggegoten moet worden.
Peet moet vandaag voor het eerste deel van een capaciteitsonderzoek. Dinsdag is dan het vervolg.
De doorverwijzing voor Wikili ligt er ook, dus ben benieuwd wat daar uit komt.
Ook gaan we toch in op de home videotraining.
Ze overwegen nog om een dag op school ook te filmen. Zodat ze vergelijk hebben.
We zullen het wel zien, ben allang blij dat we niet gek zijn… Peter is gewoon echt anders dan gemiddelde leeftijdsgenoten en het is voor ons ook erg fijn handvatten aangereikt te krijgen over hoe we hem het beste kunnen benaderen.
Peter heeft dus nog best wat onderzoeken voor de boeg. Fijn dat er iig grondig naar gekeken wordt, want jullie zullen ook wel de nodige stress ervaren binnen jullie gezin door zijn gedrag.
Ik las nog even terug en jij maakte een opmerking over zijn motoriek. Bij de sensorische testen van Aniek kwam dit zeker wel te sprake. Sowieso wisten we al dat ze hypermobiel is wat zich bij haar uit in extreme lenigheid en zij voelt geen ‘diepe’ druk in haar lichaam. Dat maakt ook dat de prikkelverwerking van haar lichaam onvoldoende is. Zij zoekt altijd de grenzen van haar lichaam op en dat zorgt vaak voor gevaarlijke situaties die wonderwel tot nu toe altijd goed aflopen.
Bij onze oudste die ook hypermobiel is, uit die hms zich vooral in traagheid en ‘lompheid’; zij is veel stijver en lijkt onhandig.
Wat peter heeft met geur, heeft Aniek met geluid. Wij gaan binnenkort verbouwen, dus we houden ons hart vast. Iig gaan we voor haar oorbeschermers kopen (van die gele bouwdingen :mrgreen: ) zodat zij zich meer voor het lawaai kan afsluiten.
Aniek eist ook heel veel van zichzelf; ze wil dingen kunnen die eigenlijk nog niet bij haar leeftijd horen, maar het is geen kind van opgeven, dus ze loopt op veel zaken haar leeftijdsgenoten wel vooruit.
Gelukkig herkent Aniek wel wanneer haar emmer gaat overlopen en dat geeft ze vaak al aan. Op school trekt ze zich ook wel eens even terug en gaat dan heel bewust iets alleen doen. Dat kan 5 minuten zijn, maar ook veel langer. Ik ben blij dat ze wel juffen heeft die haar daar in tegemoet komen en haar soms even laten en niet koste wat het kost op zo’n moment bij het groepsproces willen betrekken.
Ik ben allang blij dat ze de knop op school wel om kan zetten en goed mee kan komen en het naar haar zin heeft, want de vakantie was een hele beproeving voor ons dit jaar. Volgende week word ze geobserveerd in de klas.
Bij ons op school (meervoudig gehandicapte kinderen) wordt sensorische integratie gegeven tijdens de ergotherapie, daar is het een “onderdeel” van indien nodig.
Ik weet niet wat voor therapeut jullie hebben voor deze therapie?
Het gaat hier om kinderen met verstoorde motoriek, het slecht kunnen voelen en plaatsen van gevoelens (wat voel je aan je vingers) maar ook kinderen die inderdaad overpirkkeld raken en moeite hebben met het verwerken.
Ik ga niet mee naar de therapie, maar weet dat er wel degelijk successen mee worden geboekt. Al is dit een heel andere doelgroep. Maar in de revalidatiewereld is dit volgens mij een veelgebruikte therapie.
@marietje wrote:
Bij ons op school (meervoudig gehandicapte kinderen) wordt sensorische integratie gegeven tijdens de ergotherapie, daar is het een “onderdeel” van indien nodig.
Ik weet niet wat voor therapeut jullie hebben voor deze therapie?
Het gaat hier om kinderen met verstoorde motoriek, het slecht kunnen voelen en plaatsen van gevoelens (wat voel je aan je vingers) maar ook kinderen die inderdaad overpirkkeld raken en moeite hebben met het verwerken.
Ik ga niet mee naar de therapie, maar weet dat er wel degelijk successen mee worden geboekt. Al is dit een heel andere doelgroep. Maar in de revalidatiewereld is dit volgens mij een veelgebruikte therapie.
Bij ons wordt het door een fysio en ergotherapeute gegegeven. Zij heeft een tijd in Amerika gestudeerd op sensorische integratie technieken. Daar zijn ze veel verder ermee. Hier zit het nog in de zweverige hoek.
Hoe is het met Peter en zijn onderzoeken? Hebben jullie al home videotraining gehad?
Inmiddels zijn we 9 dagen bezig met borsteldruk therapie en we merken duidelijk verschil in haar gedrag. Aniek is rustiger, opener, vrolijker en kan driftbuien door overprikkeling voorkomen door zelf in te grijpen en haar grenzen aan te geven.
Alleen de komst van de schoolfotograaf gaf dergelijke spanningen (met de hele klas in het gymlokaal om de beurt op de foto moeten terwijl de rest wacht en toekijkt, gaf bij een hoop kinderen ‘stress’ en die pikt zij feilloos op) dat ze direct 's middags en 's avonds driftbuien had waar ze heel moeilijk weer uit te halen kwam.
Ook het feit dat ze tussen 8:00 en 18:00 uur om de 2 uur geborsteld moet worden, ook tijdens schooltijd, vind ik heel heftig. Ik ben alleen maar de tijd bezig de hele dag. Elke borstelbeurt neemt alles bij elkaar (met aan- en uitkleden) zo’n 15-20 minuten in beslag.
Als het goed gaat dan mag ik a.s donderdag 1 sessie laten vallen en daarna iedere week 1 zolang Aniek goed reageert. Hopelijk zijn we half november klaar.
Aniek heeft net testen gehad bij een sensorisch integratie therapeut. Omdat dat met spoed is gebeurd net voor haar en onze vakantie heb ik eigenlijk nauwelijks uitleg gevraagd/gekregen over wat dat inhoud. Deze week hoor ik er meer over. Zij is iig hoogsensitief en in mindere mate heldervoelend
Ik heb het stuk gelezen, maar dan denk ik daadwerkelijk dat de therapeut die ons heeft doorverwezen niet eens goed weet waarvoor het dient want zij focuste zich erg op het gebruik van Peters zintuigen, niet op zijn taszin en motoriek.
De therapie focust zich wel op de tastzin en motoriek, ik heb de problemen gelezen, maar herken Peter in geen 1 van deze.
Peters probleem zit met hoofdzaak ik geur. Hij flipt als hij geurtjes ruikt en ervaart dat echt als een invasie in zijn hoofd. Laat zich dan zodanig afleiden dat hij al het andere niet meer bemerkt en zich terugtrekt in zijn eigen wereld.
Daarnaast word hij als traag en lomp beschouwd… maar toch…
Ik merk dat ik dus nog wel de nodige vragen heb voor 7 september… dan moeten we weer komen voor nadere uitleg.
Misschien zit ik er totaal naast…
Maar is dat wat Peter heeft niet een vorm van Autisme?
Ik zou inderdaad wat vragen op papier zetten.
Het kind van de een in de andere therapie lijkt me ook niet goed voor hem!
Of je vraagt een 2de opinie bij een andere arts?
Matthieu heeft ook een sensomotorische integratiestoornis.
hij is hiervoor onder behandeling bij een fysiotherapeut.
hij verwerkt alle prikkels anders als wij.
hij heeft daar wel last van.
hij is ook autistisch,en bij autisten komt het vaker voor.
Ik zit nog vol vragen hoor…
Peter zit nog in het onderzoekstraject, maar vooralsnog is hij niet te " labelen" onder 1 " iets"
Hij vertoont stukjes die bij ADHD passen, stukjes die bij Asperger passen, maar ook lijkt hij ambivalent gehecht te zijn en hoger intelligent, maar dan weer niet op alle vlakken. Hij zit bijvoorbeeld met 10 dingen op het intellect niveau van een 7 jarige terwijl hij nog 5 moet worden en zit op andere vlakken juist weer op het niveau van een 3 jarige.
Hij is traag, overgeconcentreerd bezig of juist totaal NIET geconcentreerd en snel overprikkeld via zijn zintuigen.
Dus ja, er is wel sprake van een autisme verwante ontwikkelingsstoornis, maar wat en hoe precies is nog niet duidelijk.
We hebben ook video home training aangeboden gekregen voor de grote stresspunten van de dag (dat is hier na school in de namiddag en het doucheritueel) En ze kwam dus naast een intellect niveau beoordeling (uitgebreide intelligentietest) met sensorische intergratie.
We zijn ons dus nu aan het inlezen op van alles, want idd… van de hak op de tak springen lijkt ons ook niet goed.
Ik wil dus wel het idee hebben dat die therapie voor hem geschikt is en iets positiefs gaat doen.
Wij hebben vanochtend de uitslag van alle onderzoeken gehad en Aniek heeft moeite met prikkelverwerking en bewegingsbeheersing doordat zij haar lijf niet goed voelt. Ook is duidelijk dat zij veel meer voelt, ervaart en oppikt van anderen en dat zij niet goed kan omgaan met mensen die niet handelen naar wat ze zeggen of voelen en als mensen heel heftige emoties ervaren; zij neemt die met zich mee. Ook heeft ze een hechtingsproblematiek door haar slechte start als huilbaby. Ze is iig niet autistisch of aanverwant.
Het hele verhaal klonk ons iig logisch en herkenbaar in de oren.
Over 3 weken gaan we starten met borsteltherapie, zo’n 8 weken lang en daarna wordt gekeken hoe ze haar verder kunnen helpen thuis. Aniek kan wel op school goed meekomen en participeren in de groep, maar thuis loopt haar overvolle emmer over. Iig wordt in samenwerking met haar therapeut en leerkrachten gekeken hoe die prikkels van school voor haar gedempt gaat worden.
Hoe staat het nu bij Peter, Cell? Al iets meer duidelijkheid.