Ideetjes voor tractaties verzamelen...

Hoi,



Tijn wordt bijna 2 en ik wil dus tracteren op het KDV.

Nu wilde ik eigenlijk net als vorig jaar bellenblaas geven verpakt in een WC kokertje met een gekleurd papiertje eromheen met Bob de Bouwer er voor (vorig jaar heb ik dit met Nijntje gedaan).



Maar ergens staat het me toch tegen om ‘weer’ hetzelfde te doen (natuurlijk weet ik wel dat niemand meer weet dat ik dat vorig jaar ook al gedaan heb), maar toch, er knaagt iets en ik wil iets anders doen.



Nu heb ik ook al gedacht aan het versieren van eierkoeken (gezichtjes), dit heb ik voor Jesse gedaan toen hij 3 werd. Maar dat is een hoop werk (niet dat dat heel erg is, maar het kan maar een avond van te voren gedaan worden).



Wie heeft er dus een leuk idee voor kindjes van 1,5-2,5 jaar?

Heb je er ook een voorbeeld van?



Ook tractaties voor ‘oudere’ kinderen zijn welkom (Jesse wordt dadelijk 4 en daar wil ik zowel op het KDV als afscheid als op z’n nieuwe school tracteren).

Iemand ook een idee voor een 'fruit’tractatie? Jesse is 30 mei jarig (maandag) en die dag gaat hij ook naar z’n nieuwe school. Nu is maandag daar fruitdag, dus ik dacht dat het misschien leuk was om daar iets mee te doen?



In ieder geval, bedankt voor alle reacties!



Groetjes,

Willy

Op Kiind staan heel wat gezonde ideeen! Ik vind dat altijd wel belangrijk, wij trakteren dus ook vrijwel altijd (gedroogd)fruit.



http://www.kiind.nl/articles/140/Gezonde_traktaties.html

Toen Jurian 2 werd heeft hij een trein getrakteerd. Locomtiefje en heleboel wagonnetjes van karton, met raampjes en wieltjes, en dan tussen de 2 kartonnetjes in, een doosje rozijntjes. Jurian zelf vond het prachtig, de kinderen weet ik niet, maar het zag er in ieder geval erg leuk uit. Vooral het knippen en plakken kostte wel wat tijd, maar het kan weken van tevoren.

een auto van spek (vriendin van mij heeft dat gedaan, moet dan even vragen hoe je die maakt)



kadootje knutselen en hierin zakjes met snoep doen



een pingiun maken van snoep



knapzakje van ik ga jullie verlaten (dit is voor jesse natuurlijk)

C. is net een jaar en heeft al 4 bellenblazen gekregen bij traktaties op het kdv :shifty:

@Willy wrote:



Iemand ook een idee voor een 'fruit’tractatie? Jesse is 30 mei jarig (maandag) en die dag gaat hij ook naar z’n nieuwe school. Nu is maandag daar fruitdag, dus ik dacht dat het misschien leuk was om daar iets mee te doen?




ik weet niet of het per school verschilt, maar op n's school wordt niet getrakteerd op je vierde verjaardag. Dat gebeurt pas vanaf 5. Ik zou zelf ook denken dat het voor een kindje al heftig genoeg is, zo'n eerste schooldag, en zou dan niet ook nog het vieren van de verjaardag en daarmee in de belangstelling staan, er boven op doen...
Maar dat geheel offtopic. :angel:

ontopic; ik heb op kdv een keer een knapzakje gemaakt, van rood-geruite doek, met als stokje een zoethoutstokje en erin een manderijntje. En ik heb deze een keer gemaakt.

vond ik zelf zo'n succes dat ik denk dat ik die ook wel een keer voor nr2 maak. Recept is te vinden via de site van de Albert Heyn, zoeken op broodegeltjes.

Oh, die broodegeltjes zijn leuk!



Laura heeft de afgelopen keer getrakteerd op popcorn, dat had ik in een doorzichtig bekertje gedaan, parasolletje erin, lintje eromheen, zag er erg leuk uit (al zeg ik het zelf). Voordeel met popcorn is dat ook kinderen met allergieën dit eigenlijk altijd wel mogen hebben.



Een jongetje uit haar klas had ook een leuke: mini-eierkoeken met daarin een soort palmboom geprikt en erop een klein schatkistje met snoepjes.



Ondertussen zie ik op school trouwens ook heel veel niet zo verantwoorde traktaties langskomen, dus blijkbaar mag er in de praktijk meer dan er in de schoolgids staat :wink:

Gisteren zelfs een zakje chips (heb ik geen problemen mee hoor, van mij hoeven traktaties echt niet perse gezond te zijn - maar dat is een discussie op zich).

@fiep klophout wrote:

ik weet niet of het per school verschilt, maar op n’s school wordt niet getrakteerd op je vierde verjaardag. Dat gebeurt pas vanaf 5. Ik zou zelf ook denken dat het voor een kindje al heftig genoeg is, zo’n eerste schooldag, en zou dan niet ook nog het vieren van de verjaardag en daarmee in de belangstelling staan, er boven op doen…

Maar dat geheel offtopic. :angel:


Wij hebben Laura ook niet laten trakteren op haar 4e verjaardag. Zij startte na de zomervakantie in een geheel nieuwe groep, zonder wenperiode. En dat vonden we inderdaad al spannend genoeg zonder extra gedoe eromheen.

Bij kinderen die al wel een paar dagen zijn gaan wennen voor hun 4e verjaardag, kan ik me voorstellen dat je wel laat trakteren (zie ik ook veel gebeuren in de praktijk).

Ik heb voor voor Seline piratenbananen gemaakt. Seline zit op het kdv in een verticale groep en zo mochten bijna alle kindjes dit hebben.

Banaan voorzien van een stoer piraten gezicht. En om de kind (halverwege de banaan) een leuke servet geknoopt. Zag er heel leuk uit!

Bij de hema hebben ze leuke kleine traktatie dingetjes…

speelgoed dus…



ik deel zelf nooit geen snoep uit, altijd fruit, worstjes, op sateprikkertjes,

en dan met een klein speelgoedje erbij…



Tim kreeg gisteren een lollie :shock:



vindt het altijd zo jammer van het werk,

want het beland toch vaak in de kliko…

@Gab wrote:





vindt het altijd zo jammer van het werk,

want het beland toch vaak in de kliko…




maar die kleine uitdeelspeeltjes verdwijnen zo mogelijk nog veel sneller in de kliko…ik zou juist daarom nooit van dat soort dingen geven. Hier wordt het huis ermee overspoeld, en het gaat allemaal zo kapot of het is al kwijt voordat er ook maar naar omgekeken is.

ben ik niet helemaal met je eens…



ik heb vaak potloden, sleutelhangers, tolletjes, puzzeltjes,

van die kleine dingen…



meestal gooi ik het gemaakte papier weg…

en ik denk van jeetje wat sonde…



ben nu toevallig voor mijn oudste trakaties aan het maken…

ben al heel de dag bezig met printen, plakken en zo…

Morgen vroeg om 6 uur gaat de wekker…

dan gaat het fruit op de prikkertjes…



niemand die weet dat ik al om 6 uur sta te schillen prikken ect…

Eigenlijk gooi ik meestal alles weg :oops:



Maar je doet het toch vooral voor je kind, dat die het leuk vindt om iets bijzonders uit te delen - en dat de andere kinderen er blij mee zijn, ook als is het maar voor even…



Ik doe er trouwens wel altijd een kaartje aan met de naam van de jarige (dan weten de ouders tenminste ook van wie ze iets gekregen hebben).

Ik wil wel creatief zijn maar vaak ontbreekt het me aan tijd.

Dus heb ik bij beide kids relatief makkelijk gedaan :oops:



VIa internet heb ik doosjes besteld waar je de naam en leeftijd van het kindje op kan laten drukken.

Die krijg je thuis, vouwt ze in elkaar en er kan wat in. Daar kan je natuurlijk dan mee doen wat je wil

Voor de kleintjes zaten er rozijntjes in, voor de wat groter kids weet ik het al niet eens meer. KLeine fruitsnoepjes ofzo :think:



De laatste keer keer heb ik een bootje gemaakt van spek en een vouwpapieren zeil met haar naam en leeftijd.



Ik zal eens zien of ik een foto vind.

Vaak doet de aankleding ook veel. Ik doe altijd een dienblad met cellofaan er omheen en eronder de traktatie. Daar een bult linten om en het feest is al begonnen voor ze uberhaubt naar de traktatie omkijken.



Speelgoed koop ik nooit, dat is niet mijn ding. Tenminste, mijn gedachte is dat trakteren iets te “snoepen” is, iets dat je met elkaar beleeft en niet als je eenmaal thuis bent. Maar dat is persoonlijk. En dan het liefst gezond maar ik grijp ook wel eens iets minder gezonds.

Ik ben ook neit zo van die speeltjes. Het hele huis had volgelegen als ik het had bewaard. Hij krijgt regelmatig een tasje met een potlood, gum, doosje rozijntjes, koekje en nog eens speeltje ofzo. ben ik nou de enige die dit vrij overdreven vind? Van mij kregen ze dus 1 doosje rozijntjes, en al het knutselspul mag ook weg, het ging erom dat Jurian het er van tevoren mooi uit vond zien en zag dat het een trein was :smiley: Uiteindelijk ging het om de snoepjes.

@littlewonder wrote:

ben ik nou de enige die dit vrij overdreven vind?




Nee…

Ik vraag me altijd af waarom er zo geknutseld en gefrutseld wordt. Als ik terug denk aan vroeger, heb het echt niet erg gevonden om gewoon met een zak snoepjes rond te gaan (ok gezonde traktaties vind ik een goeie zet), maar als dat geknutsel eromheen, of meerdere snoepjes en nog een cadeautje ook, nee, dat vind ik eigenlijk beetje overdreven… Maar ja, k heb ook nog geen ervaring met trakteren…

tja toen onze oudste jarig was. heb ik kadootjes geknutseld, daarin zat een zakje met koekjes en een zakje snoepjes (gewoon hele kleine hoor)



ik ben hier zelf best lang mee bezig geweest… en weet ook wel dat de kinderen/ ouders het thuis weggooien, maar ik heb met mijn dochter plezier gehad om te maken en de kinderen op de psz vonden het geweldig dat ze een kadootje kregen. en moet zeggen die gezichten daar kan de tijd die ik eraan besteed hebt niet tegenop… :wink:





hier was laatst iemand (misschien idee voor willyO



die had een milshakebeker en daarop een rood papier met witte stippen en groen gras aan de zijkant geplakt en zo was het een paddestoel… kinderen vonden het geweldig… en daarin kun je snoep doen…

tja, een ieder mag het zelf weten, maar opmijn kdv waren ze erg blij met gewoon doosjes rozijntjes ine enb akje. Soms meoten ze zoveel zakjes losknippen, of lsomaken voordat kinderen bij de traktatie kunne, plasticzakjes vielen perongeluk op de wipstoeljtes die daar stonden met alle gevaarlijke situaties tot gevolg.



Zo…Ik trakteerde dus alleen op doosjes rozijntjes. Vind het wel prima, dat geknutsel vind ik zonde van mijn tijd.



Vind het wel jammer dat er op de scholen ook steeds grotere traktaties komen, hele frikadellen smorgens om tien uur…b ah… :oops:



denk misschien wel goed voro een discussiepunt :oops: Aan mij heb je dus niks.

klopt frikandellen en zo vind ik :hand:



toevallig was er voor een paar mnd geleden een meisje op de psz die afscheid nam… en dat vond ik ook erg veel



een zakje met koekje, snoepje, speeltje, en dan nog diverse snoepjes… geloof dat er 6 verschillende dingen in zaten



maar psz en kdv verschilt wel… hier op de psz krijgen ze de traktatie voordat ze naar huis gaan dus geen gedoe met zakjes openknippen, en onveilige situaties… op een kdv is dat natuurlijk anders… psz zijn ze 2 of 3 jaar… :wink:



willy

met cakejes kun je ook een leuke bloem maken…

E gaat peperkoekhuisjes trakteren. Stukje peperkoek, schuin hoekjes eraf, dan heb je een huisje. Met glazuur dakpannetjes en evt deurtje tekenen en manna erop plakken (of smarties of iets anders) Ziet er leuk uit en is vrij snel te maken.



Vorig jaar trakteerde ze berencakejes. Kant en klaar bij hema gekocht en in grasmatjes gezet.



1e jaar hebben ze beiden vingerpopjes met soepstengel of rozijntjes getrakteerd, in groep van 0 tot 2 jarigen.