ID kaart gratis..

@ariel wrote:

Ik lees, “met terugwerkende kracht vanaf 22 september”. Dat is vandaag :smiley: Wie weet heb ik dan echt een keertje geluk :angel: Ik heb hem immers gisteren aangevraagd.

Dan heb je geluk inderdaad!

Had het er laatst al over met manlief, waar ze nu het geld vandaan zouden halen. Ja nou zo dus; alles weer terug draaien.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/10599814/ID-kaart_Den_Haag_wel_gratis.html?sn=binnenland

@Madre wrote:

@Rooike wrote:
Ik vind het echt erg krom!!! :wall:

Maar ja zoals ik al eerder schreef renden de mensen wel erg hard om een ID te halen, en daarom vroeg ik me dus af of die dus al een langer verlopen ID hadden of…?

Normaal waren het enkele duizend aanvragen in een maand en nu per dag dus vraag me serieus af waarom mensen hun ID zo lang laten liggen als het verlopen is…

of wat?

Het lijkt mij duidelijk waarom mensen masaal een id-kaart zijn gaan aanvragen toch?

En daarbij, wat is het probleem?

Ik heb het dan niet gedaan omdat ik geen id-kaart gebruik, maar het is gratis dus waarom niet?

Ik vind het niet zo heel verwonderlijk dat mensen in hun handen wrijven en er een aanvragen.

Vind mensen die bv onnodig in de bijstand zitten een erger probleem in NL dan dat mensen snel een gratis id-kaart aanvragen.

Het probleem? :think:

Omdat het gratis is loopt het storm… Typsich Nederland :slight_smile:

En een ID is nodig voor de indentificatieplicht, behalve als je een paspoort hebt want het rijbewijs word ook afgeschaft als indentificatiemiddel.

Ik bedoel ermee te zeggen, dat degene die een ID gebruiken om te indentificeren, waarom zo lang laten liggen dat het verlopen is…

En ik had het geld er ook niet voor maar ja, het is de wet dat je een geldig legitimatiebwijs bij je moet dragen dus wat weegt harder af: die 40 euro voor een ID of een vette boete die je kan krijgen als ze je aanhouden…

Ik herinner me dat ik ooit eens in een discussie zat waarom ik geen spaarpotje had voor reserve…

MIJ werd toen gezegd dat iedereen kon sparen, al was het maar 50 cent per week…

Nou, dan kunnen die mensen die dan geen geld hebben, toch ook alvast gaan sparen? Dan hebben ze 5 jaar de tijd om het volgend document bij elkaar te sparen, hoe vind je die :thumbup:

Wie zegt dat hun passen verlopen waren? Misschien hadden ze er geen en zagen ze nu een mooie kans. Ik heb ook geen id-kaart.

Volgens mij snap je niet zo goed waar het om gaat. Een ID-kaart is niet verplicht he. Het is of een paspoort of een id-kaart.

Ik denk dat de mensen die nu allemaal snel een id-kaart hebben aangevraagd dus een paspoort hebben.

Waarom jij nu het sparen opbrengt snap ik niet echt. :shifty:

Dat heeft hier ook niets mee te maken toch?

Een Paspoort hebben en dan opeens omdat het gratis is een ID erbij nemen :think:

Hier stond laatst in de krant dat sommige hun ID niet eens verlopen was, dit bij sommige meer dan 2 jaar geldig was.

Ook deze mensen mochten ze niet weigeren, maar daar duurde het wat langer bij dan bij de mensen waarbij de ID verlopen was of binnenkort verliep.

Daarom dat ik Rooike daarin ook begrijp.

Heb je al een Paspoort dan hoef je er geen ID bij en is hij nog lang niet verlopen dan ook niet.

Was de storm misschien niet zo groot voor een gratis ID.

Mensen die het echt niet kunnen betalen en wat ook bekend is, deze mensen mogen ze zoiets dan ook Gratis geven van mij.

De mijne is pas verlopen in 2012, ik ben nu toch ook niet gegaan omdat hij gratis was.

Dat jullie zo verbijsterd over zijn.

Dat begrijp ik dan weer niet… :smiley:

@Madre wrote:

Dat jullie zo verbijsterd over zijn.

Dat begrijp ik dan weer niet… :smiley:

We kunnen er niet allemaal hetzelfde over denken toch.

Ieder zijn eigen mening :smiley:

Jullie nemen bij de ah toch ook het 2e artikel gratis mee?

Ik vind dat hetzelfde. Altijd handig, een gratis id-kaart. Ik ben niet zo slim geweest als al die nederlanders. Ik heb een paspoort, maar die neem i nooit mee. Een id-kaart is makkelijker mee te nemen.

Maar om daar dan weer geld voor te betalen vind ik ook weer zonde, dus gratis is fijn.

Dat klopt ook, alles wat Gratis is dat is mooi meegenomen.

Maar doordat de mensen er meteen op af gingen is het nu weer terug gedraaid.

Ik kom nooit bij de AH :wink:

@Madre wrote:

8)

Ik snap heus dat mijn vergelijking een beetje vreemd is, maar het gaat mij erom dat heel weinig mensen gratis (nuttige) dingen zullen laten liggen hoor..

@Madre wrote:

@Madre wrote:
8)

Ik snap heus dat mijn vergelijking een beetje vreemd is, maar het gaat mij erom dat heel weinig mensen gratis (nuttige) dingen zullen laten liggen hoor..

ik wil dan alleen het gratis artikel :mrgreen: :wink: .

Maar ik snap idd de run ook wel.
Zowel van mensen die het vanwege de kosten tot nog toe hebben gelaten als de mensen die weten dat hun kaart het komende halfjaar verloopt als van de mensen die een paspoort hebben en voor het gemak ook nog wel een id kaart willen.

En dat de overheid het terug probeert te draaien... dat had ik ook wel verwacht... mooie melkkoe hoor... je MOET het namelijk wel afnemen... dus gegarandeerde inkomsten.

Op zich snap ik het punt van Rooike ook wel.

Als je ID bijv. in 2012 verloopt, had je ook in 2012 gewoon een nieuwe ID aan kunnen vragen.

Dat mensen die kaart nu aan gingen vragen, terwijl ze nog 2 jaar te gaan hadden, maar hij is gratis, dat zou mijn keuze ook niet zijn.

In principe zou hij over 2 jaar dan ook nog gratis zijn.

Ik denk gewoon dat al die mensen telepathisch waren en wisten dat ze snel moesten zijn omdat het anders weer omgezet werd. 8)

Hier waren de paspoorten verlopen, aangezien we nooit super ver op vakantie gaan vonden we ID prima.

We hebben er gewoon voor betaald, idem voor de heren.

Hier in Maastricht wilde ze het al van dag 1 niet gratis geven, Venlo was er toen ook bij.

Dus in deze twee plaatsen zullen de gemeentes wel weer blij zijn :? :?

Moeten ze anders te hard werken.

@Madre wrote:

Wie zegt dat hun passen verlopen waren? Misschien hadden ze er geen en zagen ze nu een mooie kans. Ik heb ook geen id-kaart.

Volgens mij snap je niet zo goed waar het om gaat. Een ID-kaart is niet verplicht he. Het is of een paspoort of een id-kaart.

Ik denk dat de mensen die nu allemaal snel een id-kaart hebben aangevraagd dus een paspoort hebben.

Waarom jij nu het sparen opbrengt snap ik niet echt. :shifty:

Dat heeft hier ook niets mee te maken toch?

Omdat iemand hier aangaf dat mensen geen geld hebben voor een ID.

Daarom dat voorbeeld over sparen… :shifty:

ID is wel verplicht… Als je geen paspoort hebt. :slight_smile:

Ik snapte de run ook niet zo goed maar ging er vanuit dat het mensen waren die er tot nu geen hadden. Er nu al eentje nemen omdat de andere over twee jaar verloopt :think: Er eentje nemen ookal heb je een paspoort :think:

Het was hoe dan ook te mooi om waar te zijn. Misschien kunnen ze wat goedkoper maken. De helft ofzo. Dat zou al een hoop schelen.

@Rooike wrote:

@Amaya wrote:
En hoe weet je dat? Staat dat op hun site?

Ga denk voor de zekerheid hier ook maar even bij de gemeente informeren :angel:

Ik heb vandaag een brief gehad…van de gemeente… :slight_smile:

En ze zijn snel geweest, heb het geld gister al terug gekregen…

Las ik nou ergens dat ze ipv 5 jaar geldigheid naar 10 jaar willen gaan met de ID?

wo 28 sep 2011, 06:33

Kamer weigert voorrang ID-kaart AMSTERDAM - De Eerste Kamer weigert de spoedwet van minister Piet Hein Donner over de ID-kaart met voorrang te behandelen.

Dat meldt de NOS. Deze woensdag buigt de Tweede Kamer zich over de wet. Donner wil dat er weer voor de kaart betaald moet worden. Hij vroeg de Eerste Kamer om zich met spoed over de wet te buigen, maar de Senaat vindt dat het best twee of drie weken mag duren.

De Senatoren vinden dat de minister niet zomaar de uitspraak van de Hoge Raad dat de kaart gratis hoort te zijn, naast zich neer kan leggen.

Prijs paspoort gaat omlaag

L

DEN HAAG - De prijs van een paspoort gaat per 1 januari omlaag. Een gemeente mag er vanaf dan nog maar maximaal 48,73 euro voor rekenen.

Ook het maximumtarief van de Nederlandse identiteitskaart daalt, als de aanvrager ouder is dan 14 jaar. Volgend jaar is het maximumtarief 40,05 euro. Nu is dat 43,89 euro.

Het jeugdtarief (kinderen tot 13 jaar) voor een ID-kaart stijgt overigens: nu is het maximumtarief 9,22 euro en vanaf 1 januari 30 euro. Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken dinsdag gezegd.

Het jeugdtarief wordt verhoogd omdat veel meer jongeren deze zogenoemde jeugd-NIK aanvragen dan bij de invoering was voorzien. Omdat de kinderbijschrijvingen in het paspoort van de ouders met ingang van 26 juni volgend jaar niet meer geldig zijn, wordt verwacht dat veel ouders voor 1 januari een identiteitskaart voor hun kinderen zullen aanvragen.

Het ministerie houdt rekening met een toeloop van extra aanvragen voor een identiteitskaart voor het jeugdtarief in de maanden november en december. Het ministerie waarschuwt ervoor dat dit kan leiden tot (mogelijk) langere levertijden.

Mariko Peters van GroenLinks is verbaasd over de verhoging van de kosten voor de ID-kaart voor kinderen: ‘‘Nu maakt de minister van de ID-kaart een melkkoe. Van gratis naar gruwelijk duur’’, moppert ze.

wij gaan dus voor 2 van de 4 nog even dit jaar een ID kaart aanvragen.

Het was overigens te verwachten… want kinderen tot 14 hoeven niet, behalve als ouders met ze willen reizen… kassaaaaaaaa.

hhmm jammer dat de Id voor kids vanaf 1 januari omhoog gaat, onze kleine wordt de week voor kerst geboren om nu gelijk nog ff een id te regelen is niks hahahaha…vind het wel een flinke verhoging van 9,22 naar 30 euro :think:

@Rooike wrote:

Prijs paspoort gaat omlaag

L

DEN HAAG - De prijs van een paspoort gaat per 1 januari omlaag. Een gemeente mag er vanaf dan nog maar maximaal 48,73 euro voor rekenen.

Ook het maximumtarief van de Nederlandse identiteitskaart daalt, als de aanvrager ouder is dan 14 jaar. Volgend jaar is het maximumtarief 40,05 euro. Nu is dat 43,89 euro.

Het jeugdtarief (kinderen tot 13 jaar) voor een ID-kaart stijgt overigens: nu is het maximumtarief 9,22 euro en vanaf 1 januari 30 euro. Dat heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken dinsdag gezegd.

Het jeugdtarief wordt verhoogd omdat veel meer jongeren deze zogenoemde jeugd-NIK aanvragen dan bij de invoering was voorzien. Omdat de kinderbijschrijvingen in het paspoort van de ouders met ingang van 26 juni volgend jaar niet meer geldig zijn, wordt verwacht dat veel ouders voor 1 januari een identiteitskaart voor hun kinderen zullen aanvragen.

Het ministerie houdt rekening met een toeloop van extra aanvragen voor een identiteitskaart voor het jeugdtarief in de maanden november en december. Het ministerie waarschuwt ervoor dat dit kan leiden tot (mogelijk) langere levertijden.

Mariko Peters van GroenLinks is verbaasd over de verhoging van de kosten voor de ID-kaart voor kinderen: ‘‘Nu maakt de minister van de ID-kaart een melkkoe. Van gratis naar gruwelijk duur’’, moppert ze.

Eerst Gratis en dan verhogen ze het voor de kinderen niet met een beetje maar meteen zoveel er boven op.

Belachelijk gewoon.

Alsof het al niet duur genoeg is allemaal.