ID kaart gratis..

REGIO - De Hoge Raad bepaalde vrijdagochtend dat gemeenten een identiteitskaart voortaan gratis moeten verstrekken. Ze mogen daarvoor geen leges meer rekenen. Dit omdat burgers volgens de raad tegenwoordig een identiteitskaart in de meeste gevallen gebruiken om zich te identificeren en veel minder vaak voor privédoeleinden. Daarmee is het belang van de overheid bij de kaart groter dan het belang van de burger. De uitspraak van de raad ligt in lijn met de beslissing van het hof van 's-Hertogenbosch vorig jaar over hetzelfde onderwerp. Het betekent een financiële strop voor gemeenten, die hierdoor jaarlijkse vele tienduizenden euro’s aan inkomsten mislopen.



Iemand is verplicht zich te identificeren als hij gaat werken of een uitkering aanvraagt. Ook als je een bankrekening wil openen of wil gaan stemmen is een identiteitskaart verplicht. In al deze situaties is het voorkomen van fraude de reden voor identificatie. Het enige privébelang voor het aanschaffen van een identiteitskaart is om binnen de Europese Unie te mogen reizen. Het gerechtshof is van mening dat het overheidsbelang, en dus het algemeen belang, bij een identiteitskaart voorop staat. De gemeente mag alleen een vergoeding vragen voor diensten die in overheersende mate het belang van een individuele burger dienen. Dit geldt bijvoorbeeld voor een rijbewijs of een paspoort. Ook met die documenten kunnen mensen voldoen aan de identificatieplicht, maar met een rijbewijs mag je autorijden en een paspoort is een wereldwijd erkend reisdocument. De Hoge Raad erkent dat ook de identiteitskaart als reisdocument kan dienen, maar slechts binnen de Europese Unie. Of de aanvrager de kaart daarvoor gaat gebruiken is volgens de raad niet objectief vast te stellen.



Financiële strop

De uitspraak van de Hoge Raad betekent een financiële strop voor gemeenten. Zo loopt de gemeente Landerd, die per jaar bijna tweeduizend identiteitskaarten verstrekt, straks op jaarbasis zo’n 85.000 euro mis. De gemeente Oss, die jaarlijks gemiddeld zesduizend ID-kaarten afgeeft, krijgt door de maatregel ruim tweeëneenhalve ton per jaar minder binnen. Staatssecretaris Ank Bijleveld zei vorig jaar dat een gratis verstrekking van identiteitskaarten de rijksoverheid volgens een eerste schatting tachtig miljoen aan leges kost. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zegt de uitspraak te bestuderen en zal op zeer korte termijn met de minister van Binnenlandse Zaken overleggen.

Dan kan ik het geld wat ik voor Katie heb moeten betalen niet meer terug vorderen? Stelletjes #^$%@*! Het is 2 maanden geleden dat ik haar ID moest aanvragen voor 9 euro…

In sommige gevallen kun je het terug vorderen is gezegd alleen had je bezwaar moeten maken toen je het aanvroeg en als je het binnen 6 weken hebt laten maken, kun je nog snel een bezwaarformulier invullen… :slight_smile:

oh gelukkig heb ik em nog niet verlengd (al had dat al wel gemoeten :mrgreen: )

wij krijgen het geld van die van mijn man wel terug.

Heeft het 6 weken geleden verlengt en toen idd direct bezwaar aangetekend.



Ben wel benieuwd wanneer we daar weer iets van horen.



Overigens… dan betaal je niet voor de ID kaart… maar dat geld komen ze wel ergens anders halen hoor, dus maak je niet druk over die 9 euro, uiteindelijk kost het je meer in de komende jaren :angel: (oh hoe kom ik zo cynisch op de vroege vrijdagavond :silenced: ).

Mijn volgende is mooi graties, super toch :wink:

@Mariiyelle wrote:

Dan kan ik het geld wat ik voor Katie heb moeten betalen niet meer terug vorderen? Stelletjes #^$%@*! Het is 2 maanden geleden dat ik haar ID moest aanvragen voor 9 euro…




Kinderen betalen veel minder sinds bijschrijven op paspoort niet meer kan. Ik heb voor mijn drie kinderen ID aangevraagd en ook voor mezelf. Voor mezelf kon ik bezwaarformulier invullen, maar voor de kinderen niet :wink:

Ik bedoel niet dat ik die 9 euro hard nodig heb… Integendeel maar het is oneerlijk… Vragen we ID aan voor d’r, krijg ik weken later dit te lezen… Ze mogen die 9 euro lekker in hun kont steken…

Das lekker ja, misschien hebben ze bewust tot na de vakanties gewacht :wink: :twisted:

Pas in drievoud aangeschafd, was wel blij dat de prijs voor kinderen idd zo laag was geworden, maar gratis is natuurlijk helemaal top :mrgreen:

@Wawa wrote:

@Mariiyelle wrote:
Dan kan ik het geld wat ik voor Katie heb moeten betalen niet meer terug vorderen? Stelletjes #^$%@*! Het is 2 maanden geleden dat ik haar ID moest aanvragen voor 9 euro…




Kinderen betalen veel minder sinds bijschrijven op paspoort niet meer kan. Ik heb voor mijn drie kinderen ID aangevraagd en ook voor mezelf. Voor mezelf kon ik bezwaarformulier invullen, maar voor de kinderen niet :wink:




Ik kon ook bezwaar aantekenen voor de kinderen. Dat hebben we uiteraard ook gedaan. Is toch weer mooi meegenomen dat we dat geld dan terugkrijgen :mrgreen:

@cees77 wrote:

@Wawa wrote:
@Mariiyelle wrote:
Dan kan ik het geld wat ik voor Katie heb moeten betalen niet meer terug vorderen? Stelletjes #^$%@*! Het is 2 maanden geleden dat ik haar ID moest aanvragen voor 9 euro…




Kinderen betalen veel minder sinds bijschrijven op paspoort niet meer kan. Ik heb voor mijn drie kinderen ID aangevraagd en ook voor mezelf. Voor mezelf kon ik bezwaarformulier invullen, maar voor de kinderen niet :wink:




Ik kon ook bezwaar aantekenen voor de kinderen. Dat hebben we uiteraard ook gedaan. Is toch weer mooi meegenomen dat we dat geld dan terugkrijgen :mrgreen:




als de uitspraak trouwens letterlijk wordt nageleefd zou je juist voor je kinderen niet terug moeten krijgen.

Kinderen tot 12 hoeven zich namelijk niet te kunnen identificeren en dus is een kaart voor kinderen tot 12 alleen nuttig als reisdocument en dan is dus het nut voor de aanschaffer (de ouders) groter als voor de overheid en zouden de kosten dus bij de ouders moeten liggen.

@mamaMarije wrote:

@cees77 wrote:
@Wawa wrote:
@Mariiyelle wrote:
Dan kan ik het geld wat ik voor Katie heb moeten betalen niet meer terug vorderen? Stelletjes #^$%@*! Het is 2 maanden geleden dat ik haar ID moest aanvragen voor 9 euro…




Kinderen betalen veel minder sinds bijschrijven op paspoort niet meer kan. Ik heb voor mijn drie kinderen ID aangevraagd en ook voor mezelf. Voor mezelf kon ik bezwaarformulier invullen, maar voor de kinderen niet :wink:




Ik kon ook bezwaar aantekenen voor de kinderen. Dat hebben we uiteraard ook gedaan. Is toch weer mooi meegenomen dat we dat geld dan terugkrijgen :mrgreen:




als de uitspraak trouwens letterlijk wordt nageleefd zou je juist voor je kinderen niet terug moeten krijgen.

Kinderen tot 12 hoeven zich namelijk niet te kunnen identificeren en dus is een kaart voor kinderen tot 12 alleen nuttig als reisdocument en dan is dus het nut voor de aanschaffer (de ouders) groter als voor de overheid en zouden de kosten dus bij de ouders moeten liggen.




Bij de aanvraag kreeg ik ook een formulier voor de kids mee dat ik in diende te vullen. Dus dat geld krijgen we wel terug. Is ook op het nieuws van L1 geweest :wink:



Het is trouwens pas verplicht vanaf 14 jaar.

ga er ook vanuit hoor dat het dan voor alle kaarten geldt, dus ook voor kids… maar de overheid/gemeentes zouden hier dus nog best onderuit kunnen voor kinderen door de formulering van de uitspraak.

Wanneer gaan we dat terug krijgen?

Heel netjes van de gemeente Tilburg…



Ik had in Juni dus een nieuw ID aangeschaft voor mezelf en voor de kids.



Kreeg zojuist een brief van de gemeente dan ik dus die kosten terug krijg binnen 4 weken.

Niet die van de kids maar alleen die van mezelf.



Nou, dat vind ik erg netjes.



:thumbup:

Wij hebben ook nieuwe ID kaarten.



Op 1 dag na krijgen wij het niet terug.

Zo’n bezwaarformulier, hadden ze je daarop moeten wijzen?

Ik heb niet eens een bezwaar in gediend…



In onze gemeente is het voor iedereen die na 26 augustus 2010 een ID heeft aangevraagd, die krijgen het terug…

En hoe weet je dat? Staat dat op hun site?

Ga denk voor de zekerheid hier ook maar even bij de gemeente informeren :angel:

Hier heffen ze over kinderen tot 14 jaar nog wel de leges zie ik net.

Én helaas max. 6 weken na aanvraag óf je moet bezwaar hebben aangetekend.

@Amaya wrote:

En hoe weet je dat? Staat dat op hun site?

Ga denk voor de zekerheid hier ook maar even bij de gemeente informeren :angel:






Ik heb vandaag een brief gehad…van de gemeente… :slight_smile: