Als je een ID kaart moet hebben voor je kleintje (verplichting van ziekenhuis), wat moet je dan meenemen naar het gemeentehuis?
J heeft geen paspoort, ID en geen bijschrijving, alleen in ons trouwboekje.
Dus trouwboekje moet mee neem ik aan? En moet er ook een foto mee van zo’n kleintje (en is dat te doen met die leeftijd? Ervaringen?)?
Verder nog?
Ik hop dat jullie me weer eens wijzer kunnen maken!
hoi ja een foto (ja is te doen op je schoot met een wit bord/kaart tussen jullie in zodat je 1 kleur achtergrond hebt… )
en geboorteakte meenemen
groetjes
Hier moest idd het afschrift van de geboorteakte mee wat je krijgt bij aangifte en een pasfoto, maar die hoeft tot een bepaalde leeftijd aan minder strenge eisen te voldoen.
De identiteit van het kind word dan ter plekke aan de hand van de akte en een id bewijs van de ouders vastgesteld.
Je moet wel als ouders beide mee, of er moet een toestemmingsformulier door de afwezige ouder worden getekend.
als niet beide ouders mee gaan, ook ondertekende verklaring van de andere ouder dat er idd een id bewijs voor dat kindje afgegeven mag worden!
Anders sta je er nog voor niks…
Hier mochten ze niet op schoot met iets er tussen, maar ze konden wel zitten. Dus op de kruk en mama op de grond erachter bij de billen vasthoudend.
De eisen voor kinderen tot 6 jaar zijn minder streng als bij 6 jaar en ouder (voor jonge kindjes is het niet erg als het mondje toch wat open staat, is iets schuin of zelfs onderuit gezakt geen probleem etc etc als volwassene word je dan weg gestuurd voor een andere foto).
oh en het ging zo van… kunt u zich legitimeren als ouders… ja, u bent de personen die op de akte als ouders staan… dus dan is dit uw kind.
Beide een handtekening gezet dat we toestemming gaven voor het id bewijs, foto erbij en dat was het dan. Wij moesten ons dus beide legitimeren.
De oudere kinderen werd gevraad of ze wisten hoe hun ouders heten en waar ze woonden.
Maar ze vielen niet door de mand ofzo hoor… t is meer een extraatje
Is prima te doen, hebben we bij Arielle gedaan toen ze 8 maanden oud was ofzo. Idd mag je je kind ondersteunen bij de foto, bij billen of als dat niet wil, onder de oksels, zolang je zelf er maar niet op staat (mijn vingers staan er wel bij op trouwens).
Verder zoals de rest zegt; beiden mee en legitimeren of kopie ID 2e ouder en verklaring dat het mag. Die verklaring, daar kun je ook een formulier voor invullen, die kun je opvragen bij de gemeente.
Dank voor de snelle reacties!
Hmm mijn man heeft nooit tijd (en vooral geen zin) om mee te gaan naar zoiets, maar dan moet ik dus een kopie van zijn paspoort meenemen? dat is verlopen (maarja dan moet je naar het gemeentehuis om een nieuwe aan te vragen :roll: ), zou een kopie van het rijbewijs ook voldoende zijn?
Je moet dus bij afwezigheid van 1 ouder èn een kopie ID bewijs èn een ondertekend formulier meenemen?
J is echt snipverkouden, tis net Rudolf the rednosed reindeer straks op de foto :lol: !
Ik dacht wel dat een kopie van het rijbewijs voldoende was en een ondertekend formulier. Misschien even bellen om het te vragen? Of vragen als je het formulier ophaalt?
En je man zal zelf toch ook een nieuw ID moeten halen, toch?
ID kaart is niet verplicht… je hebt alleen een verplichting om je te kunnen legitimeren op straat, en dat kan/mag dus ook met een rijbewijs.
Om naar het buitenland te reizen, heb je wel een paspoort of ID nodig.
kopie rijbewijs was hier ook genoeg + dus het formulier.
Dat kan hier bij de gemeente gewoon gedownload worden. Even printen, invullen en klaaaarrrr.
Oh ja, neem haast wel aan dat je de kleine mee neemt… maar die moet dus ook mee! Ook bij het ophalen. Anders is het ook geen ID kaart.
Alsof ik ga betalen voor een kaart voor het buurjongentje :mrgreen: (snap wel dat er regels zijn hoor, maar toch… onze oudste heeft trouwens al heel stoer een handtekening op zijn ID kaart… 6 jaar oud he :lol: ze vroegen of hij zijn naam kon schrijven… zo ja… dan moest die zelf ‘tekenen’ en ook bij ontvangst mocht ik niet tekenen voor zijn kaart, moest die zelf doen. Lachen als die straks aan elkaar heeft leren schrijven, lijkt zijn ‘handtekening’ nog minder als zijn foto waarschijnlijk ).
Het staat er al maar toch: toestemmingformulier van andere ouder meebrengen.
Hier moesten we bij bijschrijving ook gewoon een foto meebrengen.
Kinderen moeten mee idd bij aanvragen en ophalen :lol:
wij hebben het ID van onze kleine man niet eens zelf aangevraagd, hebben 'm zelfs niet eens zelf opgehaald… Da’s allemaal gedaan door de medewerker van de gemeente da’s dan wel m’n schoonzus:mrgreen:
@ICL wrote:
Kinderen moeten mee idd bij aanvragen en ophalen :lol:
wij hebben het ID van onze kleine man niet eens zelf aangevraagd, hebben 'm zelfs niet eens zelf opgehaald… Da’s allemaal gedaan door de medewerker van de gemeente da’s dan wel m’n schoonzus:mrgreen:
Hmm, vind dat een beetje gek geloof ik…
@Madre wrote:
@ICL wrote:Kinderen moeten mee idd bij aanvragen en ophalen :lol:
Hmm, vind dat een beetje gek geloof ik…
Ze hebben de verplichting om je identiteit e.d. te controleren en aangezien het de zus van mijn man is… Wel netjes alle papieren e.d. ingevult heh, zij heeft het alleen meegenomen

Hier een goede foto, mijn ID bewijs en het kind zelf.
Mijn man heeft vanaf zijn werk (we kwamen er zeer laat achter, en konden niet meer samen) een fax sturen met een brief waarin hij aangeeft dat hij een ID aanvraagt voor zijn zoon (met alle namen + geboortedatum), en een kopie van zijn ID.
De geboorteakte of trouwboekje hoefden niet
@ICL wrote:
Volgens mij krijg je wel een boete als je geen geldig paspoort of geldige ID-kaart hebt…maar goed, dat heeft ie dan toch al…
@TS: heb je het ziekenhuis nog even gebeld of het met zo’n kleintje echt nodig is (of je moet sowieso een id kaart willen hebben, maar alleen voor een afspraakje ziekenhuis is het ook zo zonde)?
Bij ons stond het er ook op, maar bij navraag kon het gewoon als we haar verzekeringspasje meenamen en dan moesten wij ons kunnen legitimeren. Maar weet uiteraard niet of alle ziekenhuizen dat doen, hier 2 ziekenhuizen gehad die dat genoeg vonden.
Loesje: bij ons eigen zh hebben we het idd niet nodig… vind het ook een beetje onzin dus zal er nog eens een belletje aan wagen. Het gaat om een specifieke doorverwijzing van het ene naar het andere zh… lijkt me sterk dat we een dubbelganger hebben met hetzelfde probleem.
Dus bedankt voor de tip!
Andere dames ook bedankt!
Die man van mij :roll: … heeft ie gewoon een goed excuus om niet op korte termijn met me op vakantie te gaan naar het buitenland, de slimmerik :lol: .
Wij zijn ook van ons “eigen” ziekenhuis doorverwezen naar het wkz, en daar was het dus ook niet nodig. Ze vonden het daar ook al genoeg als je het verzekeringskaartje van je kind (waarop het bsn staat) hebt en dat je jezelf kon legitimeren. Gewoon ff bellen naar je nieuwe ziekenhuis, daar kunnen ze je het vast zo vertellen.
Hihi ja een verrassingsuitje gaat niet meer lukken zonder id-kaart. Misschien toch maar wel een id kaart halen :lol:
@Nienke123 wrote:
@ICL wrote:
Volgens mij krijg je wel een boete als je geen geldig paspoort of geldige ID-kaart hebt…maar goed, dat heeft ie dan toch al…
Je bent volgens mij niet verplicht om een geldig paspoort of ID-kaart te hebben… Je kan zelfs stemmen en je legitimeren met een verlopen ID/paspoort. Uiteraard heb je wel een geldig reisdocument nodig als je naar het buitenland gaat.