Hysterische taferelen op de basisschool, ik ben in shock!

Mijn kleine man is sinds eind januari aan het wennen op de basisschool. Heel leuk, hij keek er zo naar uit.

Ik kijk er echter steeds meer tegenop om daar 's ochtends naar toe te gaan.



Vanaf 8:15 gaat de deur open. Vanaf dat moment vliegen er allerlei hysterische vaders en moeders alle kanten op om daar gewoon letterlijk hun kind te ‘dumpen’. Lopen daarbij rustig de andere kindjes omver, stappen over ze heen, eentje presteerde het zelfs om mijn kinderwagen met mijn dochter erin gewoon opzij te duwen om het tasje van haar zoon op te kunnen hangen. Even vragen of je erbij mag is er tegenwoordig niet meer bij. :think:

In de periode dat het zo sneeuwde had mijn zoontje zijn snowboots aan. Die wilde hij verwisselen voor zijn gympies, want de hele dag snowboots is het dan ook weer net niet in de klas. Het arme kind zat in een hoekje op de grond zijn schoentjes uit te trekken. Zit niemand in de weg en nog presteert een moeder het om al struikelend over hem heen te stappen. Eromheen lopen was te veel moeite en even omkijken of alles oke is met het kindje wat je net een schop verkoopt tijdens het struikelen zou ook fatsoenlijk zijn. :?



Ook rond de school is het drama. Ouders die hun kinderen met de auto brengen en als bezetenen door de straat racen. Geen rekening houden met de kinderen die er lopen en er omheen slalommen :shock:

Ik was echt geschokt hoe het er aan toe gaat bij zo’n basisschool!



Na 10 minuten hysterisch drama rennen ze vervolgens de school weer uit.

Wat een taferelen…



Wat een verschil met het kinderdagverblijf. Ik krijg daar bijna heimwee van en ben elke keer helemaal van de rel als ik hem daar heb gebracht en de school weer uitloop.

Ik begrijp best dat de vaders en moeders op tijd op hun werk willen en moeten zijn maar jeetje…houdt even rekening met de andere kindjes zeg!

hm… klinkt wel erg hectisch ja…



hier worden alle kinderen van werkende ouders gelukkig al bij de bso “gedumpt” scheelt weer met haast bij school denk ik

in school is het altijd wel vrij rustig om school is het wel altijd vrij druk met auto’s

maar misschien een idee om net iets later aan te komen op school met je kind? ipv precies als de bel gaat want dan is het vaak ook al iets rustiger dan is iedereen al binnen en de meeste ouders met haast zijn ook wel met 5 minuten weer weg :wink: :thumbup: en als je 5 minuten later aankomt dan de 1e bel ben je ook nog goed op tijd toch?

Ik zie dat je in mijn woonplaats woont! Ben benieuwd welke school je bedoelt, ik herken het namelijk niet. Ik vind andere ouders over het algemeen wel hysterisch doen enzo, maar 's morgens om 8.15 niet méér dan op een ander moment van de dag. :angel:

Ik herken het niet, maar het lijkt dus erg in de cultuur van deze school ingebakken en niemand die er wat aan doet.



Hier worden kinderen vaak uitgebreid weggebracht, ondanks alle werkende ouders, en is er respect voor elkaars kinderen.



Buiten staan soms ouders met hesjes aan die het verkeer in de gaten houden en of mensen net te a-sociaal worden.



Ik denk dat je het of moet gaan aankaarten en aanpakken of wellicht nog kijken voor een andere school :?

Herken het een klein beetje. Maar ik ben niet hysterisch, maar als ik niet bij de kapstok kan vanwege een kinderwagen schuif ik die ook gewoon een stukje door of op zij. Zelf vind ik dat de scholen niet zijn berekend op 30 kinderen plus ouders plus broertjes en zusjes op de vroege morgen. Hier is bij ons de deur vanaf acht uur open en wij vragen ouders niet eerder te komen dan tien voor half negen. Ze komen wat gedoseerder binnen.

Jammer dat het bij jullie op school er zo aan toe gaat. Anne zit op een grote basisschool (+500 leerlingen). Ouders mogen niet mee naar binnen, alleen de eerste dag dat hun kindje naar school gaat. Kinderen moeten opstellen in een ‘rij’ waar hun juf voor komt te staan en de ouders staan ‘eromheen’ en mogen als de kinderen in hun klas zijn even zwaaien aan het raam. Groep 1-2 hebben een eigen speelplaats waar ze verzamelen, groep 3-4, groep 5-6 en 7 en 8 hebben hun eigen ingangen. Zo loopt verder niemand iemand onder de voeten. Kan ook niet met zo n hoeveelheid aan kinderen. Wel drukte op straat, auto s parkeren waar het niet mag, deur openzwaaien van een auto als je er net langs fietst en zulk soort dingen. Ik heb dat laatste maar een plaatje gegeven, ik kan me er wel boos om blijven maken, maar ik schiet er niks mee op, en die ouders die het doen veranderen toch niet. Dussss, adem in en adem uit.

Misschien een tip om in de iedeeen bus te stoppen dat er ook met rijen buiten gewerkt wordt (als je daar zelf als ouder achter zou staan) ipv iedereen mee naar binnen?

hier zijn ook wel hysterische ouders te vinden… die ipv even de deur open te houden voor iemand met een kinderwagen hardop gaan lopen ‘zeiken’ dat het zo lang duurt en ze haast haast haast hebben en hun kind en zichzelf er langs persen…



Ben echt blij met mijn draagdoek kan ik wel zeggen :wink: .



Gelukkig zijn er ook genoeg ouders die dan wel gewoon even een handje uitsteken om te helpen.



Wat ik persoonlijk jammer vind, maar ook gewoon vraag, is als iemand met kinder/wandelwagen in het kleine halletje blijft staan. Is gewoon een klein halletje voor 3 a 4 klassen en alle kindjes moeten hun jas daar ophangen.



ALS ik al met de wagen ben rij ik net als het gros die het speelleerplein op. Daar zijn zeeen van ruimte. In snowboot en mutsen/sjaals tijd hielp ik onze 2e daar ook even uit al die spullen en hing het later bij het naar buiten gaan wel op.



Maar de meest ‘gestresste’ types heb je op school eigenlijk helemaal geen last van… die gooien zelfs net 4 jarigen er gewoon langs de rand van de stoep uit, dat dat kind niet eens zelf de buitendeur openkrijgt is niet van belang :eh: .

Ok :shock: .

Nee, dat ben ik bij ons op school gelukkig helemaal niet gewend.

Hier komen de kleuters liefst via de speciale kleuteringang de school binnen 's morgens, met ouder/verzorger.



Dan ga je je jas uittrekken en ophangen op je haakje, schoenen uit en sloffen aan, nog even wat kletsen of geinen met klasgenootjes en dan komt juffie en doet de deur van de klas open.

De stoeltjes staan in de kring en iedereen, kinderen met hun ouders dus, gaan in de rij staan. Juf zit op haar stoel in de kring en alle kinderen, en hun ouder(s) geven juf een hand, zodat juf het kind echt even ziet, en het kind juf (en hetzelfde met de ouder die erbij is :stuck_out_tongue: ). Daarna zoekt het kind een plekje in de kring en de ouder gaat achter het kind staan.

Als alle kinderen zitten/het 8.30uur is zegt juffie wie vandaag het bellekindje is en die luidt het belletje. Iedereen weet dan dat het tijd is voor afscheid nemen, nog een knuffel en een zoen en de ouders verlaten de klas.



Soms zijn er ouders die voor het belletje al weg moeten, een enkele ouder moet al weg voordat juf de deur van de klas open doet.

Maar van hectiek is er geen sprake.



Vanaf de 1e klas (groep 3) wacht je buiten op het schoolplein, ren je nog ff lekker rond, totdat iemand met de bel komt en dan ga je naar de grote deur waar je in je rij gaat staan. Juf staat daar dan al. Samen loop je naar boven naar je klas. Doet je schoenen en jas uit, pakt je tas en gaat in de rij bij de deur staan om juf een hand te geven/goedemorgen te wensen. Daarna zet je je tas op zijn plek en ga je op je plekje zitten in de klas.



's Middags gaat het dan eigelijk hetzelfde.

Bij de kleuters mag het bellekindje de deur van de klas open doen en het belletje laat horen dat de ouders naar binnen mogen om hun kind op te halen, de kinderen zitten dan allemaal in de kring en mogen na een hand van juf de kring uit naar de ouder toe.

Vanaf de 1e klas doet juf de deur open en staat bij de deur en roept de kinderen bijzich, ze geven elkaar nog een hand voordat ze de deur uitstappen.



Ik vind dit een hele fijne, rustige manier, van met elkaar omgaan.

En dat straalt ook af op de ouders.

De weinige mensen die écht haast hebben krijgen de ruimte maar anders is dat gehaast en dat hectische gedoe toch nergens goed voor?

Oh en hier brengt het grootste deel van de ouders hun kinderen met de auto.

Herken er ook zeer weinig van moet ik zeggen.



Hier gaat de deur om 08:20 open,meestal doet de directrice dat zelf en blijf in de deuropening staan. De kleuters gaan rechtsaf (hebben samen met groep 3 eigen kapstokken in de hal).

Vanaf groep 3 moeten ze door NOG een extra deur vanuit deze gang en dan kom je in de ‘aula’ waar je als ouders en kinderen wel erg je best moet doen om iemand omver te lopen.



Bij de kleuters kan het wel,maar als ze flink staan de treuzelen en rennen in die kleine hal,dan doe je daar soms weinig aan. Gewoon jas ophangen en doorlopen (niet gehaast) dan is er niets aan de hand. Ouders kunnen dat wel een beetje leiden.



Voor de groepen vanaf 5 is er een apart ingang. Dat scheelt al flink wat gedrang. De meeste ouders die een kind in onder- en bovenbouw hebben, gaan vanzelf eerst met de jongste mee en lopen binnendoor naar de hogere klassen.



Natuurlijk zijn er wel eens ouders met haast en horken heb je overal,maar heel eerlijk, ik heb nog maar zelden iets gemerkt van ‘stress’.

Nu is het ook wel een kleine school,dat scheelt ook.



Racen en gedoe op straat met verkeer is overal een issue. Hier 2 scholen,dus flink wat verkeer,maar de straat kan het hebben. Het stoppen voor de deur (gele streep) blijft een onderwerp van discussie,maar tegen dovemansoren…



Gelukkig zijn het incidenten. School heeft een groepje ouders die zich bezig houden met verkeer rondom school. Daar komt wel eens bericht van in de nieuwsbrieven.



Ik zou het aankaarten bij de OR of directie o.i.d. Misschien kunnen ze via nieuwsbrieven mensen attent maken op dit soort taferelen.



Ik moet ook werken,maar heb nooit haast. De ouders die wel moeten werken, zijn al weg voordat ik er last van kan hebben of de VSO zorgt dat deze kindjes al in de klas zitten,voordat de deur open gaat.

Wat jammer dat het zo gaat op de school van je zoon. Ik herken er weinig van. Het is natuurlijk wel druk in de gang, met al die kleuters, broertjes, zusjes, ouders, kinderwagens etc. Over het algemeen houdt iedereen wel rekening met elkaar. De hogere groepen hebben andere ingangen, dat scheelt wel.



OVerigens schuif ik een kinderwagen die in de weg staat, soms ook zonder te vragen aan de kant. Als ik de betreffende moeder niet zie of niet weet wie er bij hoort, zet ik rustig die wagen een klein stukje verder. Het is al zo’n krappe toestand, dat ik er vanuit ga dat een kijbehorende moeder wel snapt dat ik die wagen een klein stukje verder zet.



Ik zou er eens even naar vragen bij de juf. Of hier afspraken over zijn, of dat die misschien gemaakt kunnen gaan worden. Misschien kan de school nadenken over een stukje logistiek tijdens de ‘‘ochtendspits’’.



Qua verkeer ken ik de hectiek niet, ik kom altijd vanaf een fietspad het schoolplein op en kom niet aan de voorzijde waar de parkeerproblematiek zich afspeelt. Ik weet wel dat de school regelmatig contact heeft met de wijkagent die parkeercontroles uitvoert rondom de school. Zo af en toe worden de controles geintensiveerd. Ook staat er af en toe een verzoek in de niuwsbrief of ouders willen letten op het parkeren. Of het helpt? Dat vraag ik me af…ik lees dit verzoek elke keer weer.



En tot slot…probeer je er niet zo druk over te maken. Het kost jou alleen maar negatieve energie als je met de stoom uit je oren de school weer uit komt. Adem in, adem uit. Je hebt vooral jezelf en je zoon ermee, als je je er zo aan ergert.

De ouders mogen alleen 's ochtends mee naar binnen. Een aparte ingang voor de kleuterklasjes maar een veeeeels te klein halletje. Je mag als ouder niet de klas in 's ochtends. Tot aan de deur zeg maar. De deur gaat om 8:15 open. Ik probeer nu zo laat mogelijk aan te komen en het scheelt wel ietsje maar blijft hectisch.

's middags blijven de ouders buiten staan wachten. De kinderen worden dan klas voor klas naar buiten gebracht. Topmethode want het gaat er dan heel rustig aan toe. Ging dit in de ochtend ook maar zo.



Wat betreft het opzij duwen van de kinderwagen. Persoonlijk zou ik nooit zomaar een baby in een kinderwagen aan de kant duwen zonder de ouder dat even te melden. Kleine moeite om even te vragen of je erbij mag lijkt mij toch? Maar gewoon een meter wegtrekken zonder wat te zeggen gaat mij echt te ver. Ik snap dat het halletje klein is maar even vragen of je er even bij mag is toch niet meer dan normaal. In de supermarkt trek je toch ook niet zomaar een kinderwagen bij iemand vandaan omdat je even een pakje koek daar moet pakken? Dan vraag je ook of je er even bij mag. :think:



Ik moet me er misschien niet zo druk om maken en misschien went het wel maar ik weet nog niet beter dan hoe het bij het KDV ging. Zo rustig en met respect voor elkaar.

@Pearl wrote:

De ouders mogen alleen 's ochtends mee naar binnen. Een aparte ingang voor de kleuterklasjes maar een veeeeels te klein halletje. Je mag als ouder niet de klas in 's ochtends. Tot aan de deur zeg maar. De deur gaat om 8:15 open. Ik probeer nu zo laat mogelijk aan te komen en het scheelt wel ietsje maar blijft hectisch.

's middags blijven de ouders buiten staan wachten. De kinderen worden dan klas voor klas naar buiten gebracht. Topmethode want het gaat er dan heel rustig aan toe. Ging dit in de ochtend ook maar zo.



Wat betreft het opzij duwen van de kinderwagen. Persoonlijk zou ik nooit zomaar een baby in een kinderwagen aan de kant duwen zonder de ouder dat even te melden. Kleine moeite om even te vragen of je erbij mag lijkt mij toch? Maar gewoon een meter wegtrekken zonder wat te zeggen gaat mij echt te ver. Ik snap dat het halletje klein is maar even vragen of je er even bij mag is toch niet meer dan normaal. In de supermarkt trek je toch ook niet zomaar een kinderwagen bij iemand vandaan omdat je even een pakje koek daar moet pakken? Dan vraag je ook of je er even bij mag. :think:



Ik moet me er misschien niet zo druk om maken en misschien went het wel maar ik weet nog niet beter dan hoe het bij het KDV ging. Zo rustig en met respect voor elkaar.




Wat apart dat ik hier en daar hoor,dat je als ouders niet mee mag naar de klas. Misschien maakt dat het juist zo hectisch. Je wilt dan het ‘afscheidsmoment’ in die krappe hal of zoals je zegt, even schoenen wisselen in die hal,terwijl je anders rustig in de klas nog even wat puntjes op de I kan zetten.

Als alles in die hal moet,dan kan het inderdaad pittig zijn.

Ik ben eigenlijk wel blij dat wij mee mogen de klas in (beide klassen).

Je kind kan dat doorlopen,terwijl wij rustig wat spullen uit de tas halen en in de klas nog even snel de juf aanspreken als het nodig is.

Niet alle ouders lopen tegelijk binnen dus ‘ontloop’ je elkaar daarmee juist. De ene helft in de klas, de andere helft in de hal.



Zelf zou ik persoonlijk het schoenen wisselen (snowboots voor gympen) niet snel doen. Ze spelen toch buiten en dan moeten ze die boots weer aan. Hier stapt iedereen gewoon binnen met snowboots en al. Ze rennen toch de hele dag in en uit. Scheelt je kind weer omwissel stress,maar dat is een keuze…



Misschien toch eens kijken of je een fractie later binnen kan komen? Hier zie ik niet veel wandelwagens in de ochtend. Een enkeling,maar kan me voorstellen dat zo’n ding in een krappe hal al snel in de weg staat. Hier gaan de meeste baby’s op de arm de school in. 1 wandelwagen en de weg is is geblokkeerd. Heel eerlijk, als ik zou zien dat de moeder druk bezig is,dan zou ik (met beleid) de wagen ook even een stukje verzetten. Het gaat er uiteindelijk om HOE ze het doen. Vragen of ik ergens bij mag, heeft in de hal niet veel zin. Iedereen wil ergens bij, neem je de tijd het aan de een te vragen,dan is de kans al verkeken door 3 anderen die dan weer in de weg gaan staan.

Als het gaat om even 1 klein zetje,zou ik die ook geven. Eli is zo vaak verzet door anderen in de buggy, zo lang ze het netjes deden,geen punt. Ik probeerde hem ook altijd alvast in de klas of de hal voor de klas te zetten VOORDAT ik met Jo aan de gang ging in de hal. Wist dat zo’n buggy daar gewoon minder in de weg zou staan. Natuurlijk kunnen mensen best 1 seconde wachten,maar velen 1 secondes wachten op anderen wekt ook wel irritatie op. Kleine moeite om er voor te zorgen dat mijn kind in buggy gewoon niet in de weg staat.



Ik kan me voorstellen dat alles bij elkaar gewoon een beetje too much is. Zou het zeker aankaarten als het te gek gaat worden,maar daarnaast kijken wat voor jullie rustiger aanvoelt, kan ook al een hoop schelen.

Ik moet er ook niet aan denken dat wij allemaal in het gangetje moeten blijven staan. Op zich diverse ingangen voor diverse groepen maar Lasse heeft net een lullig stukje gang te pakken. Maar wij mogen wel de klas in dus dat geeft ruimte. Bij ons gaan ouders een boekje lezen met hun kind of kinderen laten dingen zien die ze gemaakt hebben. Sommige ouders hebben ook meerdere kids weg te brengen.



Bij het ophalen ben ik altijd minder blij want dan staan we dus met de ouders van die groep 1/2 met z’n allen in die gang en ben ik blij als ik buiten sta.

Als een kinderwagen in de supermarkt vrij staat zonder moeder rij ik em ook zo dat ik er langs kan. Maar dat is.even iets anders. Miss eens aangeven bij de leerkracht, dat dit zo onrustig gaat?? Kijken of die nog opties.heeft.



En mandy, bij ons moeyen de snowboots uit. De kids.spelen zo weinig lang buiten dat het niet nodig is te.lopen.zweten op.die.dingen. Plus onze hele klas.is.drijfnat. We hebben helemaal.linoleum. En er blijft nogal aardig sneeuw.in die.profielen.zitten

Bij ons moeten de kinderen binnenschoentjes aan. Dus ook extra gedoe in de gang met omwisselen van schoenen.

hier bregen we de kids weg op het schoolplein, en neemt de juf ze mee naar binnen om 8:25.



4 x 28 kleuters met ouders en kleinebroertje/zusjes in een kleine gang is ook gewoon niet te doen!



ik zou het als ik jou was aangeven bij de MR/OR, wellicht dat er dan wat ogen open gaan van mensen die er wat ana kunnen doen

Inmiddels is het duidelijk dat het om dezelfde school gaat als waar ik elke ochtend mijn zoon naartoe breng. Zoals ik al zei herken ik het totaal niet, wellicht is het een kwestie van beleving. In een klein halletje met veel kinderen en ouders oogt het snel druk en chaotisch, maar dat mensen vervelend en gehaast doen heb ik nog nooit mee gemaakt. :slight_smile:

@Pearl wrote:



Wat betreft het opzij duwen van de kinderwagen. Persoonlijk zou ik nooit zomaar een baby in een kinderwagen aan de kant duwen zonder de ouder dat even te melden. Kleine moeite om even te vragen of je erbij mag lijkt mij toch? Maar gewoon een meter wegtrekken zonder wat te zeggen gaat mij echt te ver. Ik snap dat het halletje klein is maar even vragen of je er even bij mag is toch niet meer dan normaal.




Over die kinderwagen opzij duwen: de kans bestaat dat ik dat was, ik heb dat wel eens gedaan ja. Dan staat er een kinderwagen voor de kapstok, en ik heb geen flauw idee wie daar dan bij hoort - door de hoeveelheid ouders is zoiets niet makkelijk te zien - om dan even het tasje op te hangen is sneller gebeurd dan de vraag stellen aan godweet welke ouder :slight_smile: Ik vind sowieso kinderwagens het halletje in rijden een discutabel punt, eigenlijk is de ruimte daar te klein voor. Maar zo’n jonger kind op de arm nemen terwijl je je kleuter moet helpen is ook niet praktisch, denk ik.

haha blijk je het over dezelfde school te hebben :lol: .



En met die kinderwagen(s), is er bij jullie geen ruimte om door te lopen met de kinderwagen, die even te parkeren buiten de hal en dan terug te lopen naar de kleuter die geholpen moet worden?



Hier is het halletje voor 4 kleuterklassen ontzettend klein, maar direct grenzend aan het speelleerplein waar het echt lekker groot is. Een enkeling blijft dus de wagen in de hal houden, maar het gros rijdt dus even door.

Mijn kleuters liet ik dan overigens ook even meelopen naar het speelleerplein.



Snowboots en laarzen moeten hier trouwens ook uit in de hal. Mogen ivm enorme hoeveelheid water die daar nog vanaf komen niet in de klas en op het speelleerplein. Kids spelen daar natuurlijk ook nog heel veel op de grond.

Haha, en dan gaat het om dezelfde school :mrgreen:



Kwestie van beleving dus.



Hier mogen ouders ook niet mee de klas in, en ik geef de juf groot gelijk :thumbup: Die chaos in de gang wil je niet in je klas.

Hier gaan om kwart over 8 de deuren open en om half 9 moet iedereen in de klas zijn en gaan de klasdeuren dicht. De juf staat bij de deur van kwart over 8 tot half 9 en geeft ieder kind bij binnenkomst een hand en een verdere begroeting. Dan kun je als ouder ook nog wat vragen of doorgeven of een kletspraatje maken met haar.

En ja, het is ook wel chaos in de gang, zeker de laatste 5 minuten, en nee, ik word daar erg kriegel van omdat ik slecht tegen die chaos en drukte kan, misschien net als jij Pearl. Ik zorg dus dat ik om kwart over 8 voor de deur sta. Dan is het nog rustig, heb ik de tijd om de 2 kids hun klas rustig in te loodsen en ben ik weg voor de chaos (die trouwens verloopt zonder stress enzo, ikzelf houd er alleen niet van). Ik raad je dus aan juist vroeger te gaan ipv later.



En wat betreft de kinderwagen, ik zet elke kinderwagen opzij die me in de weg staat in nauwe gangen (school/winkel) en er staat niet direct een ouder bij. Ik vind het niet meer dan normaal dat mensen dat bij mij ook zouden doen. Daar zou ik echt nooit een punt van maken.