Hysterische taferelen op de basisschool, ik ben in shock!

Het zal misschien best een kwestie van beleving zijn hoor. Ik ben het gewoon totaal niet gewend omdat het op het kdv zo lekker rustig er aan toe gaat. Ik zou persoonlijk ook liever gezien hebben dat ouders wel de klas in mogen. Ik denk dat het dan inderdaad een stuk rustiger in de gang is en de ouders die nog wat moeten ophangen etc daar meer de ruimte voor hebben.

Misschien moet ik inderdaad even wennen :?



@kinderwagens in de hal: Baby op de arm is misschien handiger qua ruimte maar ik kan mijn zoon dan bijna niet helpen en mijn dochter is een klimgeit, die blijft niet rustig op de arm zitten jammergenoeg :?

@D": zit de klas waar jij moet zijn naast die van Juf Annemarie? of om het hoekje?



@Schoentjes wisselen: normaal hou ik daar ook niet van maar mijn zoontje wilde dat graag. De hele dag van die zware boots aan je voeten lijkt mij ook niet prettig lopen en het geeft zo’n vieze natte boel. :think:

Het schoentjes wisselen snap ik wel hoor. Snowboots zijn mega warm, ik zou ze ook niet heel de dag aan willen.



Ja, J. zit in de klas naast die van jouw zoon. Ook die uitgang dus, en ik vraag me meteen af waarom die deur wel als uitgang maar niet als ingang wordt gebruikt. Dat zou zeker wat drukte in de hal schelen. Wellicht kun je dat eens voorstellen?

@D. : ik begrijp even niet wat je bedoelt? De deur wel als uitgang maar niet als ingang? Ik kom 's ochtends door dezelfde deur naar binnen als waar ik weer naar buiten moet. Waar ga jij dan naar binnen? Ik ga naar binnen door de deur naast het kantoor van de directeur. (waar concierge Hennie altijd bij die tafel zit) Kom jij ergens anders binnen dan? :think:

hier mogen de ouders bij de kleuters wel mee de klas in.

Er staat in het midden van de kring een groot krat met boeken. Ouders die tijd hebben lezen even een kort verhaaltje aan hun kind voor en gaan dan weg. Ouders zonder tijd gaan direct weer weg.



In groep 3 mag je t/m de herfstvakantie mee naar binnen en daarna is toch het vriendelijke verzoek je kind naar binnen te ‘sturen’ als de bel gaat en zelf niet mee naar binnen te lopen.



Als je eens wat te vragen hebt of iets kwijt wilt aan juf kan en mag je altijd meelopen natuurlijk.



Onze 2e is net versneld van groep 2 naar groep 3 en heeft die hele wen/overgangsperiode van niet meer mee de klas in gemist en daarom hebben wij de afgelopen 2 week gewoon even het loopje mee naar binnen gemaakt.

Eerste paar keren echt tot bij zijn tafeltje, kon hij nog even wat laten zien (alles nieuw voor hem ook natuurlijk), laatste paar dagen voor de vakantie wou hij een kus bij de deur van de klas en hij vroeg of hij na de vakantie ook gewoon op het schoolplein zelf naar binnen mocht.



Prima, na de vakantie hoef ik dus de school niet meer in (uitzonderingen daargelaten). Moet er zelf ook wel even aan wennen hoor, ineens geen kleuter meer die mee de klas ingebracht wordt :shifty: .



Voor mij scheelt het… in november nieuwe kleuter, nieuwe ronde 8) .

Als de kindjes uit school komen, komen ze uit de zijingang (de gele deuren links). :slight_smile:

Wat grappig dat jullie allebei een andere beleving hebben. Hier nemen we afscheid op het speelplein, de kinderen kunnen zelf hun jas uit doen en onder de cape hangen. Het lijkt me een erg volle bedoening als de ouders erbij staan en een beetje overbodig. Hier redden de kleuter zich prima

@D. wrote:

Als de kindjes uit school komen, komen ze uit de zijingang (de gele deuren links). :slight_smile:




Ik heb Djenno alleen nog om 12 uur opgehaald natuurlijk ivm wennen dus weet nog niet of dit om half vier ook zo is maar hij komt eigenlijk altijd gewoon bij de uitgang naast het kantoor van de directeur naar buiten. Zijn klasje zit direct naast dat kantoor.

Jij bedoelt waarschijnlijk de ingang bij het klimrek?



Grappig dat ze bij elkaar op school zitten… :mrgreen:

Bij de school van mijn dochter mogen de ouders van kinderen in groep 1 en 2 vanaf 8.20 met hun kinderen de klas in. De juf geeft dan ieder kind en iedere ouder een handje. Daarna kunnen de ouders een verhaaltje voorlezen e.d en iets voor half 9 moeten ze weg. De kinderen van groep 3 gaan vanaf 8.25 alleen naar hun klas en nemen dus afscheid op het schoolplein.

Ik heb mijn dochter 'sochtends maar een paar keer geweest (mijn vriend brengt haar meestal weg) en vind het een beetje hectisch, maar niet hysterisch. Vind het wel fijn/handig dat je mee mag omdat dat de drukte een beetje spreidt. 's Middags breng ik haar wel regelmatig weg en dan gelden de zelfde regels, maar op maandag spelen ze 'smiddags eerst buiten dus dan neem ik afscheid op het schoolplein en breng ik alleen haar fietshelm naar haar klas.

Om 12 en om 3 uur gaat de school uit en worden de groepen 1/2 door de juf naar een vaste plek gebracht waar de ouders al staan te wachten. In mijn geval is dat vlak voor de voordeur. De klas van mijn dochter komt meestal als 2e naar buiten. Mijn dochter en alle kinderen mogen alleen naar de ouder toe als ze tegen de juf hebben gezegd dat ze hun ouder hebben gezien. Als alle kinderen zijn opgehaald, gaat de juf met de kinderen die naar de bso gaan naar de leiders van de bso.

Inderdaad grappig die verschillen en ook verschillen in beleving.

Hier ga je met brengen altijd mee tot in de klas, ook in groep 3 (al is het natuurlijk een keuze). De leerkracht (kleuters) zit dan al in de kring. De kinderen zeggen dan vanzelf wel even gedag, maar verplicht handjes geven hoeft gelukkig niet. Dat we als ouders mee mogen,maakt het geheel al iets vrijer.

Die krat met boekjes die ik her en der zie is bekend, staat hier ook in het midden van de kring.



Snowboots lopen ze gelukkig droog genoeg in de hal,maar dan nog, van begin tot buitenspelen en daarna tussen de middag weer naar huis zit niet veel tijd. Snowboots wisselen gaat 1 groot drama worden dan.

Ze spelen eigenlijk zo goed als elke dag buiten. Vaak als het weer het toestaat, gaan ze i.p.v. gym extra naar buiten.



Las over geen chaos in de klas, als de ouders niet mee naar binnen mogen. Ik ervaar dat ook weer andersom. Niet alle ouders zijn dan tegelijk in de gang en niet alle ouders zijn tegelijk in de klas. Meer lucht, meer ruimte.

Het is hier wel een vrij kleine school, misschien maakt dat het verschil in beleving ook wel erg groot.



Bij het ophalen 12 uur en 15.15 mag je alleen buiten het hek wachten. Bij de kleuters neemt de juf de kinderen mee tot halverwege het plein en kijkt snel rond of ze alle ouders / opvang ziet staan. Dan mogen de kinderen naar hun vader/ moeder/ oppas lopen.

@Pearl wrote:

@D. wrote:
Als de kindjes uit school komen, komen ze uit de zijingang (de gele deuren links). :slight_smile:




Ik heb Djenno alleen nog om 12 uur opgehaald natuurlijk ivm wennen dus weet nog niet of dit om half vier ook zo is maar hij komt eigenlijk altijd gewoon bij de uitgang naast het kantoor van de directeur naar buiten. Zijn klasje zit direct naast dat kantoor.

Jij bedoelt waarschijnlijk de ingang bij het klimrek?



Grappig dat ze bij elkaar op school zitten… :mrgreen:




Mijn fout, ik dacht dat zijn klas om het hoekje zat, excuus. Hoe dan ook: daar zit dus een deur die als uitgang wordt gebruikt voor de twee kleuterklasjes aan die kant. Als ze dat ook als ingang gebruiken, gaat de helft van alle ouders door die deur heen. Dat scheelt drukte in de hal. Maar ik gok zomaar dat ze dat met een reden niet doen, ik ben vast niet de eerste die het bedenkt.



School is wennen hoor, voor de kindjes maar ook voor ons. Dat grote, dat massale, die enorme hoeveelheid aan kinderen, het is heel wat anders dan een kdv of een gastouder (in ons geval). Geef jezelf wat tijd, het zal wat normaler aanvoelen over een tijdje. :slight_smile:

@D. wrote:

@Pearl wrote:
@D. wrote:
Als de kindjes uit school komen, komen ze uit de zijingang (de gele deuren links). :slight_smile:




Ik heb Djenno alleen nog om 12 uur opgehaald natuurlijk ivm wennen dus weet nog niet of dit om half vier ook zo is maar hij komt eigenlijk altijd gewoon bij de uitgang naast het kantoor van de directeur naar buiten. Zijn klasje zit direct naast dat kantoor.

Jij bedoelt waarschijnlijk de ingang bij het klimrek?



Grappig dat ze bij elkaar op school zitten… :mrgreen:




Mijn fout, ik dacht dat zijn klas om het hoekje zat, excuus. Hoe dan ook: daar zit dus een deur die als uitgang wordt gebruikt voor de twee kleuterklasjes aan die kant. Als ze dat ook als ingang gebruiken, gaat de helft van alle ouders door die deur heen. Dat scheelt drukte in de hal. Maar ik gok zomaar dat ze dat met een reden niet doen, ik ben vast niet de eerste die het bedenkt.



School is wennen hoor, voor de kindjes maar ook voor ons. Dat grote, dat massale, die enorme hoeveelheid aan kinderen, het is heel wat anders dan een kdv of een gastouder (in ons geval). Geef jezelf wat tijd, het zal wat normaler aanvoelen over een tijdje. :slight_smile:




Zou het toch eens vragen, weet jij veel. Misschien ben je wel de eerste die het bedenkt.



Al blijft er 1 probleempje. De ouders met kinderen in diverse klassen. De oudere kids kunnen natuurlijk zelfstandig door de andere deur,maar het afscheid-moment gaat dan wat rommeliger. Dan krijg je ouders die binnendoor nog even snel van de ene naar de andere kant/klas willen schieten. Probeer me zo voor te stellen hoe dat er uit gaat zien, nog meer kinderen die zich langer op gaan houden de gangen om te wachten tot de ouder gedag komt zeggen. Misschien is dat de achterliggende gedachten.

toen de 2e nog in groep 2 zat (3 week terug dus nog) gaf ik de oudste gewoon op het schoolplein al een kus en die vloog zijn eigen deur binnen als de bel ging.

Ik liep dan met de andere kids bij de kleuters naar binnen, maar ging niet meer langs groep 4/ de oudste.



Dat zou idd wel extra veel drukte binnen een school brengen denk ik.

@mandy_d. wrote:

@D. wrote:
@Pearl wrote:
@D. wrote:
Als de kindjes uit school komen, komen ze uit de zijingang (de gele deuren links). :slight_smile:




Ik heb Djenno alleen nog om 12 uur opgehaald natuurlijk ivm wennen dus weet nog niet of dit om half vier ook zo is maar hij komt eigenlijk altijd gewoon bij de uitgang naast het kantoor van de directeur naar buiten. Zijn klasje zit direct naast dat kantoor.

Jij bedoelt waarschijnlijk de ingang bij het klimrek?



Grappig dat ze bij elkaar op school zitten… :mrgreen:




Mijn fout, ik dacht dat zijn klas om het hoekje zat, excuus. Hoe dan ook: daar zit dus een deur die als uitgang wordt gebruikt voor de twee kleuterklasjes aan die kant. Als ze dat ook als ingang gebruiken, gaat de helft van alle ouders door die deur heen. Dat scheelt drukte in de hal. Maar ik gok zomaar dat ze dat met een reden niet doen, ik ben vast niet de eerste die het bedenkt.



School is wennen hoor, voor de kindjes maar ook voor ons. Dat grote, dat massale, die enorme hoeveelheid aan kinderen, het is heel wat anders dan een kdv of een gastouder (in ons geval). Geef jezelf wat tijd, het zal wat normaler aanvoelen over een tijdje. :slight_smile:




Zou het toch eens vragen, weet jij veel. Misschien ben je wel de eerste die het bedenkt.



Al blijft er 1 probleempje. De ouders met kinderen in diverse klassen. De oudere kids kunnen natuurlijk zelfstandig door de andere deur,maar het afscheid-moment gaat dan wat rommeliger. Dan krijg je ouders die binnendoor nog even snel van de ene naar de andere kant/klas willen schieten. Probeer me zo voor te stellen hoe dat er uit gaat zien, nog meer kinderen die zich langer op gaan houden de gangen om te wachten tot de ouder gedag komt zeggen. Misschien is dat de achterliggende gedachten.




Nee, want alle oudere kinderen gaan al via een andere ingang, dus dat probleem zou zich niet voordoen. Het gaat nu echt alleen om de vier kleuterklassen. :slight_smile:

@D. wrote:

@mandy_d. wrote:
@D. wrote:
@Pearl wrote:
@D. wrote:
Als de kindjes uit school komen, komen ze uit de zijingang (de gele deuren links). :slight_smile:




Ik heb Djenno alleen nog om 12 uur opgehaald natuurlijk ivm wennen dus weet nog niet of dit om half vier ook zo is maar hij komt eigenlijk altijd gewoon bij de uitgang naast het kantoor van de directeur naar buiten. Zijn klasje zit direct naast dat kantoor.

Jij bedoelt waarschijnlijk de ingang bij het klimrek?



Grappig dat ze bij elkaar op school zitten… :mrgreen:




Mijn fout, ik dacht dat zijn klas om het hoekje zat, excuus. Hoe dan ook: daar zit dus een deur die als uitgang wordt gebruikt voor de twee kleuterklasjes aan die kant. Als ze dat ook als ingang gebruiken, gaat de helft van alle ouders door die deur heen. Dat scheelt drukte in de hal. Maar ik gok zomaar dat ze dat met een reden niet doen, ik ben vast niet de eerste die het bedenkt.



School is wennen hoor, voor de kindjes maar ook voor ons. Dat grote, dat massale, die enorme hoeveelheid aan kinderen, het is heel wat anders dan een kdv of een gastouder (in ons geval). Geef jezelf wat tijd, het zal wat normaler aanvoelen over een tijdje. :slight_smile:




Zou het toch eens vragen, weet jij veel. Misschien ben je wel de eerste die het bedenkt.



Al blijft er 1 probleempje. De ouders met kinderen in diverse klassen. De oudere kids kunnen natuurlijk zelfstandig door de andere deur,maar het afscheid-moment gaat dan wat rommeliger. Dan krijg je ouders die binnendoor nog even snel van de ene naar de andere kant/klas willen schieten. Probeer me zo voor te stellen hoe dat er uit gaat zien, nog meer kinderen die zich langer op gaan houden de gangen om te wachten tot de ouder gedag komt zeggen. Misschien is dat de achterliggende gedachten.




Nee, want alle oudere kinderen gaan al via een andere ingang, dus dat probleem zou zich niet voordoen. Het gaat nu echt alleen om de vier kleuterklassen. :slight_smile:




Oké, dan zou het enkel gaan om het scheiden van de kleuterklassen en ingangen. Moet te doen zijn toch?

Ik zou het gewoon eens vragen op school. Ik denk dat ze het alleen maar fijn vinden als een ouder met de school meedenkt over oplossingen. En misschien hebben ze inderdaad wel goede redenen om het zo te doen, maar die hoor je dan vanzelf :wink:

Ik ga het even de tijd geven. Het is voor mij inderdaad allemaal nieuw en misschien kan ik het eens een keer aankaarten bij de juf waarom ze voor deze manier gekozen hebben. Ik denk dat Djenno er nog niet eens zoveel moeite mee heeft :mrgreen:



Ik gok dat die andere deur gesloten blijft 's ochtends omdat de concierge er dan geen zicht op heeft. Die zit namelijk altijd bij de deur waar nu iedereen naar binnen komt. Ik denk dat hij toch ook een oogje in het zeil houdt dat er geen kindjes ineens weer naar buiten rennen als mama of papa weggaan…denk ik … :think:



Het is wel verrassend hoeveel verschillen er eigenlijk zijn op dit gebied bij de scholen. :wink:

ook een verschil… hier op school is verder geen toezicht bij de deur in de vorm van een concierge of juf :wink: .