"Huishoudelijk dilemma": knutselspul opbergen

Ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen en vond de omschrijving van de keukentafel best grappig, vandaar deze titel :lol: Maar misschien word ik ook gewoon een beetje melig van de grote herfstopruiming hier in huis :shifty: Ben al 2 dagen bezig om al het speelgoed uit te zoeken en op te ruimen…

Maar telkens wanneer ik het weer op mijn heupen krijg loop ik weer tegen een paar dingen aan die ik maar niet opgeruimd krijg. Vooral het knutselspul is een drama. Hoe doen jullie dat?

Wij hebben:

-strijkkralen + versch. legbordjes + voorbeelden

-klei + ‘ijsmachine’ + vormpjes + rollers etc.

-scharen +lijm

-stickers in alle vormen, kleuren en maten :roll:

-(kleur)potloden, stiften en wasco’s

plus de nodige kleur- en doeboeken :roll:

Ik weet het is best veel :think: , maar beide jongens zijn er dol op dus ik wil ook niets echt weg doen :think: … :shifty:

Kun je niet gewoon een grote bak kopen waar je alles in stopt, papier, lijm, schaar en alle platte dingen bij elkaar. En daar mss kleine bakjes in voor de losse zooi als strijkkralen ed.

Wij hebben grotere bakken bij de Xenos gekocht en kleinere bij de IKEA. Ieder(e) bakje/bak is ergens voor.

Zo heb ik een grotere platte waar kleurplaten en tekenblaadjes inzetten Bak is iets groter dan dat formaat) en de kleinere bakjes van de IKEA passen er dan ook nog in. Zo heb ik er 2 bakjes met kleurpotloden en 2 bakjes met stiften in staan. Als ze willen kleuren hoef ik alleen die platte bak te pakken en ik heb alles compleet.

Zo heb ik dat met al hun knutseldingen :smiley:

@Kittycat wrote:

Kun je niet gewoon een grote bak kopen waar je alles in stopt, papier, lijm, schaar en alle platte dingen bij elkaar. En daar mss kleine bakjes in voor de losse zooi als strijkkralen ed.

Dat waren ook mijn eerste gedachtes, verschillende bakjes :thumbup:

Wij hebben ook alle blokken in 1 kist en al het andere speelgoed in 1 kist. Staat prima opgeruimd dan :thumbup: :lol:

En als Roan straks anders speelgoed krijgt, verf, kleurtjes etc. wil ik dat op dezelfde manier oplossen.

Ik heb nu ook allemaal losse bakjes, maar die passen dus niet in elkaar :think: Zo heb ik er eentje voor de potloden, eentje voor de stiften, eentje voor de stickers etc. Maar om een aantal reden ‘werkt’ dit niet prettig :think:

Ten eerste moeten er altijd meerdere bakjes op tafel–> dus is de tafel meteen zo ‘vol’ en ten tweede zijn de bakjes halfleeg waardoor ze meer ruimte in beslag nemen dan eigenlijk nodig :think: Ten derde ben ik bijna continu bezig om alles weer terug in de juiste bakjes te krijgen :roll: En tot slot past niet alles in de bakjes…

Dus óf ik heb de verkeerde maat bakjes (maar ik heb eigenlijk ook geen zin om die allemaal opnieuw aan te schaffen), óf ik moet op zoek naar een andere oplossing… óf ik zit gewoon te muggenziften :shifty: :shifty: :shifty:

En als je nou grotere kisten neemt en niet meer alles sorteert :angel: en die op elkaar stapelt?

En een houten ladekastje? Hebben ze oa bij Xenos en Ikea.

Ik heb een grotere ladenkast in de woonkamer staan maar die is voor mijn eigen ‘knutsel’ spullen (scrapbooking). :oops:

Het fijne aan lades vind ik dat je het ‘even’ snel de lade in kan schuiven, maar ook voldoende ruimte heb om iets te zoeken in de la.

@Sennapen wrote:

En als je nou grotere kisten neemt en niet meer alles sorteert :angel: en die op elkaar stapelt?

ik denk idd dat het daar misgaat :shifty: , maar ik ben nou eenmaal van de ‘alles in het juiste bakje’… Ik vind dus bijvoorbeeld dat kleuren of knippen en plakken twee heel verschillende bezigheden zijn, maar dat zien de jongens dus anders :wink: Ik heb nu één enorme bak gevonden waar wel een aantal kleinere bakjes in passen dus ik heb ik de knutselbak nu de volgende items bij elkaar gedaan:

-knutseltafelkleed

-verf- en kleurspullen(wel apart in bakjes, dat dan weer wel :shifty: )

-papier

-stickers

-etui met scharen en lijm etc.

Voor de strijkkralen heb ik nog wel een aparte bak en voor de kleispullen ook… Ben benieuwd of dat werkt :shifty: EN ik heb toch een hele boel weggegooid 8)

@eisblume wrote:

@Sennapen wrote:

ik denk idd dat het daar misgaat :shifty: , maar ik ben nou eenmaal van de ‘alles in het juiste bakje’… Ik vind dus bijvoorbeeld dat kleuren of knippen en plakken twee heel verschillende bezigheden zijn, maar dat zien de jongens dus anders :wink: Ik heb nu één enorme bak gevonden waar wel een aantal kleinere bakjes in passen dus ik heb ik de knutselbak nu de volgende items bij elkaar gedaan:

-knutseltafelkleed

-verf- en kleurspullen(wel apart in bakjes, dat dan weer wel :shifty: )

-papier

-stickers

-etui met scharen en lijm etc.

Voor de strijkkralen heb ik nog wel een aparte bak en voor de kleispullen ook… Ben benieuwd of dat werkt :shifty: EN ik heb toch een hele boel weggegooid 8)

haha nee kids vinden het geen verschil, meestal ligt het bij de mama :angel: die dat vind en die vind dat alles netjes moet (dat heb ik zelfs al opgegeven :P).

Nou klinkt goed hoe je het nu hebt, hopelijk werkt het zo voor je :thumbup: :thumbup:

:angel: ik lees even mee; zit met hetzelfde probleem. Laatst nog de hele knutselkast uitgemest, en zo goed en zo kwaad als het ging weer netjes ingeruimd. Madam hier is gek op dingen plakken, dus heb een hele lading van die scrapbook-achtige meuk :oops: dat zit in zo’n hobby-doos met tig vakjes, maar alle bloemetjes en hartjes en lettertjes etc liggen fijn door elkaar :roll:

Maar goed, da’s op zich nog niet zo’n probleem: zij moet ermee knutselen ten slotte. Maar: hoe ruim je alles op? In de kast werkt niet zo fijn, die doos is plat. Kan mooi een boel opgestapeld worden, maar dan krijg ik die doos weer niet makkelijk te pakken.

Heb al zitten denken over zo’n ladesysteem, en dat dan in de kast zetten, maar of dat werken gaat?

Strijkkralen zitten hier in de originele doos :mrgreen:

Kwasten en verf heb ik ook bij elkaar in een bakje gemikt, maar dat staat gewoon niet handig.

Nahja, ik snap je probleem dus :wink:

Wij hebben de Trofast opbergkast van ikea. Het is geen mooie kast om te zien, maar hij is zoo praktisch. Hier staat hij gelukkig achter de deur en zie je hem niet goed. Maar je kint er allerlei bakken inzetten, van klein naar groot. Ik heb ook alles appart in zo’n bak zitten, en is het alleen maar een kwestie van het uitschuiven van de lades! Maarja je moet er wel plek voor hebben…

Wij hebben de Trofast opbergkast van ikea. Het is geen mooie kast om te zien, maar hij is zoo praktisch. Hier staat hij gelukkig achter de deur en zie je hem niet goed. Maar je kint er allerlei bakken inzetten, van klein naar groot. Ik heb ook alles appart in zo’n bak zitten, en is het alleen maar een kwestie van het uitschuiven van de lades! Maarja je moet er wel plek voor hebben…

Ik heb 3 van deze ladenkastjes in de woonkamer staan. Er zijn ook van die losse inleglades te koop met allemaal verschillende bakjes.

(van die vakverdelers zeg maar).In een kastje zit alle lego, we hebben alles uitgezocht en in een bakje alle wielen gedaan, in een alle poppetjes enz.

In het tweede kastje zit alle playmobil, ook weer allemaal gesorteerd.

En in de derde alle knutselspullen. In een la alle strijkkralen met plankjes en papier, in een alle kleurboeken, in een al het gekleurde papier, een voor de witte tekenblaadjes en in een la met vakverdeling alle stiften, kleurpotloden, scharen enz. De kinderen vonden het sorteren heerlijk om te doen en sindsdien is het zo opgeruimd. Ik vind het heel handig om een la op tafel te zetten als ze willen knutselen :wink:

Ik heb een trofast kast in de trapkast staan met allerlei knutselspullen en daarnaast nog zo’n ladekastje als mamaartje voor papier (kleur, wit, stroken, vouwblaadjes, vloeipapier, kartoen enz) ernaast staan.

Alle viltstiften zitten in een grote afsluitbare doos, evenals potloden en wascokrijtjes.

En eigenlijk vind ik de hoeveelheid knutselspullen nog wel meevallen :oops:

De strijkkralen heb ik in een plastic vlaaidoos gedaan. Ideaal!! Kralen kunnen erin blijven tijdens het spelen.

Die met de blauwe deksel.

http://fotos.marktplaats.com/kopen/7/63/jXx8MyckM6U1tDc+PtMeqg==.jpg

Eerst had ik de plankjes en het boekje er nog gewoon erbij in. Maar die zitten inmiddels in een ander doosje.

De knutselspullen iggen hier in 1 kastje. Ik heb van die bakken gehaald die ze vaker op kantoor ofzo gebruiken, kan je stapelen, voorkant is open. Dus gemakkelijk alles wegleggen en pakken.

Ik ben de naam kwijt :doh:

Stickers etc zou ik in een schoenendoos doen.

Kleurboeken opgestapeld met een doos stiften/kleurpotloden erboven op.

Een bak bij xenos/action/ikea halen met een deksel voor de strijkkralen en 1 voor verf en toebehoren.

Dit alles in 1 kastje van een buffetkast ofzo en je hebt geen andere speciale kastjes nodig als je dat niet persé wilt.

Ik ben ook fanatiek van de knutsel (scrapbook, kaarten maken) dus heb heel wat spul :oops: Op zolder heb ik allemaal ladekastjes van ikea op wieltjes. Zitten dan 3 laatjes in en je kunt dat kastje zo naar je toerollen en weer terug. Ideaal. :thumbup:

Beneden een kast van ikea met van die gekleurde bakken (namen onthoud ik niet) voor wat spul beneden. En dan heb ik 2 grotere bakken en de rest kleine bakjes. Dat neemt niet echt bijzonder veel plaats in.

Ik heb een gereedschapbak gekocht bij de bouwmarkt en daar zit aan de ene kant de krijtjes en potloden en aan de andere kant de stiften. Die staat hier gewoon op tafel en ik kan hem snel even wegzetten als het nodig is.

Voor de strijkkralen heb ik een keer in de aanbieding twee gereedschapsbakken gekocht met kleine vakjes. Heel handig.

In de boekenkast heb ik de onderste plank leeg gemaakt en daar liggen nu de knutselspullen van de kinderen. Scharen en lijm en verf liggen in de kast waar ze niet bij kunnen. Daar moeten ze even om vragen (jongste is 3 vandaar).

Oh, die gereedschapsbak is een super idee! Dat moet ik hebben… Zou de Gamma die hebben?

@eisblume wrote:

Oh, die gereedschapsbak is een super idee! Dat moet ik hebben… Zou de Gamma die hebben?

Ik heb hem bij de Praxis gehaald, dus ze zullen hem bij de Gamma ook wel hebben.

In aanvulling op mijn post van gisteren: ik heb die kleinere bakjes voor de stiften etc. inmiddels vervangen door goedkope etuis die ik bij de action gehaald heb. Op deze manier past het allemaal nog gemakkelijker in die grote bak. Bovendien past dan ook het ‘knutselshirt’ en het kliederschort in de bak :dance: Die gereedschapsbak lijkt mij handig voor een aantal basisdingen(een paar stiften/schaar/ etc.) die ik bij de hand wil houden. De ‘echte’ knutselspullen blijven in de doos :wink: