Huilen en voorkeurshouding

Hoi,



Nogmaals bedankt voor de reakties.

Wat de voorkeurshouding betreft, hij draait wel mt zn hoofdje makkelijk en slaapt ook beide kanten als hij op de borst ligt.



verder heb ik gemerkt dat we alleen maar naar lichamelijke zaken kijken, kan het ook ijn dat hij gewoon de warmte en gezelschap mist als hij alleen is?(al is dit niet 1x24 uur op te brengen door ons)

van mijn schoonmoeder heb ik gehoord dat mijn man verschrikkelijk slecht sliep als baby, iets dat hij tot op heden nog niet heeft afgeleerd.

Kilometers hebben ze met hem gelopen en uiteindelijk maar laten huilen tot hij in slaap viel(toevallig vandaag gehoord van haar)



Wat de osteopaat betreft: is het eigenlijk niet een beetje te vroeg daarvoor?

@Tante Soesa wrote:

Weet je zeker dat hij niks aan de bevalling heeft overgehouden? Een bevalling met vacuüm daar komt veel kracht bij kijken. Je hebt bijv. ook het KISS syndroom en dat is heel pijnlijk voor een beeb klik hier http://www.kindjeopkomst.nl/html/baby/kiss_001.htmvoor meer info.



Heb je al iets gedaan aan die voorkeurshouding? Dat is namelijk wel iets waar je serieus mee aan de slag moet om te voorkomen dat hij een afplatting krijgt en dat heeft weer allerlei vervelende consequenties! (Onder andere een redressiehelm)



Jim is ook met de vacuüm geboren, die is 2x losgeschoten en de 3e x bleeft hij gelukkig zitten. Door alle kracht die daarbij gebruikt is had hij zijn sleutelbeen gebroken. Hij moest twee weken op zijn linkerzij om zijn rechtersleutelbeen te ontzien. We hebben t/m april fysio gehad omdat hij een hele erge afplatting had. Dus houd het in de gaten!

Tips om hem van de voorkeur af te helpen voor zover je die niet al hebt gehad:


  • stimuleer hem om naar de andere kant te kijken als hij in de box of bed ligt, bijv. door alleen aan die kant een speeltje/muziekdoosje iig iets wat interessant is neer te zetten. Het bedje met de andere kant dan de voorkeurskant naar het raam (licht) toe zetten.
  • er zijn bij bijv. Prénatal speciale zijlig kussentjes (safe t sleep)verkrijgbaar die je in de kinderwagen of box kunt gebruiken MAAR ALLEEN ONDER TOEZICHT, NOOIT ALLEEN LATEN LIGGEN IN ZO’N DING! Dit i.v.m. eventueel omrollen en het niet zelf kunnen terugrollen (is hier overigens nooit gebeurd). Ik had dit kussentje via de fysio gekregen.
  • verder is het buikliggen oefenen heel erg belangrijk, hoe eerder een kind met een voorkeur (en dus afplatting) op de buik kan hoe beter, hierdoor wordt namelijk de druk op het hoofdje minder en wordt ook de afplatting minder.



    Jim had een hele ernstige afplatting zowel links als achter en doordat we dit al heel snel en heel consequent zijn gaan doen onder begeleiding van een fysio die bij ons thuis kwam is een redressiehelmpje niet nodig geweest!




Ben je ook naar de osteopaat geweest?

Nee ik had echt een hele goede fysio die hem helemaal heeft onderzocht en mij in alles gerust kon stellen. Ze heeft me ook bij andere probleempjes die we met hem hebben gehad heel goed geholpen, beter dan het CB of ha. Zij vond een ostheopaat niet nodig (maar wilde me best naar eentje doorverwijzen) dus dat heb ik ook niet gedaan.

@Alesi wrote:



Wat de osteopaat betreft: is het eigenlijk niet een beetje te vroeg daarvoor?




Nee, absoluut niet. Hoe jonger, hoe makkelijker dingen te verhelpen zijn als er iets fysiek mis is. Bovendien, als je kind pijn heeft betekent langer wachten dus ook langer pijn.

@Alesi wrote:

verder heb ik gemerkt dat we alleen maar naar lichamelijke zaken kijken, kan het ook zijn dat hij gewoon de warmte en gezelschap mist als hij alleen is?(al is dit niet 1x24 uur op te brengen door ons)


JAAA dat kan :lol: Jasper sliep in het begin ook niet in z’n eigen bedje maar wel bij ons in de woonkamer :mrgreen: gewoon in de wagenbak gelegt en lekker veel lawaai gemaakt, daar sliep hij dan gewoon doorheen(weliswaar telkens maar 45 min, maar ok :wink: )

Hoi hoi,



Hier een update.

Onze kleine heeft gisteravond de hele avond bij mama en papa op de borst doorgebracht. Na zn laatste flesje(opgehoogd naar 130) heeft hij geslapen tot ong 4 uur. Daarna geslapen tot bijna 8 uur vanochtend.

Wat we nu doen, als hij huilt gaan we kijken om de half uur , soms langer hoe hij erbij ligt. We halen hem niet uit bed maar praten met hem of knuffelen hem. Vanochtend sliep hij al 2,5 uur weer zonder te brullen.

Heb het Cb gebeld met wat vraagjes en die heeft me ff afgeraden om naar de osteopaat te gaan.

Als er iets is wordt ik doorverwezen naar de kinderarts en kinderfysio.Daarn akan ik beslissen voor een osteopaat.

Ik wil niet te vroeg juichen en kijk het nog ff aan. Hopelijk gaat het de goede kant op.

M’n man zei ook: geef jezelf een kans om ouder te zijn en laat je kind ook baby zijn, het is nieuw, wees alert op het huilen maar accepteer het ook. voordat je denkt dat er van alles mis is met je kind.

@Alesi wrote:

Hoi hoi,



knuffelen hem. Vanochtend sliep hij al 2,5 uur weer zonder te brullen.

Heb het Cb gebeld met wat vraagjes en die heeft me ff afgeraden om naar de osteopaat te gaan.

Als er iets is wordt ik doorverwezen naar de kinderarts en kinderfysio.Daarn akan ik beslissen voor een osteopaat.

.




Tja, het is jpiw kind, maar cb’s geloven bijvoorbeeld niet in kiss. Ze raadden ons de chiropractor af en gaven ons oefeningen voor de voorkeurshouding. Gelukkig hebben we niet geluisterd, want ze had gewoon pijn.

Tja het CB… :roll: Die zijn niet zo dol op osteopaten geloof ik.



Waarom zou je het te vroeg vinden om met je kindje naar een osteopaat te gaan? Emma was iets ouder als een maand toen we met haar gingen en hoeveel ze thuis ook huilde, als hij haar behandelde was ze stil en lag ze heerlijk ontspannen te genieten van de behandeling.

@Alesi wrote:

Hoi,



We zijn nu trotse ouders van een zoon, dinsdag a.s. is hij 1 maand oud. Ik weet dat er al veel over is gezegd en geschreven en ik moet zeggen dat ik ook heel veel hier heb opgestoken van alle reacties.

Het volgende doet zich bij ons voor: ons zoontje heeft last van huilbuien “zonder enige reden”. Ik zeg zonder enige reden omdat we de laatste 3 dagen geen oorzaak kunnen vinden.

Hij had in het begin last van krampjes maar die zijn nu weg omdat we zijn voeding hebben aangepast(2 x friso normaal + 2 x friso comfort op 120 ml).

In de ochtend tegen 3:30 is hij weer begonnen met huilen en wil niet stoppen. Hij stopt met huilen zodra je hem optilt en hem op je borst legt.

Hij valt dan zo ook snel in slaap. Zodra je hem weer in zn bed legt begint het gebrul opnieuw.

Ik heb vanochtend de osteopaat gebeld en gevraagd of onze zoon misschien een consult "waard"is.

Hij slaapt weinig overdag en is heel onrustig tijdens het slapen, verder heeft hij een voorkeurshouding(continue naar links). Bij de geboorte is hij met de pomp naar buiten gekomen dus dat zou ook een rol kunnen spelen.

Ik ben benieuwd wat de osteopaat kan doen.



Moest het ff kwijt.

:frowning:



Mart




Hoi,



Bij ons hetzelfde verhaal helaas.

inbakeren helpt bij Yara niet, ze huilt gewoon door.

wij zijn nu 4x bij de osteopaat geweest, moet maandag nog een keer.

Het helpt nog niet echt, maar ze zei wel dat het vele huilen zeker vanuit de nek kan komen, veroorzaakt door de bevalling.

Yara’s nek was niet soepel en het bekken ook niet.



Bij de laatste behandeling waren de spieren wel wat losser maar nog niet genoeg.

Bij ons hoor je heel veel mensen die met huilbabies naar die osteopaat zijn gegaan.

Dus het kan zeker wel helpen om naar de osteopaat te gaan.

@Alesi wrote:

Is 1 maand oud niet te vroeg voor een osteopaat?




Nee zeker niet, hoe eerder je ermee na de bevalling naartoe gaat hoe beter ze kunnen helpen, zeiden ze tegen mij.

@Gerry wrote:

@Alesi wrote:
Hoi hoi,



knuffelen hem. Vanochtend sliep hij al 2,5 uur weer zonder te brullen.

Heb het Cb gebeld met wat vraagjes en die heeft me ff afgeraden om naar de osteopaat te gaan.

Als er iets is wordt ik doorverwezen naar de kinderarts en kinderfysio.Daarn akan ik beslissen voor een osteopaat.

.




Tja, het is jpiw kind, maar cb’s geloven bijvoorbeeld niet in kiss. Ze raadden ons de chiropractor af en gaven ons oefeningen voor de voorkeurshouding. Gelukkig hebben we niet geluisterd, want ze had gewoon pijn.




Hier hetzelfde hoor, bij ons verwijst het CB ook niet door naar een osteopaat, zij hebben het alleen maar over rust en regelmaat, maar zie maar eens regelmaat in je dag te krijgen als je baby de hele dag huilt, dat lukt echt niet!

Dus ik ben gewoon op eigen houtje naar de osteopaat gegaan.

Ik zou niet teveel uit doen op wat het CB zegt, maar dat is mijn mening hoor.

Hoe is het nu dan Alesi?

Hier een update :slight_smile:



Het gaat goed met de kleine. Voor zover, hij slaapt 's nachts gewoon door. Als hij 7 uur z’n fles heeft gehad slaapt hij makkelijk door tot 3 uur in de ochtend. We maken hem nu sinds gisteren om 11 uur wakker om hem aan het ritme te laten wennen en dat ging goed. 's avonds is het niet echt een probleem meer maar overdag wil mijnheer absoluut niet liggen. hij wil alles meemaken volgens mij.

Dus overdag gaan de huilbuien door want het is echt niet te doen met een kind de hele dag op je arm, bovendien gaat hij straks naar de opvang en we willen niet dat hij de hele dag daar ligt te brullen.

We gaan nu om de 10 min. kijken en bouwen het steeds verder op. Laatst was hij alleen thuis met z’n vader, die heeft hem rustig laten huilen in zn wipstoel en ja hoor, hij lekker stil, totdat hij ons zag en weer begon. Op het moment dat hij werd opgetild was het muisstil.

Wat ons nu zorgen baart: hij heeft nog steeds z’n voorkeurshouding, hij kijtk wel makkelijk naar rechts en slaapt soms ook zo maar naar links is toch meer. We merken nu ook dat zn hoofd iets afgeplat is.

Deze week gaat hij naar een osteopaat en gaan we weer naar het CB om advies te vragen over z’n hoofdje.

Hoi Alesi,



goed dat je naar de osteopaat gaat.

is erg belangrijk om daar op tijd bij te zijn, om te voorkomen dat het hoofdje echt scheef wordt aan de achterkant.

Bij ons heeft dat erg geholpen, Yara kan nu ook beter de andere kant op kijken.



Het huilen was nog niet echt minder, maar we gaan nu consequent inbakeren en op tijd steeds in haar eigen bed leggen, om regelmaat te krijgen.

het lijkt te helpen, vandaag heeft ze nog niet gehuild en wel al een paar uur geslapen.

het huilen in bed daar moeten we door heen, dat wordt als het goed is elke keer steeds minder omdat ze er aan gewend raakt om zelf in slaap te komen.

Dus hier geen gehang meer in de box of wipper, als ik merk dat ze moe wordt na het voeden, dan hups inbakeren en naar bed.



misschien ook een idee voor jullie?

Hoi Alesi,



Goed dat je naar de osteopaat gaat, hier in Frankrijk worden vaak kindjes die geboren worden met een verlostang/vacuum doorverwezen naar de osteopaat in de eerste 10 dagen na de bevalling en de moeder een maand na de bevalling. dus een maand is zeker niet te vroeg, ik hoop dat je kleine er baat bij heeft!



Ieder natuurlijk zijn manier, maar ik schrik wel een beetje van hoe jullie de kleine laten huilen. Zo’n klein menneke kun je nog niet verwennen, de eerste weken zijn zwaar dat is zo, maar volgens mij is het voor ieders rust een stuk beter om toch de kleine bij je te nemen. Een draagdoek is een uitkomst, zo heb je overdag je armen vrij en heeft de kleine wat hij zo hard nodig heeft; jouw warmte, vertrouwen, je hartslag enz. Hiermee kun je de kleine vertrouwen geven in deze grote wereld, zodat hij vanzelf steeds beter in zijn eigen bedje kan slapen, zonder eerst heeeel lang te huilen. Daarnaast hoe beter uitgerust de baby is, hoe beter het inslapen daarna ook gaat. Door veel te laten huilen kom je ook een beetje in een vicieuse cirkel, je baby raakt oververmoeid en valt nog moeilijker in slaapt, wordt nog moeier etc.

Hoe jullie t nu doen vind ik een harde, beetje ouderwetse manier. Maar goed, ieder natuurlijk zijn manier hè :wink:



Veel succes!!

Ik wil wel opmerken: ik geloof er niets meer van dat je een baby niet kan verwennen. Je kan een baby wel degelijk verwennen hoor. Ik moet toegeven en dat heb ik al eerder gezegd: we lieten hem huilen maar gingen ook wel kijken. Wat ik heb gemerkt: zodra je het menneke oppakt is hij muisstil en helemaal lief. Dit ga en kan ik niet de hele dag doen en laat hem ook huilen om het hem af te leren. Ik heb nu een idee als hij pijn heeft of hij gewoon opgetild wil worden, je merkt het aan de manier van huilen. Hij slaapt verder ook goed, soms overdag ook. We laten hem in ieder geval niet zo lang meer huilen als toen(komt ervan als je 1000 en 1 adviezen tegelijk krijgt als kersverse ouders)

Dus verwennen niet kunnen : ja wel degelijk in ieder geval wel bij de mijne.

Het huilen is wel minder geworden, hij heeft wel z’n moment maar dat hoort ook bij een baby, het zou wat zijn als hij dat helemaal niet deed. :?

Hij slaapt wel goed daar ben ik wel blij om, om 7 uur zn fles, 8 uur in bed en dan maak ik hem om 11 uur weer wakker om te eten, hij slaapt dan tot 6 uur s morgens. ik denk dat ik hem om 6 uur z n fles ga geven zodat hij iets langer kan slapen.



Wat z’n voorkeurshouding betreft, ik maak me daar wel zorgen over. Ik merk dat zn hoofdje aan de achter kant is afgeplat en een beetje doorloopt naar de zijkant(zn favo houding). Morgen gaat hij voor de 2e keer naar de osteopaat en ik ga dan langs bij het CB. Ik wil wel weten hoe erg het is. De oefeningetjes helpen niet echt, hij draait gewoon weer naar links. Misschien dat het Cb me doorverwijst naar een fysio , ik zie het wel.



Dank voor de reacties en tips en adviezen zijn natuurlijk altijd welkom voor deze moeder. :slight_smile:

je kunt het verwennen noemen, maar feit is gewoon dat je baby rustig wordt als jij bij hem komt, dat is hier ook zo en dat is logisch.

tuurlijk wil hij liever bij jou zijn dan alleen in het grote bed zeker als hij pijn heeft.

Maar ik noem dat geen verwennen maar troosten als ze (in mijn geval dan) het nodig heeft.

En tuurlijk laat ik haar ook wel eens huilen, maar als ze overstuur aan het krijsen en gillen is heeft dat geen zin, dan helpt alleen troosten.



ik noem het GEwennen en niet VERwennen.

Yara begint vaak ook al te huilen zodra ik mij omdraai en wegloop uit haar kamer, dat is nou eenmaal zo…



Bij mij hielp de osteopaat pas na 5x hoor, dus volhouden!

ze kijkt nu makkelijker alle kanten op dus het heeft wel geholpen maar het heeft tijd nodig.

@Alesi wrote:

Ik wil wel opmerken: ik geloof er niets meer van dat je een baby niet kan verwennen. Je kan een baby wel degelijk verwennen hoor. Ik moet toegeven en dat heb ik al eerder gezegd: we lieten hem huilen maar gingen ook wel kijken. Wat ik heb gemerkt: zodra je het menneke oppakt is hij muisstil en helemaal lief. Dit ga en kan ik niet de hele dag doen en laat hem ook huilen om het hem af te leren.




Dat zal zeker werken. Weet wel waar je mee bezig bent. Bij babies die huilen stijgt het cortisolgehalte (stresshormoon). Bij laten huilen blifjt dat stresshormoon hoog, en het daalt niet als de baby opgehouden is met huilen. Een verhoogd stresshormoon heeft negatieve effecten op de groei van de baby, van de hersenen, van het imuumsysteem etc. Verder ontwikkelen zich in deze tijd de sociale hersenen. De boodschap die jij je kind meegeeft is dat zijn behoefte aan bij mama willen zijn niet belangrijk is en dat hij het alleen zal moeten rooien.

Hoi allen,



Ik sluit me meer aan bij Esther, ik wil het ook gewennen noemen. En ik heb reeds eerder geschreven: we laten hem niet zo lang meer huilen(dank 1000 en 1, trouwens goedbedoelde adviezen). Als je pijn hebt moet je pijn hebt moet je getroost worden, de hele dag op je arm dragen is wat anders. Wat je vergeet

Dat met dat stresshormoon zal wel waar zijn, maar ik ken meerdere mensen die “erger” zijn geweest als ik en hun kinderen zijn prima in orde. Daar gaat dan weer de zoveelste theorie zou ik zeggen.



Wat ik wel wil zeggen:

Er komt tegenwoordig zoveel informatie op je af over wat goed of fout is dat het niet moeilijk is om de weg kwijt te raken hierin.

Als moeder heb ik ook geleerd om naar m’n instinct te luisteren en niet alles aan te nemen. Ik zou onderhand al 10 methodes nu hebben om huilen tegen te gaan. Ik doe hier heel veel op en vindt de reacties ook nuttig en geven me ook steun. Ieder kind is anders en iedere moeder gaat anders met haar kind om. Dat is een gegeven.

hoi ik wou hier ook even op reageren



lars had ook een voorkeurshouding in ben overgegaan op de babysleep dan blijven ze op hun zij liggen en draaid niet snel terug naar hun favo houding



ook ben ik begonnen met inbakeren lars was de eerste mnd een heel zoet kindje maar daarna begon meneer te huilen en was heel erg onrustig nou dan heb ik 1 week aangekeken en was het al zat dat huilen ik wist dat het geen krampen waren of iets dergelijks dus ben ik het net op gegaan en kwam op inbakeren terrecht daarna naar het cb voor info en ze hadden me een boek overinbakeren meegegeven heb ik gelezen en lars paste precies in het plaatje toen een bakerdoek aangeschaft geloof dat het picco heette en ja hoor whala sliep als een roos

dit geld natuurlijk niet voor iedereen en een osteophaat heb ik ook hele goede verhalen over gehoord



idd doen wat je gevoel je ingeeft en miss is het bed wel te groot voor je ventje anders leg je heb in een wieg of je reisbak in het bed dan ligt hij toch wat knusser



ik hoop dat je er wat aan hebt