HSG onderzoek + verhaal /verloop.(14/11) pag 5.

Er was al eens eerder een topic over, maar ik kan het zo niet terug vinden.

Het is eig meer even mijn verhaal doen dan de vragen .

Ik heb dus het afgelopen aantal maand sinds we in de OFO zitten, een kijkoperatie gehad en een bm-onderzoek ( hysteroscopie)

Nu staat me deze week ( heel ms pas volgende maand) een HSG te wachten. Deze onderzoek doen ze net als de bm-onderz zonder narcose .

Ik ben destijds alleen naar de bm-onderzoek gegaan en zag hier niet tegen op,…vondt het jammer dat andré niet mee kon maar goed het zou me alleen wel lukken,.

Er was een geweldig lieve en behulpzame arts-ass bij die me steunde, het viel me zo tegen . De pijn die ik had en het hele onderzoek staat me nog bij.

Het vloeien en de pijn was al snel weer weg gelukkig.

Maar nu moet ik eenzelfde soort onderzoek dus weer, en weer kan andré niet mee.

Na de hysteroscopie heb ik hem gezegt dat ik graag wou dat hij mee ging en eig dat ik het van hem verwachte en niet ging als ik alleen moest ( dus naar de HSG die komt)

Maar hij wil eig niet mee en zit met zijn werk zegt hij en weet toch niet wat hij mee moet doen en hoe ie kan steunen.

2 week terug had ik dus voor het eerst een samenlevingstest, zag ik niet tegenop maar had zoiets fijn als dré er bij is en voor hem ook betrokkenheid leek me. Maar toen ik er lag met de benen wijdt, en een arts met zijn neus bovenop mijn vagina…te prutsen met de 2 spuitjes…meneer andré zat gewoon aan het tafeltje.

Ik had geen pijn,maar zei nog kom maar naast me staan,maar hij zei nee ik blijf wel hier er staan al zoveel artsen bij ( wel 2 ja ja en een echoapparaat) :roll: :roll:

Ik vondt dit zo afstandelijk van hem en zo rottig. Dat heb ik ook gezegt. Ik voelde me alleen.

Nu zit ik met het ene gevoel dat zegt tijdens de hsg wil ik hem mee als steun, het andere stemmetje zegt, ach je hebt toch nks aan hem als hij niet bij je wilt staan.

De vorige keer voelde ik me alleen, ook al was er een arts die mijn hand vasthield en zei het komt goed je doet het goed… maar ik wou zo graag dré nu twijfel ik wat ik moet. Ook dacht ik toen dat ik geen pijn had en had ik veel pijn, nu zie ik er best tegen op weer zon pijn te hebben. En alleen te voelen.

Heb Andre heel goed verteld dat ik dus graag hem mee wil, hij geeft dus nu aan ja ik mag ws niet mee , tis al zo vol…maw hij wil niet en ja zijn werk is hem heilig…kanniet druk op werk planning in de stress…de baas in de mopperfase…blablabla.Anderszijds denk ik tja ik wil hem niet dwingen… en heb ik niks aan hem als hij al mopperend met tegenzin mee gaat…anderszijds vindt ik ook wel eenbeetje dat hij mee moet/kan in de zin van we doen het samen…snappen jullie me nog? Ms praat ik wartaal en zie ik spoken hoor. :?

Nu vraag ik me af, stel ik me aan? Of moet ik zeggen dat hij mee moet ( is niet echt pedagogisch verantwoord zou je zeggen als het om een peuter ging) Of of wat moet ik nu ? Ik zit er best mee…vindt moeilijke kwestie

Vragen wb de HSG

-mag je partner er bij aanwezig zijn?

• doet het pijn?

-vloei je lang

-lang napijn

-werken de dag er na kan dat?

IIg bedankt en liefs mij alweer :roll: :? :cry:

antwoorden op je vragen kan je ik je helaas niet geven, het enige wat ik kan is je super veel sterkte wensen en ik duim voor je :hug: :-* :hug: :-*

Ik ga ook voor je duimen, wilde dat ik met je meekon.

:-* :-* :-* :-*

Ik kan je helaas ook geen antwoorden geven op je vragen. wel wil ik je sterkte wensen en je laten weten dat ik aan je denk en voor jullie duim! :-*

Hoi Bianca,

Ik snap je probleem meid. Ik heb 31 oktober een HSG en zie er ontzettend tegen op. :? Mijn man kan heeeeel moeilijk vrij krijgen op zijn werk en ik zag de bui al hangen. Laatst heb ik een afspraak gemaakt bij de arts op een dag dat hij vrij was. Dus hij kon gewoon mee. Toen vertelde de arts dat ik het beste niet alleen naar de HSG kon gaan, omdat je daarna best last kan hebben. De arts zei ook tegen mijn man, dat hij het beste mee kon gaan. Dus mijn man heeft een mail gestuurd naar zijn teamleider op zijn werk en gewoon uitgelegd dat ik een baarmoeder/eileideronderzoek moet ondergaan. En nu heeft hij gelukkig vrij gekregen. Maar het kost altijd zoveel energie om vrij te krijgen van zijn werk en nu hij dit gewoon open en eerlijk vertelde, kon het wel. Ik weet natuurlijk niet of André ook moeilijk vrij kan krijgen of dat hij inderdaad niet mee wil gaan.

Ik heb vorige week info gekregen van het ziekenhuis en een recept, die ik 2 uur voor het onderzoek moet innemen. Wanneer moet jij?

Toch hoop ik voor je dat André toch meegaat, want het is geen prettig onderzoek. :hug:

Liefs

Mira

Mijn partner mocht er bij staan en er stonden wel 3 Ã 4 mensen in de kamer, ik lag en mijn partner uiteraard.

Ik heb het wel als pijnlijk ervaren, je krijgt een soort menstruatiepijn, ineens en je mag je buik niet vasthouden en dat is eigenlijk je eerste reactie. Maar er hangt z’n foto apparaat boven je. De pijn is wel tijdelijk, dus als ze stoppen is het over.

Ik heb niet gevloeid, alleen jodium komt eruit.

En werken kun je dus ook gewoon.

Heel veel sterkte en suc6 meis :hug:

Hoi Bianca,

Ik heb zo’n 3 weken geleden een HSG gehad. Ik zal je vragen beantwoorden.

@bianca81 wrote:

Vragen wb de HSG

-mag je partner er bij aanwezig zijn?
  • doet het pijn?

-vloei je lang

-lang napijn

-werken de dag er na kan dat?

1. Ja hij mag erbij zijn, maar moet achter een wand staan i.v.m. rontgenstralen.
2. Ja het deed bij mij pijn, maar je hoort verschillende verhalen. Als ze het cupje op je bmm zetten, trekken ze er even aan om te kijken of hij goed vacuum zit, dit gaf een erg vervelend gevoel. Wat ik heb gedaan is 1 uur voor het onderzoek 400mg ibuprofen genomen.
3. Niet echt gevloeid, na het onderzoek wel even naar de wc gaan want de vloeistof loopt er anders uit. :oops:
4. Ik was blij dat mijn man erbij was, want toen ik uit het ziekenhuis kwam kreeg ik opeens vervelende menstruatie krampen, dus ik was blij dat ik niet zelf naar huis hoefde te rijden.
5. Ik zou dezelfde dag niet werken, maar de dag daarna helemaal geen last meer.

Ik neem mijn man altijd naar alle gynaecologische onderzoeken mee. Het klinkt misschien een beetje raar, maar ik heb altijd het gevoel dat ze me "misbruiken" ofzoiets. (Er zit een vreemde man in mijn vagina te wroeten terwijl ik het helemaal niet leuk vind....) Daarom vind ik het altijd fijn als hij mee is en een beetje "controle" kan houden op het moment dat ik daar in die stoel lig en dus helemaal geen controle meer heb. Hij steunt me ook altijd en staat dan achter me, hij heeft namelijk geen behoefte om er pontificaal in mijn vagina te kijken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes,
Lisette

hallo lieve meiden

dank jullie wel voor het duimen enzo voor de meede leven.

Het komt ook wel goed hoor dat weet ik wel, ik moet ook niet zeuren ms. Ik verwacht soms wat van andré wat ms niet voor hem weggelegd is.

Mira jij ook succes er mee, ik weet nog niet wanneer ik moet óf komende week of volgende maand. Ik krijg het deze week te horen.

victoria en liseete dank voor julie antwoorden, daar heb ik zeker wat aan.

Ik wou soms ook wel eens dat dre vaker mee ging meer omdat ik dan hem betrokken vindt maar hij is afstandelijk.

Iemand vroeg over het werk…ja hij kan best vrij krijgen , maar momenteel wil hij die moeite niet doen, vindt het zon gezeur en gedoe op zijn werk. ( ziet het belang voor mij niet in denk ik )

Lisettefijn dat je partner altijd mee kan, je gevoel lijkt me ook niet fijn en zeker als je dan alleen moet niet prettig, ikzelf ervaar het niet zo op die manier, maar kan me er zeker iets bij indenken hoor, dat stukje prive…

Ik weet nog niet hoe of wat er gebeurt, ik heb het duidelijk gemaakt bij dré en ik wil er niet weer over beginnen, hij kan nu zelf de keus maken,

meiden thnx alvast…liefs bianca :-*

Mijn partner kan echt niet elke keer vrij nemen, hij werkt ook nog een half uur verder. Dus ik moest vaak alleen :cry: Nu zal ik de volgende afspraak bij de gyn ook alleen moeten. Het is bij ons niet ene kwestie van niet willen, maar niet kunnen.

nee en als je wel graag zou willen maar het niet kunt is het best vervelend en moeilijk lijkt me.

Ik ben er du nog niet uit of dré wel wil of niet.

Het is iig wel fijn als je de steun en soupport van je partner krijgt.

kun je dan niet de gulden middenweg vinden… dat hij wel meegaat voor de morele steun vooraf en achteraf, maar dat hij niet meegaat naar binnen?? In elk geval om te zorgen dat je niet alleen naar huis toe hoeft?? En daarna ook wat steun en hulp hebt mocht je er last van hebben…?? Ik snap dat hij niet wil zien hoe ze bij jou binnenin zitten te wroeten, maar hij kan je toch wel steunen op het moment dat je eruit komt…??

tis maar een ideetje hoor, maar om je helemaal alleen te laten gaan??? :naughty:

tja vorige keer was hij dus ook niet mee, want dat kon niet ivm werk. ( het gaat selcht op werk en hij voelt zich er rot en vindt het werk niet leuk )

maar wil de baas ook niet tot last zijn en steeds vrijvragen.

Snap ik ook wel , maar voor de gewone gynbezoeken hoeft ie niet mee , maar idd puur voor nu de angst…hij hoeft mijn gat daar echt ook niet te bestuderen samen met de andere artsen, maar idd mee gaaan…ja dat zou wat zijn.

Maar als het dan net als toen is zo afstandelijk en helemaal niet een hoe gaat het of erg van je buikpijn ik weet et niet ik mekker maar wat hihi

ik vindt wel beebiedroom dat het een fijne oplossing is, zoals je tpt.

Ik kan het dré voorleggen, maar eig heb ik dat al gedaan, het zeggen dat ik graag wil dathij mee gaat voor de steun en ja dan maar er niet naast staan,

maar van wat ik begrijnp uit een eerdere reactie kan dat dus niet ivm achter een wandt staan ivm straling.

ik geef iig aan dat ik hem mee wil, dat weet hij en nu is de keus aan hem zelf, voor mij is het een beetje ( hoe gemeen ik ook ben eig besef ik ) een proef op de som. Zo van geef je nu om mij , en steun je me zeker als ik het vraag of laat je me staan ?

Klinkt zo hard en gemeen,maar zo is het toch ? of ben ik nu gek? iemand ???

Nou hopelijk krijg ik morgen bericht van umcg wanneer ik kan dan is het gewoon voorbij en heb ik dit gehad…soms snap ik echt niet dat dré zon moeite had met zijn zaadjes inleveren, alleen maar zaadjes inleveren…oke nu moet ik stoppen anders wordt ik nog valser en dat is niet de bedoeling.

liefs bianca

Hi meis, wat een gedoe hè… Hier even mijn ervaringen…

Vragen wb de HSG

1 mag je partner er bij aanwezig zijn?

2 doet het pijn?

3 vloei je lang

4 lang napijn

5 werken de dag er na kan dat?

1. Bij mij mocht Andre er gewoon bij staan met zo’n speciaal loden pak aan tegen de straling. Ik was er heel blij mee en ik heb zijn hand kapot geknepen…

2. Het deed bij mij ontzettend veel pijn, ik kan niet anders zeggen. Zorg ervoor dat je ruim op tijd hele goede, sterke pijnstillers inneemt… Bij iedereen is het anders, maar ik ging door de grond…

3. Ik heb 1/2 dagen een beetje gevloeid.

4. Napijn ook 1/2 dagen.

5. Bij mij was het voor het weekend geloof ik… Ik zou de eerste 2 dagen niet werken, gewoon om even bij te komen van alles…

Wat lastig dat Andre zo reageert… Het is echt fijn en belangrijk dat je man naast je staat en je steunt, dat heb je gewoon nodig… Kan er misschien iemand anders met je mee??

Hele dikke kus van mij!!

:-*

oh jee, oh jee… doet het echt zo’n pijn. Mijn collega viel het juist heel erg mee. Stom he, maar ik hoop eigenlijk dat het bij mij op een kijkoperatie uitkomt dat ze meteen goed gaan kijken hoe het er van binnen uitziet en dan gaan ze ook meteen mijn eileider doorspuiten etc.

Afwachten maandag hoe de echo eruit zal zien.

Mijn vriend kan ook niet altijd mee. De 1e keer gelukkig wel en voor de follikelmetingen vond ik het ook niet echt nodig. Breng hem meteen na die tijd op de hoogte. Wanneer hij wel vrij is gaat hij gewoon mee. Anders kun je ook nog altijd iemand anders meenemen joh, je zus ofzo?

He, hoop dat je snel bericht hebt hoe of wat.

probeer het op je af te laten komen, je kunt er toch niets anders doen dan je ‘over te leveren’. Zo voelt het voor mij wel es soms. En maar hopen op goede uitslagen en hulp!!

Liefs

Ineke

ik wil ook wel weer een kijkoperatie

:?

ow ja dank jullie wel natuurlijk voor de uitgebreidde antwoorden,

ik zie er enorm tegen op, en dré taalt er niet naar mee te gaan, Ik wil hem nu definitief niet mee mits hij op het moment daar zegt zelf mee te gaan en willen.

Ik doe zo vaak dingen alleen ik kan het doe het en het komt goed, ik ga er voor, nog even doorzetten dit is het laate in de reeks onderzoeken

Ik wilde jullie niet bang maken, maar ik ga het ook niet mooier maken dan het is!

Wat wel mooi is dat je vruchtbaarder schijnt te zijn na een HSG, mits de eileiders doorgankelijk zijn/worden… Bij mij heeft het misschien wel geresulteerd in deze zwangerschap!!

Meis, die HSG moet je niet alleen doen, zorg er dan voor dat er iemand anders meegaat, want de directe napijn is wel heel vervelend…

Als je niemand hebt ga ik met je mee hoor!!!

ja dat klopt idd irene dat je vruchtbaarder kan worden,

en je maakt me niet bang die onzekerheid had ik al, domweg omdat de hysteroscopie ook al zo pijnlijk was, deze krijg ik dus nu weer en dan ook het eileideronderzoek er bij

Hoi Bianca,

Ik zou er als ik jou was echt voor zorgen dat er iemand met je mee gaat om je naar huis te rijden. Ik voelde me namelijk zo beroerd nadien dat ik echt niet naar huis had kunnen rijden, al had ik gemoeten. Het is echt allemaal wel te doen, je moet je maar voor ogen houden dat je na het onderzoek verhoogd vruchtbaar bent. Ik zag ook als een berg tegen het onderzoek op, had echt zoiets van: “Waarom doe ik dit?”. Maar er bleek bij mij wel degelijk iets aan de hand te zijn wat voor een hoop problemen kan zorgen, bij het zwanger blijven maar ook bij het voorbereiden op een bevalling.

Ik vind dat als jullie beiden graag een kindje willen, je elkaar moet steunen waar nodig. Als jij het nodig vindt dat hij er voor je is als je dat Hsg onderzoek krijgt, dan moet hij er voor je zijn. En zijn eigen problemen of bezwaren achter zich laten want hij is er om jou te steunen en niet om zijn eigen ongenoegen kenbaar te maken.

Als hij meegaat, moet je hem natuurlijk wel de hemel in prijzen dat hij er is, dat je zoveel aan hem hebt en dat je het zonder hem niet had kunnen doen! Laat hem maar weten dat hij op dat moment de sterkste van jullie twee is en ook nodig gevonden is. Anders wil hij de volgende keer weer niet mee.

Succes!